1

Tjena, någon som har en aning om vad det kan vara för fel om motorn lägger av i farten?
Vi hade visserligen kört 300 mil för vi hade varit i södra frankrike... och på hemvägen körde vi genom sjuka bilköer i Paris... men allt är sågott som utbytt och nytt för det fixades före resan..
men så igår , i köln, så slutade den svara på gasen och bara tvärdog..den startade efter 30 min, men dog igen efter 5 km...så nu står bussen i tyskland och jag är hemma i halmstad. Om du tvunget vill veta varför så kan du läsa om allt på surfingtrip.tumblr.com. ICQ/ad

Men nu undrar jag mest om nån kanske har en liten aning om vad det kan röra sig om?

Post's attachments

304180_10150316531530793_552280792_8194276_888528597_n.jpg, 24.61 kb, 600 x 450
304180_10150316531530793_552280792_8194276_888528597_n.jpg 24.61 kb, 216 downloads since 2011-10-02 

2 Senaste redigerad av Redwee220 (2011-10-02 19:45:35)

Kondensatorn till tändningen kanske? Eller skit i bränsleledningarna, jag fick stopp på E6:an en gång, mitt på sommarens varmaste dag. Såg då att jag hade soppa i tanken men inget i filtret bak.

Ingen mottagning på mobilen och ingen som stannade och frågade om jag ville ha hjälp.
Blåste i bräsleledningen men det hjälpte inte direkt, rann sakta sakta fram bränsle.

Men efter typ 1 timme efter mitt sista försök så kom det igång igen ICQ/ag
Då var man glad!

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

3

Ja i vanliga fall brukar man skylla på "ånglås" men jag vet inte om det är vanligt på en dubbelförgasare. Någon motorguru kanske kan förklara detta för oss andra?

Jag hade sett över tändsystemet, kolla brytaravståndet. Kondensator och brytare är standard i min verktygslåda, varje gång du gör service, släng ner de gamla i en låda som åker med bussen

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

kee skrev:

Ja i vanliga fall brukar man skylla på "ånglås" men jag vet inte om det är vanligt på en dubbelförgasare. Någon motorguru kanske kan förklara detta för oss andra?

Jag hade sett över tändsystemet, kolla brytaravståndet. Kondensator och brytare är standard i min verktygslåda, varje gång du gör service, släng ner de gamla i en låda som åker med bussen

kan motorn dö mitt i farten för att brytaravståndet kanske "slagit igen" ?..

det hände ju under resan att brytaravståndet slog igen .. isf kmr jag hoppa från en bro för att jag inte ens tänkte på att kolla det ICQ/ac((((

5

Klacken på brytarna var förr av (brunsvart) bakelit. Nuförtiden är de av svart eller vit plast. De inte bara slits fortare utan smälter ner av värmen och brytaravståndet minskar alldeles för fort. Värt att veta...

[

6

Du skriver att den "dog". Hur dog den...tvärdog eller tappade kraft?
Du skriver att den startade igen efter 30 min. Vad gjorde du fram till dess? Provade att få igång den eller? Drog startmotorn runt motorn på samma glada vis som om du startat efter 5 timmars stopp, eller kändes den trög?

Jag tror att din motor värmenöp. Igensatt oljerenare, nåt som fastnat i luftintaget, eller liknande. Att den startade efter 30 min är för att då hade den svalnat, men nöp igen efter körda 5 km igen. Motorn mår inte bra av detta, det är ett förstadie till att helt kollapsa, dvs skära.
Ett alternativ till detta är en defekt tändspole...men jag tror ändå på det andra.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

25hpman skrev:

Du skriver att den "dog". Hur dog den...tvärdog eller tappade kraft?
Du skriver att den startade igen efter 30 min. Vad gjorde du fram till dess? Provade att få igång den eller? Drog startmotorn runt motorn på samma glada vis som om du startat efter 5 timmars stopp, eller kändes den trög?

Jag tror att din motor värmenöp. Igensatt oljerenare, nåt som fastnat i luftintaget, eller liknande. Att den startade efter 30 min är för att då hade den svalnat, men nöp igen efter körda 5 km igen. Motorn mår inte bra av detta, det är ett förstadie till att helt kollapsa, dvs skära.
Ett alternativ till detta är en defekt tändspole...men jag tror ändå på det andra.

Första gången detta hände, så hade vi kört i 25 mil oavbrutet..stannade 5 min för att tanka, och kom 200 m från bensinstationen innan den dog. Men efter 30 min startade den igen. Startmotorn gick runt, men den ville inte vakna upp.

2e gången så hände ungefär samma sak igen,,vi hade stannat efter 20 mil för att fråga om vägen. sen dog den..e fter 30 min starta den, och vi kom inte spec långt innan den dog igen. Då gav vi upp...

jag tänkte på det,,att vi klarade ju att köra i bilköper i paris i 2 timmar dagen före och där var 30 grader varmt...hur kan den då dö av värmeslag i Köln när vi kör i bra hastighet så luftkylningen gör sitt....   mer troligt att de kanske är luftintaget kanske?..fast nu när nån nämnde brytarna så vetifan om jag inte tror mest på det

8

Inte brytarna, utan tändspolen!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

25hpman skrev:

Inte brytarna, utan tändspolen!

okaj okaj... yeye... sitter mest å funderar bara..får reda på det i veckan när de ringer å säger vad som var felet å om de fixat det. sen blire att försöka hämta hem den

10

Jag hade exakt samma grej med min 1974 Mini för 15 år sen. Verkade vara tändspolen som hade kortslutning och blev jättevarm. Jag kylde ner den i vatten och kunde köra 5 minuter till, tills motor dog igen. Bytte tändspole och bilen har funkat för många år utan problem.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !