1 Senaste redigerad av lasslo (2011-01-18 22:54:59)

Får väl dra igång en projekttråd här oxå, den jag hade på ett annat forum försvann visst ICQ/ab

Det är en 57a Ghia, en tidig rackare. Tillverkad i Februari.

Skicket är väl sådär, rejält fullagad i botten, ihopsvetsad platta och kaross och lite spacklad, mm. Med det är iaf ingen rost i plattan
Fronten är tyvärr bytt till nyare. Men den är iaf inte rostig i fonten, knappt ens lagad. Jag retar mig lite på frontbytet, men å andra sidan är det kanske bättre med en rostfri "highlight"front än en bucklig och rostig lowlight ICQ/ab Iaf nu när jag inte har tid och lust med en helrenorvering.
Baken är oxå bra, ingen rost i motorummet eller under baklamporna
Den enda rosten jag måste laga(som jag sett hittils iaf) är under vänster sidoruta. Finns den plåten att köpa? jag hittar den inte nånstans?

Planen är att sätta ihop och åka några år, sen renorvera. Drömmen är att få tag på en lowlightfront, men det är nog inte lätt...


Jag köpte Ghian i November, då hade den legat på Blocket i två månader utan att nån ville köpa?
En miljon människor hade ringt, två hade kommit och tittat...
Jag ringde och frågade vad budet låg på, tyckte det verkade sjusst så jag köpte ICQ/ab

Jag åkte 45mil enkel för att hämta, var lite nervöst när jag bara sett fem dåliga bilder. Jag hade ganska låga förväntningar, jag visste ju om lagningarna mm. Men jag blev positivt överraskad  Inte minst när han visade en ny komplett mattsats, nya bomsar, ALLA gummilister nya och lite annat nytt småkrafs  Det hade han glömt nämna på telefon.

Här är några bilder jag fick av säljaren :

http://i54.tinypic.com/2u5f909.jpg
http://i55.tinypic.com/2n6c1tv.jpg
http://i54.tinypic.com/qyxr34.jpg

Den har varit avställd sen 83 ICQ/ab och bara haft 5 ägare, varav endast två körande om jag förstått det hela rätt.

Jag köpte den från ett dödsbo, killen som ägde den köpte den 86, i exakt samma skick som när jag köpte ICQ/ab Det enda han gjorde var att köpa lister och mattor...

Jag har kommit en bit in i renorveringen/ihopsättningen. Mer om det i kommande inlägg...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Så här(unigefär) ser bilen ut nu
http://www.bugpeople.se/lasslospic.jpg

Det jag hunnit med sen jag fick hem den är :

gått igenom alla grejor, och kolla så allt är helt och stämmer. Det mesta stämde, fattas framruta och ratt. Men det visste jag. Sen var framlampor och framblinkers fel, Lucas grejor. Tydligen från en Volvo(jensen) P1800? Lamporna gick ganska bra att få dit(tills jag hittar riktiga), blinkers köpte jag.

Köpt nya bromsgrejor, bromsarna var renorverade 86 och bilen har inte rullat sen dess. Jag behöll backar och trummor. Resten är nytt(förutom det långa bromsröret)

Blästra och lacka tanken.
http://www.bugpeople.se/tanklv.jpg

Fixade även till en reservdunk, nått får man ju ha när man saknar tankmätare ICQ/ab
http://www.bugpeople.se/reservtank.jpg



Sen har jag såklart börjat samla lite trevliga grejor oxå ICQ/ab
Rödflakad Grantratt...
http://i53.tinypic.com/9vcbab.jpg

Växelspak och gaspedal
http://www.bugpeople.se/spak.jpg
http://i53.tinypic.com/10cqhhy.jpg

Sen har jag såklart gjort en massa annat smått oxå, men det är inte mycket att skriva om.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Sänkt, blästrat, målat och "renorverat" framvagnen
http://www.bugpeople.se/framvagn.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Jag har lite bensinkranstrul ICQ/ab
Tyckte kranen såg lite sunkig ut, så jag tänkte att det var läge att rengöra och överhala den.
Jag beställde en renorveringsats och filter.
När jag skulle dela kranen så knäcke jag stoppskruven, och den vägrade lossa...
Till slut så kapade jag skruven och borrade bort den, borde funka lika bra med en låspinne eller liknande.
När jag sen skulle ha bort låsringen så pressade jag in "locket" och lossade ringen, nu vägrar locket hoppa ut ICQ/ab Alllt är rent, fint och uppsmort?

Det får nog bli en ny kran.... Gängorna var endå lite vissna så det är kanske inte helt fel endå.
http://i55.tinypic.com/zk66wo.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

eller skippa kranen.. 
gjorde jag ju på min  bubbla..

kanske har nån mutter å rörkrök över..  annars finns det väl nytt?

du ska ju ändå ha en snygg reservdunk med dig..  ICQ/ad

6

Precis, du har ju ändå en reservtank, men å andra sidan så är det najs om soppakranen funkar ICQ/ab
Cool bil föresten

7

Mutter och rör har jag säkert på jobbet.
Grejen är att jag aldrig ägt en bil med bensinkran, så det skulle vara skoj att ha.

Får nog bli att beställa en ny när tanken ska i.

Nån som har erfarenhet av "piratkranar"? Inget man ska akta sig för?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8 Senaste redigerad av lasslo (2011-02-15 17:27:52)

Nu har jag fått lite mer historia på Ghian ICQ/ab

Pratade med sonen till damen som ägt bilen mellan 1964 & 1983.

Han hade mycket intressant att berätta...

Han var själv veteranbilsfantast och har ca 10 bilar och 15 mororcyklar, gamla båtar, mm. Har haft en del splitbubblor, mm på 80 talet.

Bilen köptes 1964 från första ägaren(en dam i Sölvesborg), då var den vit med svart tak och hade brun inredning.
Sen kördes den några år, tills hon tyvärr krockade utanför Scan i Kristianstad(1966). Då blev fronten och skärmarna skrot. Det letades länge efter lowlight skärmar och front, men inte ens på 60talet gick det att få fram... Så det fick bli en ny front och nya skärmar från VW. Bilen byggdes ihop och lackades om till röd med svart tak. Intedningen syddes om av en sadelmakare, svart och exakt som orginal.
Motorn byttes 1965, pga av vevaxelhaveri.
Sen kördes den några år till innan den ställdes av pga av rost i trösklar.
Den stog avställd fram till 1983, då den såldes(för 1500kr) till sonens arbetskamrat(som jag oxå pratade med igår). Han anlitade en annan kompis till att svetsa golv och trösklar(den kompisen var ingen plåtkonstnär, det är hans fula lagningar som sitter kvar idag).
Bilen blev aldrig klar i hans ägo, utan såldes vidare(för 3000kr) till Oskarshamn.
Killen i Oskarshamn fortsatte arbetet, målade om den röd igen, men han blen inte heller helt klar.
Den såldes vidare till killen i Gamleby 1986, han ställde den i en lada och skulle börja på den senare. Killen dog tyvärr i höstas, så jag köpte bilen av hans dödsbo.

Mannen jag pratade med brukade fundera på bilen och hade tänkt kolla upp om den fanns kvar, han ville köpa tillbaks den ICQ/ab

Även hans mor pratade om bilen ibland, det var hennes absoluta favoritbil... Hon skulle genast meddelas att bilen finns kvar och är på gång ut på vägarna igen ICQ/ab


Nu ska jag förresten iväg och hämta framruta, hittade en begagnad utanför Växjö, och fick den nerkörd till Lund utan extra kostnad ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

9

Idag har jag monterat framvagnen och lite bromsgrejor(huvud & hjulcylindrar, slangar och rör).

Det var inget enmansjobb att montera en nymålad framvagn, iaf inte för mig som aldrig gjort det förut..
Jävlar vad jag svor och slet innan den var på plats......
Har bara skruvat bussframvagnar förut, hade för mig att typ 1 var enklare men det visade sig vara tvärt om ICQ/ab

Nu sitter skiten på plats iaf, nästan utan repor ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

10

Ja denna gången när jag gjorde det så fick jag bara en repa ICQ/ad
Tricket är att montera stommen först och sedan bulta på allt annat när den hänger där ...

West Coast Volks
Attitude is everything !

11

Jo, jag kom på det när jag höll på. Men då hade jag gett mig fan på att det skulle gå endå ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

12

Nu är framvagnen färdigmonterad ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/775474.jpg

I eftermiddag får jag mina nya bromscylindrar bak, så imorgon blir jag helt klar med broms systemet.

Förresten, är det nån som vet vad detta är?
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/775477.jpg
Jag har lyckats hitta rätt bland det mesta i mitt Ghia pussel, men dessa bitarna hittar jag ingen användning för ICQ/ab Kan det vara nått till inredning(säten eller baksäte)? det har jag inte tittat på än?
Eller är det till kofångarna? nått som jag glömt montera?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

13

en kommenter; inte för att jag känner nån inblandad och det finns ju heller inga regnr så man vet ju inte vem det är, men tycker att det kan vara vettigt att redigera bort annat än att du köpt av ett dödsbo... hur killen dog är väl nåt man kan låta vara osagt tycker jag... av hänsyn till de som känner honom och kanske trillar in här en dag...

sjysst ghia för övrigt! jag såg den på blocket och hade jag inte haft mer än jag klarar av i objekt så hade jag nog ringt på den!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

lasslo skrev:

Nu är framvagnen färdigmonterad ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/775474.jpg

I eftermiddag får jag mina nya bromscylindrar bak, så imorgon blir jag helt klar med broms systemet.

Förresten, är det nån som vet vad detta är?
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/775477.jpg
Jag har lyckats hitta rätt bland det mesta i mitt Ghia pussel, men dessa bitarna hittar jag ingen användning för ICQ/ab Kan det vara nått till inredning(säten eller baksäte)? det har jag inte tittat på än?
Eller är det till kofångarna? nått som jag glömt montera?

Yes det är till kofångarhornen.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

15

Tack Eskil.
Nu fattar jag var dom ska sitta.
Jag tyckte det verkade konstigt med så långa bultar till hornen, så jag chimsade med tillkapade rörstumpar ICQ/ab
Får byta till rätt grejor...

Johan I - Jag är tämligen säker på att ingen i den familjen eller i dess närhet läser vw forum. Men jag fattar vad du menar.
Har ändrat lite nu.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

16

Nu är bromsarna klara, ska bara hitta en kamrat som kan hjälpa mig att lufta.

Det som står på tur nu är lite uppsnyggning runt växellådan, nya damasker, nya röda upphängningar och oljebyte.
Sen åker motorn i, blir nog en 1200(30hp) till att börja med. Så jag ser att allt funkar osv.

Efter det är det dax att ta itu med inredningen, men det får nog vänta tills det blir lite varmare ICQ/ab
Är inte roligt att måla och limma mattor i minusgrader...

När bilen väl är körbar så åker en småtrimmad 1641a in.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

17

Nu är ny bensinkran köpt och monterad. CSP hade faktiskt riktiga org vw-kranar ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780060.jpg
Tanken är monterad(den lär säkert åka ur ett par gånger igen innan jag är klar). Tvätt av "lastutrymmet" görs när det blir varmare ute ICQ/ab
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780061.jpg
Och ett emblem är monterat på skärmen ICQ/ab Iaf provmonterat, man måste tydligen ta av dörren för att komma åt att clipsa den bakre fästpluggen...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/780062.jpg

Nu väntar jag bara på att det ska bli lite varmare, är trött på att mecka i minusgrader.... Blir det ett par plusgrader i veckan så fixar jag klart runt lådan.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

18

Jag hade några timmar över idag, så jag trotsade kylan och åkte till garaget.
Fixade klart runt lådan, nya damasker, fästen och olja.
Jag kom på att jag nog har en nyare låda, för visst ska det vara splitcase upp till 58/59 nångång? det borde väl gälla Ghia oxå?
Är väl bara positivt med nyare låda, då slipper jag osynkat och har förhoppningsvis bättre utväxling för större motor.

Jag började även färdigställa motorn, har bestämt mig för 1641an nu. Den fick lite småplock, som vipparmsbryggor, fördelare, fläkt och generator.
Nån timme till så är den klar att stoppas i.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

19

Är det någon som monterat en mattsats i sin Ghia?

Jag plockade fram min idag, och tänkte testa att montera den.
Jävlar vad bitar det var.... Jag blir inte klok på hur allt ska passa?
Jag fick dit på torpedväggen, sidorna fram och bakom baksätet.
Resten är bara en massa "småbitar"? Jag har tex ingen som kan täcka hela golvhalvorna eller "kardan"tunneln?

Nu är jag iof inte helt hundra på att det stämmer, då satsen är 25år gammal och har legat i en öppen kartong.

Nån som har monterat det, eller har en bild på hur ghiamattor ser ut monterade?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

20 Senaste redigerad av lasslo (2011-08-16 22:27:57)

Det händer inte alltför mycket med Ghian nu  ICQ/ac
Mycket annat ivägen, semester, jobb, bussen, familj, mm...

Jag har iaf meckat lite mer med motorn, börjat bygga elsystem och fått i mattsatsen(nästan klart iaf).
Och idag fick jag i stolar och baksäte, så nu börjar det likna en bil, iaf inne  ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838626.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838627.jpg

Det enda jag inte blev nöjd med är att det är ett glapp på 5-6cm mellan dyna och rygg i baksätet??
Ryggen är monterad i org skruvhål och dynan ligger nere där den ska.
Ska det vara glapp där, eller ska det vara nån sorts täckbit där? Typ nått tyg eller matta?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

21

lasslo skrev:

Det händer inte alltför mycket med Ghian nu  ICQ/ac
Mycket annat ivägen, semester, jobb, bussen, familj, mm...

Jag har iaf meckat lite mer med motorn, börjat bygga elsystem och fått i mattsatsen(nästan klart iaf).
Och idag fick jag i stolar och baksäte, så nu börjar det likna en bil, iaf inne  ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838626.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838627.jpg

Det enda jag inte blev nöjd med är att det är ett glapp på 5-6cm mellan dyna och rygg i baksätet??
Ryggen är monterad i org skruvhål och dynan ligger nere där den ska.
Ska det vara glapp där, eller ska det vara nån sorts täckbit där? Typ nått tyg eller matta?


Ja det blir ett glapp där , Hade samma funderingar på min ghia cabb . Tyckte själv att det såg lustigt ut.
Har för mig att det fanns matta för det . Nu blidde jag osäker , kanske ska smita ner till garaget i veckan och kolla. Default/hmm
MvH Stefan

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

22

lasslo skrev:

Det händer inte alltför mycket med Ghian nu  ICQ/ac
Mycket annat ivägen, semester, jobb, bussen, familj, mm...

Jag har iaf meckat lite mer med motorn, börjat bygga elsystem och fått i mattsatsen(nästan klart iaf).
Och idag fick jag i stolar och baksäte, så nu börjar det likna en bil, iaf inne  ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838626.jpg
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/838627.jpg

Det enda jag inte blev nöjd med är att det är ett glapp på 5-6cm mellan dyna och rygg i baksätet??
Ryggen är monterad i org skruvhål och dynan ligger nere där den ska.
Ska det vara glapp där, eller ska det vara nån sorts täckbit där? Typ nått tyg eller matta?

Ja. Det ska se ut så. Det "glappet" är klätt med samma konstskinn som på stolarna på orginal bilarna.

23

Ok, tack för infon. Då får jag köpa mig en bit svart konstskinn.
Var och hur ska det fästas?

En annan fråga, är det nån som vet om det ska vara svart eller brunt läder på dörrstängar remmen(dörrhandtaget)?
Ska det förresten vara rem på båda sidor? Jag har rem på förardörren och och ett större handtag på passagerardörren.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

24

Hur fan orkar nu skruva Typ1?? ICQ/ab

Jag skulle ha i motorn i ghian igår.
Det var ett jävla jobb...
Först ska man ha domkraft och pallbockar som lyfter halvvägs till molnen, sen måste man lossa allt man har monterat och det är knappt det får plats endå..

Jag gjorde som när jag bygger ihop motorer till buss, byggde allt klart i motorstativet. Det var bortkastad tid.

Först fick jag plocka bort generatorns remskiva, sen avgaset, sen bakre motorplåten, sen alu-ventilkåporna, sen vevhusventilationsburken, sen luftkanalen efter doghouseoljekylningen och så fick jag lossa lite på motorrumstätningen ICQ/ab

Endå var det knappt det gick....

Nu är det iaf motor i Ghian, för första gången på 28år ICQ/ab

Men jag har fortfarande lite problem. Mitt ormbo går inte att få på. Innan det ens går mot topparna så ligger det emot karossen(plåten bakom motorn), och mina aluminium ventilkåpor går inte heller på, karossplåten runt motorn är ivägen??

Att det är lite mindre motorrum på 30hk bilar har jag hört, men jag har ju sett många som åker med 1600 motorer. Hur gör ni med avgas, mm?

Till slut en bild på det som blev kvar av motorn ICQ/ad
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/852345.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

25

Jag hade tillräckligt med problem att få UT min 1200 motor så jag kan tänka mig att det inte är helt enkelt att pressa in 1600:an. Jag är dock intresserad av alla tips kring detta eftersom jag har en 1600 motor liggande som så småningom skall i vraket.

Typ1 Karmann Ghia-62
Typ1 Bubbla-66