1

Jag har lite frågor och funderingar angående a-arms framvagn till splittbuss -59. Jag har kört buss nu några år och min nuvarande framvagn börjar bli sliten både i leder, bromsar, fjädring. Jag funderar i andra banor som kan få bussen att fungera mera som en "vanlig" bil/buss så även andra kan framföra bussen utan att sitta på helspänn. slippa sitta å kompensera varje gång man bromsar(trumbromsarna tar olika varje gång) mm, mm.

Man kan ju självklart renovera upp framvagnen, bygga om till skivbromsar, sätta på kuggstångs styrning, mm. eller helt sonika köpa en red9 design framvagn.

Ännu ett alternativ är ju att bygga en egen A-arms historia med luftfjädring och kuggstångs styrning.

Vad kostar en red9 framvagn/liknande?
Någon som satt dit kuggstångs styrning?
                                                       
Finns det nån som byggt en egen framvagn som man kan utbyta ideer med, vilka kul-leder, dämpare mm som man kan använda, kanske rent utav går att hitta en donator framvagn från en annan bil som man "bara" behöver fixa nya gavlar till å flytta över a-armarna.....

Någon mera som har tänkt i dom här banorna?

Post's attachments

red9.jpg, 81.39 kb, 500 x 194
red9.jpg 81.39 kb, 374 downloads since 2011-09-27 

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

funderar så det knakar..problemet e att det blir trångt med dom övre a länkarna som blir lite korta för en vettig geometri..
problemet blir inte mindre om man vill flytta in framhjul/sänka..
har kollat runt på div olika spindlar.. dom bör ju även orka bära vikten dvs vara från en minnst lika tung hellst tyngre bil.. annars blir Sfro gnällig,
sen vill man inte har klumpiga grejer heller..
mao inte helt lätt utan att skära bort en hel del av rambalkarna.. red 9 framvagnen e ju en kompromiss för att klara sig undan det..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Jag kollade med dem, och en wish-bone framvagn till en Bubbla, helt komplett inkl. frakt från England, skulle kosta kring 17.000kr.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

4 Senaste redigerad av kee (2011-09-27 22:06:56)

Innan dessa framvagnar fanns var "drömmen" att hänga i en bayframvagn i splitten. Många var eniga om att att de var mycket bättre än ledbultsvarianten och då kunde man ha skivbromsar "automatiskt". För att få allt att funka "bolt on" var man tvungen att ha en splitt med den senare framvagnen, dvs 64 och senare. Då kunde man hänga i en 68-69-framvagn och ville man ha skivbromsar var 71-72ans spindlar i sin tur "bolt on" på den framvagnen. idag finns det ju gavlar av allsköns kustomgrad att detta troligtvis inte borde vara begränsat till de senare splittarna. Ett problem är ju om man då vill ha stora fembult, men det var inte lika viktigt ansåg förespråkarna. Det går ju att kringgå genom att het sonika skippa 71-72-spindlarna och montera CSPs skivbromskit som funkar upp till årsmodell 70. En nackdel med dagens standard mätt, är att det inte går att åka lika lågt med en kulbultsframvagn.

Detta var ju inte vad du frågade efter, men en alternativ uppgradering. ICQ/ab

En av kilarna i Gävle-gänget, de som kallar sig "chic"  ICQ/ad  monterade kuggstångsstyrning i sin buss och enligt vad jag hört kostade det mer än det smakade. Men en del Gävle-folk hänger ju här, kanske att du kan få ett närmare utlåtande.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

och i mitt fall är det ett tvång då jag måste byta ut min optimala bayframvagn med skivbromsar mot något annat/bättre..pga motorbyte.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Då är det väl bara att handla? Annars om man har gott om tid men ont om pengar, kanske hjulupphängningarna från en modernare åttiotalsbuss kan komma ifråga? Men samtalsämnet känns bekant, och att det är avfärdat sen tidigare.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

7

Tack för reflektionerna på olika alternativ.

Ja att köpa nån finns inte pengar till...minst 17000kr...huuua

Hitta en donator framvagn ligger i tankarna....

Vad säger besiktningen om man kommer in med en hembyggd framvagn i stil med red 9?

Om det är nån som vet vem snubben är som satt dit kuggstångs styrning så får ni gärna hojta till ;-)

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

8

Up

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

9

zepafan skrev:

Vad säger besiktningen om man kommer in med en hembyggd framvagn i stil med red 9?

Dom säger nog NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ HELL NEJ SFRO ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

10

bygg en själv. är ju inte direkt raketforskning och en kuggstång och lämpliga spindlar hittar man ju nästan hos grannen.  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

11

Hummm...ja det var ju två HELT olika svar.....jag bygger en egen å kör in den på besen som om inget har hänt..haha

Bygger egna gavlar, egna a-armar å sen använder jag bay spindlar och spindelleder, har även tillgång till luftfjädring, samt en kuggstångs styrning från nån bil...låter det som ett bra hopkok???

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

12

jn skrev:

bygg en själv. är ju inte direkt raketforskning och en kuggstång och lämpliga spindlar hittar man ju nästan hos grannen.  ICQ/ag

okey då du anser det vara så enkelt, kan du bygga en framvagn med bra geometri utan bumpstear. och i sådant fall vad vill du ha för den??
vilka lämpliga spindlar och kuggstång skulle du rekomendera.. har kollar på en del och inte hittat något direkt optimalt som både passar till bussens vikt och styregenskaper.. vore ql att veta vad du rekomenderar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Tror inte att det är lätt men har funderat på det där med bussens vikt över framhjulen...."alla" andra bilar borde ju vara tyngre över framhjulen eftersom dom har motorn fram som väger en hel del, visst sen kommer ju andra krafter in oxå. Men jag har kollat på bay spindlar och bay spindelleder eftersom dom är lätta att jämföra med vikt och konstruktion samt att dim har skivbromsar.

Bumpsteer får man ju testa sig fram med olika lägen på kuggstångsstyrningen och även testa olika kuggstångar.....men det borde inte vara omöjligt...håller som bäst på att göra en prototyp som kommer upp som en projekt tråd nu i veckan....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

14

Jag har Audi 100 kuggstång servostyrning i en bayframvagn på min split.
Nu var det väldigt länge sen jag körde den vagnen, men den har lite jänkarkänsla.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

15

Kör kuggstångs styrning från Creative Engineering i gammelbussen Är super nöjd med den.

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

16

Mogge: Okej, ska kolla upp en sån, vad menar du med jänke-känsla?

Surfin: Ja men tanke är ju att det ska bli billigt....men ska kolla upp den oxå

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

17

varför inte använda färdiga armar från vilken bil som helst i princip, kuggstång sitter det på i princip allt från 80 tal och framåt. vissa kan behöva kortas men lika där är det lätt. övriga är ju bara räkna fram och kopiera måtten från framvagnen som sitter där. har alldeles för mycket själv att pyssla med så tyvärr kan jag inte bistå med mer än svetsa ihop det möjligtvis, om du inte har tillgång till svets? visst är det mycket jobb men svårt är det då sjutton inte!  ICQ/ag

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

18

tips! saab 900 från 80talet har en fin kuggstång!

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

19 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-03 23:40:10)

.................

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Nu ligger det en projekt tråd om detta häringa bygget....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

21

Jag var helt inne på att köpa en red9 framvagn ett tag, men problemet med den framvagnen är att den bygger för mycket neråt. Jag har läst lite om den, och den verkar vara kall bland dom som sänker.

Den ser ju ut att bygga mer neråt än en original bayframvagn.

Jag har också funderat på kuggstångsstyrning. Jag ska nog i så fall kolla på styrningen från en fyrkantsbuss. De är ju ganska lik bayen/split i uppbygnad.

Creative Engeenerings kuggstångsstyrning är ju egentligen inte en kuggstångstyrning. Fördelen med en kuggstångsstyrning är ju att man slipper pitmanarmen och en massa styleder. En styrsnäcka har ju 6 st kulbultar och en pitmanarm. En kuggstångsstyrning har 2 kulbultar och inget mer. CE:s kuggstångstyrning har fortfarande kvar pitmanarmen och 5 kulbultar, så man ersätter bara styväxeln med en kuggstång. Själva styrväxelstyrningen är fortfarande kvar.

Då man sänker en split måste man ju flytta upp styrsnäckan i ramen. Det slipper man om man byter till CE:s kuggstång. Det är väl en av fördelarna.

22

hur tar du kraften från styraxeln bakåt till kuggstången?? använder du en fyrkantbuss  vinkelväxel då?? har själv dom tankarna så jag handlade hem en.. eller finns det andra vägar/knep??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

I England finns det ett gäng som satt kuggstång på sina bussar.

Det är bara att kopiera konceptet  ICQ/ab



http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … r+steering

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … r+steering

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … r+steering

http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic. … r+steering

24 Senaste redigerad av michaelth (2011-10-07 13:59:45)

Tack Demian för länkarna.okey detta e inte A link framvagn ..
men en styrning som sitter högre upp och man blir av med sektoraxeln som sticker ner under framvagnen.. ja jag e sugen.
en t25 vinkel växel check.
en kuggstångs styrväxel från en astra. och några knutar och man e hemma..
måste åka till skroten..
http://i655.photobucket.com/albums/uu274/philashton/DSC04734.jpg
har för mig ha sett någon snaab som har en kuggstång med styrarms fästen i mitten.. hmm
måste kolla så den styr åt rätt håll .. då jag har en högerstyrd buss borde jag ha en kuggstång från en h styrd Astra.. suck.. lite klurande...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

25

Det ser ut som den där framvagnen kommer att ge mycket bumpsteer. Kuggstyrningen skulle flyttas mycket mer framåt.....  Default/hmm

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !