Provmonterade bågarna och ritade upp var de går i taket. Här ser ni gummiplopparna som siter på varje ände.
Monterade 10 mm ljudisolering. Original sitter där en fibermatta.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Provmonterade bågarna och ritade upp var de går i taket. Här ser ni gummiplopparna som siter på varje ände.
Monterade 10 mm ljudisolering. Original sitter där en fibermatta.
Hundratals klämmor och, enligt mig, det bästa limmet för detta.
Satte klämmor och passade in tills jag tyckte det såg OK ut.
Innan jag började så skruvade jag i skruvar i hålen för backspegel, solskydd och fönsterlåsen bak för att hitta hålen lättare.
Började i mitten fram med ca 1 decimeter. Lade på lim på båda ytorna och väntade 10 min. Sedan tog jag en bit 5-10 cm i taget. Det är hörnen fram och framför allt c-stolparna som är kluriga. Spänna lagom, inte för mycket och inte för lite. Markerade med vit penna så jag hade något att styra efter. Blir det inte bra så får man lyfta och börja om.
Främre hörnen under kontroll! Nu är det bara resten kvar...
Ha det fint,
Jörgen
För att få lite avbrott i innertaksfixet så tog jag mig an bakre sidorutorna. Dessa har rykte om sig att vara riktigt jävliga att få ihop. Jag kan bara hålla med... Vapenarsenalen växte allteftersom:
5 olika mejslar
Skalpell
Gummiklubba
Fil
Gängsnitt
Dremel
Puder
Skruvstycke
Tvingar
Ska inte trötta er med mina våndor. Ska man göra detta "rätt" bör man nog göra en enkel jigg där man lättare kan få kraft i att få kortsidan på plats. Mitt resultat är inte perfekt men helt okej.
Alla delar nykromade. Först ska gångjärnen på plats med hjälp av skruvstycke.
Gummit är i två delar, den långa delen över den c-formade och kortsidan. Jag brukar använda puder då jag tycker att allt blir kladdigt om man använder tvål, glycerin eller silicon.
Det är två stycken vinkeljärn som sitter i hörnen med 4 skruvar vardera. De får man skära ut plats för på gummilisten.
Fick dela upp detta under flera tillfällen då man ofta får börja om från början. Efter mycket svett och tårar så är de hopsatta!
Allt gott,
Jörgen
Dags att titta lite närmare på ventilationsrutorna. Deras låsmekanism består av flera olika delar. Jag glömde att fota så detta är bild från internet. Saknas gör shims som är som runda tunna brickor som man sätter mellan själva rutramen och vredet för att få lite spänn.
Här är allt på plats. Övre och undre delen limmas på glaset.
De nya gummilisterna verkar ha bra passform och det är två spår på varje sida som pressas i ramen. Sen får man trimma ändarna till rätt längd (ej gjort ännu).
Här är ordningen på brickor och annnat, uppifrån och ned:
1) Kopparbrickor (i mellanrummet)
2) Fjäderbricka
3) Tjock plastbricka
4) Metallbricka (med avlångt hål)
5) Fjäder
6) Stoppbricka
7) Låsmutter
Nu är de färdiga för att monteras i rutramen.
Ha det fint,
Jörgen
Snyggt! Och extra snyggt när dom ligger och blänker på en tidsenlig perstorpsplatta!

Hejsan!
Var och hämtade lite motordelar (mest) från ytbehandling. Det kan tyckas lite överdrivet att lägga upp allt såhär men det är inte sällan dessa foton hjälper mig vidare. M8 muttrar med både 12, 13 och 14 mm bredd.
Jag har ju hållt på med innertaket ett tag nu. Har medvetet låtit det ta tid så lim får härda ordentligt mellan passen. Men nu äntligen klar. Det är mest pyssel runt a- b- och c-stolparna. A och B har sin egen lilla bit vinyl som täcker den. Jag hade som tur var en gammal bit av dessa som jag kunde kolla på. Har mycket bilder här kommer ett urval.
Så här blev det! Kommer sidostycken, bakstycken och instrumentbräda som täcker avsluten.
Som många säkert kan vittna om är att innertaket är ett ganska krävande jobb. Själv helt ok nöjd så här långt... Vet dock vad jag skulle gjort annorlunda...
Det bästa råd jag kan ge är att ta det lugnt. Gör en bit i taget och fortsätt nästa dag. Använd ett bra lim. Detta schema visar den sekvens jag gjorde det i. Är såklart ingen absolut sanning men kanske hjälper det någon!
Allt gott,
Jörgen
Snyggt jobb med innertaket, jag har bara gjort småjobb men det är inte enkelt.
vi hade en "gubbe" på jobbet som gjorde alla spänntak i bussarna vi byggde (nu inga spänntak längre ).. han har även gjort massor i både vw och volvo bilar i närområdet.. helt klart krävs det en hel del finess att få till det.. nu har han slutar på jobbet men gör fortfarande tak jobb ibland ..när han tycker det är kul..
jag tycker detta blir bra jättebra.!!. han berättade att han brukar ställa ut bilarna med rutorna stängda ut i solsken , några timmar.. då försvinner småveck .. eller ställa in en cupefläkt.. (galontak)
även galonklädda säten kan bli fina när värmen slätar ut veck..
Snyggt jobb med innertaket, jag har bara gjort småjobb men det är inte enkelt.
vi hade en "gubbe" på jobbet som gjorde alla spänntak i bussarna vi byggde (nu inga spänntak längre ).. han har även gjort massor i både vw och volvo bilar i närområdet.. helt klart krävs det en hel del finess att få till det.. nu har han slutar på jobbet men gör fortfarande tak jobb ibland ..när han tycker det är kul..
jag tycker detta blir bra jättebra.!!. han berättade att han brukar ställa ut bilarna med rutorna stängda ut i solsken , några timmar.. då försvinner småveck .. eller ställa in en cupefläkt.. (galontak)
även galonklädda säten kan bli fina när värmen slätar ut veck..
Tack för support! Jag skulle bra gärna vilja se hur de gjorde i fabriken. Tänk att göra det på accord!
//Jörgen
Hallå i värmen!
Över Dynamat-isoleringen lägger jag filt. Den köper jag på vår lokala textilaffär. Den är ca 4 mm tjock. Jag har en elektrisk sax som här kommer till bra användning. Bra spraylim och sax sen är det bara att köra!
På puckeln lade jag lite annan isolering i botten. Här får man bygga upp en del med material men det återkommer jag till.
Allt gott,
Jörgen
Nästa bit i pusslet är sidopanelerna bak. Jag hade hoppats att använda originalet men det visade sig svårt. Det var några revor som skulle synas. Det var också för lite material mot B-stolpen för att det skulle bli bra. Jag fick en kompis att sy upp nytt av material som jag hade liggande.
Jag hade ju också monterat på klädseln på mina nya paneler. Det funkar ej... De ska böjas ganska kraftigt mot B-stolpen och det gör man med genom att fukta den och böja runt lämplig form. Jag använde min papperskorg!
När det sedan torkat så håller det formen ganska bra.
Provmontering utan klädsel. En plåtskruv längst ned, stora bulten (bältesinfästning, som sedan får en snygg bult och bricka) samt clips längst bak högst upp.
Nu med klädsel. Plåtskruven, clipsen och bulten. Fuktade lite och satte en tving högst upp. Nu får det vila nåt dygn innan jag spänner upp mot B-stolpen.
Ha det fint i värmen!
//Jörgen
Sidor Föregående 1 … 14 15 16 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.