1

Skall beställa lite an-kopplingar och annat småkrafs från Summit och tänkte att ta med en uppsättning NGK-stift.

Men vad är den egentliga skillnaden mellan ett med resistor och ett utan?

Kommer att ha vanliga Bosch-kablar, ignitor och Bosch blå spole.
Har det med radioavstörning att göra, kan jag säga att någon radio kommer inte att installeras...det räcker med den ljuva musiken från dubbla Webrar. ICQ/ab
http://forumbilder.se/images/643201140934P6308.jpg

Bay -68. 2021cc med dubbla Weber (bromsad 6/10 till 144hk) och dragkrok.

2

Ha ha  du får nog trimma mera
R betyder att det är motstond i byggt i stiftet
Efter som du har Msd  skulle jag ta bp6es
Har du koll på vilken elektråd du skall ha  ICQ/ad
Köp svenska blommor ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Jo, jag har Msd. Men inte i denna bil ICQ/ag Här blir det back to basic. Och köper jag bp6Es kommer kolven att mosa sönder stiftet Default/lol

Så R betyder att det är ett motstånd i, men vad gör motståndet då?

Och vilken elektrod jag skall ha... ska det inte vara där den sitter på mitten? Du eller någon annan får gärna utveckla.

4

R är för radioavstöring inbyggt i stiftet
Behövs ej om du har resistor kablar
I vissa fall med elektronisk tändning är det viktigt att använd resistor kablar eller resistor stift.
Det kan sluta med elektronik haveri (har provat eldat upp mallory unilite på en V8)
Står det i manualen till boxar mm att det måste används avstörda saker så gör det.

Kör du brytare och ingen radio använd oavstörda grejer

5

Stefan T skrev:

R är för radioavstöring inbyggt i stiftet
Behövs ej om du har resistor kablar
I vissa fall med elektronisk tändning är det viktigt att använd resistor kablar eller resistor stift.
Det kan sluta med elektronik haveri (har provat eldat upp mallory unilite på en V8)
Står det i manualen till boxar mm att det måste används avstörda saker så gör det.

Kör du brytare och ingen radio använd oavstörda grejer

Stefan om någon är mannen som vet - trust me ICQ/ag !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

6

Tomas A skrev:

Jo, jag har Msd. Men inte i denna bil ICQ/ag Här blir det back to basic. Och köper jag bp6Es kommer kolven att mosa sönder stiftet Default/lol

Så R betyder att det är ett motstånd i, men vad gör motståndet då?

Och vilken elektrod jag skall ha... ska det inte vara där den sitter på mitten? Du eller någon annan får gärna utveckla.

Hej Tomas
Elektrodens utformning beror på förbränningrumet utformning
Flambilden i förbäningsrumet kan man styra genom att byta tändstift design 
En viss bilfabrikant testade olika tändstift (design) man fick effekt vinst på 1-2% med rätt design
Vi gorde samma test hos trollspeed med samma resultat
Jag kan inte tala om vilket stift du skallha för att jag vet inte hur förbräningsrumen ser ut
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Är det inte så att vissa tändningar kräver resistorstiftet, tex saabs tändkasetter gör det... Saaben mäter ju bla knack genom jonströmmar så det är väl lite känsligt på dem med rätt stift. Men jag antar att om man har nån specialtändning på sin bubbla så framgår det där om R stift krävs?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

8

Då ser det ut som att jag behöver R-lösa stift. Bara att bita i det sura äpplet och köpa de som är 70cent dyrare ICQ/ae Det var tider när man kunde åka in på biltema och handla NGK för 14:90...

Micke, det där med förbränningsrum och utförande av stift låter intressant, men det låter som ett diskussion över ett par öl på tex. Bugrun, eller kanske redan nu till helgen på racemarknaden i Norrköping (utan öl då) ICQ/ab

9

Tomas A skrev:

Då ser det ut som att jag behöver R-lösa stift. Bara att bita i det sura äpplet och köpa de som är 70cent dyrare ICQ/ae Det var tider när man kunde åka in på biltema och handla NGK för 14:90...

Micke, det där med förbränningsrum och utförande av stift låter intressant, men det låter som ett diskussion över ett par öl på tex. Bugrun, eller kanske redan nu till helgen på racemarknaden i Norrköping (utan öl då) ICQ/ab

Jag är i Norrköping
Det vet du men det finns tele
Ps Det var en artikel på 90talet i hot vws som handlade om det
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Jag gav 1,6$ stycket för tändstiften nu när jag var över  ICQ/ag

11

Köpte mina lite mer lokalt. lelles MC hade rätt stift för itne allt för mycket pengar (tror jag gav 200kr för 8 st, fyra 6or och 4st 7or för att testa ett hårdare stift under sommaren)

12

Lurv skrev:

Köpte mina lite mer lokalt. lelles MC hade rätt stift för itne allt för mycket pengar (tror jag gav 200kr för 8 st, fyra 6or och 4st 7or för att testa ett hårdare stift under sommaren)

Använder du resistorstift eller resistorkabel?

13 Senaste redigerad av Niklas (2011-02-15 11:50:09)

P står för utskjutande isolatorfot. Gnistan hamnar lite längre in i FB. Dessa är känsligare för att spricka gämfört med dom utan P.
Men kanske är mera när man kör hög effekt och/eller turbo man ska tänka på detta. Kolla bilder så syns skillnaden.

Hjälper jag någon som har problem med störningar i insprutningen (Megasquirt) brukar jag prova montera R-stift för att se om problemet blir mindre.
En bil utan elektronik skulle jag köra utan R. Blir mer gnista över till motorn då har jag fått för mig.

14

resistorstift.

15

D7EA och DPR6EA-9 är dom stift jag har testat (dock med olika tändkablar)

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-02-15 17:00:48)

Hej
en lathund för tändstift
http://www.ngk.se/upload/Martin%20bilde … %20(1).pdf
Vid olika förbräningsrum kräver olika tändstift
Tack Nicklas för infon. Är det e85 eller soppa som ni såg skilnaden
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Hej!Jag kör med ngk d7ea och jag tror jag lyckats släcka nått stift.Motorn är en 2275 med ca 9,1 i komp.Dellorto 48 dubbla 044roundport toppar med 42-37,5 ventiler FK43 kam 281grader 13,61 i lyft.Tändningen är 009a pertronix högeffektspole pertronix brytarlöst.Det hände när jag körde inpirerad körning Default/lol .Jag kör med original soppapump kanske orkade inte pumpen med och resulterade i slocknade stift? Default/hmm .Bestyckning förgasare luft190 högfart160 lågfart70 halsring40.Ska man kanske gå till 6or i stift? lägre siffra hårdare stift?.Jajust det mina elektrodavstånd när jag tog ur stiften.1an0,90 2an0,753an0,704an0,85.Vad har ni i elektrodavstånd .Skulle vara kul att åka bubbla till bugrun men det ser mörkt ut ICQ/ac

18

Hej Hasse
Hur är det med har du med strömen till tändspolen för man brukar inte ha problem med så låg komp
Du kan knacka ned stiften till 0.7mm om du vill ha ut max på strippen kan du byta stift på mantorp (6or)
Bystykningen kan vara rätt men du bör ha kollat det med en bredbandslamda för att vara säker att det är rätt
Om den skulle få för lite soppa skulle den spika
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Jag hade nog gått på 5'or med det kompet men jag tror inte att det har med ditt problem att göra.
Hur ser stiften ut? Är de svarta/mörkbruna/bruna/ljusbruna? Jag har nog aldrig lyckats döda stift med för mager blandning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

20

Hej Micke!Jag har en bredbandslamda men har inte lyckats få fart på den.Hej Svwerker skulle nog beskriva stiftena till ljusbruna

21

tjänare
Vilket fabrikat är det på lamdan ????
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

22

Hej!Det är en Hq tec .Funderar om det ÄR Lc1an som stör ska plocka ur den o prova.Verkar som jag lyckats bränna lamdan iom felkopplingen Default/yikes  ICQ/ac

23

Skall även gå upp till luft 200 huvud 170

24 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-06 14:01:20)

Om du inte har kopplat sondens driv ström från batteriet så kan du få problem med att den orkar tända på högrevarv
Du kan ringa mig
Du har köpt en innovatormotorsport  lamda av Hqtec (robban )
0738 457227
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

hasse skrev:

Skall även gå upp till luft 200 huvud 170

Luft påverkar varvtalsområdet över 5000. Ändra bara en sak åt gången. Jag är förvånad över dina stora lågfart. Hur står dina luftskruvar?

Ljusbruna stift är för ljusa enligt min åsikt, jag vill ha nästan svarta. Jag körde 5'or i min 1776 9,1 i komp, ca 5-700 mil per år utan att problem relaterat till värmetalet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G