1

less is more???

Fundering varför/varför inte, sätta en remdriven kompressor på en 34 hk 1200 motor??

kollegan och jag funderade
kan man sätta en liten remdriven kompressor på en 34 hk motor..
om.. vad bör man göra.
vad inte..
varför.. tja för det är kul och ev effekten ökar lite.
ja en kompressor kommer stjäla effekt.. men kul
bränslesystem sug förgasare.. ?? enkel hoj förgasare??
alt dyr system=insprutning..

så vad säger ni.. jag har en "ny" 15 tim 34 hk 122 motor med just nu magnet tändning.. magneten bort men vilken fördelare är lämplig.. 123.. eller en mekanisk med ???
Jag har en skruvkompressor..
tanken var att använda motorblocket till en "större" motorbygge... men ICQ/ag

Funderingen är så lite pengar som möjligt..."kajsa varg" bygge..
Är detta möjligt eller(allt går)  ICQ/bn
så vilka erfarenheter har ni från en dylik övning??

ja en stor motor är kanske bättre, men nu leker vi med tanken 1200.. i bra skick .. lite mer hästar..
till vad?? bubbla kanske???

Detta är ett forum. så säg vad ni tänker !!! ICQ/bv

/ Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2

Att trimma 34 hk eller någon av dom andra i den motor familjen är samma sak
Det som man bör tänka på är det inte blir förmycket kraft förskjutning av remmen så bakre ramlagret går tort
Nackdelar med 1200 blocken  är det finns inga kamlager ( beror på årsmodell ) veven är svagare än 69 veven
Även oljesystemet är en begräsning på 34hk
Det var med nackdelar
Varför inte testa sätta dit en kompressor  sen en vanlig 30/31/34 förgasare på toppen  för det bör fungera att mata bränsle o luft
( förgasaren jobbar med vacuum  så hur mer vacuum hur mer bränsle)
Där i mot tändning beror på hur mycket tryck man skapar så cylindertrycket ökar
Men en luft pump som 34hk är kan man säkert lägga på massor av tryck innan en vanlig fördelare blir knasig  om man kopplar den till vacuumet på förgasaren
Under 0.5 bar i laddtryck  ser jag inga problem
Innan den övningen bör man mäta hur mycket vacuum man har i insuget på förgasar motorn
Varför då  för man räknar typ om man har -0,30 bar undertryck sen har +0,5 bar har man laddat motorn med 0,80 bar total tyck
Den sista punkten brukar vara det som man vanligen gör fel stirrar sig blinda på över trycks nr typ 0,5 bar
En smart sak är att ha en avlastnings ventil på insuget ( väldigt vanligt att ha på amrikanska bilar med komressor

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av michaelth (2025-12-03 12:30:53)

Avkastningskrav ventil ICQ/bn  när/vad gör den?
Fick hem min lilla skruvkompressor igår.
Original monterad på en 1,8 liter  Mercedes. Givetvis för stor fysisk. Men med lämplig lättning av aluminium detaljer och ett offsett monterat remhjul skall den nog få plats. ICQ/bn  mätte lite.. det blir tight
Sen utväxlingen dvs drevningen ICQ/bn
Min motor är en sen 122 dvs blocket är som ett 1600 block så 1200 cylindrarna har som fötter .. vilket gör att man enkelt skulle kunna uppdatera till mer cubik fast då lär man behöva en annan vev ???? liksom cam? Och andra toppar skulle jag tro hur ser jag vad topparna heter utan demontering?...
Dvs spåra ur läge. Aktiverat...
Vad skall en  fördelade heta till en 1200/34 hp.
En av första övningarna är byta ut svänghjulet som var att driva elverket med som har bla konstig startkrans..
Fråga vilken typ av svänghjul som skall användas..."den seeenaste"  ICQ/ag
Sen då en annan fördelade.????
Förgasaren är väl en 26? Mm.. speciella dessa industri motorer.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Klassiskt bonnmeck alltså! Jag älskar’t, gasa till det rasar och börja om med nästa ämne med fler lärdomar i bagaget.  ICQ/bf

5

michaelth skrev:

Avkastningskrav ventil ICQ/bn  när/vad gör den?
Fick hem min lilla skruvkompressor igår.
Original monterad på en 1,8 liter  Mercedes. Givetvis för stor fysisk. Men med lämplig lättning av aluminium detaljer och ett offsett monterat remhjul skall den nog få plats. ICQ/bn  mätte lite.. det blir tight
Sen utväxlingen dvs drevningen ICQ/bn
Min motor är en sen 122 dvs blocket är som ett 1600 block så 1200 cylindrarna har som fötter .. vilket gör att man enkelt skulle kunna uppdatera till mer cubik fast då lär man behöva en annan vev ???? liksom cam? Och andra toppar skulle jag tro hur ser jag vad topparna heter utan demontering?...
Dvs spåra ur läge. Aktiverat...
Vad skall en  fördelade heta till en 1200/34 hp.
En av första övningarna är byta ut svänghjulet som var att driva elverket med som har bla konstig startkrans..
Fråga vilken typ av svänghjul som skall användas..."den seeenaste"  ICQ/ag
Sen då en annan fördelade.????
Förgasaren är väl en 26? Mm.. speciella dessa industri motorer.

Nu var rätt stavnings programet igång igen  Avlastnings ventil ( typ en dumpventil )
Det med förgasare stirrar alla sig blinda på spjället i förgasaren Titta vad halsringen har i storlek det är begränsningen
Fördelare och förgasare finns antingen under bränsle delen eller El delen i Rep boken
Där står även kombin mellan dessa två '
Svänghjulet ser man vilken tättning
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke