1 Senaste redigerad av lasslo (2011-09-19 20:20:30)

Jag tänkte att vi kunde hjälpas åt att skapa en lista med lager och packbox(stefatätning?) beteckningar till vw.
Så man kan köpa lager och packboxar hos den lokala lagernasaren istället för på vw affärerna.
Det är ofta både billigare och bättre kvalitet att köpa tex SKF lager hos nån lagergrossist än kinalager hos handlarna.

Jag kan börja med det jag har färskt i huvudet.
Inre bakhjulslager Typ1 IRS : SKF 6206
Packbox svänghjul typ1-2-3? : 70/90/10

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Bakhjulslager Pendelaxel: SKF 6306-2Z

3

Dessa länkar kan kanske hjälpa?

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … _kg_t3.php

http://www.thesamba.com/vw/archives/inf … ref_t2.php

(o\ ! /o)

4

Det blev inget vidare drag i denna "hjälptråd" ICQ/ab

Jag skulle behöva veta storleken på packboxen bakom svänghjulet på en typ4 motor?
Jag beställde en, men den är för liten, det var "PACKBOX VEVAXEL T4 FRÄMRE". I min värld är främre framåt i bilens riktning, men så tänkte nog inte reservdels säljaren ICQ/ad

Är det nån som vet betekningen på packboxen bakom svänghjulet, så jag kan handla den hos en vanlig grossist lite snabbt?

Buss 65
Ghia 57

5

Eftersom ingen ville svara så gör jag det själv ICQ/ab
Packboxen bakom svänghjulet på typ4 heter 75-95-12

Buss 65
Ghia 57

6

Hur fick du nys om detta?

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

7 Senaste redigerad av mettis (2014-04-01 15:38:47)

Återfall skrev:

Hur fick du nys om detta?

När det gäller radialtätningar, är det ju så enkelt att bara mäta.....
Ydia= 95 Innerdia(axelns mått) är 75 och tjockleken 12mm  ICQ/ad

8

Ja, jag mätte den gamla och gick till en lagergrossist och köpte en ny ICQ/ab
Passade som handsken...

Buss 65
Ghia 57

9

Ok var det så enkelt.

Mvh Återfall

Ps. Om du kör på en lång resa med din gamla vw ,fyll då en resväska med reservdelar.

10 Senaste redigerad av mettis (2014-04-02 17:00:57)

Egentligen är det lika "lätt" att köpa kul o rull-lager hos samma grossister.
Man mäter samma sak; ytter, inner dia + tjocklek , sedan går man in i katalogen och får std-nummer på lagret.
Som väl är har alla lagerfabrikat samma nr-system, men man måste ha tillgång till denna katalog/tabell för att få fram det ;-)

Sedan finns det ju varianter på kullager, som Stickan nämnde;
"Bakhjulslager Pendelaxel: SKF 6306-2Z"

Detta är ett kapslat lager, "2Z" betyder att det är plåt-kapslat på bägge sidor, om ena sidan bara "Z"
Plåtkapslade lager är egentligen mest "dammtäta", vill man ha gummikapslade (vattentätt) så heter de 2RS, vilket jag skulle rekomm på "toksänkta bilar", annars skall det original vara öppna lager så växellådsoljan kommer åt att smörja - dvs "6306". Kaplslade lager är fettfyllda....

På mitt jobb lagar jag ibland maskiner där tätytan för radialtätningen slitits, oljan läckt ut, eller vatten kommit in....
Då kan man t ex "säkra upp" lite med att sätta ett RS-lager, med gummitätning ytterst - radialtätningen måste doch fettas in för att inte "bränna", gäller vid all montering av dessa.

Bara små tips ? Mettis