Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!
Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där
Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!
Tror mer att det kan vara tänkt som någon typ av punkt smörjning! Men till vad?
Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där
nwiderlund skrev:Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!
Sitter det någon varvtals regulator på den Som är remdriven
Finns det fäste för en sådan
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Sitter det någon varvtals regulator på den Som är remdriven
Finns det fäste för en sådan
Har inte undersökt den extremt noga, någon reglering sitter under förgasaren, inga extra remskivor nu på maskinen! Kan vara bortplockade innan jag förvärvade den.
Klumpen under förgasaren är en varvtalsregulator, som går på vacuumet.
Vad det gäller din oljeledning så killgissar jag att den är till för att får lite flöde så man kan mäta oljetempen, och returen går genom banjobulten.
Ta bort allt sätt dit en vanlig oljetrycksgivare och byt ut banjobulten mot en vanlig, så är du på G:
Klumpen under förgasaren kan utgå också.
Klumpen under förgasaren är en varvtalsregulator, som går på vacuumet.
Vad det gäller din oljeledning så killgissar jag att den är till för att får lite flöde så man kan mäta oljetempen, och returen går genom banjobulten.
Ta bort allt sätt dit en vanlig oljetrycksgivare och byt ut banjobulten mot en vanlig, så är du på G:Klumpen under förgasaren kan utgå också.
Tack, så kan det mycket väl vara! Klart komplex konstruktion för att mäta oljetemp! Jag skall kolla om det är en tempsensor(ser onekligen ut som en), tog för givet att det var dubbla tryck-kontakter/givare med tanke på placeringen!
Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där
nwiderlund skrev:Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!
Du hade nog rätt, tänkte inte klart, hade låst hjärnan på att det var för extra smörjning!
Janne71 skrev:Kan säkert tagit ut temp på olja dä, en extra givare där
nwiderlund skrev:Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!Du hade nog rätt, tänkte inte klart, hade låst hjärnan på att det var för extra smörjning!

Jag råkade skaffa mig en 126A-motor, men den har en knepig oljeledning från ett fördelningsblock vid oljetryckskontakten som går till en banjoskruv på generatortornet. Är det någon som vet dess funktion?
Får riva isär annars och undersöka vart oljan ska ta vägen!
Såg ett block för några helger sen där det spruckit i blocket pga tyngden/massan i den klumpen, så det drällde ut olja från galleriet bakom.
Kanske en varning för at skruva i för mycket just där.
Det här är varvtalsbegränsaren.
Så ta bort den.
Och var det gäller Oljetrycks/mätarklumpen så hade jag tagit bort den med.
Så det blir med original liknande personblismotor.
Fast just en sån varvtalsbegränsare(om det nu är det) är ju org på alla 60tala splitbussar, så om du har kvar den så blir motorn orginal, liknande splitbussmotor 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
