Har en bubbla från 1958 i väl använt originalskick. Körde lite ett par somrar när jag köpt den för tio år sedan. Sedan har den stått på en loge.
Nu vill jag börja använda och fixa till bilen igen, men får jag inte igång motorn.
Bytte bränslekran och bränsleledningar på verkstad när jag köpt bilen.
Men behöver jag kanske se över bränslesystemet igen?
Får inte fram bränsle till pumpen. Vad kan fela där?
Jag har tidigare misstänkt att tanken läcker, och bilen står på en loge, så ville jag inte hälla i mer än 5 liter bensin i den tomma tanken. Fanns ingen gammal bensin kvar i tanken. Kanske behövs det mer för ett tillräckligt tryck?
Har också förstått att bränslepumpen kan vara en svaghet. Tror den är original från 1958. Bör den bytas?
Har även förstått i andra trådar som jag läst att set sitter ett bränslefilter intill kranen. Hänger det ihop med bränslekranen, så att det borde ha bytts samtidigt?
Tacksam för tankar kring detta från en novis.
1 2026-07-12 12:26:03 Senaste redigerad av Hans58 (2026-07-12 12:29:29)
stopp i röret genom plattan/tunneln? rensa med ståltråd, lösningsmedel o tryckluft.
röret kan rosta o läcka också.
it would burn off both of your ears . . . "
Jag hade en 1957 med rost på insidan av tanken. Rosten satte igen allt - silen i tanken, bränslekranen, ledningen i ramtunneln och munstycken i förgasaren. Lys ner i tanken och kolla skick på insidan.
Du har väl inte glömt öppna bränslekranen 
Jag hade börjat med att ta av luftrenaren, se till att chokespjället är öppet och sen öppna gasspjället lite och spraya startgas rakt ner i insuget ett par sekunder, och sen göra ett startförsök. Startar den till på det, så har du sannolikt ett bränsleproblem, startar den inte till så får man börja felsökningen nån annan stans (men det utesluter ju inte att man har ett bränsleproblem också) och jag hade börjat med att kolla att det finns gnista. Finns ingen gnista kan det ofta räcka med att putsa av kontaktytorna på brytarspetsarna med en brytarfil eller lite sandpapper.
Lycka till!
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)
Tack för alla svar! Ni har jag fått hem folkan på tomten. Då testade jag med att koppla en trycktank för båt direkt till bränslepumpen. Då gick motorn igång!
Jag tror att jag hade för lite bränsle i tanken - bara några liter. Nu ska jag lysa i tanken och se hur det ser ut.
Därefter fylla på bränsle.
Tror att jag även ska höja bilen framtill när jag orovar att starta.
Tack för alla svar! Ni har jag fått hem folkan på tomten. Då testade jag med att koppla en trycktank för båt direkt till bränslepumpen. Då gick motorn igång!
Jag tror att jag hade för lite bränsle i tanken - bara några liter. Nu ska jag lysa i tanken och se hur det ser ut.
Därefter fylla på bränsle.
Tror att jag även ska höja bilen framtill när jag orovar att starta.
Har den stått länge så har du garanterat skit i röret. Jag hade försiktigt använt tryckluft bakvägen och blåst ur röret efter att ha lossat på slangen vid kranen.
Mycket gojs var det i botten av tanken på min när den skulle startas. Rejäl rensning, nya slangar, ultraljudstvätt av kranen och så såklart rejäl skurning av tanken var receptet då.