1 Senaste redigerad av kee (2011-09-25 19:42:10)

Har lagt rabalder på ett motorblock med potential. Det ska enligt utsago vara arborrat och upptaget för 1835/1778-cylindrar, men hur kan man bekräfta/dementera detta? Jag har mätt diametern hos cylinderhålen i blocket och får den till ca 94-95mm (minns inte exakt). Men när man pratar cylindersatser läggs ju fokus på slagvolymen dvs innerdiametern, men jag vill ta reda på vilka cylindrar som passar mitt block.

Likaledes skulle jag vilja veta hurpass mycket lagerlägerna är upptagna från original. Jag har nu ingen siffra, för jag är inte säker på hur jag ska mäta, därför vill jag veta hur jag mäter och således vilka överdimensionslager jag bör använda.

Det tilltänkta receptet är delvis "snott" från Nickos tråd, efter det att jag läst tråden och tagit till mig de råd han fått där. 1776 med originalkam, 1,25vippor, portade toppar och dubbla solex 32 PDSIT med dubbelportsinsug. Låter det vettigt för en driftsäker och dragstark "uppförsbacksmotor"? Tanken är att den ska hängas i min pickup från 67.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Original ska ramlagerhålen vara 65mm, är blocket arborrat borde dom vara minst 0,5mm större, kan inte borrningsstegen i huvudet.

3

Här är mått och vw-nummer på alla storlekar på vevlager:

http://www.luftvolks.com/tech/M%20-%20E … ctions.pdf

Det står lite mer info om saker du kan utläsa, tex om blockhalvorna är planade är det stämplat ett "p" på blocket bakom remskivan... äh läs själv...

//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

4

Ahh det där var intressant litteratur, måste nog införskaffa skrivare så att jag bland annat kan ta med mig denna information till blocket i garaget.

Hjärnan går på högvarv och jag funderar över alla tänkbara saker. tex, vad är det som avgör om ett par gamla toppar går att använda vid motortrim? Det ska vara sprickfritt, och det är ju en fördel om avgaspinnbultar är fina så långt är jag med. Men glappa ventilstyrningar eller annat i ventilmekanismen borde väl inte vara så illa, de grejerna åtgärdas väl ändå när man portar tar upp för större cylindrar och gör ventilsätesjobb? Jag hade tänkt leja bort detta arbete.

Jag har förstått att vevarna håller god kvalité som regel (även om jag lyckats ha av en vev på mitten), där kan man ta en original i gott skick gissar jag. Ngt som ska göras med veven? Samma gäller kammen, man ser väl med ögonen om en sådan är sliten?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

kee skrev:

Ahh det där var intressant litteratur, måste nog införskaffa skrivare så att jag bland annat kan ta med mig denna information till blocket i garaget.

Hjärnan går på högvarv och jag funderar över alla tänkbara saker. tex, vad är det som avgör om ett par gamla toppar går att använda vid motortrim? Det ska vara sprickfritt, och det är ju en fördel om avgaspinnbultar är fina så långt är jag med. Men glappa ventilstyrningar eller annat i ventilmekanismen borde väl inte vara så illa, de grejerna åtgärdas väl ändå när man portar tar upp för större cylindrar och gör ventilsätesjobb? Jag hade tänkt leja bort detta arbete.

Jag har förstått att vevarna håller god kvalité som regel (även om jag lyckats ha av en vev på mitten), där kan man ta en original i gott skick gissar jag. Ngt som ska göras med veven? Samma gäller kammen, man ser väl med ögonen om en sådan är sliten?

Du måste mäta vevaxelen för att se om den är ok den kan vara oval i tapparna
Lite info vevtaps diameter 54.97/8 mm stand Omslipad 0,25= 54,73/4  0,50 =54,47/8
sen finns det två olika yttermått på 92mm cyllar gamla yttermått 97mm nya 98mm mot toppen
90,5/92mm mot vevhuset  gammla 95mm nya 95,5mm gene berg sålde oftas 92mm med dom gamla måtten
Sen skulle jag (om jag var dig ) lämna bort topparna för genomgång (byte av styrningar o ventiler plus fräsning av ventilsäte )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Tack för det utförliga svaret Micke! Ska slå isär ett par motorer och mäta, plocka den bästa kammen och veven ur dem.

Så om mitt block har en håldiameter på 95 så funkar bara "gamla" 90,5/92, hur vet man vad man beställer då? Gissar att man får fråga säljaren om det. Tänkte bygga på 90,5 då kylning och värmeproblem är saker man gärna har marginaler på i en buss.

Självklart hade jag tänkt leja iväg toppjobbet. Tips på folk som grejar med dettas tacksamt emot. JPM och Landelius är väl de jag känner till som jag hört nämnas i dessa sammanhang. Men jag är inte inkörd i trimträsket ännu så jag vet inte riktigt vad som gäller. Hade man haft nära hade jag kunnat svänga förbi på dynoday och gått kurs, men det är inte aktuellt nu.

Jag har "how to hotrod..." ska se om jag kan restaurera den, den har klibbat ihop litegrann.  ICQ/ae  Gillar att läsa i badet.  ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-09-26 22:16:44)

Vilken topp skall du använda  kolla vilket nummer det står i topparna  ( det är stor skillnad typnr 311/395/040/041/043/044)
Det kan vara svårt att få tag i den gammla typen av cyllar
Köp den nya typen av cyllar så sparar du pengar typ Mahle
Om du köper AA så är det kinaprylar som inte har samma kvalitet som Mahle
Ps Nickos motor tänk tror jag vi lurade ut i garret  Du kan fråga Jonas N om det udda som vi skulle bygga  ICQ/ad
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Ja för en sån som mig, som inte har några kontakter eller stor maskinpark är det alltid en överägan om man ska köpa flång nytt, låta pluskan lida, eller om man ska köpa beggat, reparera och leja iväg jobbet, fått känslan av att det är något mer ekonomiskt. De toppar jag har är alla original och självklart ska jag kolla gjutnummer på dem. Det vettigaste paret jag har är sprickfria och med nya avgaspinnbultar, de är ju dock sotiga, skitiga och säkert något slitna i ventilstyrningar mm. Men eftersom jag inte vet vad man ska titta på i övrigt kanske någon av de andra objekten är vettigare att utgå ifrån?

Jag har alltid varit inne på "annorlunda motortrim", Nickos tråd faller mig väl i smaken till detta bygge, då blocket jag har är upptaget för samma cylindervolym han tänkt använda. Eftersom vi har samma behov, faller det sig logiskt att göra likadant. Jag tänkte dock satsa på dubbelportskonceptet då det är denna typ av insug och förgasare jag har liggandes (till skillnad från Nicko). Jag har även ett par enkelportstoppar liggandes, men jag har fått för mig att det är att göra det lite svårare för sig, rent effektmässigt.

Jag fascineras av de krav konventionella motorutvecklare ställs inför, rent prestandamässigt alltså. Det ska vara kostnadseffektivt, bränslesnålt, komfortabelt och "underhållsfritt" i en vanlig bil. Karaktären ska vara sån att den passar "alla", det finner jag som den riktigt stora utmaningen. Andra fascineras av höga varvtal, brölande stingers och vackra trattar och var och en bli salig på sitt!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Jonas N var på gång att bygga en husvagns motor som var vridstark och bränslesnål
Det bygget som Nicko är ett bygge som Hotvws byggde 2006-2008 som var hur man byggde en så bränslesnål som möjligt
en länk http://www.cbperformance.com/articles.asp
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Borde verkligen skaffa den där skrivaren, det hade varit trevlig lektyr att skriva ut och läsa till och från jobbet. Tack för tipset dock!  ICQ/ab Min ambition är väl förvisso att bygga en bränslesnål motor, men snålast av dem alla behöver den inte vara, den sitter ju trots allt i en buss, ligger jag runt litern milen så får man nog vara nöjd med tanke på att det ju säkert kommer gasas mer också. Vet inte om det är en utopisk tanke med anledning av att bränslekonsumtion "aldrig" nämns i trimsammanhang annars.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Kul att det finns fler som inte bara tänker mainstream :-)
Jag skall nog beställa vev rätt så snart. Är du intresserad Kee?

Alte Liebe rostet nicht!

12

Tänkte köra original så långt det går, med undantag för toppar och cylindrar då. Har inte hunnit granska mina grejer än. Kommer nog behöva massor med saker, men jag vet inte ännu vilka. Har ju ett par donatormotorer med uppslagna lagerlägen, de torde ju ha både vevar, kammar, oljepumpar, kylare, plåtar och liknande att donera. Men jag ska slå isär dem under vintern och mäta och inspektera.

Just vevarna ska väl vara av såpass bra kvalitet att de håller att användas igen om jag förstått saken rätt?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

kee skrev:

Tänkte köra original så långt det går, med undantag för toppar och cylindrar då. Har inte hunnit granska mina grejer än. Kommer nog behöva massor med saker, men jag vet inte ännu vilka. Har ju ett par donatormotorer med uppslagna lagerlägen, de torde ju ha både vevar, kammar, oljepumpar, kylare, plåtar och liknande att donera. Men jag ska slå isär dem under vintern och mäta och inspektera.

Just vevarna ska väl vara av såpass bra kvalitet att de håller att användas igen om jag förstått saken rätt?

Original-vevarna håller bra kvalitet och behöver sällan mer än en balansering.. ICQ/ab

14 Senaste redigerad av nizekustoms (2011-09-28 08:35:16)

Veven jag kommer att beställa är en DPR-vev som i sin tur är en omsvetsad originalvev. Den skall vara riktigt bra enligt nätet. Kostar ca. 390 dollar att få hem till sverige. Helt ok tycker jag! Då får du dock en stroker.

Alte Liebe rostet nicht!

15

kee skrev:

Borde verkligen skaffa den där skrivaren, det hade varit trevlig lektyr att skriva ut och läsa till och från jobbet. Tack för tipset dock!  ICQ/ab Min ambition är väl förvisso att bygga en bränslesnål motor, men snålast av dem alla behöver den inte vara, den sitter ju trots allt i en buss, ligger jag runt litern milen så får man nog vara nöjd med tanke på att det ju säkert kommer gasas mer också. Vet inte om det är en utopisk tanke med anledning av att bränslekonsumtion "aldrig" nämns i trimsammanhang annars.

Motor optimering = trimning
Om du lägger ner lite kraft på topparna  så att förbräningsrumen är lika och höjer kompet lite får du några fler hästar plus en bättre soppa
förbrukning plus väga alla prylar så att dom har samma vikt (kolvar plus vevstakar) typ 1gram fel eller mindre
Så har du optimerat motorn till det bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Nicko: Det lät ju som ett facilt pris faktiskt. Kräver den veven någon ytterligare bearbetning av blocket om blocket ur slaglängdshänseende är omodifierat och bara modifierat på "borr-sidan"? Vad är slaglängden?

Jag måste prioritera pengaflödet just nu, är en hel del på G på den privata sidan av pluskan nu. Dålig tajming med andra ord

PPR: Ja en brevvåg har jag ju och jag hade tänkt inspektera och väga de delar jag har till att börja med. Lär ju komma fler frågor här framöver när det är gjort.

Stickan: Måste nog etablera någon kontakt som har tillgång till att göra dessa grejer. Verkar vara svårt att bygga motor annars. Jag har en känning, som förvisso ligger nära jobbet, men inte så nära hemmet. Får se om jag kan ta mig loss dit ngn gång.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

17

Jag funderar så det knakar varje dag och läser på, vissa bitar börjar falla på plats nu. Det känns som man börjar förstå det teoretiska även om jag anser att man aldrig blir fullärd. Jag har även ändrat min uppfattning om vilken buss den hamnar i, samt vilka förgasare som ska användas, men med tanke på att jag lär ändra mig fler gånger ska jag inte gå i bräschen för detta.

Men så sitter man och gluttar på färdiga trimtoppar ur CBs sortiment då det är långt ifrån säkert att jag kan få till ett renoverat par av mina egna. Det är ju även ett sätt att lära sig skillnad mellan olika parametrar. Men bara genom att gå igenom vad de saluför till typ1-motorn blir man ju alldeles snurrig. Till att börja med är det ju amerikanska konstiga enheter på flödesmätvärden, sen känns det som att många toppar är väldigt snarlika om man tittar på värdena. Jag fattar det där med att en välportad kanal ger bra gashastigheter och att en stor ventil/kanal inte är nödvändig alla gånger, men när är den det? Är det större motorer som främst kräver stora kanaler, eller har det med lyft eller varv att göra? Jag börjar förstå att allt hänger ihop och man inte bara kan säga "det beror på det" rakt av, men någonstans måste man ju börja välja komponenter. Det enda jag läst uttryckligen rakt ut, är att kammen väljs sist, men jag tycker att idén med originalkam och 1,25-vippor låter mer lockande för varje gång jag läser om det. Då blir det ju ett lätt val med enkla ventilfjädrar och slagvolymen 1776 låter också bara bättre och bättre ju mer jag läser om det. Att mina IDF 44or passar bättre på denna motor än på hyllan hemma ter sig också som en självklarhet  ICQ/ad  men topparna är den stora frågan. Ventilstorlek? Förbränningsrum? osv. Jag tänkte för att göra det pedagogiskt, vilken/vilka "komersiell" topp(ar) ur tex CBs sortiment skulle vara en passande "saknad länk" i denna motor? "Los Panchito" och "mini wedge" lät trevliga för min kombo tycker jag, åsikter?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

18

Los Panchito topparna skulle nog sitta som hansken på ditt motorbygge tror jag. Demian har ju ett par nya
till salu här på Bv. Jag beställde dom nya 044 Super pro som Cb har tagit fram, det ska bli
intressant att se hur dom kommer att lira i bussen.

19

Om vi tar det med flöde som cfm
När man kollar flödet i toppar använder man cfm( Cubic feet per min som är kubik centimeter på en min som är 28316,85) som är en jävla massa luft som strömar i genom kanalen
Man brukar använda sig av 25" vatten pelare (eller 2"kvicksilver) (635mm) på vw toppar.  I insugs kammaren på flödesbänken
När man man trimmar (räknar ut effekt) på flödet typ 1,47 kubikmeter luft till en mili liter bränsle (Lamda 1)
I dom beräknings programen om används i dag använder man cfm för att kalkylera ut effekten i en motor
Om du vill ha en vrid stark motor bör man inte ha förstora kanaler (stora flöde )
Med stora kanaler tappar man gashastigheten på låga varv  om man har en liten motor 
Om man har stora kanaler på en motor kan den vara knepig att köra under 3000varv men
Typ en sådan kombinasion  48/40mm ventiler och w120 kam till en 1600cc motor med 9,5 i komp
I en buss motor som man ha bra lågfart och lite mera pulver där uppe skulle jag inte använda större ventiler än 40mm på insug 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

20

En lite tillyxad formel för teoretisk toppeffekt baserat på flöde är cfm x 0,25 x antalet cylindrar.
Los Panchito flödar enligt CB ca 150 cfm vid strax över 10 i lyft så en inte allt för dumknullad gissning är att de topparna ger runt 150 friska med exempelvis W110 (även om den kammen inte rekommenderas av undertecknad pga sin branta ramper).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-10-07 16:35:28)

Gott Svwerker
Har prisis flödat ett par 043 med 35,5mm med 80% av tvärarean på sätet  flödar 121 cfm på 12mm lyft med idf insug
Topparna är lite moddade kanaler plus förändrade förbräninngsrum
Man behöver inte köpa toppar för att göra en frän motor
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

22

Nej man måste inte köpa toppar men man måste ha lite koll på vad man gör. På http://www.cal-look.com/category/technical-articles/ finns bl.a. lite basic portningsgrunder och en hel del annat matnyttigt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23 Senaste redigerad av kee (2011-10-07 19:06:43)

Till att börja med, tack för alla inflikningar, det här är som att gå i terapi för mig!  ICQ/ab

Fidde: Jag har sneglat på Demians toppar både och två gånger, men de är för "fel" cylindervolym för mig. Jag är fast besluten om att använda den "bottendel" jag har och den är borrad för 90,5/92mm och jag hade tänkt välja det förra, dvs 1776. Marginaler före toppeffekt.

PPR: Menar du att jag lika gärna kan satsa på att försöka få någon att ta i mina originaltoppar och "bara fila upp dem". Eller att jag tom ska göra det själv? Jag har ingen koll på hur ventilstyrningar och säten är hos de jag har. Jag sparade Svwerkers länk, ska läsa den vid senare tillfälle. Tack för att du ger en hint om vad du tycker är bra värden hos ventilernas storlek, jag köper det rakt av. Gäller detsamma för avgassidan? Har förstått att en motor som andas bra på avgassidan går svalare, men finns det någon nackdel ur effektivitetssynpunkt?

Svwerker: Jag kände till formeln sen tidigare, jag har alltid läst dina inlägg på motortrimsidan med stort intresse.  ICQ/ab Jag tolkar att din avrådan från 100-kammens ramper beror på det jag nämner nedan om slitage i ventilmekanismen.

Om man med ett högt lyft får en bra gashastighet och detta i kombination med modest duration och en "smärre" cylindervolym borde man kunna få den segdragande motor jag önskar. Den främsta anledningen till att jag tilltalas så mycket av originalkammen, är dess tillgänglighet (jag kommer att ha ett antal att välja mellan, redan betalda), samt att den i kombination med 1,25-vippor ger ett bra lyft vid låg duration. Enligt den litteratur jag fördjupat mig i har man en mindre rörelse i hela ventilmekanismen, som med motsvarande trimkam och därmed mindre slitage för ungefär samma pengar. Och i min värld borde detta med ett par "småkanaliga" toppar ge precis den karaktär jag söker. Sen är det ju klart man vill ha så hög effekt som möjligt, men jag tror att denna kombo med de nämnda förgasarna skulle kunna ge de hundra-plus-hästar jag söker, eller? Jag är grymt sugen på CSPs python-agis, kanske är det att skjuta över mål, men det är ju så mysigt! ICQ/ab

Jag får nu en liten rolig idé om ett annat motorkoncept som skulle gå snabbt att "svänga ihop" (kanske är det fredagsölen som talar); orörd (frisk) 1600-bottendel, original kam- och vevaxel och cylindrar. 1,25-vippor, portade originaltoppar och ett par 32PDSIT. Jag har ju två bussar, den ena tyngre än den andra...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

24 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-07 19:51:21)

orörd (frisk) 1600-bottendel

finns det förutom som en utbytesmotor eller låg timmad industri motor??
som jag fattat det behöver i princip alla block arborras för att klassas som friska..
och som jag fattat det för att vara värt att skruvas med bör man göra åtminstonne det.

det e så jag ser det.
detta helt utan att rikta kritik mot Kee !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25 Senaste redigerad av kee (2011-10-07 22:14:40)

Jo jag vet om allt detta. Motorn ska enligt utsago vara "lågmilare" och jag vet att man ska ta detta med den största nypa salt man förmår... Även om alla indicier pekar på att det stämmer, den är tyst, har inga spel och är ren och snygg. Men för det första spånar jag bara, för det andra handlar det om att sätta det i proportion till ens egen förmåga. Jag kan nog låta arborra blocket, se till att allt är hundra procent reko och vänta en sommar med att köra, eller så kan jag försöka mig på att förstå det här med motorbygge, räkna med att jag kan få motorras på vägen till jobbet. Jag känner till insatserna och ett annat sätt att se på saken är att byta förgasare och köra, för denna motor har jag inte tid att riva...

Kom igen, har du aldrig druckit öl och fått intressanta uppenbarelser förut?  ICQ/ag

Det finns alltid ett "rätt sätt" att göra saker på och ett annat sätt som innebär kompromisser och det måste ju få vara upp till var och en hur man gör. Till skillnad från orerandet om framvagnar eller bromsar så innebär ett motorras ingen större trafikfara. (Teoretiker kan säkert räkna ut en ökad risk, men med tanke på alla ras jag haft, är ett ras för mig mindre trafikfarligt än att en Audi åker utan halvljus) Jag byter kondingar som en normalbegåvad byter spolarvätska och de som saknar spolarvätska brukar ofta köra några mil innan de byter, jag måste ju byta direkt!

Jag är en dålig människa... Men undvik stockholmstrafiken så är ni utom räckhåll...  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't