MHRF's remissvar till Regeringskansliet gällande ELV-förordningen
Remissvar: EU-kommissionens förslag på förordning om cirkularitetskrav för fordonsdesign och om hantering av uttjänta fordon.
Motorhistoriska Riksförbundet har tagit del av förslaget kan i anledning av detta framföra följande om hantering av uttjänta fordon:
* förslaget från kommissionen är omfattande, komplicerat och konsekvenserna kan svårligen överblickas.
* förslaget bör i sin helhet omarbetas.
Våra viktigaste invändningar framgår nedan. I bilagor föreslår vi lösningar och anger våra skäl, konsekvenser och avslutar med frågor till Regeringskansliet.
Definitionen av historiskt fordon
Definitionen av historiska fordon är för den fordonshistoriska folkrörelsen av väsentlig betydelse. Förslaget innebär att många, rent av flertalet historiska fordon, inte kommer anses historiska beroende på den inskränkande definitionen av begreppet historiskt fordon i Artikel 2 2.(d) och Artikel 3 2. (d) som hänvisartill direktiv 2014/45/EU Artikel 3 (7).
Definitionen strider mot den svenska definitionen av sådana fordon i såväl praxis, föreskrifter, förordningar som lag. MHRF förordar i stället bland annat nuvarande lydelse i skäl nr. 10 i ELV-direktivet kompletterat med en tydlig hänvisning till nationell reglering i medlemsstaterna, se vidare bilaga 1.
Begagnat eller uttjänt fordon
Kriterierna för att fastställa vad som är ett uttjänt fordon i förslaget är oprecisa och kan svårligen ligga till grund för en objektiv tillämpning, bilaga 1 A och 1B. MHRF förordar den vägledning som Naturvårdsverkets fastställt för veteranfordon och historiska fordon som baserats på Correspondents’ Guideline No 9. Vägledningen fastställdes så sent som hösten 2021 i dialog med bland annat Transportstyrelsen och Motorhistoriska Riksförbundet och efter en dom i Mark-och miljööverdomstolen avseende avgörande mellan vad som är ett begagnat fordon och ett uttjänt sådant, se vidare bilaga 2.
Inskränkning av äganderätten
Otydligheterna i artikel 26 bör klargöras kring skyldigheten för fordonsägaren att, skyndsamt efter mottagen information att fordonet möter kriterierna i bilaga1 till förordningsförslaget, lämna in fordonet till auktoriserad bildemonterare, utan ersättning och under straffansvar enligt artikel 48. Enligt artikel 37 gäller detsamma för en fordonsägare vid försäljning, se vidare bilaga 3.
Handel med reservdelar
Inskränkningen i den enskildes möjlighet och rätt att handla med reservdelar och komponenter enligt artikel32 samtidigt som medlemsstaterna ska uppmuntra till återanvändning etc. artikel 31 och 33 är kontraproduktivt, se vidare bilaga 4.
Försäljning och export
Kravet på kontrollbesiktning, artikel 37 och 38, innebär en kraftig begränsning vid försäljning och export av ett historiskt fordon som är i olika stadier av renoveringen, restaurering, konservering eller stått uppställde under lång tid,se vidare bilaga 3 och 5.
Naturvårdsverkets konsekvensutredning
Utredningen har inte beaktat fordonsägarens intressen, 2022/23:FPM133. Fokus har enbart varit att redovisa de teoretiska konsekvenserna för fordonsägarna av de mycket långt gående förslagen från EU kommissionen. De frågor som Transportstyrelsen i PM TSV 2023-7746 avseende bland annat artiklarna, 24, 26, 37 och 38 lyft till Naturvårdsverket syns inte ha beaktats. Naturvårdsverket har, punkt 7.6. sidan 49, med hänvisning till tillämpning av EU-förordningen om gränsöverskridande transporter av avfall, EG/1013/2006, inte analyserat innebörden i den av kommissionen föreslagna bilagan. Skälet anges vara att det i nuläget är svårt att analysera konsekvenserna!
MHRF delar den uppfattningen och det är oklart varför det utöver EG 1013/2006 även skulle krävas en parallell reglering i ELV-förordningen av export av fordon, se vidare bilaga 2 och 5.
De berörda
Motorhistoriska Riksförbundet företräder den samlade fordonshistoriska rörelsen som tillsammans med Sveriges entusiastfordonsrörelse omfattar en folkrörelse som engagerar uppåt en halv miljon människor. En lokalt mycket aktiv rörelse sedan mer än 70 år som skapar meningsfullhet för enskilda, civilsamhället och därtill sysselsättning för många små och medelstora företag i hela landet. Förbundet har drygt 200 klubbar anslutna som engagerar 100 000 medlemmar.
Motorhistoriska Riksförbundet står givetvis till förfogande för fördjupad information.
Bilagor:
Definition: historiska fordon m.fl. Bilaga 1.
Begagnat eller uttjänt fordon. Bilaga 2.
Inskränkning av äganderätten. Bilaga 3.
Inskränkning av äganderätten. Bilaga 4.
Export. Bilaga 5.
Handel med reservdelar Bilaga. 6.
Alla bilagor i sin helhet, se länk https://mhrf.se/wp-content/uploads/2023 … -Final.pdf
Hägersten 2023-11-01
Kurt Sjöberg förbundsordförande MHRF
Jan Tägt sakkunnig fordon och regelverk MHRF
EU-kommissionens förslag
Kriterier för att fastställa om ett begagnat fordon är ett uttjänt fordon.
Del A Kriterierer för bedömning av fordonets reparerbarhet
1. Ett fordon är tekniskt irreparabelt om det uppfyller ett eller flera av följande kriterier:
(a) Det har skurits i bitar eller strippats.
(b)Det har svetsats upp eller stängts genom isolering av skum.
(c) Det har blivit helt bränt till den punkt där motor- eller passagerarutrymmet förstörs.
(d) Det har sänkts ned i vatten till en nivå över instrumentpanelen.
(e) En eller flera av följande komponenter i fordonet kan inte repareras eller bytas ut:
i) Markkopplingskomponenter (till exempel däck och hjul), fjädring, styrning, bromsning och styrkomponenter till dem.
ii) Fästen och fogar för säten.
iii) Krockkuddar, bältessträckare, säkerhetsbälten och perifera driftskomponenter till dem.
iv) Fordonets kaross och chassi,
(f) vars konstruktions- och säkerhetskomponenter har tekniska defekter som är oåterkalleliga och som gör dem icke-utbytbara, till exempel metallutmattning, multipla brott i grundfärger eller kraftig perforerande korrosion.
(g)Reparation av dessa kräver att motorn, växellådan, karossen eller chassit byts ut vilket leder till att bilens ursprungliga identitet går förlorad.
2. Fordonet är ekonomiskt irreparabelt om dess marknadsvärde är lägre än kostnaden för de nödvändiga reparationerna för att i unionen återställa det till ett tekniskt tillstånd som skulle vara tillräckligt för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.
3. Ett fordon kan anses vara tekniskt irreparabelt när
(a) det har sänkts ned i vatten till en nivå under instrumentpanelen så att motorn eller det elektriska systemet har skadats,
(b) dess dörrar inte är fästa på det,
(c) bränslet eller bränsleångorna släpps ut med risk för brand och explosion,
(d) gas har läckt från systemet för flytande gas som utgör en risk för brand och explosion,
(e) dess drivvätskor (bränsle, bromsvätska, frostskyddsvätska, batterisyra, kylvätska) har tömts och medför risk för vattenföroreningar eller
(f) dess bromsar och styrkomponenter är för slitna.
Om ett av dessa villkor är uppfyllt ska en individuell teknisk bedömning utföras för att bedöma om ett fordons tekniska status skulle vara tillräcklig för att erhålla ett trafiksäkerhetsintyg i den medlemsstat där fordonet registrerades före reparationen.
DEL B Vägledande förteckning över kriterier för uttjänta fordon
Följande kriterier kan också användas som ytterligare motivering för att fastställa om ett använt fordon är ett uttjänt fordon:
(a) Avsaknad av anordningar som gör det möjligt att identifiera ett fordon, särskilt fordonsidentifieringsnumret.
(b) Ägaren är okänd.
(c) Det har inte genomgått den nationella trafiksäkerhetsprovning som krävs efter mer än två år från den dag då detta senast krävdes.
(d) Det är inte på lämpligt sätt skyddat mot skador under lagring, transport, lastning och lossning.
(e) Det överlämnades för hantering till en auktoriserad insamlingsstation eller en auktoriserad avfallshanteringsanläggning.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.