Något av det värsta/jobbigaste jag gjort iaf på senare tid var när jag skulle byta till mina hemmabyggda justerbara svärd bak på ghian i våras.
Det är en av mycket få gånger jag faktiskt övervägde att ge upp och montera tillbaks det gamla igen..
Att byta svärd bak är ju inget svårt tänker ni nog
Och det är det inte heller, inte vanligtvis iaf
När jag tagit bort locket och skulle lirka av svärdet från staven så lossade den på inre splinesen istället. På de yttre var svärdet rejält fastrostat.
Har man då en ghia så är det helt omöjligt att få ut svärd och torisionsstav i ett paket. Det tar i karossen och på en ghia finns det ingen skärm att demontera.
Att då försöka lossa svärdet från staven på plats i hjulhuset är inte lätt, iaf inte med rejält fastrostade grejor som nog suttit ihop sedan 1957..
Det går ju inte ha stöd eller mothåll nånstans.
Efter lite funderande och svärande så körde jag till jobbet och lånade en riktigt stor induktionsvärmare och några riktigt kraftiga svetstänger.
Jag borrade några små hål i svärdets splinesrör där jag kom åt, in med rostlösare där. Sen satte jag fyra kraftiga svetstänger på staven, så hårt att det smakade blod i munnen.. fyra stora tänger var lagom vad som fick plats om jag hade ett glapp på ca 5mm mellan första tången och svärdets rör.
Sen värmde jag svärdets splinesrör glödgat på några ställen, där jag kom åt. När det var rött och varmt tog jag en stor huggmejsel och slog in mellan röret och tängerna. Efter riktigt mycket våld började svärdet släppa splinesen och sakta åka utåt
Sakta gled det utåt. Fick flytta med tängerna några gånger innan det släppte lättare.
Sen rengöring och lite smörja på splinesen innan montering
Sen var det bara att göra samma procedur på andra sidan..
Rätt nöjd när jag faktiskt löst det
Som sagt, riktigt nära att ge upp där....
Buss 65
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"