Egentligen är det lika "lätt" att köpa kul o rull-lager hos samma grossister.
Man mäter samma sak; ytter, inner dia + tjocklek , sedan går man in i katalogen och får std-nummer på lagret.
Som väl är har alla lagerfabrikat samma nr-system, men man måste ha tillgång till denna katalog/tabell för att få fram det ;-)
Sedan finns det ju varianter på kullager, som Stickan nämnde;
"Bakhjulslager Pendelaxel: SKF 6306-2Z"
Detta är ett kapslat lager, "2Z" betyder att det är plåt-kapslat på bägge sidor, om ena sidan bara "Z"
Plåtkapslade lager är egentligen mest "dammtäta", vill man ha gummikapslade (vattentätt) så heter de 2RS, vilket jag skulle rekomm på "toksänkta bilar", annars skall det original vara öppna lager så växellådsoljan kommer åt att smörja - dvs "6306". Kaplslade lager är fettfyllda....
På mitt jobb lagar jag ibland maskiner där tätytan för radialtätningen slitits, oljan läckt ut, eller vatten kommit in....
Då kan man t ex "säkra upp" lite med att sätta ett RS-lager, med gummitätning ytterst - radialtätningen måste doch fettas in för att inte "bränna", gäller vid all montering av dessa.
Bara små tips ? Mettis