Jag har en bubbla 1958 med originalmotor. Funderar på att sätta ett bränslefilter av papp före bränslepumpen. Saknas i dag.
En granne med lång erfarenhet av arbete på bilverkstäder och privata renoveringar av allehanda fordon säger att jag inte ska göra. Eftersom ett sådant filter filtrerar bort se väsentliga delarna i blyersättningstillsatsen.
Vad säger expertisen här?
Jag säger att han har dålig koll på gamla VW.
Du behöver inte använda blyersättning då det är härdade säten i en VW-topp.
jag tycker du ska sätta filtret utanför motorrummet, direkt efter där röret kommer ut ur plattan, vid växellådan, typ, o före plåtröret som går till pumpen över 3:an+4:an. korta nya slangar o bra klämmor.
it would burn off both of your ears . . . "
4 2026-07-12 17:50:02 Senaste redigerad av Hans58 (2026-07-12 17:51:06)
Ah, så man behöver alltså inte blyersättning?
Blir det inte ganska svåråtkomligt att byta bränslefiltret där?
hur ofta ska du byta filter? hissa upp, pallbock, ta av vänster bakhjul så kommer du åt. jag vill undvika skarvar o risk för bränsleläckage i motorrummet (brandrisk)
jag kör på vanlig grön 95 oktan.
it would burn off both of your ears . . . "
jag tycker du ska sätta filtret utanför motorrummet, direkt efter där röret kommer ut ur plattan, vid växellådan, typ, o före plåtröret som går till pumpen över 3:an+4:an. korta nya slangar o bra klämmor.
Håller med, bra plats för det. Inte allt för jobbigt att byta och det hålls ifrån motorutrymmet. Har så själv, skulle inte vilja åka utan med tanke på hur litet skräpet behöver vara för att ställa till med strul i förgasaren.