1

Har en 1600 motor med en ny förgasare Pictch 34-3 och elektronisk tändning. När jag monterat förgasaren och startade den och gick perfekt ,
stängde av den när den blivit varm och provade att starta den igen men då gick det inte gnista fanns men verkade som det inte kom fram
bränsle . Efter mycke försök plockade jag ner förgasare och blåste ren alla munstycke och återmonterade , provstartade den gick perfekt efter
runda på en halvtimma kom tillbaks och stannade , efter ett startförsök en timme senare samma problem igen. Har någon en ide.
Christer

2

Skräp i bränsletanken, skräp från tillverkningen (förgasaren) har du kollat att Tomgångsventilen fungerar både kall och varm soppapump, flottör?

3

Tanken är renjord vid renovering , slangfilter monterat innan bränslepump, förgasaren rengjord, tomgångsventil fungerar  , flottören fungerar.

4

Sitter bakelitblocket (isoleringsplattan) kvar under förgasaren?
Hörs det ett pysljud när du öppnar tanklocket direkt efter att motorn dött?
Är tändstiften blöta (svarta) eller helt torra när du skruvar ur dem under startproblemet?

5

Nu har jag öppnat bränslepumpen och rengjort den hittade lite skit som inte ska vara där, rengjorde förgasaren igen och provade.
Den startade direkt , jag lät den gå till den blev varm stängde av och provade igen den startade. Nu gör jag ett nytt försök imorgon.
Stiften har alltid varit torra, har inte kollat tanklocket, hoppas att fungerar nu. återkommer med resultat. Tack så länge för tipsen.

6

Problemen fortsätter. När jag starta den kall tänder den till en gång sedan vill den inte, om jag går och lyfter på chockespjället och försöker igen så startar den efter ett tag, verkar som den inte får tillräckligt med luft, kan man justera chokesjället ?  Har någon en ide

7

När motorn är kall så ska chokelocket vara öppet 5-6mm.
Ta av luftfiltret och kolla.
Justera genom att släppa (ta inte bort dom helt) på de 3 spårskruvarna som håller överfallet till chokeelementet, vrid tills du får till det ovan nämnda måttet.

8

Är förgasaren kompenserad för E10 eller E5 bränslet
Den bensinen som vi har i dag är inte samma som det var på 70 talet
Den har annan densitet  så man för öka storleken på H munstycket E10 med 3% E5 med 1.5%
Hur man ser det är att Co är låg ( skall Aldrig vara under 2.5% om motorn skall må bra) sen är tändstiften vita i färgen
Det med bränsle pump och tryck bör man kolla upp  ( som det står i Bränsle delen av verkstadsboken )
Trycket är det ett max tryck på 0.19
Det med brytar lösa efter marknads system är väldigt känsliga på Volten som kommer från batterit
Man bör mäta volten vid tändspolen under start ögonblicket  med multimeter
Är det rätt avstånd på tändstiften  är det rigistor stift( blå text) eller vanliga  (svart text )
Rigistor stift kräver mer volt från tändspolen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Jag justerade chokelocket och det fungerade.  Det verkar som den skulle vilja ha mer bränsle. Jag kollade huvudmunstycket det var 130 ska man prova att gå en storlek till 135.Tack för bra info,
Christer