1

Ni som inte gillar bonnmek å kajsavarg lösningar kan sluta läsa här. Detta gör jag enbart för mig själv och jag gör det på mitt sätt.

Då jag tänkt en stund på att förbättra min framvagn så har jag bestämt mig för ett AA-armsbygge.

Har kollat en hel del på red9 och diverse andra lösningar och bestämt mig för en AA-arms lösning.
Då jag har svårt att läsa å förstå facktermer å andra viktiga texter så tycker jag att det är lättare att bygga en prototyp som man utvecklar efter hand. Jag har läst mig till lite  fakta som ska testas på prototypen så jag förstår hur det funkar.

Armarna har jag gjort ungeför lika långa, vad jag förstått så ska undre armen var typ 30% längre än den övre. Men jag vill se hur skillnaden blir med lika långa vs olika långa. Har inget dataprogram som kan simulera så det blir som sagt en prototyp.
Jag kommer använda mig av en bayspindlar och spindelleder.
Jag kommer att lösa alla problem efter hand såsom caster, camber, bumbsteer, mm, mm

Har fått lite olika tips på kuggstångs lösningar, audi 100, volvo 240, clio...ska åka till skroten och kolla sen när det blir dags.

Prototypen är bara ena sidan och inte dom slutgiltiga material och godstjocklek som kommer användas i slutändan.

Kom gärna med förslag, tips, hejarop.....

Spindlar är beställda men inte kommit hem än.

Post's attachments

liten3.png, 438.13 kb, 519 x 389
liten3.png 438.13 kb, 261 downloads since 2011-10-03 

liten4.png, 480.28 kb, 518 x 389
liten4.png 480.28 kb, 272 downloads since 2011-10-03 

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

Skitfräckt! Hur svårt kan det va? ICQ/ab

3 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-03 21:42:17)

prata med Sfro.då dom kommer att behöva besiktiga . böjda rör i a armar är inte något som gillas.. men det visste du kanske inte.. därmed inte sagt att det inte kommer att godkännas.. ICQ/ad sen finns det minimi mått på rören dvs gods tjocklek och diameter och sträck /böj , hydraul rör brukar vara lämpliga..
sen är det bra om man kan ställa camber /caster...ser nu att du skall göra det sen.. ICQ/ad  finns ett beräknings program som heter casim som är bra för att beräkna geometrier....
att ha övre och undre a länken lika långa e inte att rekomendera.
misstänker att du kommer att använda en "coilover stötdämpare på nedre bärarmen !?  som ger en stor belastning på densamma.. då måste även nedre spindelled vara lämplig för tryckande belastning + infästningspunkten förstärkt för krafterna.

tycker detta e helkul att du tar tag i denna tanke!!!!!.. och hejar på.. kanske kan köpa dina ritningar sen.. ICQ/ag

Se inte detta som jag skriver som någon kritik för det är inte menat så!!!!!!!
om du inte har Sfro s bygghandbok så är det inte försent att handla den..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Ja det är kul att fler vågar prova ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

5 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-03 22:24:21)

http://www.automotivearticles.com/uploads/a-arm_img.jpg
man brukas säga att det är lämpligt att den nedre bärarmen är paralell med marken vid Drive height dvs att den yttre och den inre lederna är i våg när fordonet e belastat som i normalfall. sen skall den övre bärarmen vara lutad neråt innåt. som på bilden av detta superseven schassie, dock har dessa bärarmar för lite justeringar då man måste ha möjlighet att justera antingen övre eller undre bärarm ..
sen att flytta kuggstången uppåt eller neråt någon millimeter gör massor i bumpstear.så där får man ha en generös justerings möjlighet i utvecklings fasen. även måste man räkna med att svarva av/gänga om kuggstången då det är mycket viktigt var ledpunkterna ligger i förhållande till skärnings planet mellan övre och nedre bärarm.. handla även där om milimetrar.

jag vill inte på något sätt avhålla dig från detta!!!
Men just en framvagn innehåller massor av problemlösningar, om den inte skall bli farlig/mycket obehaglig att använda.
på locost sveden http://www.locostsweden.se/ipb/ logga in där och ställ några frågor så kommer du bli väl bemött av många som är i liknande sits finns massor av erfarenheter och tipps iofs byggs det små lätta sportbilar där.samma principer gäller ett tyngra fordon lite grövre grejer bara. har själv sysslat en del med ett seven bygge som tyvärr blev pausat. .

en möjlighet som nämnts innan, är att använda en framvagn från en fungerande produktions bil, och sas. bredda till lämpliga mått.
Den kommer inte att bli optimal, då geometrin förändras och styrarmarnas längd och form hör till en viss breddpå fordonet(spårvidd) och längd av ursprungs fordonet.(axelavstånd)+ att kuggstången kommer att bli fel(bumpstear).. men det är lättare då man har färre parrametrar att tänka på.
hade själv funderingar på Corvette C4 framvagn dvs spindlar och bärarmar i original infästnings punkterna. fast anpassad bredd till bussen.
finns många sätt att gå.. annars får vi handla en Red 9 Desighn framvagn och stjäla desighnen.. inget nytt under solen ICQ/ad  sen om Sfro godkänner konstruktionen är inte säkert!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Tack för all information, det du skriver åker in i ena örat å ut i andra...hehe...alltså att jag vill se saker i verkligheten hur det funkar. Du verkar sitta inne med mkt information. Om det blir nån SFRO besning i framtiden så får dom ta ställning till det då och jag har haft med dom å göra förut oxå och sunt bonnförnuft kommer man långt med, dom e inte omöjliga på nåt sätt.

Caster å camber är ju inte så svårt å få justerbart, å inte heller bumpsteer. Jobbar som svetsare och har kompisar som jobbar på olika mekaniska verkstäder som gillar att hjälpa till med grejor då även dom bygger diverse roliga saker.

Jag ska snegla över SFRO:s handbok nån dag framöver men först måste jag ha lite kött på benen så jag förstår problemen.

Jag ser inga större svårigheter att få ihop en framvagn, men det kommer ta tid å många ändringar fram å tillbaka.

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

7

nä inget e omöjligt men visst det e en del pill, sen har vi ju begränsat med plats under/i hjulhusen ,och fram vill man ju har lite svängrum för hjulen..
det tråkiga e ju att det handlar om små mått och då snackar vi verkligen små som gör stor skillnad mellan väghållning och inte liksom att däck kan nötas upp på nolltid om det är fel.. och det mesta av det jobbet gör man vid konstruktionen.. ICQ/am

önskar dig all lycka..

och som sagt.. behöver ju själv en,  för mitt motorbyte kräver ny fram och bakvagn.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Bra iniativ! härligt med do'ers instället för tänkare... Men; Många har försökt på samma stil som du, dvs bygga först och sedan se vad som fungerar och modda efterhand dock är det få som har fått till det bra. som sagt så handlar det om en mm här och en mm där som gör STOR skillnad. det finns så pass många olika parameterar att det är mycket svårt att få till det med trial and error sökande. Min första tanke är att det inte finns några direkt uppenbara  infästpunkter för de armarna, Hade du tänkt sveta i förstärkningar i ramhuvudet? plåten är inte dundertjock... Såg att du skrev att det inte var slut materialet på bilden och så men tänk på att även om du använder tjockt gods kan de flexa och där har du en mm som måste tas med i beräknigarna. Krafterna är inte att leka med när ett hjul träffar ojämn väg i 80 km/h.

Nästa fråga är varför? vad är det för brister i orginalframvagnen som gör att ni vill ha A-rams bygge?

9

http://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/DSC00117.jpghttp://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/DSC00082.jpghttp://i1004.photobucket.com/albums/af162/falmarksheden/DSC00055.jpg Här är några bilder på framvagnen jag har byggt,liksom du byggde jag efter eget huvud. Utan ritningar och dator program. jobba på du löser der säkert ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

10

Shit, SYGGT!!!! Mkt impad!!!

Vad har du för spindlar(bubbla?)
Kuggstång?
Dämpare?(pris)
Hur har du gjort med "a-arms lederna" ?(plast, mässing, gummi)
Hur är den att köra?

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

11 Senaste redigerad av hjoggböle (2011-10-04 15:39:00)

Det är typ1 sänkspindlar
golf mk1 kuggstång
coilover dämpare från GAZ ca 1600:- st
a-arms lederna är volvo 142 övre bussningar
spindelleder är volvo142 på nedre och övre är beställt från Kontima
jag fick till geometrin så att det inte blir bumpsteer,SFRO bes gick bra inget att anmärka tyckte han(första byggbes alltså)
hur den är att köra? vet inte än det får jag reda på till våren då ska den provköras Default/yikes

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

12 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-04 16:50:57)

inte för att vara negativ då det ser bra ut.. men helt klart är det lättare när man har mer plats att bygga kring och ut från. sen hur framvagnen beter sig vid en snabb undan manöver eller vid körning ner i en grop i vägbananär kanske inte undersökt..
Du har byggt med förhållandevis långa bärarmar vilket är bra geometriskt sätt men det frästar samtidigt på bärarmar/bussningar..
infästningen som i ditt fall inte e dubbel schear dvs att bärarmsbussningarna inte har stöd på bägge sidor.. brukar inte godkännas av sfro men kanske gick eftersom detta är en lätt bil och ser ut som ganska kraftiga bultar.
när man skall bygga en konstruktion som skall rymmas mellan rambalkar och innanför skärmkanter e det vissa saker som tyvärr begränsar. sen har du något lägre vikt på bubblan än jag tex med min bay.

som sagt ingen skugga över din framvagn.!!!!
lurv frågade

Nästa fråga är varför? vad är det för brister i orginalframvagnen som gör att ni vill ha A-rams bygge?

i mitt fall då jag kommer att registrera min bay buss med utbytt maskin  som "ombyggtfordon" krävs byte av hela broms systemet och fram och bakvagn.
alts måste jag göra något annat  valen finns en mc person framvagn eller dubbel a link. gillar A link då mc -person e en billig snik lösning, som iofs funkar men sällan e så bra som a länkar, det under förutsättning att man inte klantat till något.
därför vill jag inte schansa och få en sådär framvagn.  har diskuterat red 9 framvagn med en Sfro besiktinings man som tyckte konstruktionen hade vissa brister..

men som sagt allt kan förbättras

det finns MASSOR att sätta sig in i om man vill ha en hyfsat bra fungerande A link framvagn och inte bara 4 st A. då min buss är tänkt att användas utan rädsla så vill jag ha en bra lösning.
gick en väghållnings kurs med en kille som heter Stefan Mumm han kör Clubman Racing.
innan kursen tänkte jag det e ju inte så svårt..efter att han visat skillnaden på mycket små förändringar på en A link framvagn..  ICQ/ad 

ja ja man kan göra på fler än ett sätt..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Hjoggböle: Okey, som sagt redigt najs! Jag menade "lagringen" mellan a-armarna och "stommen" hur du har löst det?

Michaelth: Som sagt jag tror du sitter inne med mkt bra information (kanske för mkt ;-)) Jag tror inte att man kan få till en kanonbra framvagn direkt hur mkt man än mäter, beräknar å samlar information. Man måste känna sig fram, bygga, bygga om, ändra, vrida å vända. Teorin är inte samma som praktiken. Jag tror på å lösa problemen efter hand å inte alla på en gång innan man börjar, då blir det ofta för mkt så man inte kommer igång.

Jag vill bygga om min framvagn för att få skivbromsar,kuggstång och luftfjädring. Vet att det går å lösa på annatvis med andra lösningar men nu e det så att jag gillar å bygga saker själv å en framvagn med dubbla A-armar är en mäktig skapelse å kan den sen funka bra så är det pricken över i:et.
Jag kommer inte förstöra bussen på något sätt så det blir en bult on konstruktion som kan ändras tillbaka till orginal.

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

14 Senaste redigerad av hjoggböle (2011-10-04 18:32:08)

Michaelth: bussningarna är av dubbel schear typ om du med det menar att dom har en yttre & innre stålbussning. Och jag har inga ambitioner att köra banracing eller dyl det blir diagonaldäck runt om.
zepafan: i stommen sitter ett rör som axeln går genom sä man drar bara ihop hela pktet precis som på tex volvo då blir det gummit i bussningen som vrider sig.
Och som sagt den är inte provkörd än så vi får se hur det går

Sen det här med bumpster så är väl det innbyggt på både typ1 & typ2 om man tittar på hur dom är konstruerade Default/hmm

PS konstruktiv kritik är bra ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

15

Ang SFRO bes så krävde dom inte utbytt fram/bakvagn för mig.
Motor, transmission och bromsar.

//S

16 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-04 20:38:01)

nä dubbel scher är att man har en stöttande infästning på utsidan av bussningen typ som ett u format järn som bussningen ligger i mitten av  med bulten genom båda plattor.. (någon som förstår mitt svammel) som det ser ut nu har du en bult som går igenom, den kan med andra ord flexa och om det vill sig illa få utmattningsbrott och gå av..
har liknande infästning på mina caterham bärarmar (Lotus super seven) men då det är original så är det okey ..   ICQ/ad iofs en lätt bil.. men endå.. ICQ/ad
ja ja alla gör som dom vill.. e ju bara så att det e kul om man sitter där och känner sig trygg med det man svetsat ihop med knatte svetsen ICQ/ae  och dom i mötande filen kan känna sig lika trygga.. så grejer som inte kollas av folk som vet vad som fungerar och framförallt håller vid olika belastningar, skall i mina ögon inte vara på vägen, hur fina man än tycker konstruktionerna e.!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Jag kommer ha dubbel scher på min. Kommer oxå kolla vad som krävs i materialväg, har tillgång till hydralrör i olika dimensioner samt tigsvets. Har även en ingenjörskompis som jobbar med hållfasthet, ritning och konstruktion så han kommer bli inblandad framöver.
Om man vet vad man gör och håller dimensioner å dyl så blir det säkert för alla parter. då e jag mera orolig för rostiga bärarmar, glappa styrleder, dåliga däck...huuua

Väntar på mina spindelleder nu innan det kommer mera uppdasteringar från bygget.

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

18 Senaste redigerad av hjoggböle (2011-10-04 21:28:51)

michaelth skrev:

nä dubbel scher är att man har en stöttande infästning på utsidan av bussningen typ som ett u format järn som bussningen ligger i mitten av  med bulten genom båda plattor.. (någon som förstår mitt svammel) som det ser ut nu har du en bult som går igenom, den kan med andra ord flexa och om det vill sig illa få utmattningsbrott och gå av..
har liknande infästning på mina caterham bärarmar (Lotus super seven) men då det är original så är det okey ..   ICQ/ad iofs en lätt bil.. men endå.. ICQ/ad
ja ja alla gör som dom vill.. e ju bara så att det e kul om man sitter där och känner sig trygg med det man svetsat ihop med knatte svetsen ICQ/ae  och dom i mötande filen kan känna sig lika trygga.. så grejer som inte kollas av folk som vet vad som fungerar och framförallt håller vid olika belastningar, skall i mina ögon inte vara på vägen, hur fina man än tycker konstruktionerna e.!!

Ahah! nu förstår jag vad du menar jag borde nog kolla på det, håller helt och hållet med om det där med säkerhet.Du har även rätt angående knatter svets såna här grejor ska svetsas av nån' som som är van vid riktig svetsning.Jag har 28års erfarenhet av detta så jag känner mig trygg angående den biten.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

19

Zepafan:Ursäkta tråd kapningen,hoppas du får till en bra och säker framvagn ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

20

som innan ingen skugga över din framvagn .. även om troligen vi fixar att få till en hållbar och på flera sätt bra framvagn, så kan sådana här trådar få folk att.."jamen jag slänger ihop en framvagn av vattenlednings rör och lite annat blandat sk..t med min plutt svets " och sen möter man honom eller henne på tvären i 180..med något trasigt.. ICQ/am  inte bra..!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

21

michaelth skrev:

lurv frågade

Nästa fråga är varför? vad är det för brister i orginalframvagnen som gör att ni vill ha A-rams bygge?

i mitt fall då jag kommer att registrera min bay buss med utbytt maskin  som "ombyggtfordon" krävs byte av hela broms systemet och fram och bakvagn.

??? varför byta framvagn? det behövde inte jag. Bromsar och växellåda räckte för mig. (även om jag har bytt till IRS bak men de noterades inte)

22

verkar som det är olika svar från sfro varje gång man ringer. har bytt motor på mitt rodbygge och jag fick absolut inte byta till 2 kretsbromsar trots att det är bättre så jag får åka med mer effekt på gamla bromsar. man blir fan aldrig klok på dom. besiktar rodden som dom vill ha den sen bygger jag om. låter som dom flesta gör så.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

23

michaelth skrev:

... har diskuterat red 9 framvagn med en Sfro besiktinings man som tyckte konstruktionen hade vissa brister....

Kan du påpeka dessa brister?

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

24

tydligen för klena nedre infästningspunkter liksom den sammanhållande nederdelen skulle vara i ett mer balkformat format. i stället för "platt järnet" på tvären då original framvagns rören sas knyter ihop ram rören.. till skillnad mot denna framvagnen som jobbar med fristående sida för sida.. en tanke jag kan köpa. men som innan så skiljer ju tyvärr svaren mellan dom olika besiktnings männen..
så det e väll som innan fråga den berörda direkt.
lurf skrev

??? varför byta framvagn? det behövde inte jag. Bromsar och växellåda räckte för mig. (även om jag har bytt till IRS bak men de noterades inte)

i vad för bil bytte du maskin och när??
tja när jag frågade  "The real pinto"  var svaret byte av motor låda  framvagn och bakvagn och bromsar krävs.
tja gärna för mej..
jag får väl ställa frågan igen, till bosse "bildoktorn" som e den troliga besiktnings mannen för mej då han bor närmast
tja behöver jag inte byta framvagn så kanske jag inte gör det.. bak lutar det starkt mot original subaru lådan med nya kron och pinjong drev.. ICQ/ac + driv axel flänsar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Hur går det med framvagns bygget ICQ/ag  bilder??

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(