1

Hej Alla!
Tänkte jag skulle börja en tråd på mitt projekt. Det är en 1966 standard Microbus, som dom säger i USA, är det samma som Kleinbus här i Europa? Nåväl, den står fortfarande där jag hittade den i Woodstock New York State ca två timmars bilfärd norr om New York. Jag har kontakter i New York/New Jersey från tidigare import av bilar. Därför letade jag i det området. Det är ju inte de rostfria delarna av USA men min buss kommer tidigare från Idaho och har bara varit i NYS de sista fyra åren. Börjar lägga ut lite bilder som jag fått från nuvarande ägaren. Väntar på hemtransport och planen är att den ska på en båt som går 13 september.

Post's attachments

3884588.jpg, 281.78 kb, 640 x 480
3884588.jpg 281.78 kb, 237 downloads since 2011-08-30 

3884589.jpg, 260.39 kb, 640 x 480
3884589.jpg 260.39 kb, 224 downloads since 2011-08-30 

3884590.jpg, 229.65 kb, 640 x 480
3884590.jpg 229.65 kb, 221 downloads since 2011-08-30 

3884591.jpg, 63.55 kb, 400 x 300
3884591.jpg 63.55 kb, 227 downloads since 2011-08-30 

3884595.jpg, 56.24 kb, 400 x 300
3884595.jpg 56.24 kb, 239 downloads since 2011-08-30 

2

Lite mer bilder. Den rost som jag vet om är på dörrarna, främst på lastdörrarna. Undersidan verkar skaplig...

Post's attachments

100_2178_lr.jpg, 381.52 kb, 768 x 576
100_2178_lr.jpg 381.52 kb, 222 downloads since 2011-08-30 

100_2180_lr.jpg, 414.62 kb, 768 x 576
100_2180_lr.jpg 414.62 kb, 234 downloads since 2011-08-30 

undercarriage1x.jpg, 10.68 kb, 400 x 300
undercarriage1x.jpg 10.68 kb, 239 downloads since 2011-08-30 

Attachment icon undercarriage2x.jpg 183.48 kb, 97 downloads since 2011-08-30 

Attachment icon undercarriage3x.jpg 312.65 kb, 91 downloads since 2011-08-30 

3

Motorn beskrevs på detta sätt i annonsen: 1600 engine, 12 volt system. Engine was rebuilt in 2009 by RMF of Boise, Idaho (see rmfvw.com). Many new parts were installed, including an engine case, cylinder heads, pistons/cylinders, cam/lifters. Engine has only 3,500 miles on it.

Övrigt som ska vara nytt: New shocks, clutch, brakes and tires installed spring 2010.

Man kan se att det inte är ett originalbaksäte (Bay?) och att mellansoffan saknas.

Post's attachments

3884592.jpg, 48.35 kb, 400 x 300
3884592.jpg 48.35 kb, 243 downloads since 2011-08-30 

3884593.jpg, 48.66 kb, 400 x 300
3884593.jpg 48.66 kb, 226 downloads since 2011-08-30 

3884594.jpg, 46.14 kb, 400 x 300
3884594.jpg 46.14 kb, 230 downloads since 2011-08-30 

4

Bussen har en lite annorlunda spec. Här kommer bilder av VIN och M-koder samt vad de betyder.

Post's attachments

100_2527.jpg, 35.86 kb, 480 x 360
100_2527.jpg 35.86 kb, 208 downloads since 2011-08-30 

100_2534.jpg, 59.79 kb, 480 x 360
100_2534.jpg 59.79 kb, 240 downloads since 2011-08-30 

100_2539.jpg, 42.48 kb, 480 x 360
100_2539.jpg 42.48 kb, 233 downloads since 2011-08-30 

VIN decode.png, 56.88 kb, 768 x 640
VIN decode.png 56.88 kb, 274 downloads since 2011-08-30 

5

Det var allt för nu. Mer bilder om nån månad när jag har bussen här i Sverige. Vet ej riktigt planen ännu... Vi får se när jag får hem den. Kanske river jag ner... kanske kör jag en säsong som den är....

//Jörgen


Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ecd8ff02d0dd951d991349fec486cdcb.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

6

Soffor jag har på gång från UK.

Post's attachments

097_lr.jpg, 640.78 kb, 1024 x 768
097_lr.jpg 640.78 kb, 231 downloads since 2011-08-30 

098_lr.jpg, 613.91 kb, 1024 x 768
098_lr.jpg 613.91 kb, 218 downloads since 2011-08-30 

099_lr.jpg, 629.13 kb, 1024 x 768
099_lr.jpg 629.13 kb, 224 downloads since 2011-08-30 

100_lr.jpg, 566.8 kb,  x
100_lr.jpg 566.8 kb, 3 downloads since 2011-08-30 

7

Spännande väntan på bussen just nu anar jag ICQ/ab Kul att du importerar till Sverige! Jag blickar utanför landets gränser efter en buss jag också!

8 Senaste redigerad av V-Dub (2011-08-30 15:37:08)

Ja, det är spännande. En hel del logistik som ska klaffa. Inget konstigt, men tidsskillnaden gör att det ofta tar ett dygn per fråga så att säga...

Eftersom det är ont om bussar till salu här i Sverige så var det naturligt för mig att kolla lite i USA. Men England (och övriga Europa) är ju bra, du slipper ju 38% tull och moms!!

//Jörgen

9

Gött med omklädda soffor, där sparar du 5000:- i alla fall ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

10

Ja dom ser shyssta ut på bild i alla fall. Är det någon som kan säga årsmodell?

//Jörgen

11

64-67

Ät gul snö, det kan vara öl.

12

Förbaskat fin buss! 60-talarna gör sig riktigt bra i amerikabeklädnad. Behåll gärna det och bygg inte om till euro. Grattis till bilen ICQ/ab

13

Nu är bussen på väg! Första etappen avklarad, från Woodstock till hamnen i New Jersey. Dom skickade dessa bilder, som tyvärr är i väldigt låg upplösning. Jag har bett dem skicka högre upplösning, byter ut dessa då. Dom har också lagt i lite grejer om Woodstock i bussen. Folk är så trevliga och hjälpsamma. Allt bra så här långt således. Nu går inte båten förrän den 13:e så nu är det bara väntan...

//Jörgen

Post's attachments

100_2545.jpg, 83.71 kb, 480 x 360
100_2545.jpg 83.71 kb, 225 downloads since 2011-09-04 

100_2546.jpg, 61.88 kb, 480 x 360
100_2546.jpg 61.88 kb, 233 downloads since 2011-09-04 

100_2569.jpg, 75 kb, 480 x 360
100_2569.jpg 75 kb, 228 downloads since 2011-09-04 

14

Spännande för dig och se vad de kommer hem för nåt ICQ/ab

15

Fan va fint Jörgen  ICQ/ab Du kommer väl upp på träffen nästa sommar  ICQ/ag  , ta med dig farsgubben också  ICQ/ab  Ser fram emot att se den "live"

En barndoor SKA jag ha ICQ/ab
Och till sommaren ska jag åka vwbuss ICQ/ab  Det är säkert Default/tongue

16

Härlig väntan... som julafton fast mycket mycket roligare... man slipper släkten...

mellan tummarna och pekfingrarna. hur mycket landar en sådan import på?

17

anders bergh skrev:

Härlig väntan... som julafton fast mycket mycket roligare... man slipper släkten...

mellan tummarna och pekfingrarna. hur mycket landar en sådan import på?

Ja, nu har jag ju lite tid på mig att läsa på. Det har mest varit V8-litteratur de senast åren. Gött med lite nya fakta...

Kosten är inköpskostnad+fraktkostnad+tull och moms

Fraktkostnaden inrikes i USA kan vara dyr. Här i detta området har jag en kompis som hjälper mig. Från New York till Göteborg Ro-Ro (ej container) ca 10000 kr. I Sverige tillkommer frakt avgifter på ca 2500 kr. (som du inte betalar tull och moms på)

38% Tull och moms på all frakt och inköpskvitto.

Och så inköpspriset såklart.

//Jörgen

18

buscollector skrev:

Fan va fint Jörgen  ICQ/ab Du kommer väl upp på träffen nästa sommar  ICQ/ag  , ta med dig farsgubben också  ICQ/ab  Ser fram emot att se den "live"

Planen var från början att riva ned och fixa direkt. Nu vet jag inte, snackade med farsan igår och vi sa att vi kollar hur den ser ut först. Kanske åka som den är nästa säsong. Självklart måste det bli en tur till Dalarna i så fall. Nu behöver jag ju inte begränsa packningen som med 'Cudan  ICQ/ag Med en familj på fyra så har vi ju maaassor med plats!!

//Jörgen

19 Senaste redigerad av V-Dub (2011-09-23 09:08:43)

Nu befinner sig bussen mitt på Atlanten. Preleminärt så är den i Göteborgs hamn 2 oktober. Men mycket kan hända... Dock så lär jag få mina säten innan. Säljaren lämnade in dem igår till shipping. Så jag kanske kan torrköra lite i mina säten innan jag får bussen! Han skickade bifogad bild.

//Jörgen

Post's attachments

Attachment icon IMG-20110922-00033.jpg 385.74 kb, 112 downloads since 2011-09-23 

20

Jag tyckte det var smått pirrigt att ha våran buss på en båt nånstans på atlanten.....följer du "din" båt med ¨ån tracker så du vet var den är?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

21

Ja, jag har koll via tracker. Det lärde jag mig förra gången, så man slipper ringa och fråga hela tiden. Dock vet man aldrig (verkar det som) om det blir omlastning.

//J

22

Trackern funkade hyffsat för oss ändå men när den skulle lastas om i holland så vart det nått strul så den vart några dagar sen. Tycker det är kul att det importeras mera vw´s, känns som att det försvunnit en massa fina bilar till utlandet.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

23

Känns ju helsvenskt på bilderna där bussen lastas. En audi och en gammal tvåförti i bakgrunden.  ICQ/ag

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

24

Ja, eller hur! Han som förvarade bussen (en annan än säljaren) hade haft många 240. Bra skit tyckte han. Om man kan nog hålla med om att det är en konstruktion med lång hållbarhet. Som folkan! Såna bilar byggs inte längre...

//J

25 Senaste redigerad av V-Dub (2011-10-05 15:38:39)

Fick säten från England i förra veckan. De ser bra ut, omklädda och allt. Lite smårevor och smågrejor men jag kan lungt använda dem som dom är.

Men desto mer spännande!... jag hämtade bussen in hamnen i morse. Lite läskigt att köra över Älvsborgsbron när det blåste ganska mycket i morse. Spännande kan jag säga! Andra första intryck är att motorn ser fräsch ut och startade direkt och verkar snurra på bra. Växellänkaget är däremot lite si och så... Tog ett tag innan jag hittade rätt, särskilt med tvåan.

Rost visste jag om på lastdörrarna men det verkar ganska begränsat till framsidan. Får se när jag lyft av dörrsidorna. Ena tröskeln behöver fixas, det visste jag också. Det jag inte visste var att det var lite amerikanska lagningar med popnit i kupégolvet. Säkert något i lastrumsgolvet också. Men framdörrar, runt fönster fram baklucka och skärmkanter känns mycket bra. Ser rak och fin ut i plåten.

Sitter ett bay mellansäte i som jag ska sälja (om någon är intresserad). All inredning, sidor, tak och mattor måste bytas. Framstolar måste kläs om.

Lite elfel, nån lampa som inte funkade osv. Kändes bra i fjädring, och bromsar. Pop-outs vågade jag inte testa riktigt. Saknar några låsningar. Saknade lås på förardörr också.

Sedan de här stora backspeglarna, är det nån som gillar dem? Nåt som man kan sälja eller byta med?

Återkommer med mer detaljer och frågor.

//Jörgen

Post's attachments

Bus_hemma.JPG, 637.77 kb, 1296 x 968
Bus_hemma.JPG 637.77 kb, 227 downloads since 2011-10-05