126

Just nu står Äsa och Ramona i samma garage. Damerna verkar trivas väldigt bra ihop.

Sen har jag fått iväg lite mer grejer till bläster och pulver. Väldigt trevligt att lägga upp allt på ett bord, backa några steg och bara njuta.

Kan ju inte hålla mig riktigt utan började plocka ihop vindrutetorkarna. Detta blev en hybrid med 12 volts mekanismen men med 67:ans axlar ut till torkararmarna. De nyare axlarna har lite större diameter förutom att de har koniska splines och mutter på topp istället för rak axel för stoppskruv.

Så nu vill man ju bara vara i verkstan å skruva, gissa var jag kommer vara:)

Post's attachments

75.jpg, 374.81 kb, 908 x 1613
75.jpg 374.81 kb, 29 downloads since 2025-05-31 

76.jpg, 471.63 kb, 1613 x 908
76.jpg 471.63 kb, 31 downloads since 2025-05-31 

82.jpg, 653.46 kb, 1613 x 908
82.jpg 653.46 kb, 29 downloads since 2025-05-31 

127

Mys att plocka ihop rena å fina prylar Default/smile Smart löst med torkarmekanismen.

128

Ramona kommer till att börja med få en 1835:a med lite godis, tror jag har beskrivit den tidigare... Sen dök jag ju på denna, en gammal, ca 2.1 liter, byggd på ett H-block. Till detta behöver man ju riktiga förgasare så jag visste att en polare hade ett par italienska IDA 48:or med insug och länkage så tänkte jag, kan vara bra att ha:) Men detta ser jag som ett långtidsprojekt:)

Post's attachments

83.jpg, 808.59 kb, 1600 x 1200
83.jpg 808.59 kb, 19 downloads since 2025-09-08 

129

Växellådan har legat till sig länge, en AH, som skall vara vettig att använda, bygger om den till svingaxel då det är IRS men dubbelgavlad. Sen råkade jag ha en LSD original VW liggande så den kommer äntligen till nytta. Hur den hamnat hos mig, det är en ganska lång, men trevlig historia:) Den tar vi en annan gång. Skicket var iaf förträffligt, lamellerna och resten i diffen. Kommer behöva göra lite mer med den, får ta det lite i omgångar:)

Post's attachments

84.jpg, 503.89 kb, 1613 x 908
84.jpg 503.89 kb, 17 downloads since 2025-09-08 

85.jpg, 884.45 kb, 1600 x 1200
85.jpg 884.45 kb, 17 downloads since 2025-09-08 

91.jpg, 584.24 kb, 1613 x 908
91.jpg 584.24 kb, 17 downloads since 2025-09-08 

130

Fick lite fullt upp så jag köpte mig lite tid genom att lämna huvar, skärmar och mellanplåt på lack. Trodde jag hade gjort allt förarbete men det dömdes ut av min lackare, haha har man någonsin fått beröm av en lackare, inte jag iaf. Borde lämnat det tidigare till honom och sparat massa tid, ska föröka lära mig till nästa gång. Bilen är lackad i flera omgångar å det finns en hel del skavanker men skall försöka att inte ta bort allt, vill gärna att den, precis som Åsa, berättar sin historia:)

Nu saknar jag kanske mest av allt, tid men det ska väl komma. Som en god vän sa: Året består av 12 månader, tre av dom åker man så mycket man kan de andra nio meckar man:)

Allt gott! Mvh Mikael

Post's attachments

87.jpg, 631 kb, 1600 x 1200
87.jpg 631 kb, 15 downloads since 2025-09-08 

88.jpg, 834.49 kb, 1200 x 1600
88.jpg 834.49 kb, 15 downloads since 2025-09-08 

89.jpg, 561.1 kb, 1600 x 1200
89.jpg 561.1 kb, 16 downloads since 2025-09-08 

90.jpg, 459.31 kb, 1600 x 1200
90.jpg 459.31 kb, 16 downloads since 2025-09-08 

131

ICQ/ay

132

Fan va mycke roligt godis! Kommer bli så jäkla bra de här  ICQ/bp

133

Tack Rogga och Mr Icka. Det är ju fantastiskt kul att börja plocka ihop grejer, man har en vision och en tanke. Att sen se den växa fram, revideras en aning ibland men ändå ha en bild framför sig det är riktigt trevligt. Håriga gubbar, nåja kanske inte alla på huvudet kör ju över 200 häst och originalstolar. Så jag ville inte kapa bort den möjligheten utan gjorde en adapter som jag skjuter på originalskenan. I Ändarna blev det hål för skruvar så dessa godingar skall kunna monteras (Tack Banco:)). Eftersom jag är två meter lång vill jag ha dom lågt, nu är det så lågt det kan bli, hoppas nästan det är för lågt, vi får se:) Sen när man ändå beställer så snavar man ju över lite kul grejer som denna nyckelring, så nu måste ju även fälgarna detaljeras eftersom nyckelringen är det;)

Post's attachments

92.jpg, 353.66 kb, 1600 x 1200
92.jpg 353.66 kb, 18 downloads since 2025-10-02 

93.jpg, 676.65 kb, 1600 x 1200
93.jpg 676.65 kb, 12 downloads since 2025-10-02 

94.jpg, 733.98 kb, 1200 x 1600
94.jpg 733.98 kb, 18 downloads since 2025-10-02 

95.jpg, 649.91 kb, 1200 x 1600
95.jpg 649.91 kb, 19 downloads since 2025-10-02 

134

Fan de här blir ju så jävla bra!  ICQ/bo Har du skrivit om stolarna förr, har ja missat isåfall Default/smile
Ja helt klart måste du detaljera, Fuchs utan detaljering är... inte så sexigt som de kan vara ICQ/ah

135

Tack MrIcka!
Denna fasen är ju väldigt kul måste jag säga:) Det blir lite kopparrör dels för bränslet dels för att jag fick tag på en hydraulisk parkeringsbroms som det står i beskrivningen, det har dock smygt sig in ett ett litet tips om att man även kan använda denna tingest för att värma de andra däcken på bilen, de som man väljer att exkludera i hydraul-kretsen. Dock funderar jag på att jag får tillräckligt deplacement av bromsvätska då jag bara tänkt plocka detta ur en framkrets och plugga den andra. Detta återstår att se, har dock sett att det finns huvudbromscylindrar med lite större diameter. Får väl titta på en sådan i så fall. Line-Locken placeras strategiskt vid växelspaken och något framför handbromsspaken. Tum-gänga i den så nipplar beställda. Ursäkta "böset" jag hade ingen dammsugare så det fick ligga kvar, har ju borrat "ett par hål". Facet-pumpen ska ju ge ganska stort flöde vid ganska lågt tryck så eftersom det blir lite större förgasare är det lika bra att satsa på en bra elpump.

Och MrIcka fälgarna skall detaljeras, är nästan ett måste. Bra tape, tålamod, snacks och något bra att lyssna på så fixar det sig galant. Har snackat lite med min lackarkompis om vad prylar jag skall använda:)

All for now:) Mvh Mikael

Post's attachments

96.jpg, 542.01 kb, 1200 x 1600
96.jpg 542.01 kb, 18 downloads since 2025-10-06 

97.jpg, 833.02 kb, 1200 x 1600
97.jpg 833.02 kb, 18 downloads since 2025-10-06 

98.jpg, 655.76 kb, 1600 x 1200
98.jpg 655.76 kb, 13 downloads since 2025-10-06 

136

Glad i hågen svetsade jag i sänksats av typen puma i en gammal stomme jag hade liggande. Det blir väl bra detta tänkte jag, den var dock lite rostigare än jag tänkte mig så det fick bli lite lagning av botten. Hellre en lagad original än en tvivelaktig ny, intalade jag mig själv där under flitens lampa... Så efter att ha lagat den och tagit ur nållagren, eftersom nya skulle monteras så tänkte jag att jag kan ju lika gärna förstöra de gamla, svetsade dit en plåt med mutter och skruvade dit draghammaren och vips var de ur. Har någon gång gjort en bricka som passat bakom men genom att plana sidorna gått att trä igenom, fast detta gick snabbare.

Lite svets i botten så är den lagad och fin igen, skall spruta in tunt rostskydd i den nu när jag kan hålla den upp och ner.

Här ligger den blästrad och pulverlackad, då glömmer man allt jobb innan:)

Nu vill man mecka;) Mvh Mikael

Post's attachments

100.jpg, 673.87 kb, 1600 x 1200
100.jpg 673.87 kb, 15 downloads since 2025-10-14 

102.jpg, 547.21 kb, 1600 x 1200
102.jpg 547.21 kb, 13 downloads since 2025-10-14 

99.jpg, 180.97 kb, 591 x 1152
99.jpg 180.97 kb, 12 downloads since 2025-10-14 

137

Då har man varit och plockat lite igen igen:)
Framvagnen har fått nya nållager och tätningar, även nya fettnipplar. Casterschims ska vara bra har jag hört, Åsa har och hon känns väldigt stabil, det fick oxå bli den äldre modellen av sänksats. Om jag fattat rätt så är det så pumaframvagnarna ser ut. Idag pressade jag ur kulbultarna ur bärarmarna så imorgon blir det att lämna dom och spindlarna till blästeråpulver. Fixade även lite med växellådan, den skall snart få lite färg.

Mvh Mikael

Post's attachments

103.jpg, 628.3 kb, 1200 x 1600
103.jpg 628.3 kb, 10 downloads since 2025-10-27 

104.jpg, 560.21 kb, 1200 x 1600
104.jpg 560.21 kb, 15 downloads since 2025-10-27 

105.jpg, 527.04 kb, 1600 x 1200
105.jpg 527.04 kb, 12 downloads since 2025-10-27 

106.jpg, 443.83 kb, 1200 x 1600
106.jpg 443.83 kb, 8 downloads since 2025-10-27 

107.jpg, 456.75 kb, 1200 x 1600
107.jpg 456.75 kb, 10 downloads since 2025-10-27 

138

Oj, oj nu är det kul att vara i garaget.

Framvagnen är på gång att bli hopmonterad. Väntar på bärarmar och spindlar från bläster och pulverlack. Jag försöker att byta alla slitdelar när man ändå håller på. Styrdämpare och stötdämpare fram och bak får lite gemensam ljusgrå hammarlack. Har för mig det är något "bra märke" som har den färgen. I bak blev det NOS monroe, de var blå, fram är det KYB och de var svarta, styrdämparen var svart, minns inte märket på den... Kopplingen har fått nya lager, armens fingrar är förstärkta med lite mer svets och ett nytt urtrampningslager kom idag. Jag tyckte att jag hade en bra original växellänkage men när jag drog spaken fram och tillbaks så dröjde det ganska länge innan man såg reaktion vid lådan. Så går det ju inte att ha så det blev ett litet styvare och förstärkt. Just nu är reaktionen väldigt direkt:)

Tänk om man skulle ta en veckas semester, eller jag får nog vänta till jul-nyår. Får i alla fall bli några timmar imorgon kväll oxå:)

Post's attachments

1.jpg, 121.13 kb, 1920 x 985
1.jpg 121.13 kb, 6 downloads since 2025-11-18 

2.jpg, 289.89 kb, 2000 x 1500
2.jpg 289.89 kb, 5 downloads since 2025-11-18 

3.jpg, 210.94 kb, 2000 x 1500
3.jpg 210.94 kb, 5 downloads since 2025-11-18 

5.jpg, 185.5 kb, 2000 x 1500
5.jpg 185.5 kb, 7 downloads since 2025-11-18 

6.jpg, 240.65 kb, 2000 x 1500
6.jpg 240.65 kb, 4 downloads since 2025-11-18 

139

Blir fin fint de här, mys meck å sätta ihop nya/renoverade prylar

140

Väldigt kul detta MrIcka!
En Kennedy-tryckplatta inhandlades för ett tag sedan med tillhörande lamell som jag inte minns namnet på. Denna har suttit på den legendariska CV2:an på VW-bottenplatta tydligen. Den gick under en period med en PRV6 om jag förstått det rätt. Denna tryckplatta skall vara lite trögtrampad så jag fick hjälp av min son att göra den ca 10 mm. Kraft-väg, som vi fick lära oss i fysiken:) Slängde i en ny bussning för startmotorn. Jag var lite inne på en dubbellagrad startmotor men tyckte den verkade väga mer så det blev en klassisk.

Overkligt att det sitter ihop, så nu är det lite prepp innan det är dags att starta upp motorn.

Post's attachments

10.jpg, 153.1 kb, 750 x 1000
10.jpg 153.1 kb, 7 downloads since 2025-11-29 

11.jpg, 274.28 kb, 1000 x 750
11.jpg 274.28 kb, 6 downloads since 2025-11-29 

7.jpg, 238.54 kb, 750 x 1000
7.jpg 238.54 kb, 4 downloads since 2025-11-29 

8.jpg, 234.16 kb, 1000 x 750
8.jpg 234.16 kb, 5 downloads since 2025-11-29 

9.jpg, 198.33 kb, 750 x 1000
9.jpg 198.33 kb, 6 downloads since 2025-11-29 

141

Nästa trevliga delmål var att provmontera hjulen på framvagnen. Skivorna köptes nya och har hunnit ligga till sig lite men de ska få sig en liten uppfräschning. Jag har ju gjort en provmontering med denna framvagn, däck och fälgar så det borde inte ställa till det. Bromsok, krängningshämmare och några småprylar så är det ganska klart i fram. Och ja, jo självklart, tycker jag, skall fuchs vara detaljerade:)

Post's attachments

1000001682.jpg, 418.53 kb, 2000 x 1500
1000001682.jpg 418.53 kb, 10 downloads since 2025-12-01 

1000001684.jpg, 269.99 kb, 2000 x 1500
1000001684.jpg 269.99 kb, 5 downloads since 2025-12-01 

1000001686.jpg, 348.6 kb, 2000 x 1500
1000001686.jpg 348.6 kb, 9 downloads since 2025-12-01 

1000001692.jpg, 308.54 kb, 2000 x 1500
1000001692.jpg 308.54 kb, 7 downloads since 2025-12-01 

142

Läckert, mysiga däck också. Fan bara ja som fulkör med Nankang Default/smile

143

Mr Icka, ja dom e lite kult. Tyvärr kör jag inte riktigt lika coola bakdäck för tillfället. Dom har till och med vit rand, vänd inåt såklart. köpte dom av en kompis som har däckverkstad och fått reklamerat dessa pga att randen blivit beige, dessutom har jag två par. Tänkte att jag skulle hitta ett par plåtfälgar i 5/130 lacka dem svarta och hänga på ett par slicks. Men det tar vi en annan gång. Nya skivor, ok och belägg på gång, såklart nya lager. Testade att justera med indikatorklocka. 0,03 till 0,12 mm i min bok. Lade spelet på 0,05 mm tänkte att man kör några mil och sen kontrollerar. Jag har en för 1500 på franska, vilken tur att kan lite franska då:) Runt gaveln på växellådan tänkte jag få en förstärkningsring tillverkad i laserskuret rostfritt, därav att det inte är klart i bak. Just nu är ringen printad i plast, test blir imorgon. Spännande tycker jag:)

Mvh Mikael

Post's attachments

1000001758.jpg, 297.52 kb, 2000 x 1500
1000001758.jpg 297.52 kb, 2 downloads since 2025-12-11 

1000001762.jpg, 324.88 kb, 2000 x 1500
1000001762.jpg 324.88 kb, 2 downloads since 2025-12-11 

1000001778.jpg, 69.85 kb, 985 x 1920
1000001778.jpg 69.85 kb, 2 downloads since 2025-12-11