26

Problemet med trimning är att det finns flera rätta sätt, beroende på vad man vill ha, men än fler fel sätt.
Att göra som 90% av de som ska bygga sin första motor tar en katalog och gör en lista på det som verkar "lagom" blir sällan bra. Många har inte pengar till exempelvis toppar och förgasare utan sätter ihop en 1641 med W110-kam, 1,25-vippor och originaltoppar och kanske Typ3-förgasare. Då har de en kombo som i sina bästa stunder ger runt 70-75 hk men med ett smalare effektregister.
De hade fått samma effekt men ett bredare register om de använt originalkammen plus att de nu  fått en motor som håller bättre över tid. Det är min övertygelse att ca 90% av alla som bygger sin första motor använder för vass kam.

Jag har själv åkt många mil med W110 och det är en väldigt trevlig kam som svarar bra på portning pga av sin relativt höga .050"-duration men det är oxå en av dess nackdelar för det kräver hårdare fjädrar som ökar slitaget, främst i lyftarloppen.
.050"-durationen är mycket viktigare parameter än totaldurationen. Totaldurationen mäts från det att ventilen öppnar tills den stängs och .050" från det att kammen påverkat lyftaren 0.05 tum, dvs ca 1,27 mm. Anledningen till det är att det är intressantare att mäta på en pungt där flödet har börjat, en stängd ventil flödar inte riktigt lika mycket som en öppen.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

27

Just av den anledningen vill jag använda originalkam. W110 har det aldrig varit tal om, jag kunde väl till en början tänka mig ett steg upp, men W110 är ju mer än ett steg upp. Motoridén jag kom på igår är ett helt annat projekt och ska inte blandas ihop med den ursprungliga idén. Att byta till typ3-förgasare där är som ett alternativ till att sätta dit en enkel 30a, detta för att i princip alla mina 34or är slitna.

Förgasarna och blocket är de två delar jag idag redan äger, det övriga är valbart. Jag tror mig ha en kombo klar för mig, det är bara topparna som har så många olika parametrar att välja på, som är lite förbryllande. Att styrningarna ska vara tajta har jag förstått, att ett sätesjobb ökar prestandan har jag förstått, att portning hjälper ytterligare har jag förstått, att "småkanaliga" toppar funkar bra med en mild kam har jag förstått. Som jag tänker nu kan jag välja topplock utifrån detta.

Det jag inte riktigt har kläm på är hur vanligt det är att ett par fräscha originaltoppar lämpar sig för portning, eller om det finns något fundamentalt som gör att ett gammalt topplock från sjuttiotalet är helt olämpligt att bygga en optimerad motor av. Jag ska läsa mer i ämnet, det går trots allt fortare att läsa än att samla pengar, så att när investeringarna görs, så görs de på rätt sätt (okejrå, för att förtydliga, "ett av de rätta sätten")  ICQ/ad

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

Jag får nu en liten rolig idé om ett annat motorkoncept som skulle gå snabbt att "svänga ihop" (kanske är det fredagsölen som talar); orörd (frisk) 1600-bottendel, original kam- och vevaxel och cylindrar. 1,25-vippor, portade originaltoppar och ett par 32PDSIT. Jag har ju två bussar, den ena tyngre än den andra... 
Det låter som ett trevligt helg jobb Gäller detsamma för avgassidan? Har förstått att en motor som andas bra på avgassidan går svalare, men finns det någon nackdel ur effektivitetssynpunkt
Om man har förhöga flöde på avgas sidan tappar man effektvitet på grund av att man vill ha en viss temp i förbränings fasen för att man skall få ut mest ur soppan  (som ligger i mellan 585-650 g c i avgasena)
Oftas kollar man tempen i oljan men det är svårt att se förbräningen  i den tempen
Om tempen är hög i oljan beror det ofta på intärna friktioner typ att klolven går trökt i cyllen på grund av värmen är hög i förbrängings rummet och lagren tappar oljefilmen under några mikrosekunder
Om du lämnar bort topparna för renovering  fila bort gutskägg innan  be dom att när dom fräser vinklarna att dom ökar vinken lite typ 69g sen 45g sen 35g och till slut 15grader  så har du ökat flödet med cirka 10-18%
Så gå ner och vänd på prylarna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Dom här koncepten med original kam 1:25 vippor och enkelfjäder känns lite tamt. När man ändå
lägger ner tid och pengar på en motor vill man oftast att det ska röra på sig lite när man gasar.
Den karaktär jag är ute efter är skapligt botten vrid, varvillig och lite orolig tomgång.
Bara en liten fundering från min sida ICQ/ab

30

Tomas A bromsade en orörd 1600 på dynoday förra året. Han monterade ett par 041-toppar med 40*35-ventiler, dit med 1,4-vippor, DCNF 42'or och ett 1½ avgas. 90hk var siffran och projektet finns här:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=21935

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Tack för svaret PPR. Jag ska se om en mekanisk verkstad i närheten av mitt jobb, jag blivit tipsad om har utrustning och kunskap att sätta tänderna i mina toppar. Kollade gjutnumret nu och de har 113.101.375A vilket jag får till att de är 71-73-toppar. Sen har jag ett par motorer att slå isär och ta delar ifrån, jag ska kolla dessa grejer senare.

Fidde: Vi har alla olika ambitioner här i livet. Personligen förstår jag inte varför man skulle vilja ha en motor med "orolig tomgång" och med ökat varvtal kommer även ökad bränsleförbrukning. Detta då som en generell tumregel och inte gällandes i exakt alla fall. Jag har dock inget behov av att varva mer än 5000 varv per minut. Och en snällare kam ger mindre slitage enligt det jag läst mig till. Målet med bygget för mig är att ha en motor med en lång förväntad livslängd. En renoverad/ny originalmotor duger utmärkt, men om jag ändå måste slå isär allt och bygga om från grunden kan man lika gärna formsy den som man behagar.

Det är kul att se "ruppiga" bubblor på strippen, men det är inget jag har behov av att delta i, däremot att kunna ta sig tvärs över Europa med full last i bussen...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

32

Svwerker skrev:

Tomas A bromsade en orörd 1600 på dynoday förra året. Han monterade ett par 041-toppar med 40*35-ventiler, dit med 1,4-vippor, DCNF 42'or och ett 1½ avgas. 90hk var siffran och projektet finns här:
http://www.vwtyp1.com/forum/viewtopic.php?t=21935

Har läst den tråden nu, mycket intressant läsning! Kul med lite instruktioner kring uppstarten också. Jag kan inte få för mycket av denna typ av läsning nu! Hans toppar skulle vara motsvarande 044 skriver han och det är ju också en intressant inflikning i diskussionen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

33

Fidde skrev:

Dom här koncepten med original kam 1:25 vippor och enkelfjäder känns lite tamt. När man ändå
lägger ner tid och pengar på en motor vill man oftast att det ska röra på sig lite när man gasar.
Den karaktär jag är ute efter är skapligt botten vrid, varvillig och lite orolig tomgång.
Bara en liten fundering från min sida ICQ/ab

Hej Fidde
Jag vet inte om det är rätt
Om vi tar en välbyggd racing motor så är den ganska snäll på tomgång men det är MYCKET ARBETE = pengar
Om vi tar en prostock (v8) motor med 28mm lyft på ventilen  som går på 1200varv på tomgång
Det är samma med VW pro stocken i usa snälla på tomgång och dom har ventil lyft på mer än 18mm
Om man tänker före man bygger en motor med rätt prylar så går det att få en motor som går på tomgång
Ofta är det något som är fel eller för lite pengar i motor bygget eller kundskap
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

34

I 11 fall av 10 så är det syncningen av förgasarna som ger orolig tomgång på sugmotorer.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

35

håller med Svwerker i ovanstående inlägg....jag justerade in mina förgasare efter ha haft en orolig tomgång,vilket jag trodde var kamaxeln (Scat C35) efter tomgångsinställning så går motorn lugnt och stabilt på lite mer än 950 varv i minuten...justerade även in syncningen på lite högre varv...fick en helt annan gasrespons....mkt nöjd...det är de små detaljerna som gör det.... ICQ/ag

36

Ja förgasarsynkning kommer bli ännu ett roligt kapitel att sätta tänderna i. men kanske något av det sista man behöver lära sig, det är ju inte dags för uppstart imorgon direkt.  ICQ/ae Finns det någon särskild litteratur ni rekommenderar för detta, eller täcker "how to hotrod*" det? När jag åkte typ3 förut ville jag inte ens ta i förgasarsynkning med tång ens, jag lämnade in jobbet åt Stickan på söder. Men nu vill jag lära mig.

*jag vet att jag skrev att jag hade boken, men jag blandade ihop den med "how to rebuild" också läsvärd litteratur för att lära sig hur man ser skicket på gamla komponenter bland annat. Nu är emellertid "how to hotrod" beställd och torde komma i veckan!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

37

Nästa fundering; Sitter på cal-look.com och läser om vevaxlar. Och man blir ju lite nyfiken när det propageras så hårt för tex en 82mm-vev. Vad är fördelarna? Jag menar utöver det uppenbara att det blir större slagvolym och möjlighet till mer effekt. Hur påverkar slaglängden karaktären hos motorn? Jag har för mig jag hört en mekaniker säga en gång att man i personbilsmotorindustrin eftersträvar ett slag nära det borr man använder, detta för att få den bästa alroundegenskaperna. Stämmer det? Enligt artikeln jag läst ska längre slag vara passande just för bussmotorer och jämför man en wbx så kan åtminstone inte säga emot skribenten.

Med en 82mm-vev ska man tydligen fortfarande kunna använda originalspec hos stakarna, men var går gränsen i slag för att man måste bearbeta blocket?

Jag ska läsa på mer på egen hand, men när man får infall såhär precis innan man ska till jobbet ligger det nära till hands att fråga här.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

38

kee skrev:

Nästa fundering; Sitter på cal-look.com och läser om vevaxlar. Och man blir ju lite nyfiken när det propageras så hårt för tex en 82mm-vev. Vad är fördelarna? Jag menar utöver det uppenbara att det blir större slagvolym och möjlighet till mer effekt. Hur påverkar slaglängden karaktären hos motorn? Jag har för mig jag hört en mekaniker säga en gång att man i personbilsmotorindustrin eftersträvar ett slag nära det borr man använder, detta för att få den bästa alroundegenskaperna. Stämmer det? Enligt artikeln jag läst ska längre slag vara passande just för bussmotorer och jämför man en wbx så kan åtminstone inte säga emot skribenten.

Med en 82mm-vev ska man tydligen fortfarande kunna använda originalspec hos stakarna, men var går gränsen i slag för att man måste bearbeta blocket?

Jag ska läsa på mer på egen hand, men när man får infall såhär precis innan man ska till jobbet ligger det nära till hands att fråga här.  ICQ/ab

Det är bara 74 mm slag som slinker i utan bearbetning av blocket.76 mm och och längre så måste du slipa ur..

39 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-10 11:49:09)

kee skrev:

Nästa fundering; Sitter på cal-look.com och läser om vevaxlar. Och man blir ju lite nyfiken när det propageras så hårt för tex en 82mm-vev. Vad är fördelarna? Jag menar utöver det uppenbara att det blir större slagvolym och möjlighet till mer effekt. Hur påverkar slaglängden karaktären hos motorn? Jag har för mig jag hört en mekaniker säga en gång att man i personbilsmotorindustrin eftersträvar ett slag nära det borr man använder, detta för att få den bästa alroundegenskaperna. Stämmer det? Enligt artikeln jag läst ska längre slag vara passande just för bussmotorer och jämför man en wbx så kan åtminstone inte säga emot skribenten.

Med en 82mm-vev ska man tydligen fortfarande kunna använda originalspec hos stakarna, men var går gränsen i slag för att man måste bearbeta blocket?

Jag ska läsa på mer på egen hand, men när man får infall såhär precis innan man ska till jobbet ligger det nära till hands att fråga här.  ICQ/ab

Det är inte bara att
Om vi tar det med förhållande mellan slag och vevstaks längd  std länd på slag 69mm vevstaks länd cirka137mm  som är förhållande 1,98 till 1
om du monterar in en 82mm vev utan att byta stakar så hamnar du på 1,67 / 1 för hållande vev /stake  och att du ökar kolv hastigheten = slitaget på kolven sen brukar vevstags lagret gå varmare
Det finns mycket fallgropar i denna värd som oftas manfår lärasig på den hårda vägen
I sug värden är det mycket prat om 82mm eller 84mm vevaxlar vad som är rätt .Om du kollar i turbo värden (vw) så villman inte ha större än 78mm för att blocken sviktar av lasten av kolven 
Om du kollar i banracing typ stcc så vlll man ha STORA kolvar och korta slaglängder samma med F1 om du letar efter  ford f1 motorer typ 3 liter  så har man ett borr på 94mm och en slaglängd på 50,5 mm
Samma är det i (dragracing) promod på lustgas matade bilar 120mm kolv (14liters motorer) och i prostock som har 112-114mm kolvar (8,3liter)
Vad som är rätt är jätte svårt att tala om
Om vi ser framåt i tiden typ 2016-18 så är det mycket som händer när det gäller miljö på bilmotorer  Default/hmm
Hoppas att det hjälper dig i dit tänk om motorer
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

40

För oss vanliga så är minsta problemet vid ett motorbygge slag/stakförhållandet. Personligen skulle jag använda originalstaken så länge jag inte tänker varva över 8000, och det är få som gör.

Det som händer, förutom det som mycket redan räknat upp, är att med en kort stake så kommer kolven att accelerera till sin maxhastighet fortare och därmed får man igång vacumsignalen till sina förgasare tidigare i cykeln, och det tycker jag är bra.
Om man sen ska bygga en allout racemotor med effektuttag på 150 hk per liter eller en turbomotor med 300 hk per liter så kommer saken i ett annat läge. DÅ skulle jag oxå fundera på staklängd.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

41 Senaste redigerad av Nobbe (2011-10-10 15:45:00)

Ovalen fungerar hur bra som helst som daily driver, jag har nog gjort 130 mil med den bara de senaste månaderna och den bromsades till 192hk :=)
kom precis hem efter en resa på 14 mil med den ( till uppställningsplatsen för i vinter , kan de inte bli sommar snart ??? )

tomgången är hur stabil som helst och de går utmärkt att marscha E4. även om lådan är lågt växlad så man ligger väl inte på 130 konstant ICQ/ad . skulle gärna haft lite bättre utväxling..... med då gjorde leif ett kanonjobb med att synca upp gasarna oxå...... så en bra justerad bil kan ha riktigt vass kamaxel och ändå fungera på låga varv....

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

42

Nobbe skrev:

Ovalen fungerar hur bra som helst som daily driver, jag har nog gjort 130 mil med den bara de senaste månaderna och den bromsades till 192hk :=)
kom precis hem efter en resa på 14 mil med den ( till uppställningsplatsen för i vinter , kan de inte bli sommar snart ??? )

tomgången är hur stabil som helst och de går utmärkt att marscha E4. även om lådan är lågt växlad så man ligger väl inte på 130 konstant ICQ/ad . skulle gärna haft lite bättre utväxling..... med då gjorde leif ett kanonjobb med att synca upp gasarna oxå...... så en bra justerad bil kan ha riktigt vass kamaxel och ändå fungera på låga varv....

//Nobbe

Hej Nobbe
När du har en så fin motor så hoppas jag att du lastar av ventilfjädrana under vinten ( tar bort vipporna )
så du inte står på våren med två taskiga ventilfjädrar
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43

Intressant diskussion, jag tackar återigen för svaren. Funderar vidare...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

44

En ytterligare fundering: Läste på Shoptalkforums att en motor har potential att gå kallare med en extra oljesump, eller åtminstone antyddes det. Stämmer det? Motorn jag tänker mig kommer ju inte varva mycket mer än original, men däremot ska den knuffa runt på en buss som säkert väger runt 1,5 ton för det mesta, om inte mer...

Hur mycket bygger en sådan neråt? Ser ut på bilder jag sett som att det rör sig om ett par centimeter högst.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

45

Oljesump är en bra investering, det finns ju t.o.m. extra tunna om man har frigångsproblem. Du får mer kylning p.g.a sumpens kylflänsar, samt oljan luftar ur sig bättre så du får mer olja och mindre luftbubblor i dina oljekanaler.

46

Gött! Låter som ännu en uppgradering! ICQ/ab

Nu har "how to hotrod" kommit. Lite lektyr att frottera sig i på väg till jobbet. Kanske blir det färre, eller fler frågor!  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

47

Jag gillar djupsump, har det på 2 trimmade motorer, båda går väldigt kalla. För att det ska blir riktigt bra krävs det dock att man installerar någon form av plåtar så man får cirkulation i sumpen. Har man inget som gör att det blir cirkulation så rinner den varma oljan rakt ner i sumpen o sugs upp direkt, oljan som är runt om mot kanterna är då kallare och mer trögflytande. Du kan kolla i min tråd "10 hk till" hur jag gjorde. En fördel till som jag ser det är att man slipper slangar, kopplingar och en extern kyl.
En vanlig sump bygger nog 5-6 cm ner, finns sumpar för sänkta bilar också, men dom är nog svåra att få till någon cirkulation i.

48

Lyfter denna tråd igen, då jag spånar vidare på ämnet. Några nya frågor har dykt upp;

Lämpar sig en 009-fördelare (vakuumlös) även för enkelförgasarmotorer? (original)

Varför jag frågar är för att jag börjar bli ängsligt sugen på ett brytarlöst system (Petronix) i bussen nu och det är ju synd att köpa ett för originalfördelaren om denna ändå ska bytas ut vart det lider. Om man då kunde byta ut hela fördelaren och fortsätta köra med motorn som den är så kunde jag lösa mina bekymmer smidigt och enkelt.

Vidare har jag lite funderingar kring kvalitén hos de 009or som säljs idag, har för mig att utlåtanden gör gällande att de upplevs plastiga och billiga, är det kanske bättre att snegla åt något annat håll eftersom jag ändå ämnar utrusta den med Petronix? Finns det något annat vakuumlöst system med brytarlöst som håller högre kvalité, men ändå inte blir så mycket  dyrare eftersom jag inte behöver Petronixenheten?

Sedermera har jag funderat på det här med vipparmar, vilka är för- och nackdelarna med 1,25 och 1,4 gångers utväxling? Spontant kan man ju tro att högre är bättre, men jag misstänker att det finns en hel del om och men även här och frågar därför. Det är ju ingen vidare prisskillnad iaf. Vill ju ha en segdragandes åkismotor som inte storknar i uppförsluten.

Tack på förhand!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

49

kee skrev:

Lyfter denna tråd igen, då jag spånar vidare på ämnet. Några nya frågor har dykt upp;

Lämpar sig en 009-fördelare (vakuumlös) även för enkelförgasarmotorer? (original)

Varför jag frågar är för att jag börjar bli ängsligt sugen på ett brytarlöst system (Petronix) i bussen nu och det är ju synd att köpa ett för originalfördelaren om denna ändå ska bytas ut vart det lider. Om man då kunde byta ut hela fördelaren och fortsätta köra med motorn som den är så kunde jag lösa mina bekymmer smidigt och enkelt.

Vidare har jag lite funderingar kring kvalitén hos de 009or som säljs idag, har för mig att utlåtanden gör gällande att de upplevs plastiga och billiga, är det kanske bättre att snegla åt något annat håll eftersom jag ändå ämnar utrusta den med Petronix? Finns det något annat vakuumlöst system med brytarlöst som håller högre kvalité, men ändå inte blir så mycket  dyrare eftersom jag inte behöver Petronixenheten?

Sedermera har jag funderat på det här med vipparmar, vilka är för- och nackdelarna med 1,25 och 1,4 gångers utväxling? Spontant kan man ju tro att högre är bättre, men jag misstänker att det finns en hel del om och men även här och frågar därför. Det är ju ingen vidare prisskillnad iaf. Vill ju ha en segdragandes åkismotor som inte storknar i uppförsluten.

Tack på förhand!  ICQ/ab

Min erfarenhet är att 009.an funkar ihop med äldre (28-30PICT) men inte med 31-34PICT.

50

Kee - du skulle ha frågat i helgen ICQ/ab
Jag kör 009 med brytarlöst och solex 34 förgasare sen 5år tillbaks.
Jag hittade en instruktion på nätet om att man skulle lägga igen hålet i gasspjället och köra lite större huvudmunstycke.
Det funkar fint.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"