Till att börja med, tack för alla inflikningar, det här är som att gå i terapi för mig!
Fidde: Jag har sneglat på Demians toppar både och två gånger, men de är för "fel" cylindervolym för mig. Jag är fast besluten om att använda den "bottendel" jag har och den är borrad för 90,5/92mm och jag hade tänkt välja det förra, dvs 1776. Marginaler före toppeffekt.
PPR: Menar du att jag lika gärna kan satsa på att försöka få någon att ta i mina originaltoppar och "bara fila upp dem". Eller att jag tom ska göra det själv? Jag har ingen koll på hur ventilstyrningar och säten är hos de jag har. Jag sparade Svwerkers länk, ska läsa den vid senare tillfälle. Tack för att du ger en hint om vad du tycker är bra värden hos ventilernas storlek, jag köper det rakt av. Gäller detsamma för avgassidan? Har förstått att en motor som andas bra på avgassidan går svalare, men finns det någon nackdel ur effektivitetssynpunkt?
Svwerker: Jag kände till formeln sen tidigare, jag har alltid läst dina inlägg på motortrimsidan med stort intresse.
Jag tolkar att din avrådan från 100-kammens ramper beror på det jag nämner nedan om slitage i ventilmekanismen.
Om man med ett högt lyft får en bra gashastighet och detta i kombination med modest duration och en "smärre" cylindervolym borde man kunna få den segdragande motor jag önskar. Den främsta anledningen till att jag tilltalas så mycket av originalkammen, är dess tillgänglighet (jag kommer att ha ett antal att välja mellan, redan betalda), samt att den i kombination med 1,25-vippor ger ett bra lyft vid låg duration. Enligt den litteratur jag fördjupat mig i har man en mindre rörelse i hela ventilmekanismen, som med motsvarande trimkam och därmed mindre slitage för ungefär samma pengar. Och i min värld borde detta med ett par "småkanaliga" toppar ge precis den karaktär jag söker. Sen är det ju klart man vill ha så hög effekt som möjligt, men jag tror att denna kombo med de nämnda förgasarna skulle kunna ge de hundra-plus-hästar jag söker, eller? Jag är grymt sugen på CSPs python-agis, kanske är det att skjuta över mål, men det är ju så mysigt!
Jag får nu en liten rolig idé om ett annat motorkoncept som skulle gå snabbt att "svänga ihop" (kanske är det fredagsölen som talar); orörd (frisk) 1600-bottendel, original kam- och vevaxel och cylindrar. 1,25-vippor, portade originaltoppar och ett par 32PDSIT. Jag har ju två bussar, den ena tyngre än den andra... 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't