1

Tja!
Har en växellåda liggandes från porsche 914. Enligt säljaren (för 10 år sen) så är den i bra skick. Det är en såk sideshift med växelföraren på sidan. Detta gör ju eg att den blir perfekt i en T3. Problemet blir då givetvis att den snurrar baklänges. Har googlat som fn men det finns inte mycket matnyttigt. Ai är duktig och ger info,men:
Att kronhjulet måste byta sida är väl en enkel sak? Men sen måste/bör man fixa förspänning? Hur har alla trikebyggare gjort? Om anläggningen på dreven blir fel så kanske det inte gör så mycket,om man kör 100 mil om året? Känner mig lite vilsen!
Mvh! ICQ/bv

2

Alla porsche och VW lådor går åt samma håll
Man vänder lådan upp och ner är brukligt att göra i trike världen Sen förlänger man lådan med en annan låda
En porsche låda går inte flippa slutväxelen för pinjongen sitter förskjuten nedåt Bara Typ 1 lådor som går att göra på det viset

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

914 lådan är i princip samma som 901 lådan i tidiga 911. Slutväxeln går att flippa men behöver mätas in. Finns mer info på Google.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

4

Vem ska man tro på ICQ/be  Enligt AI så ska det gå. Vända upp å ner har jag funderat på. Man gör ju det med mordernare lådor till t3. Nackdelen här blir ju länkaget som ”blir på fel sida och upp å ner”. Detta är iof sådana modds som jag gillar att göra. ICQ/ag

5

snaken skrev:

Vem ska man tro på ICQ/be  Enligt AI så ska det gå. Vända upp å ner har jag funderat på. Man gör ju det med mordernare lådor till t3. Nackdelen här blir ju länkaget som ”blir på fel sida och upp å ner”. Detta är iof sådana modds som jag gillar att göra. ICQ/ag

Den modifieringen började göra på tidigt 80 tal när man hade motorn framför lådan på F3
Hewland var dom som utvecklade vw lådan till F3 med lite mer tänk som att bakaxeldelen (kronhjul och pinjong hade eget smörjsystem  Så det var lätt byta utväxlingar  Det tar typ 20 min byta drev i lådan och man har en kaffe burk som jigg
Men det går att få 4 växlar bakåt om man har haft en trevlig kväll
Men det är bara huset som är vw i en sådan låda   Trevlig men väldigt dyra saker

Varför skall du ha något annat än en typ 1 lådan en std låda klarar hantera 170-190 hk bara man byter diffen och gavlar
Ren std låda 150 hk  Tänker man till lite längre så klarar en typ 1 låda hantera 400-450 hjul hk med 800 kg bil med breda slicks
Den billigaste trim saken är köpa en bra Olja till lådan
Men en  40-60 år gammal låda utan olje service  För det finns så många snåla vw ägare som struntar i byta olja efter 3500 mil så blir dom som dom blir av dålig service
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Tack för svar!
Ja, varför monterar jag inte en typ 1 låda?
Som rubriken säger frågar jag inte om det.
Vad är en f3 låda?
Jag har en 901 låda i en annan bil och jag tycker att Porsches val av varvtal på växlarna är helt underbar.
Vi snackar fortfarande om sideshift! ICQ/az

7

F3 låda https://hewlandclassic.com/gearbox.html
Mk 3 heter den som jag snackar om
Dessa motorcyklar byggare

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke