76

luftgekühlt skrev:

Frågan om att köpa i en VW butik vs. en standardbutik var mer tänkt ift väntetiden, inte så mycket kostnaden, dessutom vet jag inte om grejerna i sig som jag behöver kan variera så mycket. Men med tanke på att man måste stötta VW försäljare så ska jag beställa från Custom Speed Parts, fick bra service sist.

Angående soppa är jag glad att det inte var inbillning för jag måste säga att jag kände inte igen motorn när den gick på 95 oktan medan med V-power var det som en dröm. Med 95 oktan var den gärna lite "trött" på 4:an i lätta uppförsbackar och jag fick använda 3:an ofta men med V-power var det bara att slänga in 4:an: inga problem. Skillnaden är enorm.

Angående blandning av etanol deltog jag i en debatt i ett annat forum där folk körde med uppåt 40% etanol i tanken utan problem. En förare körde med 55% på en gammal Volvo 7-serie och det gick bra. Jag själv körde min SAAB 9-5 med uppåt 25% utan problem. MEN. Bränsleförbrukningen ökar markant och neutraliserar vinsten. Dessutom torkar etanolen gummislangar fortare och de måste bytas oftare. Om man dessutom tar i beräkningen besväret med att alltid tanka i två omgångar och hålla på med proportionsberäkningar varje gång så är det inte lönt. Jag slutade med det.

Det jag däremot kan säga efter min erfarenhet med V-power och era inlägg med "beläggningen i avgasröret med grå fin nyans", förklaringar om 95 oktan  och en pigg motor som kör som en dröm är att jag tänker i fortsättningen alltid tanka V-power.

Angående blyersättning verkar det finnas två motstridiga synpunkter, så jag tackar om fler har kunskap och lust att dela med sig.

Claes i Malmö

Jag körde min -90 745 ett år tio mil om dan på ren e85 !Inga problem.Lite slöare men billigare !

77 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-02 21:16:44)

Motorrumsrenovering står verkligen högt på prio listan men det har inte blivit verklighet ännu. Dessutom går motorn bra så incitamentet är inte på topp om man säger så.

OK. Varvtalsregulatorn begränsar motorn i onödan, jag dumpar den mer än gärna. Men har googlat och hittar inget info om hur den funkar eller ännu viktigare hur man pillar väck den. Vore verkligen tacksam om du kan förklara lite mer eller hänvisa till en sida eller instrux som visar hur man tar bort skiten.

Sist: jag står infor en ny besiktning pga för höga CO-värden. Skulle borttagning av varvtalsregulatorn påverka CO-värdena på något sätt? Till det sämre eller till det bättre. Ursäkta den blonda frågan men jag har googlat och hittar varken in eller ut. Tackar för alla tips.

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

78

Det vanliga är att man justerar blandskruven på förgasaren, jag hugger alltid mejseln när jag kommer till avgaschecken hos bilprovningen. Jag kan inte ge dig ngt svar på varvtalsjuteringsfrågan, ser ut som den sitter på insuget och då kan den ju påverka, helt klart. Sitter den på gasaren skulle man kunna tänka sig att helt enkelt byta gasare till en annan motsvarande. Sitter den på insuget skulle man ju kunna göra samma sak, helt enkelt byta ut det, lite mer pyssel bara, men den långa nordiska vintern är snart här.  ICQ/ab

Så "screen" är oljesil på USA-iska? Där lärde man sig ngt nytt.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

79 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-03 08:41:16)

Tack, kee, det rådet du ger, att justera blandskruven på förgasaren inför bilbesiktning, är nästan ordagrant det jag fick av en splitt VW buss ägare här i Malmö (präst i Svenska Kyrkan som meckar själv och tydligen duktig). Sammanfattar jag rätt om jag säger, skruvas ned så mycket det går inför besiktningen och sedan upp igen? Han gav rådet att först serva motorn (olja, tändstift, filtrar, etc) och sedan skruva ner blandskruven på förgasaren inför bilbesiktning. Och så ska vi göra. Håll tummarna för mig! Angående frågan om varvtalsregulatorn sitter på insuget eller gasaren ber jag att få återkomma med fler foton.

En rolig detalj (syns på motorbilden ovan) är att min bussmotor har en gammaldags oljebads luftfilter. Den rengjordes noga ut- och invändigt och fylldes på med ren ny olja. Så nu går motorn med Kendall olja och fina stift från Custom Speed Parts.

Du nämner den annalkande kalla nordiska vintern i relation till varvtalsregulatorn. Skulle du kunna fördjupa lite mer i ämnet. Gärna om hur regulatorn fungerar och hur motorgången kommer att bli sämre. Något i stil med "VW varvtalsregulatorer for dummies". Har redan märkt vid start tidigt på morgonen att motorn har lite svårare att komma igång. Den startar alltid direkt men det tar en kvart innan den blir "människa" och mjuk och fin.

Jo, jag blev också lite paff att oljesil heter "oil screen" på USA-engelska.

http://www.chircoestore.com/catalog/pro … vbdu6b5463

PS: Jag har en liten privat ordlista svenska-tyska-engelska med motortermer och VW fordon öht. Det är inte lätt att komma ihåg vad Wagenheber betyder (domkraft) eller vad takräcke heter på tyska (Dachträger).

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

80

Aha två missförstånd: Jag plockar fram mejseln och justerar medan avgasmätningen görs, ingen besiktningsman har haft något emot detta hittills. Och ofta får man ställa upp blandningen litegrann efteråt, men går motorn fortfarande bra så kan man gott köra med den "korrekta" inställningen. Det man riskerar med en något för mager blandning (och därmed ett lägre CO) är att motorn går varmare.

Missförstånd nr två, jag har inte den blekaste i hur regulatorn fungerar, jag kan inte ens bilda mig uppfattningen om den sitter på insuget eller på förgasaren. Mitt förslag var att helt sonika byt ut den del som regulatorn sitter på, mot en dito utan regulator. Det jag syftade på med den långa svenska vintern, är att du har gott om tid på dig att byta insuget om det nu skulle visa sig att den sitter där. Insuget är förvisso inte svårt att byta men om man aldrig gjort det kan man behöva lite tid på sig och det har du den långa svenska vintern till.  ICQ/ad

Det som kan kännas lite surt dock, är att byta ut en del på en motor som går bra, men förgasarna på dessa motorer brukar faktiskt inte vara så risiga som de ofta är till de större motorerna och de är fortfarande hyfsat vanliga.

Att en motor av denna ålder inte riktigt "hittat hem" innan den blivit varm anser jag vara väldigt vanligt. Det är nog troligtvis på grund av att den automatiska choken inte riktigt jobbar rätt. Motorerna ställs ju in varma för det är där man vill ha den optimala gången. Det skulle ju kunna bero på varvtalsregulatorn, det har jag ingen aning om.

Oljebadet är standard, även på våra europeiska vagnar, en lösning jag tycker fungerar bra. Enligt många mycket bättre än ett öppet "sportluftfilter"

81

Om man är inne på tillfälliga lösningar för att få ned CO så gör ett par flaskor K-sprit susen. Brukar jag ta i min andra "gammelbil" på våren för att bli av med kondens i tanken. Då jag har besiktning på våren får jag låga CO-värden på köpet...

//Jörgen

82 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-04 22:36:38)

Kuggad igen i kontrollbesiktningen pga höga CO-värden. Det är bara att bryta ihop och komma igen...

Trots 1 liter K-sprit i tanken (halva tanken ca 20 liter V-power) och mejsel fram och tillbaka på skruven (den mittersta rakt ovanför stålvajern, se bild) så ändrade sig CO-värdena bara marginellt och bet sig fast vid 6,00 (pendlade mellan 5,90 och 6,20) % vol. så motorn klarade sig inte. Har 30 dagar igen för att fixa detta. Kan det vara läckage? (syns inget läckage någonstans). Kan han ta in tjuvluft? Jag sneglade på CO-mätaren och försökte hålla god min, men skräcken grinade igenom. Jag visste vart det barkade.

Jag måste tömma lite galla och berätta att okunnigheten hos besiktningsmännen. Skrämmande. Den ena klev under bilen där bak och letade länge efter avgasröret. Efter en stund frågar han mig samtidigt som han pekar på det tunna röret som sticker ut 15 cm: "Är detta avgasröret?". Lite senare. På hans bord ligger ett papper där det med stora bokstäver står BMW. Han frågar samtidigt som han räcker pappret till mig: "Är detta din bil?"

Förra gången fick jag anmärkning (och ombesiktning) pga icke fungerande vindrutespolare. Idag frågade jag om en så gammal bil verkligen skulle ha fungerande vindrutespolare för jag hade kollat det. Vänta lite, sa han. Nä, du har rätt, det är först från 1970 o framåt.

Nu har jag fått vara griniga gubben nog för idag ICQ/ab

Jag hade i alla fall fått rådet hos två av varandra oberoende personer att gå till de privata besiktningsfirmorna att de är "lättare" men jag ska envisas med bilbesiktning.se av någon obegriplig anledning. Ombesiktning blir hos en privatfirma. Den saken är helt klar.

Nu måste jag ha alla råd som ni kan förmå för att få denna motor genom kontrollbesiktningen nästa gång. Tredje gången måste bilen bara godkännas, det börjar bli lite tjatigt med varannan veckas besiktning.

Tack för att jag fick spy galla. och jag ber om ursäkt för det, men det känns bättre nu! haha! grrrrr!

Post's attachments

Attachment icon IMG_0293.JPG 656.16 kb, 60 downloads since 2011-10-04 

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ffd12c633004dee72d9389511586afe1.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

83

Varvtalsregulatorn i närbild

Post's attachments

IMG_0292.JPG, 842.29 kb,  x
IMG_0292.JPG 842.29 kb, 2 downloads since 2011-10-04 

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/faeeb2c17283480faf8320fbeb3df39d.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

84 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-04 22:21:58)

Och en närbild till med plombering och allt.

Post's attachments

IMG_0294.JPG, 694.47 kb,  x
IMG_0294.JPG 694.47 kb, 2 downloads since 2011-10-04 

85

Övriga värden kan hjälpa lite.

När är den servad senast?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

86 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-04 22:49:39)

Det enda som står på protokollet är "CO 5,8 (4,5)" så jag ligger långt från gränsvärdet 4,5
Skulle de ha antecknat övriga värden? 5.8 är CO vol % vad jag förstår. Är det det du menar?
Motorn servades inför kontrollbesiktningen: Kendall bilolja, rengjord oljesil, nya stift, rengjord oljebads luftfilter samt ny olja där.

87

På protokollet specas CO, CO², HC och O.
Tillsammans bildar dom ett lambdavärde som också är väldigt hjälpsamt för att ställa en typ av diagnos.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

88 Senaste redigerad av HenrikL (2011-10-04 22:58:44)

Starta motorn, varmkör och låt den gå på tomgång. Skruva in blandningsskruven tills det tar stopp. Dör motorn då?

Om prylarna är i vettigt skick går det att få ned CO-halten nästan hur lågt som helst. Jag skruvade ned min CO-halt till 0.3 inför senaste besiktningen. Motorn går rätt kasst med så låg CO, men jag har aldrig förstått mig på de som måste tanka etanol för att få en originalare genom besiktningen.

89 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-04 22:58:49)

Tack, då ringer jag imorgon till bilbesiktningen för det enda som står på protokollet är "CO-halt tomgång, för hög. CO 5,8 (4,5)"
Jag återkommer med detta.

90

j:son skrev:

Tillsammans bildar dom ett lambdavärde som också är väldigt hjälpsamt för att ställa en typ av diagnos.

Bara för nyare bilar. Våra gamla häckar mäts och registreras bara CO-halt.

91

HenrikL skrev:
j:son skrev:

Bara för nyare bilar. Våra gamla häckar mäts och registreras bara CO-halt.

Det har du rätt i.
Jag som så sällan är inne med gamla häckar.
Var ute och kollade mitt senaste på bubblan och det var 0,7

Men det är som du säger, har man lite ordning på bitarna så kan man ställa i princip hur låg CO som helst.

Hur står tändningen?

92

Hur är förgasaren i skicket? Är den riktigt sliten kan det vara svårt att få ner co halten.

Vad har du för förgasare? Jag har kanske nån liggande som du kan låna och testa.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

93

25hpman skrev:

Org. brandvägg saknas visst. Kom väl 67 o satt sen även på bay har jag för mej. Det motorrummet behöver verkligen en släng av renovering. Motorn ser lite ledsen ut. Varvtalsregulatorn gör ju inte bussen piggare direkt heller. Dumpa den, o du får lite bättre ös.

Min 67a saknar också brandvägg  ICQ/ac  och original oljebadsfilter, finns det någon som har till salu?

94

Jag har filter och rätt plåtkrök för fth (filter till höger) till salu.
-maila så kanske vi kan genomförad den där stolaffären också;)

95

Varvtalsregulatorn ser ju ut att bara vara en distans mellan förgasare och insug. Borde ju gå att plocka bort i en handvändning! Fast det märkliga är att då hade man nog gjort det för länge sen, kanske jag missat något?

96

kee skrev:

Varvtalsregulatorn ser ju ut att bara vara en distans mellan förgasare och insug. Borde ju gå att plocka bort i en handvändning! Fast det märkliga är att då hade man nog gjort det för länge sen, kanske jag missat något?

har sett sådana lösa och det är som kee skriver bara en distans.. 
om det hjälper dig att fimpa den vet jag dock inte..   Default/hmm

borde va enkelt att plocka väck..

97

HenrikL skrev:

Starta motorn, varmkör och låt den gå på tomgång. Skruva in blandningsskruven tills det tar stopp. Dör motorn då?

Du svarade aldrig....

Skruvade du in skruven i botten?

Du skrev att du skruvade den fram och tillbaka, men den ska bara in.

Var det rätt skruv du skruvade på? Du har ju två skruvar på pict 34, kommer inte ihåg hur det är med äldre förgasare.

Att inte få ner Co halten är ju ett ovanligt problem.

98

Den äldre 30-gasaren han har, har bara en skruv.

99 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-10-14 07:33:33)

Tack alla för svar och tips och tack lasslo för erbjudan om en besiktningsförgasare.
Och sorry för det sena svaret, det har varit riktigt körigt.

Problemet är nu löst tack vare en flink mekaniker som mindes att han meckade med dessa
bilar för 20 år sedan. Tomgångsregulatorn, dvs solenoiden på höger sida om förgasaren
som får in 12V satt löst så att tjuvluft kom in. Det är helt rätt att denna gamla förgasare
har bara en justeringsskruv som kee sa. Den skruvade vi då "fram och tillbaka" mest för att provokera en reaktion
på CO som aldrig inträffade så länge solenoiden satt löst. Alla era tips här var right on spot.
Jag kom dock aldrig så lång som Demian och HenrikL tipsade, att skruva i botten men tack iaf.

Med solenoiden åtskruvad reagerade justeringsskruven så som den bör och som flera här menade
den skulle reagera. Bilen besiktigades med flying colors med 1.2 i CO värde.

Men, som sagt, Murphy var en optimist. Bilen körde som en dröm i flera dagar efter det, tills det plötsligt
hände något oväntat. Jag körde i typ 40 inne i stan när motorn helt sonika och utan förvarning
dog. Och jag menar dog på riktigt, som en saltsill. Som om jag hade vridit av nyckeln. Ingen förvarnande
hosta, missljud eller andra osunda tecken eller varningar.

Därefter gick inte att åter starta motorn. Startnyckeln gav inga panelljus öht i första läge, som om batteriet
var borttaget. Vi mätte på batteriet och den var frisk. Vi bytade till ett nytt batteri med samma resultat.
Det gamla batteriet (ut ur bilen) gav 30 cm långa gnistor när man rörde startkablarna vid varandra.
Batteriets jord kopplad med en startkabel direkt till motorblocket gav inte heller resultat.

Bussen bogserades till en mekaniker där den står nu och ska gås igenom. Killen skulle gå igenom
kontakterna hela vägen från batteriet till startmotorn och menade det kunde vara en trasig kabel.
Men i mina ögon låter det otroligt att en kabel skulle gå sönder så där. Hoppas dock han har rätt.

har du några bra tips, 25hpman? tackar på förhand.

Det är status idag och, som sagt, Murphy var en optimist. Bussen skulle ABSOLUT användas nu på
lördag så jag återkommer med info om utvecklingen. Den skulle faktiskt användas till att köra ett
brudpar från kyrkan i Nyhamnsläge (nära lasslo) till bröllopsfesten! Sjiiiiiit! Paret blev fullständigt
kär i bussen och skulle absolut åka i den. Nu, med deras pengar på mitt bankkonto står jag i färd med
att komma med ursäkter och förklaringar. Helt insane! Det känns riiiiktigt pinsamt, på en gigantisk skala. :-(
lasslo eller någon nära Helsingborg, har ni lust att köra ett brudpar på lördag kl 17? :-) mot betalning, självklart.

Tack igen för alla tips och glada hejarop.
Jag kanske låter mina tankar sväva lite väl fritt men just nu känns som om allt roligt händer någon annanstans...

100

Glapp/kontaktfel i tändningslåset?..

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se