Jag har lite frågor och funderingar angående a-arms framvagn till splittbuss -59. Jag har kört buss nu några år och min nuvarande framvagn börjar bli sliten både i leder, bromsar, fjädring. Jag funderar i andra banor som kan få bussen att fungera mera som en "vanlig" bil/buss så även andra kan framföra bussen utan att sitta på helspänn. slippa sitta å kompensera varje gång man bromsar(trumbromsarna tar olika varje gång) mm, mm.
Man kan ju självklart renovera upp framvagnen, bygga om till skivbromsar, sätta på kuggstångs styrning, mm. eller helt sonika köpa en red9 design framvagn.
Ännu ett alternativ är ju att bygga en egen A-arms historia med luftfjädring och kuggstångs styrning.
Vad kostar en red9 framvagn/liknande?
Någon som satt dit kuggstångs styrning?
Finns det nån som byggt en egen framvagn som man kan utbyta ideer med, vilka kul-leder, dämpare mm som man kan använda, kanske rent utav går att hitta en donator framvagn från en annan bil som man "bara" behöver fixa nya gavlar till å flytta över a-armarna.....
Någon mera som har tänkt i dom här banorna?
monterade kuggstångsstyrning i sin buss och enligt vad jag hört kostade det mer än det smakade. Men en del Gävle-folk hänger ju här, kanske att du kan få ett närmare utlåtande.