1 Senaste redigerad av grop (2011-07-16 23:06:07)

Håller på att bli vansinnig!!!  ICQ/am

Bytte allt i bromsväg för ca 3 år sedan. Efter det har bilen bara stått och bromsarna vart aldrig luftade och heller inte utjusterade.
Idag var det då dags. Enkel match då jag sätter övertryck på bromsvätskebehållaren tänkte jag. Det här har jag gjort många gånger ensam med gott resultat enda skillnaden att jag då bytt bromsvätska eller bara bytt någon bromsdel och därför behövt lufta.

Nu när jag har luftat allt i rätt ordning (höger bak först, vänster fram sist) så har jag inget tryck på pedalen. Trycker den i botten utan motstånd. Misstänker då naturligtvis att jag inte lyckats fått ur all luft ur huvubromscylindern. Men den tycker jag borde ha blivit kvitt all luft då jag trycksätter allt. Provade att nippeln höger bak öppen så vätskan fick flöda genom en slang, ner i en burk och pumpa på pedalen utan resultat. Gjorde sedan samma procedur runt om. har även lättat på bromsljuskontakterna utan resultat. Allt har jag gjort med trycksatt system och utan hjälp. Tycker att det borde funka ändå utan hjälp.

Hur gör djur?

Glömde en sak. Det är 2 krets system i en fd 1kretsare typ1.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

2

hur är det med justeringen på bromsbanden ?
de kanske måste justeras ut närmare trumman ? så de i själva verket är ok men ditt pump med bromspedalen bara får dem att gå tomt i luften i stället för att pressas stumt mot trumman...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

3

Nobbe skrev:

hur är det med justeringen på bromsbanden ?
de kanske måste justeras ut närmare trumman ? så de i själva verket är ok men ditt pump med bromspedalen bara får dem att gå tomt i luften i stället för att pressas stumt mot trumman...

Ja,banden ska justeras ut först för annars så kan det bli svårt att lufta.

4

Mmmm... först justerade jag inte ut bromsarna och luftade först. Jag gjorde inget mer innan jag justerat ut dom. Och luftade en gång till samtidigt som jag pumpade och övertryck.

5

grop skrev:

Mmmm... först justerade jag inte ut bromsarna och luftade först. Jag gjorde inget mer innan jag justerat ut dom. Och luftade en gång till samtidigt som jag pumpade och övertryck.

Och du har inte ändrat längden på stången mellan pedal och huvudcyl?

6

stickan skrev:
grop skrev:

Jodå det har jag. Men jag testade att skruva ut den och skruva in den. Ingen skillnad.
Börjar misstänka stark att jag förstört den nya huvudbromscylindern någon gång under allt pyssel hit och dit. Bilen har flyttats många gånger och inte bara jag har flyttat på den. Funderar på om den kan ha tagit skada om man tryckt pedalen i botten tom på vätska?

7

grop skrev:
stickan skrev:
grop skrev:

Jodå det har jag. Men jag testade att skruva ut den och skruva in den. Ingen skillnad.
Börjar misstänka stark att jag förstört den nya huvudbromscylindern någon gång under allt pyssel hit och dit. Bilen har flyttats många gånger och inte bara jag har flyttat på den. Funderar på om den kan ha tagit skada om man tryckt pedalen i botten tom på vätska?

Det ska väl inte ha nån betydelse om nu inte kolven fastnat i främre läget vilket knappast är troligt.Du måste göra en grundinställning av pinnen från pedalen om du rört den.Med pedalen i översta läget så ska du ha ett spel på ett par mm innan pinnen påverkar kolven i dess bakre läge.Detta är viktigt!
Du skulle naturligtvis luftat bromsarna direkt efter att du bytt allt.... Default/hmm

8

Jo jag vet att jag skulle ha luftat allt just då jag bytt allt, men nu kom en flytt emellan så allt las åt sidan. Ska testa att lufta på det gamla hederliga sättet med att pumpa. Ska lätta lite mer på pinnen till huvudcylindern. Vet inte varför jag rörde den från första början.

9

grop skrev:

Jo jag vet att jag skulle ha luftat allt just då jag bytt allt, men nu kom en flytt emellan så allt las åt sidan. Ska testa att lufta på det gamla hederliga sättet med att pumpa. Ska lätta lite mer på pinnen till huvudcylindern. Vet inte varför jag rörde den från första början.

Minskar vätskan i behållaren när du försöker lufta?

10

Jag har PRECIS samma problem på mitt projekt.
Har bytt ALLT, dvs ny huvudbromscylinder, nya hjulcylindrar , nya rör och slangar.
Allt utom huvudbromscylindern är inköpt för några dagar sedan, hbc:n följde med projektet i sin låda, men är inköpt för många år sedan.
Har justerat ut backarna så de precis snuddar vid trumman (går att dra runt, men det "hörs" att det tar emot.
inget tryck whatsoever, får inte ens tryck vid pumpning på pedalen!
Dock så "bromsar" det när jag trycker ner pedalen... men den är lika lätt att trycka ner som om det bara var luft i systemet.
ska på det ikväll igen efter jobbet... hittar jag lösningen så meddelar jag det.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

11

jag fick lära mig när jag började på vw att justerar ut en back i taget allt som går så däcket inte går runt sen släpper man på just (räcknar hack)tills trumman går bra (lätt på ligg med nya delar)o sen gör lika på nästa back, kan vara stor skilnad på snuddar trumman o rätt läge spec om du har 4a trummor,får du ut vätska så blir det tryck,har man beg huvudcyl kan den lätt paja om den går långt förbi normalt slit läge i cyl börja med att ej trammpa hela vägen tryck sätta är bäst,spelet i pedal är vanlig att missa vid renovering när man mont ca 2mm,enl rep lit skall du lufta ut ca 0.5 ur varje cyl,huvud cyl till rätt system är viktigt stor skilnad på trummor o ok

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

12

vwove skrev:

har man beg huvudcyl kan den lätt paja om den går långt förbi normalt slit läge i cyl börja med att ej trammpa hela vägen tryck sätta är bäst,spelet i pedal är vanlig att missa vid renovering när man mont ca 2mm,enl rep lit skall du lufta ut ca 0.5 ur varje cyl,huvud cyl till rätt system är viktigt stor skilnad på trummor o ok

Om jag förstått det rätt så hade Grop en ny huvudbromscylinder, samma här (dock köpt för många år sedan)
Ska sätta spelet korrekt, men man borde väl fortfarande få nån form av tryck?

vagnpark:

13

Japp. Jag har "nya" grejer. Dock var det 3 år sedan allt hamnade på plats. Tycker dock det inte borde ha kunnat hända något då den stått på en torr lo där nedervåningen varit fylld med hö (hö drar till sej fukten).
Så fort jag får dispens av tanten att gå ut och ta tag i bilen igen så ska jag justeta till ett lätt glapp på pedalen och testa den gamla hederliga metoden med att pumpa på pedalen.

14

grop skrev:

Japp. Jag har "nya" grejer. Dock var det 3 år sedan allt hamnade på plats. Tycker dock det inte borde ha kunnat hända något då den stått på en torr lo där nedervåningen varit fylld med hö (hö drar till sej fukten).
Så fort jag får dispens av tanten att gå ut och ta tag i bilen igen så ska jag justeta till ett lätt glapp på pedalen och testa den gamla hederliga metoden med att pumpa på pedalen.

Vill inte tränga mig på och kidnappa denna tråd, men det verkar vara precis samma fel...därav mina kommentarer, hoppas det är ok.

vagnpark:

15

magoo skrev:
grop skrev:

Vill inte tränga mig på och kidnappa denna tråd, men det verkar vara precis samma fel...därav mina kommentarer, hoppas det är ok.

Självklart är det ok. ju fler idéer desto bättre!

16

Har du testat att justera ut backarna igen efter du har luftat och testbromsat en gång? Det är svårt att får banden helt centrerade när man justerar ut dom innan luftningen så ibland får man bromsa och justerar ut dom flera gånger efter man har luftat.

17

Jag hade problem förra året med att jag inte fick bromsarna att ta
första trycket på pedalen.
Men bromsade man igen så hade jag bra tryck som höll sig i flera minuter (orkade inte sitta å trycka längre)

Luftade systemet flera gånger men samma sak hela tiden.
Bytte även huvudcylinder å bromslangarna å främre rören.

Nu är väl inte de riktigt samma men om någon har en lösning på vad de kan vara så kanske grops fel går att lösa oxå.

18

Har varit på´n igen nu. Nu med tanten i bilen. Jag testade en lite udda metod. Trycksatte så som jag alltid gör. Tanten tryckte pedalen i botten och då lät jag vätskan flöda ut lite. Drog åt nippeln och tanten släppte pedalen. Gjorde så runt om och tanten sa att det kändes bättre. Jippie jaho sa jag och skickade iväg henne. När jag väl skulle känna på pedalen själv så trampade jag den i botten igen. Satte då tillbaka trycket på systemet och då fick jag ett litet motstånd i pedalen. Men långt ifrån bra.
Nu har jag justerat ut bromsarna så jag inte kan rubba hjulen. Ska lura ut tanten igen och prova med att pumpa på pedalen bara.

(har kontrolldragit alla anslutningar så jag inte ska ha något läckage där.)

19

om man måste bromsa 3-4 gånger för att få bra pedal är backarna fel just,har du trummor runt om är det inte säckert att ped blir bra på första trampet det är viktigt att just backar rätt,en ny cyl som legat torr länge kan gå sönder när man börjar pumpa det hänger på gummi kvalitet i packning,nu då du har fullt ut just backar om du inte får tryck har du smuts i syst eller trasig huvudcyl, pumpa inte för fort

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

20

Nu har jag då provat alla modeller. Testade den gamla hederliga modellen med att pumpa. Blev inte bra. Testade att trycksätta och pumpa. Blev inte bättre. Det enda som blev bättre var när man trycksatte systemet. Behövde inte göra något utan trycket på behållaren gjorde att det blev ett visst motstånd. Tittade ner i behållaren samtidigt som tanten pumpade på pedalen och bromsvätskan åker ner i huvudcylindern och upp lika fort som hon släppte den. Bromsvätskan flödar ur systemet hur fint som helst men det kommer aldrig fram nå mer luft.
Finns bara kvar nu att huvudcylindern är väck!

21

Ska det ha någon betydelse vart jag har satt bromsljuskontakerna förutom om man sätter de på främre eller bakre kretsen? Har satt de på de anslutninger som pekar snett nedåt. Om det nu går att sätta fel. Kommer inte ihåg om det var olika gängor.

22

grop skrev:

Ska det ha någon betydelse vart jag har satt bromsljuskontakerna förutom om man sätter de på främre eller bakre kretsen? Har satt de på de anslutninger som pekar snett nedåt. Om det nu går att sätta fel. Kommer inte ihåg om det var olika gängor.

Det ska inte ha nån betydelse.

23

har inte hunnit med mitt idag, får se om det finns tid imorrn

vagnpark:

24

Så där var min huvudbromscylinder också efter den stått torr i ett år. 
Jag justerade ut backarna och i med vätska, Sen luftade jag med hjälp av en kompis.
Fick tryck just för stunden men sen försvann det, så då sket jag i bilen i ett par veckor.
Nu funkar bromsarna prima!

Kan det ha varit så att gummina i cylindern dragit ihop sig lite när den varit torr och sedan svällt när den fick stå med vätska ett tag?

25

Sandbäck skrev:

Så där var min huvudbromscylinder också efter den stått torr i ett år. 
Jag justerade ut backarna och i med vätska, Sen luftade jag med hjälp av en kompis.
Fick tryck just för stunden men sen försvann det, så då sket jag i bilen i ett par veckor.
Nu funkar bromsarna prima!

Kan det ha varit så att gummina i cylindern dragit ihop sig lite när den varit torr och sedan svällt när den fick stå med vätska ett tag?

Min har stått i nån månad sedan mitt första försök... haft för mycket annat att göra innan jag kunnat testa vidare. har dock ej fått tryck än ICQ/ad

vagnpark: