25hpman skrev:Du skriver att den "dog". Hur dog den...tvärdog eller tappade kraft?
Du skriver att den startade igen efter 30 min. Vad gjorde du fram till dess? Provade att få igång den eller? Drog startmotorn runt motorn på samma glada vis som om du startat efter 5 timmars stopp, eller kändes den trög?
Jag tror att din motor värmenöp. Igensatt oljerenare, nåt som fastnat i luftintaget, eller liknande. Att den startade efter 30 min är för att då hade den svalnat, men nöp igen efter körda 5 km igen. Motorn mår inte bra av detta, det är ett förstadie till att helt kollapsa, dvs skära.
Ett alternativ till detta är en defekt tändspole...men jag tror ändå på det andra.
Första gången detta hände, så hade vi kört i 25 mil oavbrutet..stannade 5 min för att tanka, och kom 200 m från bensinstationen innan den dog. Men efter 30 min startade den igen. Startmotorn gick runt, men den ville inte vakna upp.
2e gången så hände ungefär samma sak igen,,vi hade stannat efter 20 mil för att fråga om vägen. sen dog den..e fter 30 min starta den, och vi kom inte spec långt innan den dog igen. Då gav vi upp...
jag tänkte på det,,att vi klarade ju att köra i bilköper i paris i 2 timmar dagen före och där var 30 grader varmt...hur kan den då dö av värmeslag i Köln när vi kör i bra hastighet så luftkylningen gör sitt.... mer troligt att de kanske är luftintaget kanske?..fast nu när nån nämnde brytarna så vetifan om jag inte tror mest på det