1

Hej. Har nyligen köpt en vw trike. Undrar om någon vet hur hjulinställningen bak (toe in) skall vara. Mvh Åke

2

Inga rediga mått, men tips och trix hur man justerar camber och Toe-in och vilka konsekvenser det får, se länk.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2162

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Ok. Tack för svar. Hittade dock inget för just bakhjulsinställningen där. Kan tänka mig att det inte är riktigt samma på en trike som på en bil. Jag får söka vidare.

4

Vad skulle skilja för att det är en trike?
Har du en komplett bakvagn från folka?
Vikten skiljer men är det påverkar inte hjulvinklarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Det är förvisso en vw låda. Men det är helt annan konstruktion. Den är monterad i en ram. Har kortade drivaxlar och annan fjädring. Helt andra egenskaper än en bubbla. Så jag tänkte att det var någon här som byggt en trike och visste

6

Åke Grönqvist skrev:

Det är förvisso en vw låda. Men det är helt annan konstruktion. Den är monterad i en ram. Har kortade drivaxlar och annan fjädring. Helt andra egenskaper än en bubbla. Så jag tänkte att det var någon här som byggt en trike och visste

Hej
Det med to på en bakvagn  skall en vara 0 eller to in
Om  den är to ut själv svänger den åt något håll och blir dom en smörklick
även om flera infästningar på hjulet( individuell hjulupphängning)
Hur man gör finns det två sätt ena är enkelt  då får man vara två man och ha två raka linjaler och ett måttband 
så lägger man linjalen mot hjulen och mäter framkant sen bak kant ( om man har tillgång till en framvagns båge då kan man göra det själv )
Sen har vi det jobbiga sättet  så man vet hur varje hjul är från centrum punkten
Ribban på växellåds huset är CC på en VW låda då får man göra en detalj som går från framkant på lådan som sträcker sig bakom hjulets yttre kant 
Då mäter man från detaljen centrum  till framkant på hjulet sen bakkant då får man ett värde om det är to in eller to ut ( in skall det vara )  sen nästa sida gör man samma sak  hjulen måste vara samma mått om inte går fordonen som en hund i koppel
1.5 mm to in funkar jätte bra på varje hjul även om man kör i 242 kmt
individuell hjulupphängning
Men en bakvagn som går att ställa camber är det jävligt viktigt att graderna är lika på hjulen för att få lika mycket friktion av däckena där bak  ett bra mått är 0-0.25 grader men hur bredare däck man har hur känsligare blir det  att vinkel är lika  för det inte skall själv svänga
Samma sak med fjädrings rörelsen om ena hjulet är mer fjäder än det andra så tappar man friktion och hjulet tappar fäste och cambern ändrar sig lite 
Sen om det sitter på en bil eller trike  är det samma sak
Ja det är massa jobb o tar tid men när det är rätt så blir det kul att köra
Du kan ta en bild så man ser hur det ser ut
Så här ser min skit ut
/// Micke

Post's attachments

IMG_20190714_175047.jpg, 210.98 kb, 800 x 600
IMG_20190714_175047.jpg 210.98 kb, 14 downloads since 2025-09-17 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Tack Micke. Det var ett utförligt svar på min fråga. Jag tackar ödmjukast. Mvh Åke

8

En kompis har en gammal "platta" från bilverkstad, man rullar fordonet över den, flyttar sig i sidled och man får grader toe-in/out (som en badrumsvåg-)