1

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Post's attachments

IMG_2992.jpeg, 434.92 kb, 960 x 1280
IMG_2992.jpeg 434.92 kb, 82 downloads since 2023-05-14 

IMG_2994.jpeg, 308.84 kb, 993 x 1280
IMG_2994.jpeg 308.84 kb, 90 downloads since 2023-05-14 

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

2

Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där

nwiderlund skrev:

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Vad är livet utan en boxermotor

3

Tror mer att det kan vara tänkt som någon typ av punkt smörjning! Men till vad?

Janne71 skrev:

Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där

nwiderlund skrev:

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

4

Sitter det någon varvtals regulator på den Som är remdriven
Finns det fäste för en sådan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Sitter det någon varvtals regulator på den Som är remdriven
Finns det fäste för en sådan

Har inte undersökt den extremt noga, någon reglering sitter under förgasaren, inga extra remskivor nu på maskinen! Kan vara bortplockade innan jag förvärvade den.

Post's attachments

IMG_2983.jpeg, 532.92 kb, 960 x 1280
IMG_2983.jpeg 532.92 kb, 126 downloads since 2023-05-15 

IMG_2988.jpeg, 347.02 kb, 960 x 1280
IMG_2988.jpeg 347.02 kb, 75 downloads since 2023-05-15 

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

Klumpen under förgasaren är en varvtalsregulator, som går på vacuumet.


Vad det gäller din oljeledning så killgissar jag att den är till för att får lite flöde så man kan mäta oljetempen, och returen går genom banjobulten.
Ta bort allt sätt dit en vanlig oljetrycksgivare och byt ut banjobulten mot en vanlig, så är du på G:

Klumpen under förgasaren kan utgå också.

"ljushuvud"

7

Mr 56 skrev:

Klumpen under förgasaren är en varvtalsregulator, som går på vacuumet.


Vad det gäller din oljeledning så killgissar jag att den är till för att får lite flöde så man kan mäta oljetempen, och returen går genom banjobulten.
Ta bort allt sätt dit en vanlig oljetrycksgivare och byt ut banjobulten mot en vanlig, så är du på G:

Klumpen under förgasaren kan utgå också.

Tack, så kan det mycket väl vara! Klart komplex konstruktion för att mäta oljetemp! Jag skall kolla om det är en tempsensor(ser onekligen ut som en), tog för givet att det var dubbla tryck-kontakter/givare med tanke på placeringen!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

8

Janne71 skrev:

Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där

nwiderlund skrev:

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Du hade nog rätt, tänkte inte klart, hade låst hjärnan på att det var för extra smörjning!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

9

nwiderlund skrev:
Janne71 skrev:

Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där

nwiderlund skrev:

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Du hade nog rätt, tänkte inte klart, hade låst hjärnan på att det var för extra smörjning!

ICQ/ay

Vad är livet utan en boxermotor

10

nwiderlund skrev:

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!

Såg ett block för några helger sen där det spruckit i blocket pga tyngden/massan i den klumpen, så det drällde ut olja från galleriet bakom.
Kanske en varning för at skruva i för mycket just där.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Det här är varvtalsbegränsaren.
Så ta bort den.
Och var det gäller Oljetrycks/mätarklumpen så hade jag tagit bort den med.
Så det blir med original liknande personblismotor.

Post's attachments

Skärmbild 2025-10-22 185931.png, 168 kb, 306 x 293
Skärmbild 2025-10-22 185931.png 168 kb, 7 downloads since 2025-10-22 

"ljushuvud"

12

Fast just en sån varvtalsbegränsare(om det nu är det) är ju org på alla 60tala splitbussar, så om du har kvar den så blir motorn orginal, liknande splitbussmotor  ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"