1

Det slog mig just ikväll, iom en provkörning av pickupen, att bromskraftsjusteringarna som sitter monterade på en tvåkrets huvudbromscylinder, kan vara olika. Och frågan jag ställer i den här tråden, är de det?

Bakgrund: Sedan jag monterat min nya HBC på min pickup så har jag ett märkligt bromsfenomen. Bromsar jag löst så tar bromsarna som de ska, men om man trycker till hårt, så är det som att bara en bråkdel av bromsverkan mot den löst nedtryckta pedalen. Det jag vet att jag gjorde "utanför ramarna" så att säga, var att koppla den bakre kretsen till "fel" anslutning på HBCn, detta för att röret jag dragit till den bakre kretsen var lite för kort, så det var praktiskt att koppla detta till den bakre anslutningen på cylindern (original är den främre anslutningen). Ett nytt rör till den främre kretsen, som ju är betydligt kortare, fabricerades och kopplades in till den främre anslutningen, original är det alltså tvärt om.

Min tes sedan det uppdagades ikväll, är att den bakre kretsen är egentligen menad att kopplas in framtill och att den reduceringen som sitter där är anpassad för hur de bakre bromsarna ska fungera, medan den andra reduceringen är anpassad för den främre kretsen. Således, när man bromsar lugnt, fördelas bromskraften jämt över de båda kretsarna och bromsarna ter sig normala, men när man stampar på premieras den bakre kretsen, fast det egentligen skulle ha varit den främre, för att det är där man har den överlägset största bromsverkan. Men nu när jag kopplat tvärt om, leds all kraft till den bakre kretsen och bussen uppför sig som den knappt hade några hejdare alls.

Detta är en tes, men är jag helt ute och cyklar? Anledningen till att jag inte hade några skrupler över att med berått mod koppla fel, var att jag trodde reduceringarna var likadana.

Om så är fallet torde det bara vara att byta plats på reduceringarna, eller? Den bakre krestens långa längsgående rör går nog att tukta så att det går att ansluta till den främre anslutningen om det skulle vara så, men byta reduceringarna känns ju lättare. Problemet fanns inte innan HBC- och bromsrörsbytet.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

2

Detta har jag inte ens funderat över.
Måste kolla så att jag satt rätt ledning på rätt anslutning.
Tack för tipset eller vad man nu ska kalla det. ICQ/ad

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

Äldre tvåkretssystem har just en reducering inbyggd för att begränsa bromseffekten på bakre kresten..detta för att undvika att bakhjulen låser sig före framhjulen, vilket innebär sladd.
På modernare system sitter reduceringsventilen ofta i anslutning till bakaxeln.
Vi pratar alltså inte nyare med ABS och annat, utan 60-70 och vissa tidiga 80-tal.
Har Du vänt systemet så blir det den effekten Du beskriver.
Reduceringsventlien begränsar först när Du nyper till ordentligt.

Hoppas Du blev lite klokare..

PS. Samvetet talar..Jag har haft ett helsike att ta mig förbi Dig för att hämta det tingade larmet.
Finns det kvar? Jag åker upp på måndag och då kan jag kika förbi. Har nämligen ledigt från jobbet:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

4

Då var det som jag trodde då. Jag vet att bromskraftsreduceringen normalt sitter på bakaxeln och känner av hur mycket fordonet är lastat och fördelar (reducerar) bromskraften i enighet med hur mycket vikt som ligger över bakhjulen. Att det satt reduceringar i HBCn på denna känner jag också till, men jag var inte hundra på hur det funkar. När det märkliga fenomenet uppstod började mitt huvud lägga ihop ett och ett, men jag kände att jag lika gärna kunde konsultera BV-folket för att få min tes bekräftad eller falsifierad innan jag gav mig på ngt handfast mek. Nu lutar det åt att testa med att switcha de två reduceringarna, det är mindre jobb än att försöka få det långa längsgående röret att nå hela vägen. Dock är jag väääääääldigt tveksam till om jag vågar ta upp henne på motorvägen. Det är läskiga köregenskaper redan i tätortstrafik jag vill inte tänka på vad som händer i en rostig gammal splittbuss utan säkerhetsbälten om jag nöds tvärbromsa på motorvägen och bara har bromskraft bak!  Default/yikes  Blir nog bussen till Norrtälje iaf. (ja jag vet, är lite sen men att kliva upp tidigare på första lediga helgen på en månad tar emot)

Piraten: Jag har städat i garaget sen sist och jag måste se så att jag inte städat bort larmet. Kan kolla det imorgon, men du behöver inte åka innan jag bekräftat att jag har det kvar, blev lite osäker på detta nu.

5

På mekonomen här hemma finns det skarv stycken för att förlänga broms rör med 2 klämmringar.. skall var godkänd. kostar några tior.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jo jag vet, vi säljer såna på mitt jobb också, men det blir ju billigare att byta plats på reduceringarna, själva innanmätet på HBCn kan ju inte vara konstruerat olika för de två olika kretsarna, eller?

7

inte helt ovanligt med 2 olika diametrar invändigt.. plocka itu din gamla så vet du..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

kee skrev:

Jo jag vet, vi säljer såna på mitt jobb också, men det blir ju billigare att byta plats på reduceringarna, själva innanmätet på HBCn kan ju inte vara konstruerat olika för de två olika kretsarna, eller?

Ventilerna/rduceringarna eller vad man nu ska kalla dem för har till uppgift att bromsa upp återflödet av bromsvätskan när du släpper bromsen. Trumbromsar har ju fjädrar som resolut drar tillbaka backarna när pedalen släpps.
Skillnaden i bromskraft ligger i att de olika kretsarna har olika långa kolvar. Förläng bromsröret så blir det bra.

9

Jag skulle nog förlänga röret jag med känns betydligt lättare än att plocka isär hbc för att kolla diameter och byta reduceringar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Hallå
Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men......är det inte så att den fämre kretsen på HBC:n har större area för att supporta de dubbla bromscylindrarna i framnaven?
Den bakre delen på HBC:n (eller om det nu är tvärtom för på Transportern sitter HBC:n bakvänt jämför med tex bubbla ) har iofs samma diameter men arean begränsas av förbindelsen mellan bakre kretsen och den främre kretsen i HBC:n.
Dvs, att kopplar man fel bygger man upp tryck i den bakre kretsen och då hämmar man pedalens rörelse pg av att bromsoljan komprimeras, då byggs det inte upp något tryck till frambromsarna pg av att det halverade flödet från HBC:n ska försöka fylla det dubbla antalet bromscylindrar.
Skulle däremot man nu koppla ur den bakre kretsen i bromssystemet som är kopplad till framkretsen på HBC:n så kan man plötsligt bromsa då den bakre kretsen i HBC:n nu kan supporta den främre kretsen i systemet.
Fast pedalen tar nog rätt långt ner.

Hmmmm, är inte säker, fler förslag?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

helt enkelt koppla rätt så blir det som det är tänkt.

12

Läste senaste Classic Motor nr 10 till lunch.
Där är ett trevligt reportage om Bil&Industribromsar som renoverar bromsarna till en Formel Vee.
Klart läsvärt.

13

Mycket intressanta inflikningar. Det är precis det den här tråden är till för. Idag var jag i Norrtälje och således inget mek, men imorgon, efter det att jag mekat bruksis så hade jag tänkt skicka upp pickisen på pallbockar igen och då är det jäkligt tacksamt att ha denna bakgrundsinfo.

Torpa: Man behöver inte plocka isär HBCn för att byta reduceringar, men nu verkar det inte aktuellt ändå.

För att förtydliga, den i färdriktningen främre delen av HBCn är den som normalt driver den bakre kretsen, det är således den kolven som är närmast bromspedalen, medan framkretsen kopplas in på den i färdriktningen bakre delen av HBCn. Nu har jag kopplat den bakre kretsen till det bakre uttaget, det ska vara tvärt om.

Varför jag trodde det berodde på reduceringarna var för att den bromsar normalt vid måttligt pedaltryck. Hur som, så ter det sig mer och mer självklart att jag ska byta plats på rören, oavsett felorsak. Tror nog att jag kan få det bakre röret att räcka om jag drar det lite annorlunda vid bakaxeln, det diffar ju bara en fem-sju centimeter framme vid HBCn.

14

Vad är det för reduceringar du pratar om Kee, känns som jag missat något.
Menar du att det sitter reduceringar på HBC:n?
Min uppfattning är att den delen på HBC:n som är närmast tryckstången har mindre area (inte mindre diameter) så det är en reduceringen för bakkretsen.

15

Jag syftar på de "ventiler" som sitter precis innanför bromsrörsnipplarna på HBCn. Reduceringar kanske inte är rätt ord, men det var vad jag trodde att de var. Backventiler verkar vara en bättre benämning. Förstår inte riktigt det där med arean hos kolven, jag förstår att de inte är plana och på så vis kan man utforma dem så att de ger olika area trots att diametern är densamma, men det känns spontant som att det är diameter och slaglängd som bestämmer volymen vätska som flyttas, men å andra sidan verkar det ju logiskt att en hydraulisk rörelse har med kolvarnas sammanlagda areor att göra. Förvisso behöver jag inte förstå, bara inse att jag måste koppla rätt och det har jag nu.   ICQ/ab

16

måste koppla rätt och det har jag nu.

och utfallet av förändringen blev? ICQ/an

17

kee skrev:

Jag syftar på de "ventiler" som sitter precis innanför bromsrörsnipplarna på HBCn. Reduceringar kanske inte är rätt ord, men det var vad jag trodde att de var. Backventiler verkar vara en bättre benämning. Förstår inte riktigt det där med arean hos kolven, jag förstår att de inte är plana och på så vis kan man utforma dem så att de ger olika area trots att diametern är densamma, men det känns spontant som att det är diameter och slaglängd som bestämmer volymen vätska som flyttas, men å andra sidan verkar det ju logiskt att en hydraulisk rörelse har med kolvarnas sammanlagda areor att göra. Förvisso behöver jag inte förstå, bara inse att jag måste koppla rätt och det har jag nu.   ICQ/ab

Egentligen är detta små backventiler...

18

Det har Mr P. klarlagt redan i inlägg #8.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19 Senaste redigerad av kee (2011-09-25 18:54:30)

michaelth skrev:

måste koppla rätt och det har jag nu.

och utfallet av förändringen blev? ICQ/an

Blev väl kanske ett syftningsfel i den meningen; "bara inse att jag måste koppla rätt och det har jag insett nu".

Jag hann inte med operationen idag, mekat två olika framhjulsdrivna vattenskadade tyskar istället. Ska få ordning på min "nya" bruksis, sen vidtar arbetet med att koppla rätt, lufta och finjustera framtill. Sen är det väl bara att invänta vinteravställningen och börja skruva baybuss istället.

20

Idag kom jag till garaget bara för att upptäcka att det var helt strömlöst förutom lyset på muggen!  Default/yikes  Efter lite efterforskningar får jag reda på att det troligtvis gått en propp i någon central utanför min egna lokal, jag fick meka i mörker och utan elverktyg.

MEN... Jag fick till det till slut. Efter att ha dragit lite i det bakre röret var det inga problem att få det att nå till det rätta uttaget, man förbannar ju sig själv över att man inte gjorde det ordentligt på en gång nu när man vet vad man vet. Men nu har man lärt sig den hårda vägen. Fick göra om röret till den främre kretsen som således behövde kortas. Efter lite omständlig luftning och justering med mobilens ficklampa, fick jag lagom till mörkrets inbrott pli på pryttlarna. Nu bromsar den som den ska, om än med något sneddragande verkan, men det är en smärre detalj i sammanhanget, imorgon åker jag ut på landet för vinteruppställning. Kan finjustera bromsarna i vår när det är varmt ute, eller när det finns el i garaget.

Det är så sjukt kul att köra folkabuss och en blåsig lördagkväll i halvdunklet kring klockan 18 den 8 oktober i Stockholms söderförort är det många som finner den rostiga pickupen glädjande. Och jag satt i kupén lyssnandes till John Mayall hög på livet, hög på folkabuss!  ICQ/ab