Problemet med trimning är att det finns flera rätta sätt, beroende på vad man vill ha, men än fler fel sätt.
Att göra som 90% av de som ska bygga sin första motor tar en katalog och gör en lista på det som verkar "lagom" blir sällan bra. Många har inte pengar till exempelvis toppar och förgasare utan sätter ihop en 1641 med W110-kam, 1,25-vippor och originaltoppar och kanske Typ3-förgasare. Då har de en kombo som i sina bästa stunder ger runt 70-75 hk men med ett smalare effektregister.
De hade fått samma effekt men ett bredare register om de använt originalkammen plus att de nu fått en motor som håller bättre över tid. Det är min övertygelse att ca 90% av alla som bygger sin första motor använder för vass kam.
Jag har själv åkt många mil med W110 och det är en väldigt trevlig kam som svarar bra på portning pga av sin relativt höga .050"-duration men det är oxå en av dess nackdelar för det kräver hårdare fjädrar som ökar slitaget, främst i lyftarloppen.
.050"-durationen är mycket viktigare parameter än totaldurationen. Totaldurationen mäts från det att ventilen öppnar tills den stängs och .050" från det att kammen påverkat lyftaren 0.05 tum, dvs ca 1,27 mm. Anledningen till det är att det är intressantare att mäta på en pungt där flödet har börjat, en stängd ventil flödar inte riktigt lika mycket som en öppen. 
Ali G

Finns det någon särskild litteratur ni rekommenderar för detta, eller täcker "how to hotrod*" det? När jag åkte typ3 förut ville jag inte ens ta i förgasarsynkning med tång ens, jag lämnade in jobbet åt Stickan på söder. Men nu vill jag lära mig.