26

Då hade jag väl tur då  ICQ/ab

27

Symptomen indikerar att huvudbromscylindern inte är frisk. Jag hade liknande symptom när jag konverterade till skivor runt om på min 1302 och det visade sig vara huvudbromscylindern som gått på lunch.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

28

Svwerker skrev:

Symptomen indikerar att huvudbromscylindern inte är frisk. Jag hade liknande symptom när jag konverterade till skivor runt om på min 1302 och det visade sig vara huvudbromscylindern som gått på lunch.

Många vill ha NOS-delar när dom handlar men köper man en NOS huvudcylinder så kan den ju legat "på hyllan" i 40 år.Inte säkert att den är ok längre.

29

En gissning bara!
Men det verkar som om backventilen i hbc inte funkar som den ska, alltså som tidigare nämt, hbc är kaputt.
Jag vet inte om det är samma på 2 krets? Men på enkrets hbc så finns det ett litet litet hål framför det större hålet i botten där bromsvätskebehållaren/slangen ansluts på hbc.
Om det lilla hålet är igentäppt av någon anledning så funkar det inte heller någe bra, för den är till för returen av vätskan.

Sen om delarna är nygjorda och made in Taiwan eller även gamla NOS grejer för den delen! så är det nog inte helt fel att ta isär hbc och kolla så den är rätt monterad?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

30

Ställde spelet och luftade igen för miljonte gången... denna gång med en tryckluftsdriven bromsluftare...
Ännu inget tryck, men jag vet nu att det garanterat inte gömmer sig luft därinne.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

31

Har Ni provat att trycksätta via avluftningsnippeln?
På mina motorcyklar fungerar det alltid bäst att fylla på via avluftningsnippeln och på så sätt "trycka" ut luften via påfyllningsbehållaren.
Detta förfarande kan även användas vid luftning för att få mottryck i systemet. (har haft några hojar som har varit griniga och behövt mottryck för att funka)

//Björn

32

Barndoor51 skrev:

En gissning bara!
Men det verkar som om backventilen i hbc inte funkar som den ska, alltså som tidigare nämt, hbc är kaputt.
Jag vet inte om det är samma på 2 krets? Men på enkrets hbc så finns det ett litet litet hål framför det större hålet i botten där bromsvätskebehållaren/slangen ansluts på hbc.
Om det lilla hålet är igentäppt av någon anledning så funkar det inte heller någe bra, för den är till för returen av vätskan.

Sen om delarna är nygjorda och made in Taiwan eller även gamla NOS grejer för den delen! så är det nog inte helt fel att ta isär hbc och kolla så den är rätt monterad?

Ja,du får ta isär cylindern och kolla inuti.Ev åxå stryka på lite färskt bromsfett på packningarna.

33

taskigt med tid att pilla med det just nu tyvärr, denna setback har kostat mig för mycket projekttid som det är. Har ju 2 smällda buggykarosser som ska plastas ihopa till en också...

vagnpark:

34

Ah, stack hem lite tidigare från jobbet idag, fick 1 h garagetid... har nu ÄNTLIGEN tryck!!!
Vad gjorde jag?
jo...
Luftade igen med tryckluftsdriven bromsluftare, justerade backar, pumpade pedal, justerade backar och VIPS så kom trycket. ....

vagnpark:

35

magoo skrev:

Ah, stack hem lite tidigare från jobbet idag, fick 1 h garagetid... har nu ÄNTLIGEN tryck!!!
Vad gjorde jag?
jo...
Luftade igen med tryckluftsdriven bromsluftare, justerade backar, pumpade pedal, justerade backar och VIPS så kom trycket. ....

Härligt! ICQ/ag

36

stickan skrev:
magoo skrev:

Vad gjorde jag?
jo...

Härligt! ICQ/ag

Hoppas att Grop får fart på sina bromsar också...
Spelet på "pinnen" är ~1½ mm på min platta.... nu ska det byggas rullande fungerande chassi så man kan leka på skogsvägen där man bor... Sen är det karossjobb i äkta glasfiber ICQ/ab

vagnpark:

37

Har samma fel på mina bromsar... luftat till förbannelse. har dock enbart använt metoden flaska och pumpa som en idiot på pedalen. ska testa att köpa ett sådant trycksättarlock och testa. bakbromsarna (saab 9000) har justeringsskruv medans frambromsarna inte har det. de har inget man kan tänkas justera dom med. finns det bromsar som inte går att justera? i detta fall handlar det om brembo 2kolvs ok från Porsche.