1

Hej,

Finns det någon i Europa som säljer CB:s 2280 cheater cam, eller måste man handla från Trump country?

/Micke W

Från: Tranås Småland

2

VW heritage i UK säljer den om du vill betala dubbla priset.

3

Hoppsan, där ser man..

Då blir det att beställa från USA.
Är det någon speciell firma som rekommenderas?
Har sett den på aircoolednet med flera.

/Micke

4

Dubbelkolla frakterna från USA bara, de brukar vara så dyra så man förväntar sig att en liten gubbe med Indiana Jones-väska ska komma och knacka på dörren..
Med tull och moms brukar bli snudd på dubbla priset även fast man beställer därifrån..
Annars kanske du kan kolla med Bygdén om han kan ta med en kamaxel åt dig:
https://bygdenteknik.se/

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

5

Det var CB  som  tog fram den 
Och dom slipar den i huset  så lättast är handla den hos CB
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

CB har ändå ganska humana fraktpriserr om man jämför med andra USA-baserade företag. Men dyrt är det!

7

Tackar för tips.
Ska kolla med Bygdén innan jag beställer från USA.

8

Hittade kamaxeln hos Dahlhems med knappt tre veckors leveranstid.
Bug-world.de har den för omgående leverans om någon undrar.
/Micke W

9

Är det någon av er som jämfört  Engle W 110 mot CB 2280?    De har nästan lika värden så de borde fungera likvärdigt.
Jag vet inte vad jag ska välja. Men det är pris skillnad.     Mvh Ove

10 Senaste redigerad av Svwerker (2025-08-05 15:27:57)

Jag skulle säga att det är rätt stor skillnad, 230 respektive 247 duration är mycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

dom värden jag har hittat  cb2280    274       och   W110     276   med samma lyfthöjd.

12

OHmek skrev:

dom värden jag har hittat  cb2280    274       och   W110     276   med samma lyfthöjd.

Om du läser kam kortet så kommer du se skillnaden till börja med är W kammar 108 i lobvinkel  2280 är 112 i lob vinkel
Sen är det med överlapp är det mycket stor skillnad  ( hur mer överlapp mindre cylinder tryck  mindre körbarhet )
2280 kamen mot en wbx 112 hk kam skiller 1 grad ( hur man vet det en test i kam doktorn 
Det går inte vara titta på graderna på totalen ( man måste jämföra kamkort hur överlapet är och hur avgas profilen ser ut i grader
Sen om man tittar på hur kamlobens ramp ser ut är den ena väldigt snabb den andra mycket rundare ( detta avgör hur stygg den är mot lyftarna
2280 togs fram av tidningen hot vws  för bra körbarhet och ekonomi
Om man vill läsa om det projektet så ligger det på CBs hem sida under artiklar
Hur man byggde upp motorn sen körde den i bromsbänken med olika kam val Den kamen som kom av det blev 2280 kamaxelen
När man gjorde detta väntade man på den nya tidningen med spänning på vad det gav i bromsbänken 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke