Hej. Har nyligen köpt en vw trike. Undrar om någon vet hur hjulinställningen bak (toe in) skall vara. Mvh Åke
Inga rediga mått, men tips och trix hur man justerar camber och Toe-in och vilka konsekvenser det får, se länk.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Ok. Tack för svar. Hittade dock inget för just bakhjulsinställningen där. Kan tänka mig att det inte är riktigt samma på en trike som på en bil. Jag får söka vidare.
Vad skulle skilja för att det är en trike?
Har du en komplett bakvagn från folka?
Vikten skiljer men är det påverkar inte hjulvinklarna.
Ali G
Det är förvisso en vw låda. Men det är helt annan konstruktion. Den är monterad i en ram. Har kortade drivaxlar och annan fjädring. Helt andra egenskaper än en bubbla. Så jag tänkte att det var någon här som byggt en trike och visste
Det är förvisso en vw låda. Men det är helt annan konstruktion. Den är monterad i en ram. Har kortade drivaxlar och annan fjädring. Helt andra egenskaper än en bubbla. Så jag tänkte att det var någon här som byggt en trike och visste
Hej
Det med to på en bakvagn skall en vara 0 eller to in
Om den är to ut själv svänger den åt något håll och blir dom en smörklick
även om flera infästningar på hjulet( individuell hjulupphängning)
Hur man gör finns det två sätt ena är enkelt då får man vara två man och ha två raka linjaler och ett måttband
så lägger man linjalen mot hjulen och mäter framkant sen bak kant ( om man har tillgång till en framvagns båge då kan man göra det själv )
Sen har vi det jobbiga sättet så man vet hur varje hjul är från centrum punkten
Ribban på växellåds huset är CC på en VW låda då får man göra en detalj som går från framkant på lådan som sträcker sig bakom hjulets yttre kant
Då mäter man från detaljen centrum till framkant på hjulet sen bakkant då får man ett värde om det är to in eller to ut ( in skall det vara ) sen nästa sida gör man samma sak hjulen måste vara samma mått om inte går fordonen som en hund i koppel
1.5 mm to in funkar jätte bra på varje hjul även om man kör i 242 kmt
individuell hjulupphängning
Men en bakvagn som går att ställa camber är det jävligt viktigt att graderna är lika på hjulen för att få lika mycket friktion av däckena där bak ett bra mått är 0-0.25 grader men hur bredare däck man har hur känsligare blir det att vinkel är lika för det inte skall själv svänga
Samma sak med fjädrings rörelsen om ena hjulet är mer fjäder än det andra så tappar man friktion och hjulet tappar fäste och cambern ändrar sig lite
Sen om det sitter på en bil eller trike är det samma sak
Ja det är massa jobb o tar tid men när det är rätt så blir det kul att köra
Du kan ta en bild så man ser hur det ser ut
Så här ser min skit ut
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack Micke. Det var ett utförligt svar på min fråga. Jag tackar ödmjukast. Mvh Åke
En kompis har en gammal "platta" från bilverkstad, man rullar fordonet över den, flyttar sig i sidled och man får grader toe-in/out (som en badrumsvåg-)
