1

Tjabba, har en bubbla som funkat felfritt tills jag körde soppatorsk.. nu startar den inte längre..
Har tagit isär och rengjort, ultraljudstvättat, blåst rent överallt i förgasaren.. men nu startar den inte. Går om man häller soppa direkt i förgasaren men bara på just de man hällt i..

Har kollat så att pumpen funkar och det gör den, förgasaren får soppa men vill inte gå på sin "egna" soppa..

Vad kan vara felet?

Mvh icke förgasarkunnig människa  ICQ/ag

2

Robert63 skrev:

Tjabba, har en bubbla som funkat felfritt tills jag körde soppatorsk.. nu startar den inte längre..
Har tagit isär och rengjort, ultraljudstvättat, blåst rent överallt i förgasaren.. men nu startar den inte. Går om man häller soppa direkt i förgasaren men bara på just de man hällt i..

Har kollat så att pumpen funkar och det gör den, förgasaren får soppa men vill inte gå på sin "egna" soppa..

Vad kan vara felet?

Kommer det soppa ur ledningen då? Stor risk att du har stopp i slang eller ledningen från tanken. Kolla även hur bränslefiltret mår mellan ledning och pumpen.

Mycket gammalt gojs i tankarna  ICQ/ag

Big Lake VW

Donna ’55
Racebuggy ’66
Larven '73
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885

3

Festlund skrev:
Robert63 skrev:

Vad kan vara felet?

Kommer det soppa ur ledningen då? Stor risk att du har stopp i slang eller ledningen från tanken. Kolla även hur bränslefiltret mår mellan ledning och pumpen.

Mycket gammalt gojs i tankarna  ICQ/ag

Japp! Kommer soppa hejvilt!

4

Okej, även från pump till förgasaren? Det lär ju vara bränslet iaf eftersom den går när du ger den en hutt.

Big Lake VW

Donna ’55
Racebuggy ’66
Larven '73
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=58885

5

nålventilens funktion?
(kolla också anslutningsröret/stosen för soppaslangen på själva förgasaren, sitter bara pressad i gjutningen/förgasaren o kan vibbla loss = inte bra om du får fart på soppan, stänker gärna på generator o andra grejer)

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

6

Det där med ultraljuds tvätta en förgasare
Finns det några saker att tänka på
Nr 1 att man tar bort nålventilen från förgasar kroppen  och tvättar separat  Då bör man låsa nålen i öppet läge
Nr2 är alla munstycke och lösa delar man kan ta bort så dom kan tvättas separat
Nr 3 att blåsa alla hål bakvägen så smutsen kommer ur
Nr 4 låt delarna torka på rent papper eller ren trasa ( kan vara bra att torka se om det är någon skit kvar)
Sen kan man montera i hop
När man är klar med det kan det vara smart att kolla hur mycket soppa från pumpen gärna i en klar pet flaska eller en ren glasburk  Sen tittar man på bränslet så det är rent från rost eller skit
Ett litet hårstrå kan göra att nålventilen läcker igenom och förgasaren flödar över då går det fett
Jag brukar även kolla trycket från pumpen så man vet det är rätt i bland kan det vara den skiten som är i pumpen gör att soppa trycket  blir för högt eller  så får man göra om göra rent  förgasaren gång till 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Är plastbiten som håller ner flottörens axel rätt svängd? Har någon gång stött på att den varit felsvängd och gjort att flottörventilens nål inte har kunnat röra sig fritt.

8

Ja alltså Nålventilen verkar ju fungera som den ska, förgasaren får soppa men går inte.
Och den där lilla plastbiten är åt rätt hål vad jag kan förstå!  ICQ/ag