Frågan om att köpa i en VW butik vs. en standardbutik var mer tänkt ift väntetiden, inte så mycket kostnaden, dessutom vet jag inte om grejerna i sig som jag behöver kan variera så mycket. Men med tanke på att man måste stötta VW försäljare så ska jag beställa från Custom Speed Parts, fick bra service sist.
Angående soppa är jag glad att det inte var inbillning för jag måste säga att jag kände inte igen motorn när den gick på 95 oktan medan med V-power var det som en dröm. Med 95 oktan var den gärna lite "trött" på 4:an i lätta uppförsbackar och jag fick använda 3:an ofta men med V-power var det bara att slänga in 4:an: inga problem. Skillnaden är enorm.
Angående blandning av etanol deltog jag i en debatt i ett annat forum där folk körde med uppåt 40% etanol i tanken utan problem. En förare körde med 55% på en gammal Volvo 7-serie och det gick bra. Jag själv körde min SAAB 9-5 med uppåt 25% utan problem. MEN. Bränsleförbrukningen ökar markant och neutraliserar vinsten. Dessutom torkar etanolen gummislangar fortare och de måste bytas oftare. Om man dessutom tar i beräkningen besväret med att alltid tanka i två omgångar och hålla på med proportionsberäkningar varje gång så är det inte lönt. Jag slutade med det.
Det jag däremot kan säga efter min erfarenhet med V-power och era inlägg med "beläggningen i avgasröret med grå fin nyans", förklaringar om 95 oktan och en pigg motor som kör som en dröm är att jag tänker i fortsättningen alltid tanka V-power.
Angående blyersättning verkar det finnas två motstridiga synpunkter, så jag tackar om fler har kunskap och lust att dela med sig.
Claes i Malmö
Jag körde min -90 745 ett år tio mil om dan på ren e85 !Inga problem.Lite slöare men billigare !
och original oljebadsfilter, finns det någon som har till salu?