51 Senaste redigerad av Demian (2011-08-07 23:27:15)

luftgekühlt skrev:

Jag antar att det är bifogad skylt som talar om ursprunglig utrustning samt färg.

Skylten visar att den är tillverkad 17 april 1967 och att den levererades till Los Angeles. Originalfärgen är Pearl White eller Pärlvit, så din buss är omlackad.

M-koderna betyder, Säkerhetsbälten, 6 pop ut rutor och usabågar och koden 108 att det är en original Westfalia.

M-koden B42 fanns inte i min bok, så jag vet inte vad den betyder.

52

Kanon med alla uppgifter ni har bidragit med, jag vet en hel del mer om min folkabuss nu än innan.
En "blond" fråga: står inte M-koden B42 för den modellen SO-42 som FreddeB nämnde?

Om inte det regnar i morgon ses vi i Löddeköpinge.

En allmän fråga: var finns en bra sida där man kan se vad reservdelar heter på tyska, gärna beskrivna på figur så man slipper "översätta" och kan lugnt kolla efter var delarna ska vara placerade i bilen.

Post's attachments

Attachment icon IMG_0187.JPG 409.91 kb, 75 downloads since 2011-08-08 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

53 Senaste redigerad av Fredde.B (2011-08-08 21:00:43)

Du har helt rätt "B42" står för:

B42  SO-42 Westfalia interior, pop-up top, side tent, and roof rack

Våran har den här märkningen:

108 Camping Equipment aka "without side windows" (5 louvered windows instead of all solid/popout windows)
Westfalia SO42 kit

Den är också pearlwhite original.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

54

lasslo skrev:
Demian skrev:
kee skrev:

"Barnsängen" som den kallas går tydligen att köpa i UK, en sån bör varje westyentusiast ha. Jag ska också ha en, jag ska bara...  ICQ/ae

Barnsängen är faktiskt bra för väsk/bagage förvarning, så det är bara att handla ICQ/ad

Tyvärr så är det inte bara att handla.
Jag och en kompis försökte häromveckan, men JC vägrade att skicka utanför UK??
Är det nån som lyckas beställa och få fraktat hem så får ni gärna beställa en till mig oxå ICQ/ad

Ursäkta OT ICQ/ab
Fin buss, hoppas på att få se den på tisdag i lödde...

Just Kampers skickar kanske inte till Skåne ICQ/ab

Jag var till Singe här i Borlänge för nån dag sedan. Han hade fått hem sin barnsäng från Just Kampers för ca en månad sedan. Nästa gång jag beställer nått, så får jag väl beställa en till dig med ICQ/ab

55

Demian skrev:
lasslo skrev:
Demian skrev:

Barnsängen är faktiskt bra för väsk/bagage förvarning, så det är bara att handla ICQ/ad

Tyvärr så är det inte bara att handla.
Jag och en kompis försökte häromveckan, men JC vägrade att skicka utanför UK??
Är det nån som lyckas beställa och få fraktat hem så får ni gärna beställa en till mig oxå ICQ/ad

Ursäkta OT ICQ/ab
Fin buss, hoppas på att få se den på tisdag i lödde...

Just Kampers skickar kanske inte till Skåne ICQ/ab

Jag var till Singe här i Borlänge för nån dag sedan. Han hade fått hem sin barnsäng från Just Kampers för ca en månad sedan. Nästa gång jag beställer nått, så får jag väl beställa en till dig med ICQ/ab

Det var som f-n... Varför får inte vi beställa då???
Iof så fösökte vi beställa till Småland, ryktena om hur snåla smålänningar är har kanske spridigt sig ICQ/ab

Jag skulle vara mycket tacksam och lite impad om du lyckas få hem en säng till mig.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

56 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-09-19 22:09:49)

Efter många vändor fram och tillbaka och en noggran förberedelse har "Scooby Doo Mystery Machine" blivit registreringsbesiktigad samt tidigare idag kontrollbesiktigad med en enda anmärkning (CO värden). Jag räknade med att kuggas pga CO värden.

Registreringsbesiktningen förra veckan i Valdemarsro gjordes av en äldre herre som visste vad han gjorde, Westisen blev typgodkänd för 7 pax + förare. Det var beställt kontrollbesiktning då också men jag hade lite tur. När kontrollbesiktningen var genomförd beklagade han sig att han inte kunde få reg nummret just då så jag fick återkomma. MEN. Jag fick en lista med vad som skulle åtgärdas. Några bromsslangar, styrleder, parkeringsljus på ena sidan fram, och lite annat småplock. Plus för höga CO värden.

Idag kontrollbesiktigades bussen i Fosie och den enda anmärkning blev CO värden. Motorn får för mycket soppa, det luktar faktiskt om man ställer sig bakom bussen vid tomgång, nästan som om den automatiska choken fortsätter att strypa luften även när motorn blivit varm. Jag har inte lyckats hitta någon som kunde tuna motorn så jag räknade med att få anmärkning. Men jag måste ha bussen på fredag så jag var tvungen att kontrollbesiktiga.

Jag passar härmed på att be er om hjälp ang. tips på en verkstad som skulle kunna tuna motorn inom de närmaste 30 dagarna (återbesiktning) i Skåne någonstans, gärna i närheten av Malmö.

I övrigt skrevs det på protokollet om rost på några ställen (kom med något nytt!) men enbart som info, inget farligt.

Den andra frågan jag har är: vad/vilket bolag är bäst/billigast på försäkring till bussen? Har tecknat Trygg tills vidare (man kan ångra sig inom 30 dagar) som erbjöd helförsäkring för 2100 kr/år max körsträcka 500 mil/år.

Tackar på förhand för alla tips jag fick tidigare samt för eventuella tips angående frågorna idag.

Claes i Malmö

Post's attachments

24.jpg, 343.22 kb, 1024 x 682
24.jpg 343.22 kb, 188 downloads since 2011-09-19 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

57

Betalar  1600 hel hel 1000 mil på Länsförsäkringar... 66a kline.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

58

Men det höga CO-värdet, är det inte bara att justera in bränsleblandningsskruven? Och choken ser du ju om den fortfarande är aktiverad, det är "trappan" som gasspjällsarmen vilar mot upptill på förgasaren, den ska successivt vridas allteftersom motorn värms upp, när motorn är varm nog vilar gasspjällsarmen på det lägsta trappsteget så att säga.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

59

Entusiastförsäkring på denna pärla vore väl på sin plats ICQ/ab
Brukar normalt gå på 500-600/år

Ät gul snö, det kan vara öl.

60

Personligen tycker jag inte att skillnaden i pris mellan vanlig å entusiast motiverar inskränkningen i nyttjanderätten, tex INTE ta den till å från jobbet, förvara den i låst garage (visst skall man låsa in, men kanske inte alla nätter när vädret är fint).
Att inte ta fordonet till å från jobbet betyder att man bara får nöjesköra och det är ju helrätt. ICQ/af

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

61

Det finns olika bra entusiastförsäkringar också ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

62

Ahaaa.
Får läsa på lite hör jag.
Helt suveränt med forumet, det är lätt att man snöar in i sin egen bubbla och tror på det man en gång lärt här kan man alltid få ny input.  ICQ/ab

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

63

Tack för alla tips. Ringde Länsförsäkringar men de ville ha kr 2700 per år. Kan det vara skillnad på var man bor i landet?

Jag skulle kunna tänka mig entusiastförsäkring men bilen är låst i flerbilsgarage, vet inte om man får.
Hur som helst: finns det en lista på entusiastförsäkrings alternativ resp. försäkrings bolag som man kan ringa runt?

Jag tar gärna emot försäkringstips då jag har 2 veckors ångerrät hos Trygg Hansa (2060kr per år).

Tack också för tipset om chokeinställning, ska kolla om den oppnar sig som den ska.

Ny fråga: har någon beställt nyligen spolarvätskebehållare komplett med lock. Tar gärna emot tips om billig pålitlig webshop.

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

64 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-09-27 10:33:57)

Bussmotorn ska servas: byte av olje- och luftfilter, tändstift och olja.

Är det lönt att köpa olje- och luftfilter samt tändstift från någon av de specialiserade VW butikerna i Sverige
eller kan man lika gärna köpa det på Biltema eller annan liknande butik?
Vill gärna ha tips för det ni upplever som bästa motorolja.

Annan fråga: har fått tipset att använda blytillsats i bensinen då "60 tals motorerna är egentligen gjorda för att köra på blyad bensin". Does it make sense? Är det någon som använder blytillsats och som märker en positiv effekt?

Orsaken fick jag förklarad skulle vara att luftkylda motorer behöver den kyleffekt som blyet står för (smörjning) och det är bra för att i slutändan undvika en härdsmälta. En intressant sak jag märkt är att när jag tankar 95 går inte motorn som bäst, har provat att tanka 98 och nu senast V-power och den går som en dröm. Är det bara inbillning?

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

65

Varför inte köpa riktiga grejer hos en riktig leverantör? Det handlar om grejer för inte ens en procent av kärrans värde.

Blyet smörjer ventilstyrningarna, men VW har alltid haft stålstyrningar som inte behöver smörjningen.
Så ingen blytillsats behövs.

Att den går bättre på högre oktantal är säkert ingen inbillning alls.
Där är mer energi ju högre oktantal.
Och kör man alltid på ett högre oktantal så kan man ställa på tändningen lite till och få ännu mer effekt då knackningsbenägenheten minskar med högre oktan med.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

66

En aha upplevelse jag fick för ett tag sen var att siffran 95 i den "gröna" soppan står för att det är 5% alkohol i den! Det framkomm när det diskuterades att staten/bensinbolagen ville höja alkoholmängden från 5 till 10% och hur gamla motorer skulle klara detta.

En annan reflektion jag gjort är att under tysklandsresan jag gjorde till Hessisch 2009 var att soppaförbrukningen minskade med ca7-10% med tysk soppa i tanken! Och att beläggningen i avgasröret fick en grå fin nyans som det ska vara. Sen några tankar senare i sverige så är det svart och tråkigt som vanligt!
Har vi bara "skitsoppa" här i sverige?
Eller ska man kosta på sig V-power och annan liknande "kvalitéts soppa"? trots att man bara kör lågkomp motorer?

När det gäller blytillsats så kan jag tycka att motorn låter mer "hårt" om jag glömt att fylla på sånt, så jag kör med det i mina 25-30hk motorer i alla fall.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

67

Bengt o andra!
JA vi har bara skitsoppa i Sverige, och JA, kosta på dig bra soppa till 51an.

Jag märker på min kübel, när jag missat att fylla på blyersättning. Då går den ca 10 grader varmare på oljan vid given belastning.

I Tyskland blir alla avgasrör så fint ljusgrå efter lite fin bänngsin, men Autobahn-fart kan ju också påverka färgen på avgasröret, eller rättare, att man kör så mycket längre pass då man väl är i Tyskland, jmf med här i Svedala.

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

68 Senaste redigerad av Reine (2011-09-27 13:22:24)

...... så vitt jag vet och fått lära mig är styrningarna gjorda i ett mässingsliknande material och blyersättningen behövs även för att smörja ventilsätena. Har motorn inte fått nya sätesringar i modernt material så skall ersättning användas.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

69

Reine skrev:

...... så vitt jag vet och fått lära mig är styrningarna gjorda i ett mässingsliknande material och blyersättningen behövs även för att smörja ventilsätena. Har motorn inte fått nya sätesringar i modernt material så skall ersättning användas.

Såklart menade jag ventilsäten. Tanken är inte med innan kaffet slunkit ner.   ICQ/ad

Alla toppar av aluminium har säten av härdad metall.
Blyersättning behövs inte med avsedd effekt att undvika att ventilerna fastnar i sätena.
Förr hade blyet en oktanhöjande effekt, som numera är löst med andra medel.

Det är lite som att krydda pastavattnet.
Det kanske kan anas en liten effekt, men troligen är det ketchupen som är den riktiga kryddan. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

70 Senaste redigerad av luftgekühlt (2011-09-27 14:07:47)

Frågan om att köpa i en VW butik vs. en standardbutik var mer tänkt ift väntetiden, inte så mycket kostnaden, dessutom vet jag inte om grejerna i sig som jag behöver kan variera så mycket. Men med tanke på att man måste stötta VW försäljare så ska jag beställa från Custom Speed Parts, fick bra service sist.

Angående soppa är jag glad att det inte var inbillning för jag måste säga att jag kände inte igen motorn när den gick på 95 oktan medan med V-power var det som en dröm. Med 95 oktan var den gärna lite "trött" på 4:an i lätta uppförsbackar och jag fick använda 3:an ofta men med V-power var det bara att slänga in 4:an: inga problem. Skillnaden är enorm.

Angående blandning av etanol deltog jag i en debatt i ett annat forum där folk körde med uppåt 40% etanol i tanken utan problem. En förare körde med 55% på en gammal Volvo 7-serie och det gick bra. Jag själv körde min SAAB 9-5 med uppåt 25% utan problem. MEN. Bränsleförbrukningen ökar markant och neutraliserar vinsten. Dessutom torkar etanolen gummislangar fortare och de måste bytas oftare. Om man dessutom tar i beräkningen besväret med att alltid tanka i två omgångar och hålla på med proportionsberäkningar varje gång så är det inte lönt. Jag slutade med det.

Det jag däremot kan säga efter min erfarenhet med V-power och era inlägg med "beläggningen i avgasröret med grå fin nyans", förklaringar om 95 oktan  och en pigg motor som kör som en dröm är att jag tänker i fortsättningen alltid tanka V-power.

Angående blyersättning verkar det finnas två motstridiga synpunkter, så jag tackar om fler har kunskap och lust att dela med sig.

Claes i Malmö

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

71 Senaste redigerad av kee (2011-09-27 22:35:56)

Vad har du för motor om du har luft- och oljefilter? På en vanlig typ1-motor rengörs oljesilen, antingen med ett bad lacknafta eller avfettning och torkas därefter, luftbruken kan få genomgå samma behandling, med ett tillägg att oljan i den nedre delen byts ut mot fräsch olja, upp till markeringen.

Jag har alltid varit av åsikten att just folkamotorer är känsliga i tändningssystemet och att man bör kosta på sig bra delar till detta, samt att se till att man vet hur gamla grejerna är om det är en tidigare okänd motor. De gamla grejerna kan få följa med på färden som reservdelar. Bara i år har jag fått byta både kondensator och ett par veckor senare, brytarspetsar längs med vägen. Känns då skönt att man har ett litet "lager" med sig i vagnens verktygslåda. Brytare och konding är oftast av Bosch fabrikat när man beställer dessa, men frågan är om du tycker detta är viktigt. Kablarna brukar det finnas olika modeller av också, jag har testat både "originalliknande" och silikonkablar, båda varianterna har funkat bra för mig i många mil, silikonditon ser inte så kul ut dock, då de jag köpt inte fanns i svart. men efter ett par mil i det skitiga motorrummet är de svarta ändå.  ICQ/ad  Sen om man ska köra NGK eller Bosch tändstift är ju en evig fråga och du får olika svar av olika personer. Jag har alltid kört Bosch W8AC och varit nöjd med det. Jag tror inte det är någon vidare skillnad, en del kör med Biltemastift utan problem (den varianten finns dock inte kvar längre).

Det mest intressanta med tänddetaljerna är att jag har hört att alltfler håller original svart tändspole allra högst och att man alltså inte behöver bemöda sig om att byta ut den. Vore intressant med en diskussion i ämnet.

Intressant inflikning angående soppan, jag borde testa mer högoktanigt för att känna efter om jag kan hålla med, men manualen föreslår en bensin med oktantal 91 som lägst. Men så finns det specar som säger att man ska köra rak 30-olja också och det känns ju inte aktuellt längre så det är väl inget man behöver följa slaviskt.

Min erfarenhet är annars att korrekt tändinställning och kamvinkelinställning är av yttersta vikt om man vill att motorn ska gå "klockrent".

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f409ac77a7b705363be48a82b90eee84.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

72

När jag skrev oljefilter tänkte jag egentligen på "screenen" som jag inte vet skicket på. Jag ska byta olja för första gången. Säljaren i USA sa att allt har servats mm, mm och allt har stämt hittills men man vet aldrig. Nu är allt iaf beställt från Custom Speed Parts, tändstift, Kendall olja med extra zink, "screen", papperspackningar, så motorn ska servas imorgon.

Angående tidigare inflikning om soppa fortsätter jag att köra på V-power nu med tillsatt blyersättning. Sedan jag bytade till V-power går motorn som en dröm men det jag märker, både innan och nu, är att det tar mellan 15-25 minuters körsel innan den blir riktigt varm i kläderna och slutar vara seg i övre intervallet av gasregistret. Men det kanske är normalt.

Går i funderingar på att byta avgasrör då det är hål i den. Tänk om man kunde få det här brummet i bussen, vore häftigt:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLzzwmCK … re=related


Claes i Malmö

Post's attachments

54.jpg, 334.62 kb,  x
54.jpg 334.62 kb, 3 downloads since 2011-09-30 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

73

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=1853&download=0
den där blanka plattan i nederkant av förgasaren.. vad är det för "skit" är det något avgasrenings relaterat?? dvs USA opption.??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

74

Är väl nån slags vartalsregulator, har sett den grejen på flera bussmotorer.

75

Org. brandvägg saknas visst. Kom väl 67 o satt sen även på bay har jag för mej. Det motorrummet behöver verkligen en släng av renovering. Motorn ser lite ledsen ut. Varvtalsregulatorn gör ju inte bussen piggare direkt heller. Dumpa den, o du får lite bättre ös.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream