Det slog mig just ikväll, iom en provkörning av pickupen, att bromskraftsjusteringarna som sitter monterade på en tvåkrets huvudbromscylinder, kan vara olika. Och frågan jag ställer i den här tråden, är de det?
Bakgrund: Sedan jag monterat min nya HBC på min pickup så har jag ett märkligt bromsfenomen. Bromsar jag löst så tar bromsarna som de ska, men om man trycker till hårt, så är det som att bara en bråkdel av bromsverkan mot den löst nedtryckta pedalen. Det jag vet att jag gjorde "utanför ramarna" så att säga, var att koppla den bakre kretsen till "fel" anslutning på HBCn, detta för att röret jag dragit till den bakre kretsen var lite för kort, så det var praktiskt att koppla detta till den bakre anslutningen på cylindern (original är den främre anslutningen). Ett nytt rör till den främre kretsen, som ju är betydligt kortare, fabricerades och kopplades in till den främre anslutningen, original är det alltså tvärt om.
Min tes sedan det uppdagades ikväll, är att den bakre kretsen är egentligen menad att kopplas in framtill och att den reduceringen som sitter där är anpassad för hur de bakre bromsarna ska fungera, medan den andra reduceringen är anpassad för den främre kretsen. Således, när man bromsar lugnt, fördelas bromskraften jämt över de båda kretsarna och bromsarna ter sig normala, men när man stampar på premieras den bakre kretsen, fast det egentligen skulle ha varit den främre, för att det är där man har den överlägset största bromsverkan. Men nu när jag kopplat tvärt om, leds all kraft till den bakre kretsen och bussen uppför sig som den knappt hade några hejdare alls.
Detta är en tes, men är jag helt ute och cyklar? Anledningen till att jag inte hade några skrupler över att med berått mod koppla fel, var att jag trodde reduceringarna var likadana.
Om så är fallet torde det bara vara att byta plats på reduceringarna, eller? Den bakre krestens långa längsgående rör går nog att tukta så att det går att ansluta till den främre anslutningen om det skulle vara så, men byta reduceringarna känns ju lättare. Problemet fanns inte innan HBC- och bromsrörsbytet.

Blir nog bussen till Norrtälje iaf. (ja jag vet, är lite sen men att kliva upp tidigare på första lediga helgen på en månad tar emot)