26 Senaste redigerad av vwato (2023-10-07 10:20:49)

Mr 56 skrev:

Det här är samma sak som orsakade problemen förra gången.
Men nu ska det bli ett direktiv (läs lag), så vi kan inte hitta på egna tolkningar.
Om jag fattat rätt så har redan remisstiden gått ut.
Så vi får hålla tummarna att MHRf tar politikerna i örat, så vi får hålla tummarna.

Skitsnack, tidigare gällde det vad som importerades eller exporterades, vad som betraktades som miljöfarligt avfall och sista dag att svara på remissen är den 4 november 2023.

Nu gäller det fordon entusiaster äger, brukar och reservdelsbilar, en väsentlig skillnad att utsättas för övermyndare som ska avgöra din rätt till det fordon du äger samt har investerat både tid i och pengar. Man fråntas i aktuella fall fordonet helt utan ersättning.
Något mer engagemang än att hålla sina tummar är definitivt aktuellt.

Läs om den citerade texten och i länkarna finns även mer utförligt material kring vad EU's ELV-förordning innebär i praktiken, då kan man inte bara lita på Guds försyn och borra ned huvudet i sanden, ljushuvud!
Det påminner om den där guldfisken som tittar upp, ned, vänster, höger, bakåt och framåt i sin skål och konstaterar - jag har sett allt..

https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … fordon.pdf  &  https://www.regeringen.se/remisser/2023 … ta-fordon/

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

27

Fortfarande står följande.

Även fordon av historiskt intresse (enligt artikel 3 punkt 7 i direktiv
2014/45/EU) är undantagna den föreslagna förordningen (artikel 2.2(d)). I
nuvarande ELV-direktiv framgår i skälsats 10 att ”veteranfordon, det vill säga
historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som
förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller
isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv
75/442/EEG” inte omfattas av direktivet. Det föreslagna undantaget innebär ett
förtydligande av vad som räknas som ett fordon av historiskt intresse.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

28 Senaste redigerad av MattsR (2023-10-06 05:57:23)

umekille skrev:

Tror detta också blir till en lagändring i framtiden....
Att all bilförsäljning/bilköp som sker av privatperson
skall bokföras och därav vinstbeskattas likt om jag säljer
en fastighet måste den ju beskattas av säljvärdet...
Staten är inte dum då de insett att mycket pengar byter ägare
utan avgifter vid en bilaffär mellan privatpersoner.
Sen det där med skrot skall ju avgöras av en insatt kunnig person
inte en miljömupp som cyklar på jobbet och åker kollektivt.

Har väldigt svårt för människor som alltid skall passa på att racka ner på de människor som bryr sig om vår gemensamma miljö.
Att bli kallad för miljömupp för att man bryr sig är lågt och framförallt har det inget med det diskuterade ämnet

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

29

Phileas Fogg skrev:

Fortfarande står följande.

Även fordon av historiskt intresse (enligt artikel 3 punkt 7 i direktiv
2014/45/EU) är undantagna den föreslagna förordningen (artikel 2.2(d)). I
nuvarande ELV-direktiv framgår i skälsats 10 att ”veteranfordon, det vill säga
historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som
förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller
isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv
75/442/EEG” inte omfattas av direktivet. Det föreslagna undantaget innebär ett
förtydligande av vad som räknas som ett fordon av historiskt intresse.

PRECIS

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

30

MattsR skrev:
umekille skrev:

Tror detta också blir till en lagändring i framtiden....
Att all bilförsäljning/bilköp som sker av privatperson
skall bokföras och därav vinstbeskattas likt om jag säljer
en fastighet måste den ju beskattas av säljvärdet...
Staten är inte dum då de insett att mycket pengar byter ägare
utan avgifter vid en bilaffär mellan privatpersoner.
Sen det där med skrot skall ju avgöras av en insatt kunnig person
inte en miljömupp som cyklar på jobbet och åker kollektivt.

Har väldigt svårt för människor som alltid skall passa på att racka ner på de människor som bryr sig om vår gemensamma miljö.
Att bli kallad för miljömupp för att man bryr sig är lågt och framförallt har det inget med det diskuterade ämnet

Det kan man diskutera tills vägs ände...... men limma fast sig på E22 är ju ändå inget man tjänar på (bara mina 50cent) ICQ/bu

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

31 Senaste redigerad av vwato (2023-10-30 19:52:26)

Phileas Fogg skrev:

Fortfarande står följande.

Även fordon av historiskt intresse (enligt artikel 3 punkt 7 i direktiv
2014/45/EU) är undantagna den föreslagna förordningen (artikel 2.2(d)). I
nuvarande ELV-direktiv framgår i skälsats 10 att ”veteranfordon, det vill säga
historiska fordon eller fordon med samlarvärde eller avsedda för muséer som
förvaras på ett förnuftigt och miljöanpassat sätt, antingen i körklart skick eller
isärplockade i delar, omfattas inte av definitionen på avfall enligt direktiv
75/442/EEG” inte omfattas av direktivet. Det föreslagna undantaget innebär ett
förtydligande av vad som räknas som ett fordon av historiskt intresse.

Problemet för fordonsägare i framtiden är att myndigheter ska avgöra om om man får äga sitt fordon eller om det ska förverkas, allt beroende om det betraktas som ett samlarfordon eller miljöfarligt avfall. Framtidens klassiker, ombyggda fordon och amatörbyggda fordon är i farozonen, förutom de fordon vi själva gillar och därför har investerat tid, pengar och arbete.

Vad vi idag anser vara skruttbilar ändras genom åren och det har väl bevisats ett antal gånger, vem trodde tidigare att en VW buss, Saab eller Volvo Amazon o.s.v. skulle bli entusiastbilar och värda flera hundra tusen kronor.
Tänk efter var man hamnar om man tänker på ett fordon som är 30 år idag, ja då hamnar man på årsmodell 1994. Ska en myndighet tillåtas meddela att ditt fordon är förverkat p.g.a. att de anser det vara miljöfarligt avfall, inte en sportmössa på den!

Ett sätt är att främja de som aktivt arbetar för motorhobbyn, det är viktigt att stödja Motorhistoriska Riksförbundets insatser, MHRF’s arbete är inget självspelande piano. Man kan även kontakta de politiker som företräder det parti man har tilltro för och hålla en dialog om utvecklingen. Det finns säkert fler sätt att påverka beslut om våra fordon och tycker man ska göra vad man förmår idag, sen är det försent.
https://mhrf.se/nyheter/mhrf-eus-elv-fo … donshobbyn


Lista på klubbar som är anslutna till MHRF.
https://mhrf.se/medlemsklubbar

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

32

Nu börjar det röra på sig i arbetet med frågorna kring de kommande besluten i ELV-förordningen.


MHRF vill diskutera ELV med berörda utskott.
Motorhistoriska Riksförbundet begärde fredagen den 13 oktober om möte med flertalet av riksdagens utskott för att diskutera EU's förslag till ELV-förordning.

Magnus Blücher, kanslichef på Miljö- och jordbruksutskottet, svarade på måndagen den 16 oktober att utskottet är ansvarigt för riksdagens beredning av kommissionens förslag och tar upp MHRF's framställan om möte med dem på ett möte med miljö- och jordbruksutskottets presidium och återkommer med besked. Texten uppdateras när så skett.
Göran Schüsseleder, kommunikatör MHRF.


Brevet i sin helhet...

Hej
Motorhistoriska Riksförbundet ber om möte med de berörda utskotten, var för sig eller om möjligt gärna samlat.

Syftet med mötet är att synliggöra och bringa klarhet i effekterna med EU-kommissionen förslag där dagens ELV-direktiv ska ersättas med en förordning. Förslaget innebär långt gående konsekvenser för alla fordonsägare med omfattande negativa effekter för bevarandet och ägandet av alla former av entusiastfordon även de historiska fordonen.

MHRF anser att den legitima handeln såväl inom unionen, som utanför unionen, och inom varje medlemsstat kommer att påverkas negativt av förslaget. I första hand när det gäller köp, försäljning och rätten till var och ens egendom. Det berör fordon, dess delar och komponenter liksom när dessa genomgår reparation, renovering, restaurering, konservering, eller ändras, är uppbyggda, ombyggda, amatörbyggda eller avsedda för tävling.

Förslaget kommer på ett icke proportionellt sätt få konsekvenser för fordonsägare och de ekonomiska aktörerna, enskilda som juridiska personer.  Sannolikheten att det som beskrivs som illegal hantering av fordon skulle minska tack vare en ny förordning ser MHRF som osannolik. De som drabbas är i stället de som har ett ärligt och legitimt syfte med sitt fordonsinnehav.

Särskilt förvånande är bilagan till förordningen som är svårtillämpbar då den bygger på Correspondence Guideline no 9 från 2011. Den vägledning som 2017–2021 ledde fram till fem miljödomar i Sverige rörande import och utförsel av fordon där Mark- och miljööverdomstolen fastslog att fordonen inte var avfall, vilket tillsynsmyndigheterna ansett. Ett avgörande domskäl var ägarnas syfte med fordonsinnehavet. Det senare har överhuvudtaget inte beaktats i EUs förslag!

Många av förslagen saknar i dag motsvarighet i svensk rätt och går emot den rådande svenska praxisen och synen på dessa fordon och samhällsnyttan med folkrörelsen bakom dem, nedan några exempel...

* Åsidosättande av i äganderätten i FNs allmänna förklaringar om mänskliga rättigheter, EUs funktionssätt och den svenska regeringsformen.

* Fordon som undantas i dagens ELV-direktiv kommer inte undantas med förslaget.

* Fordon som är demonterade kommer inte heller längre att omfattas av nuvarande undantag med förslaget.

* Förslaget beaktar inte ägarens syfte.

* Med förslaget försvinner samhällets legitima krav på att fordonen behandlas och förvaras på ett miljömässigt bra sätt!

* Skyldighet för fordonsinnehavaren att på anmodan från myndighet att lämna in sitt fordon för återvinning om fordonet godtyckligt anses vara ett avfall.

* Skyldighet för en säljare att för köparen visa att fordonet inte är ett avfall.

* Sannolikt innebär förslaget även att försäljning av reservdelar endast får ske genom auktoriserade rörelser. Om handel kan vara tillåten för annan, privatperson eller företag, krävs bland annat att delen som ska säljas är hel och fungerar samt att säljaren ska lämna en garanti.

* Att skilja ett begagnat fordon från ett avfall har av EU-kommissionen ansett särskilt viktigt. För ändamålet föreslås att vägledningarna i Correspondence Guideline No9 (CGno9) förs in i en bilaga till förslaget ska få bindande verkan. MHRF anser det särskilt anmärkningsvärt när det i Sverige visat sig, att tillämpning av CGno9 åren 2017–2021 i flera mycket uppmärksammade rättsfall vid utförsel och import, i praktiken inte fungerade.

* Det är därtill särskilt anmärkningsvärt då kommissionen själv i skäl 11 anför att: Trots utfärdandet av CGno9 i denna fråga förblir en sådan bedömning problematisk. Det är därför nödvändigt att tillhandahålla rättsligt bindande exakta kriterier som gör det möjligt att fastställa att ett fordon är ett ELV.

* För att skilja ett begagnat fordon från ett avfall, krävs en bedömning av myndighet som utgår från en kontrollbesiktning som inte är äldre än två år. Om fordonet inte har en godkänd kontrollbesiktning ska fordonsinnehavaren leda i bevis att fordonet kan uppfylla kontrollbesiktningskraven, alternativt att det är reparerbart och att en sådan reparation inte överstiger marknadsvärdet. MHRF anser att det är direkt olämpligt att använda kontrollbesiktningen som har ett helt annat syfte liksom kalkylmetoden.

* Om fordonsinnehavaren inte följer kommissionens förslag ska personen straffas. Enligt kommissionens skäl no 78 bör påföljder vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.

I Naturvårdsverkets konsekvensanalys till Regeringskansliet har inte Transportstyrelsens frågor på ELV-förslagets artiklar inför kommande förhandlingar beaktats.
https://mhrf.se/nyheter/mhrf-vill-disku … da-utskott

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

33

Upprop mot ELV!

EU's ELV-förordning (End of Life Vehicle) ett hot mot fordonshobbyn – var med och skapa opinion

Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring.

I förslaget saknar ägarens avsikt med fordonet betydelse och denne kan på anmodan från myndighet tvingas lämna fordonet för återvinning om det betecknas som ”avfall”. Vid en försäljning blir ägaren skyldig att för köparen visa att fordonet inte utgör avfall. Metoden att skilja ett begagnat fordon från avfall föreslås vara antingen resultatet av senaste kontrollbesiktning eller ägarens bevis att fordonet uppfyller kontrollbesiktningskraven och/eller att fordonet är reparerbart till en kostnad som inte överstiger marknadsvärdet.
Allt detta innebär ett åsidosättande av den gängse äganderätten till ett fordon.

En ej godkänd kontrollbesiktning ska inte utgöra instrument för att bedöma att ett fordon är avfall, eller förhindra ägarbyten och export.
Ägarens avsikt ska avgöra fordons och delars existens, inte skicket.

Exempel på avfall enligt ELV-förodningen och mer information finns i länkar.
https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv/  &  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … or-ELV.pdf


https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023/10/MHRF-varnar-for-ELV-e1698304770461.png

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

34 Senaste redigerad av vwato (2023-11-15 16:49:33)

MHRF's remissvar till Regeringskansliet gällande ELV-förordningen

Remissvar: EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon.

Motorhistoriska Riksförbundet har tagit del av förslaget kan i anledning av detta framföra följande om hantering av uttjänta fordon:

* förslaget från kommissionen är omfattande, komplicerat och konsekvenserna kan svårligen överblickas.
* förslaget bör i sin helhet omarbetas.

Våra viktigaste invändningar framgår nedan. I bilagor föreslår vi lösningar och anger våra skäl, konsekvenser och avslutar med frågor till Regeringskansliet.


Definitionen av historiskt fordon

Definitionen av historiska fordon är för den fordonshistoriska folkrörelsen av väsentlig betydelse. Förslaget innebär att många, rent av flertalet historiska fordon, inte kommer anses historiska beroende på den inskränkande definitionen av begreppet historiskt fordon i Artikel 2 2.(d) och Artikel 3 2. (d) som hänvisartill direktiv 2014/45/EU Artikel 3 (7).

Definitionen strider mot den svenska definitionen av sådana fordon i såväl praxis, föreskrifter, förordningar som lag. MHRF förordar i stället bland annat nuvarande lydelse i skäl nr. 10 i ELV-direktivet kompletterat med en tydlig hänvisning till nationell reglering i medlemsstaterna, se vidare bilaga 1.


Begagnat eller uttjänt fordon

Kriterierna för att fastställa vad som är ett uttjänt fordon i förslaget är oprecisa och kan svårligen ligga till grund för en objektiv tillämpning, bilaga 1 A och 1B. MHRF förordar den vägledning som Naturvårdsverkets fastställt för veteranfordon och historiska fordon som baserats på Correspondents’ Guideline No 9. Vägledningen fastställdes så sent som hösten 2021 i dialog med bland annat Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet och efter en dom i Mark-och miljööverdomstolen avseende avgörande mellan vad som är ett begagnat fordon och ett uttjänt sådant, se vidare bilaga 2.


Inskränkning av äganderätten

Otydligheterna i artikel 26 bör klargöras kring skyldigheten för fordonsägaren att, skyndsamt efter mottagen information att fordonet möter kriterierna i bilaga1 till förordningsförslaget, lämna in fordonet till auktoriserad bildemonterare, utan ersättning och under straffansvar enligt artikel 48. Enligt artikel 37 gäller detsamma för en fordonsägare vid försäljning, se vidare bilaga 3.


Handel med reservdelar

Inskränkningen i den enskildes möjlighet och rätt att handla med reservdelar och komponenter enligt artikel32 samtidigt som medlemsstaterna ska uppmuntra till återanvändning etc. artikel 31 och 33 är kontraproduktivt, se vidare bilaga 4.


Försäljning och export

Kravet på kontrollbesiktning, artikel 37 och 38, innebär en kraftig begränsning vid försäljning och export av ett historiskt fordon som är i olika stadier av renoveringen, restaurering, konservering eller stått uppställde under lång tid,se vidare bilaga 3 och 5.


Naturvårdsverkets konsekvensutredning

Utredningen har inte beaktat fordonsägarens intressen, 2022/23:FPM133. Fokus har enbart varit att redovisa de teoretiska konsekvenserna för fordonsägarna av de mycket långt gående förslagen från EU kommissionen. De frågor som Transportstyrelsen i PM TSV 2023-7746 avseende bland annat artiklarna, 24, 26, 37 och 38 lyft till Naturvårdsverket syns inte ha beaktats. Naturvårdsverket har, punkt 7.6. sidan 49, med hänvisning till tillämpning av EU-förordningen om gränsöverskridande transporter av avfall, EG/1013/2006, inte analyserat innebörden i den av kommissionen föreslagna bilagan. Skälet anges vara att det i nuläget är svårt att analysera konsekvenserna!
MHRF delar den uppfattningen och det är oklart varför det utöver EG 1013/2006 även skulle krävas en parallell reglering i ELV-förordningen av export av fordon, se vidare bilaga 2 och 5.


De berörda

Motorhistoriska Riksförbundet företräder den samlade fordonshistoriska rörelsen som tillsammans med Sveriges entusiastfordonsrörelse omfattar en folkrörelse som engagerar uppåt en halv miljon människor. En lokalt mycket aktiv rörelse sedan mer än 70 år som skapar meningsfullhet för enskilda, civilsamhället och därtill sysselsättning för många små och medelstora företag i hela landet. Förbundet har drygt 200 klubbar anslutna som engagerar 100 000 medlemmar.

Motorhistoriska Riksförbundet står givetvis till förfogande för fördjupad information.

Bilagor:

Definition: historiska fordon m.fl. Bilaga 1.

Begagnat eller uttjänt fordon. Bilaga 2.

Inskränkning av äganderätten. Bilaga 3.

Inskränkning av äganderätten. Bilaga 4.

Export. Bilaga 5.

Handel med reservdelar Bilaga. 6.

Alla bilagor i sin helhet, se länk  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … -Final.pdf

Hägersten 2023-11-01

Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF



EU-kommissionens förslag

Kriterier för att fastställa om ett begagnat fordon är ett uttjänt fordon.

Del A Kriterierer för bedömning av fordonets reparerbarhet

1. Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

(a) Det har skurits i bitar eller strippats.

(b)Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.

(c) Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet förstörs.

(d) Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.

(e) En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas ut:

i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring, styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.

ii) Fästen och fogar för säten.

iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera driftskomponenter till dem.

iv) Fordonets kaross och chassi,

(f) vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning, multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.

(g)Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.


2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.


3. Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när

(a) det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn eller det elektriska systemet har skadats,

(b) dess dörrar inte är fästa på det,

(c) bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,

(d) gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och explosion,

(e) dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra, kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller

(f) dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.

Om ett av dessa villkor är uppfyllt ska en individuell teknisk bedömning utföras för att bedöma om ett fordons tekniska status skulle vara tillräcklig för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.


DEL B Vägledande förteckning över kriterier för uttjänta fordon

Följande kriterier kan också användas som ytterligare motivering för att fastställa om ett använt fordon är ett uttjänt fordon:

(a) Avsaknad av anordningar som gör det möjligt att identifiera ett fordon, särskilt fordonsidentifieringsnumret.

(b) Ägaren är okänd.

(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes.

(d) Det är inte på lämpligt sätt skyddat mot skador under lagring, transport, lastning och lossning.

(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en auktoriserad avfallshanteringsanläggning.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

35 Senaste redigerad av vwato (2024-01-08 07:02:45)

Podcasten Studio Klassiker tar upp ELV-förordningens innebörd, risker och oönskade konsekvenser.

Till 2050 ska EU:s ekonomi vara klimatneutral och cirkulär. För att nå målet behöver medlemsländernas arbete snabbas på anser EU och det genom en förordning som anslutna länder blir skyldiga att följa. Veteran- och hobbybilar är inte direkt utpekade men riskerar ändå att drabbas om återvinningslagen träder i kraft.

För att minska framställningen av helt nya råvaror strävar den föreslagna lagen både till mer återanvändning men även till att samla in fler uttjänta fordon. Definitionen av ett uttjänt fordon, så kallat ELV(End-of-life vehicle) och de föreslagna bedömningskriterierna för att avgöra när en bil går från att vara bil till att vara avfall kan skapa stora problem för enskilda.

I Studio Klassiker diskuterar Björn Meyer, Carl Legelius och Fredrik Nyblad förslaget och hur det skulle behöva förändras för att konsekvenserna ska bli rimliga.

https://www.klassiker.nu/podcast/de-for … dieselpega & https://www.klassiker.nu/story/elv-lagf … otorhobbyn



Classic Motor har sammanfattat vad ELV-förordningen handlar om, se länk.

Veteranfordonshobbyn är under attack

Klassas ditt fordon som skrot av en okunnig myndighet kan ägandet fråntas dig – dessutom utan ersättning. Så drastiskt kan det bli om EU-kommissionens förslag till ett nytt ELV-direktiv går igenom. Förslaget, som det nu är utformat, innebär stora negativa och långtgående konsekvenser för bevarandet och ägandet av alla fordon. Definitionen av historiska fordon gör att många, men inte alla, kan undantas. För yngre entusiastfordon, så kallade neoveteraner, och äldre bruksfordon föreslås att skrotningsreglerna införs i förordningen med bindande verkan. Förslaget till förordning berör köp, försäljning, rätten till ägande av fordon, delar och komponenter, reparation, renovering, restaurering, konservering och ändring. Det innefattar även vad som ska utgöra avfall och vem som bestämmer detta samt straff för den som bryter mot reglerna.
https://www.classicmotor.se/artiklar/ar … der-attack



Bosse bildoktorn och Hasse P samtalar i sin podcast om EU-frågan som upprör.
https://podtail.se/podcast/bosse-bildok … p-premiar/



Motorblog of Sweden intervjuar Gunnar Dahlberg som är ordförande i https://uvsumea.se


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

36

Sakta men säkert vaknar motorsverige inför hoten i ELV-förordningen, det behövs fler som reagerar och ansätter de styrande med sina åsikter och tankar inför framtiden. Nästa deadline är den 5 december, då ska regeringarna i EU lämna in sina åsikter om ELV.


Den 10 november 2023 höll Klimat- och näringslivsdepartementet en hearing om EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon.

Det var många fordonsorganisationer som samlades inför Klimat- och näringslivsdepartementets hearing i fredags. Utöver representanterna från Motorhistoriska Riksförbundet, förbundsordförande Kurt Sjöberg och förbundets sakkunnige inom fordon och regelverk Jan Tägt, var Swedish Street Rod Association, M Sverige, American Car Club Sweden, Teknisk Support till Amatörbyggen, Svenska Fordonsbyggares Riksorganisation och Sveriges Motorcyklister. Väl på plats informerade departementet om regeringens arbete med kommissionens förslag till förordningen om uttjänta fordon, så kallade ELV, End of Life Vehicles. Vi som deltog gavs möjlighet att lämna våra synpunkter på förslagen.

De synpunkter som framfördes överensstämmer i mångt och mycket med MHRF's och kan kort sammanfattas med att förslagets konsekvenser är svåra att överblicka och att alla önskade större förändringar. Uppenbart var att departementet är lyhört för de synpunkter som framfördes och man önskar fortsatt dialog.

MHRFs synpunkter på ELV
Jan Tägt framförde Motorhistoriska Riksförbundets synpunkter på departementets hearing om EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon.

Häromdagen 2023-11-08 på en skriftlig fråga i riksdagen från Isak From (S) svarade klimat- och miljöministern Romina Pourmokhtari (L) att historiska fordon av intresse undantas i kommissionens förslag. Det hela kan uppfattas som ett lugnande besked, men är inte det.

Frågan är vilka fordon som regeringen anser inte är historiskt intressanta och vem ska bedöma det?

Att reglerna i ett direktiv som avser att undanta historiska fordon från kontrollbesiktning inkluderar att fordon till exempel ska vara underhållna för att vara säkra och uppfylla miljökraven när de framförs i trafik är passande. Men det är inte förnuftigt att i en förordning tillämpa samma regler på historiska fordon som står på museum, ingår i privata samlingar, är under renovering, restaurering eller konserveras i likhet med regalskeppet Wasa.

Förslaget leder till en utarmning av det fordonshistoriska kulturarvet, särskilt som sannolikheten är stor att få av fordonen som satts på marknaden de senaste 15 åren kommer finnas kvar överhuvudtaget. Framtidens historiska fordon kommer då endast vara de från förra århundradet och även dessa kommer successivt destrueras.

Definitionen: fordon av historiskt intresse bör väsentligt revideras för att inkludera alla fordon som är historiska och därmed undvika omfattande godtyckliga administrativa bördor.

Ministern framförde att kriterierna i bilaga 1 förtydligar om ett fordon är begagnat eller är uttjänt. MHRF delar inte den uppfattningen.

Mormors Volvo som ställdes undan för 15 år sedan och som barnbarnet nu vill ta över är sannolikt inte underhållet och givetvis inte kontrollbesiktat. Det kan givetvis lika gärna vara en Saab, Ford, Mercedes, Yamaha eller en Scania. Barnbarnet ska då till exempel leda i bevis att däck och fälgar kan bytas ut eller repareras. Kostnaderna för dessa får tillsammans med övriga åtgärder för att kunna ta fordonet i trafik inte överstiga fordonets marknadsvärde. Gör de det är fordonet enligt förslaget uttjänt.

Vem ska fastställa dessa värden och hur många rättsliga tvister har vi att förvänta oss, den enskilde mot staten?
Barnbarnets syfte, emotionellt eller med beaktande av alternativkostnaden, underordnas ett övergripande samhällsintresse. MHRF anser att det är orimligt att den enskildes val och syfte inte väger tyngst.

Ministern avslutar sitt svar med att återge sammanfattningen i Regeringskansliets faktapromemoria 133. Regeringen avser att verka för en lagstiftning med hög miljö-och klimatambition med en balans mellan ett effektivt miljöskydd, administrativ börda, näringslivets konkurrenskraft och ett beaktande av fordonsägarnas intressen samt att hänsyn tas till att fordon är en komplex produkt som ingår i globala värdekedjor.

Som så ofta saknas ett klart ställningstagande till skydd för det transporthistoriska kulturarvet. Kulturarvet får med förslaget stå tillbaka för andra samhällsintressen då det inte finns ett uttalat lagstöd för dess bevarande. Det är en ohållbar situation alldeles särskilt när bevarandet av dessa artefakter går hand i hand med avfallshierarkin.

MHRF och Sveriges fordonsentusiastsrörelse förväntar sig att deras folkvalda i riksdagen och regeringen vidtar åtgärder för att eliminera riskerna med kommissionens förslag som innebär att många, rent av flertalet av de fordon som i Sverige definieras som historiska inte kommer anses vara det, liksom fordon av intresse för samlare och fordon avsedda för museum!

Göran Schüsseleder kommunikatör MHRF
https://mhrf.se/nyheter/tre-minuter-elv … gskansliet

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

37

expressen/teknikens värld med möjlighert kommentera.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh … ota-bilen/

38

Senaste nytt om den ödesdigra ELV-forordningen.


Hotet mot Sveriges entusiastfordonsrörelse, dess hobbyutövare och andra fordonsägare med EU-kommissionens förslag till ny ELV-förordning tydliggörs i remissvar som du kan ta del av i länkarna.

EUs ELV-förordning hotar fordonshobbyn, det handlar bland annat om detta.

• Inskränkning i äganderätten.
• Begränsning i vad som utgör tillåten handel med delar och fordon och export av dessa.
• En begränsande definition av historiska fordon.
• Frånvaron av hänsyn till nyare fordon som används i hobbysyfte.

Därtill ett krav att du som fordonsägare ska skrota ditt fordon om du får besked om att det är uttjänt och inte längre begagnat. Detta baserat på avsaknad av godkänd kontrollbesiktning och att eventuella reparationskostnader överstiger fordonets marknadsvärde alternativt att den defekta delen inte går att laga eller ersätta!

I Motorhistoriska Riksförbundets remissvar till Regeringskansliet framfördes följande om hantering av uttjänta fordon.

• Förslaget från kommissionen är omfattande, komplicerat och konsekvenserna kan svårligen överblickas.
• Förslaget bör i sin helhet omarbetas.

Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
https://mhrf.se/nyheter/inte-bara-mhrf-reagerar-mot-elv


Föreningars/organisationers reaktion mot ELV-förordningen

ACCS American Car Club Sweden           https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … Sweden.pdf
BMW Oldtimer Club Schweden                https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … hweden.pdf
Drivkraft Sverige                                   https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … verige.pdf
Fordonsjuristen                                     https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … risten.pdf
HRF Husvagns och Husbilsbranschens Riksförbund  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … orbund.pdf
Jan Q Virsbo                                         https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … Virsbo.pdf
KAK Kungliga Automobil Klubben            https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … 303704.pdf
MFHF Militär Fordons Historiska Klubben  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … ningen.pdf
MHRF                                                   https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … -Final.pdf
Riksförbundet M Sverige                        https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … verige.pdf
SFRO Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023/11/SFRO.pdf
SBF Svenska Bilsportförbundet               https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … bundet.pdf
SMC Sveriges MotorCyklister                  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … er-SMC.pdf
SSRA Swedish Street Rod Association     https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … iation.pdf
Svemo, Svenska Motorsportförbundet     https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … bundet.pdf
TESTA                                                  https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023/11/TESTA.pdf
Transportstyrelsen                                 https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … relsen.pdf

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

39

https://www.youtube.com/watch?v=EVMaGtj4_GM
Ett forum om detta ämne med b.la Bosse Bildoktor

40

Fler händelser under november...

ELV engagerar även internationellt

EUs förslag om ELV engagerade långt utanför Sveriges gränser.
Under november har Motorhistoriska Riksförbundet medverkat i två viktiga internationella sammankomster. I början av månaden deltog MHRF i ett möte i Tammerfors i Finland, med företrädare för de baltiska och skandinaviska länderna inom ramen för Nordic Baltic Forum. Förutom intressanta besök vid flera mycket sevärda museer ägnades en stor del av mötet åt EUs förslag om ELV.

FIVAs årsmöte i Aten
Även inom den världsomspännande organisationen FIVA, i vilken MHRF är medlem tillika svenska fordonshistoriska rörelsens företrädare, har EU-förslaget varit föremål för omfattande diskussioner. FIVA Legislation Commission, där jag själv ingår, har satt samman ett utförligt remissvar till EU-kommissionen.

Vid FIVAs årsmöte i Aten i helgen redovisade FIVA's juridisk expert, Gabriel Lecumberri, remissvaret. Remissvaret belyser många av de frågeställningar som MHRF har lyft fram. På FIVA's årsmöte deltog företrädare för många andra länder inom EU och de känner liksom MHRF en oro inför de konsekvenser som genomförandet av förslaget skulle innebära. Under mötet kunde vi knyta värdefulla kontakter med många av dessa företrädare. Samarbete är oerhört viktigt i dessa sammanhang!

Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF

https://mhrf.se/nyheter/elv-engagerar-a … nationellt  &  https://fiva.org

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

41 Senaste redigerad av vwato (2023-12-28 14:50:30)

17 december 2023

ELV-kritik både inom och utanför Sverige

Senaste nytt om ELV.
Sverige står för 20 procent av ELV-kritiken som skickades till EU-kommissionen i december, MHRF har ytterligare frågetecken till EU-kommissionen och i Sverige hålls en interpellationsdebatt om ELV-hotet onsdagen den 20 december.

Tillsammans med FIVA, den samlade globala kraften för den fordonshistoriska rörelsens intressen, driver Motorhistoriska Riksförbundet och många andra organisationer fortsatt förslagen på väsentliga förändringar. Sverige levererade 179 kritiska svar på EU-kommissionens förslag om ny ELV-förordning. Tillsammans är det 20 procent av alla 854 svar!
Det är norra Europa där – utöver Sverige – Finland, Polen, Belgien och Tyskland främst agerat mot EU's förslag. Detta i motsats till EU's övriga medlemsstater som hade en betydligt svagare återkoppling.

Sista dagen att ge EU-kommissionen återkoppling på deras förslag om ny ELV-förordning var den 4 december.


MHRFs återkoppling till EU-kommissionen

I svaret till EU-kommissionen framförde Motorhistoriska Riksförbundet synpunkter och förslag till ändringar bland annat avseende:

• definitionen av historiska fordon,
• det tvingande kravet på att skyndsamt lämna ifrån sig ett fordon till auktoriserade fordonsdemonterare,
• det orimliga i att försäljning av begagnade delar anses vara kriminellt om man inte är auktoriserad,
• att den enskildes rätt till sin egendom upphävs på osakliga grunder,
• kravet på en godkänd kontrollbesiktning vid export och
• att kriterierna som kommissionen menar ska skilja ut ett begagnat fordon från ett uttjänt fordon saknar verklighetsförankring.


Inte bara fordonshobbyn kritisk

Men det är inte bara den samlade entusiastsfordonsrörelsen som är kritisk. Bland andra delar försäkringsbranschen Motorhistoriska Riksförbundets skarpa kritik av bilaga I som ska vara vägledande när tjänstemän ska bedöma om ett fordon är begagnat alternativt uttjänt.
https://mhrf.se/nyheter/elv-kritik-bade … or-sverige


Länk till Sveriges riksdag webb-TV
https://www.riksdagen.se/sv/webb-tv/vid … en_hb10234

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

42

Bort med all hobbyverksamhet som införskaffar en bränslemotor.
Vad händer då i samhället då många potenta missbrukare/kriminella
lagt den banan på is och sökt sig till motorsporten/motorhobbyn istället.
Minns på 70talet när krockkravet fanns...då blev många raggare båtburna istället
för en båt fick köras på sjön oavsett en crescent marin eller en vrålvässad 454.

43

ELV-hotet mot bilhobbyn och vad det innebär enligt Håkan Moon Johansson.

Häng med på en genomgång gällande vad som faktiskt står i ELV-förslaget, ett EU-direktiv som nu hotar vår hobby.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

44

20 mars 2024

EU-kommissionen: Undantas verkligen veteranbilar från EU-lag om bilskrotning?
Den 15 mars kunde man i Ekot* höra Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige, säga att syftet med lagen inte är att jaga entusiaster, utan att få hanteringen av skrotbilar att bli mer hållbar och att veteranbilar är undantagna.

*https://sverigesradio.se/artikel/vetera … lskrotning

Alla undrar MHRF?
Motorhistoriska Riksförbundet välkomnar givetvis de återkommande beskeden från EU kommissionen om att historiska fordon ska vara undantagna. I MHRF's replik på Ekots inslag som gick ut i Sveriges radio den 15 mars och varför MHRF samt övriga intresseorganisationer, Transportstyrelsen och Regeringskansliet anser att det finns goda skäl till förtydliganden av flera artiklar i kommissionens ELV-förslag.

Nuvarande lydelse exkluderar
En av artiklarna avser definitionen av historiska fordon som i sin nuvarande lydelse exkluderar många fordon 30 år och äldre. EU-kommissionen har inte heller beaktat andra fordon av intresse för fordonsentusiaster såsom samlare, museer, tävlingsfordon och amatörbyggen. Annika Wäppling Korzinek, chef för EU-kommissionens representation i Sverige, vi är många som ser fram emot att få förtydliganden så att vi en gång för alla kan ropa faran över för Europas veteranfordon!

https://mhrf.se/nyheter/undantas-verkli … lskrotning

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

45 Senaste redigerad av vwato (2024-06-17 22:18:21)

31 maj 2024

Svenska fordonsrörelsen spänner musklerna

Bil och mc-konsumenter, fordonsrenoverare och bilbyggare samt motorsportintresserade har nu fått en gemensam kraft när fordonsrörelsen samlas i Nätverk på gemensam väg.

– De fordonsintresserades frågor bevakas av ett antal ideella organisationer. Dessa samlas nu i ett nätverk för att med gemensamma krafter påverka inom områden som berör konsumenter och hobbyaktiva, säger Karl Ask MHRF och Heléne Lilja Riksförbundet M Sverige.

Många av dessa fordonsägare är anslutna till en eller flera intresseorganisationer som bevakar fordons och trafikpolitiska frågor och vilka strävar efter att underlätta för konsumenter, förenkla bevarandet och brukandet av historiska fordon samt möjliggöra utövandet av motorsport. Många gånger berörs de olika organisationerna av samma fråga, men på olika sätt. Ett aktuellt exempel är den omtalade ELV-förordningen om uttjänta fordon, som riskerar att slå hårt mot såväl fordonsintresserade som konsumenter.

I syfte att motverka försvårande lagstiftning, underlätta utövandet av fordonshobbyn och förenkla ägandet av bilar, motorcyklar och andra fordon samlas nu ett flertal av dessa organisationer i ett nätverk. Tillsammans samlar nätverket hundratusentals medlemmar och arbetar för frågor som berör miljontals fordonsägare. Genom delad expertis och med gemensam röst ska Nätverk på gemensam väg arbeta för ett regelverk och en lagstiftning som tar hänsyn till de behov och det intresse som finns hos Sveriges alla fordonsägare.
https://mhrf.se/nyheter/fordonsrorelsen … mensam-vag

I Nätverk på gemensam väg ingår

• American Car Club Sweden (ACCS)                        https://americar.org
• Motorhistoriska Riksförbundet (MHRF)                    https://mhrf.se
• Riksförbundet M Sverige                                        https://msverige.se
• Svenska Bilsportförbundet (SBF)                            https://www.sbf.se
• Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO)  https://sfro.com
• Sveriges Motorcyklister (SMC)                                https://www.svmc.se
• Svenska Motorsportförbundet (Svemo)                    https://www.svemo.se
• Swedish Street Rod Association (SSRA)                   https://ssra.org
• TESTA Teknisk support till amatörbyggare                https://www.orgtesta.se


https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023/11/MHRF-infor-hearing-pa-regeringskansliet-2023.jpg
Fordonsorganisationernas representanter samlade inför inför hearingen om ELV på regeringskansliet.
Från vänster: Jan Tägt MHRF, Dominique Faymonville SMC, Henrik Nyberg M-Sverige, Keith Eliasson ACCS och TESTA, Gustaf Ridderstolpe SFRO, Kurt Sjöberg MHRF, Jesper Christensen SMC och Björn Smith SSRA
Fotograf Malin Kullberg SMC



Det finns fler som arbetar för saken och tycker till, t.ex. Jonas Ek från Blekinge Classic Car Club

Oro i motorvärlden - Gamla bilar kan tvångsskrotas
Jonas Ek från Blekinge classic car club och EU-parlamentarikern Helen Fritzon (S) är överens om att regeln hotar svensk motorkultur.

https://sverigesradio.se/artikel/oro-i- … ngsskrotas

Bilägare kan tvingas skrota sina gamla bilar om reparationskostnaden överstiger värdet på bilen.
En regel som EU planerar att införa och som fått bilentusiasterna att ilskna till.
Då kan bilverkstan säga att din bil bara är värd 20 000:- och den ska skrotas, säger Jonas Ek från BCCC.


https://static-cdn.sr.se/images/105/31884c15-1b6a-4d6d-ba21-97fc53e754d0.jpeg?preset=1024x576&format=webp
Fotograf Evelina Montgomery

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

46

Osäkert som det är nu väljer många äldre bilentussiaster att sälja
om de har en äldre veteranbil och bara ha en nyare åretrunt bruksbil
Många pratar om rädslan att veteranbilar kommer tvångsskrotas .
Finns det någon ny uppdatering i ämnet.

47 Senaste redigerad av vwato (2024-12-02 12:26:56)

Uppdatering kring ELV, intervju med Jan Tägt från MHRF, mer information i länk.
https://mhrf.se/huvuduppdraget/elv


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

48

Mer rundsnack kring ELV med en bilhandlare.


One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

49

Senaste nytt september 2025

EU-parlamentet tar ställning kring ELV

MHRF har enskilt och genom Nätverk på gemensam väg framfört förslag på förbättringar till rådet och parlamentet på kommissionens förslag till ELV-förordning, där äganderätten särskilt lyfts.

Igår, den 9 september, röstade EU-parlamentet om utskottens kompromissförslag kring ELV (End of life vehicle) som antogs i juli. I förslaget har stor hänsyn tagits till fordonsägarnas intressen. 431 parlamentsledamöter röstade för, medan 145 var emot och 76 avstod.

Detta innebär att EU-parlamentet nu har sin position klar inför de fortsatta förhandlingarna med kommissionen och rådet för att komma fram till en slutlig övergripande kompromisstext. Dessa förhandlingar kommer att starta inom kort.
https://mhrf.se/nyheter/eu-parlamentet- … -kring-elv



Nätverk på gemensam väg uttalar sig - Hoppet har tänts för fordonsägare, men hotet finns kvar

Den 9 september presenterade parlamentet sitt förslag som till stora delar tar nätverkets synpunkter i beaktande. Framför allt skyddas där äganderätten, genom att man förtydligar att det måste vara fordonsägaren som avgör om fordonet ska skrotas, repareras eller användas för reservdelar eller sparas för framtiden.

– Det är mycket glädjande att parlamentet har lyssnat på oss och insett det orimliga i att upphäva den grundlagsskyddade äganderätten för att skrota fordon som ägare har andra avsikter med, säger Henrik Nyberg.

Nu ska kommissionen, parlamentet och rådet i triloger under hösten enas om ett gemensamt förslag. Det är nätverkets förhoppning att parlamentets synpunkter kommer att väga tungt i de diskussionerna, annars kvarstår hotet mot fordonsägarnas intressen och ägande. Nätverket ser stora fördelar med ökad återvinning och återbruk inom fordonsbranschen, men anser det helt orimligt att fordonsägare mot sin vilja skulle kunna fråntas sin egendom.
https://press.mhrf.se/posts/pressreleas … en-hotet-f


Tidigare artikel om förslaget i länk.  https://mhrf.se/nyheter/hopp-fran-bryss … e-vehicles


Länk till EU-parlamentet  https://www.europarl.europa.eu/news/en/ … ive-sector


Sveriges Radio's artikel om ELV - Veteranbilarna skulle tvångsskrotas – nu svänger EU i frågan

EU har omarbetat sitt ursprungliga förslag om tvångsskrotning av gamla bilar, vilket skapar lättnad bland veteranbilsentusiaster och bilverkstäder.

Förslaget, som syftade till att öka återvinning av fordonsmaterial, mötte stark kritik från Nätverket På Gemensam Väg och andra intresseorganisationer.

EU:s tre instanser ska nu enas om ett gemensamt förslag, många hoppas på en lösning som främjar veteranbilshobbyn och äganderätten.
https://www.sverigesradio.se/artikel/ve … u-i-fragan

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.