1

Är det någon här som lyckats rengöra bensintanken på ett vettigt sätt? Eller är det endast möjligt genom att ta ur tanken?
Det verkar vara väldigt pillrigt och trångt att få ut den om man tolkar Youtube... och då kan man lika gärna köpa en ny tank för att vara säker.

På min 73:a verkar det vara något i tanken som blandas med bensinen som i sin tur kloggar igen i förgasarna och orsakar havari.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

2

Det går att få ur tanken med motorn i, men insug och förgasare och ALLT måste bort i princip. Och det är ingen rolig operation, det var det inte ens med motorn ur  ICQ/ae

Om du inte vill ta av nedre anslutningen på tanken för att skiten ska kunna ta sig ur och peta ned en vattenslang genom påfyllningsröret då? Se bara till att fylla med bensin och tömma en gång eller så för att bli av med allt vatten.

Annars är en enkelt alternativ att köra dubbla eller trippla brönslefilter.  ICQ/bk

3

Festlund skrev:

Det går att få ur tanken med motorn i, men insug och förgasare och ALLT måste bort i princip. Och det är ingen rolig operation, det var det inte ens med motorn ur  ICQ/ae

Om du inte vill ta av nedre anslutningen på tanken för att skiten ska kunna ta sig ur och peta ned en vattenslang genom påfyllningsröret då? Se bara till att fylla med bensin och tömma en gång eller så för att bli av med allt vatten.

Annars är en enkelt alternativ att köra dubbla eller trippla brönslefilter.  ICQ/bk

Tack för svar och idéer. Är detta något du gjort själv eller är det lite "killgissningar", tänkte särskilt på "dubbla eller trippla bränslefilter"...

4

Jan-Iver skrev:
Festlund skrev:

Tack för svar och idéer. Är detta något du gjort själv eller är det lite "killgissningar", tänkte särskilt på "dubbla eller trippla bränslefilter"...

Hade stora problem med min buss tank förra säsongen, både med skräp och påfyllningsröret som kissade ur sig. Så jag åkte båttank på taket hela förra säsongen  ICQ/bj

Innan påfyllningsröret gick helt sönder så körde jag med dubbla bränslefilter för mina förgasare sattes igen av tanksmuts hela tiden.

Med båttanken kördes det med trippla bränslefilter för att bli av med ev. smuts från tankarna. Vad gör man inte för att ta sig till Bugrun, Torsång och SCC med en skruttig buss.  ICQ/ay

Till i år tog jag ur tanken, tömt ur, rengjort och monterat med nya slangar. Så som sagt, ingen rolig operation att plocka tanken men det är enklare med motorn ur.

5

Ahhh, tackar för informationen Festlund!

Jag verkar vara mitt i det samma som du har gjort med din buss. Just nu kör jag med en reservdunk i skuffen med självtryck till förgasarna och då går motorn bra.

Vi har haft ur motorn 4 ggr senast tiden så en 5e gång tar emot men troligen så är det bara att hugga i framöver igen.

Jag funderar på om ett sånt tryckmunstycke man rengör avlopp mm med ska kunna nyttjas in genom påfyllnadsröret och låta vatten o smuts rinna ut undertill men vi får se om jag orkar.

6

Jan-Iver skrev:

Ahhh, tackar för informationen Festlund!

Jag verkar vara mitt i det samma som du har gjort med din buss. Just nu kör jag med en reservdunk i skuffen med självtryck till förgasarna och då går motorn bra.

Vi har haft ur motorn 4 ggr senast tiden så en 5e gång tar emot men troligen så är det bara att hugga i framöver igen.

Jag funderar på om ett sånt tryckmunstycke man rengör avlopp mm med ska kunna nyttjas in genom påfyllnadsröret och låta vatten o smuts rinna ut undertill men vi får se om jag orkar.

Ingen fara!  ICQ/ay

Jag hade nog testat att rengöra med vattenslang (och sen kanske MYCKET försiktigt(!) med tryckluft för att hjälpa till att få ur allt dret ur botten på tanken. Nästa steg; testa ta ur tanken med motorn i (rensad på förgasare och insug såklart) för det är inte kul att ta ur motorn..  ICQ/bl

Såg att bl.a. Biltema har ett slangtillbehör som kallas Rörrensare som är gjort för att rensa stopp i avlopp etc. Kanske kan funka att ”riva runt” i tanken och få bort all gammal smuts?

7

det här känns ju som hemmaplan!
jag tog ur tanken när motorn var ur, se bilder i min projekttråd, (kan finnas fler).
den var full med riktigt äckligt svart-grönt smet. jag tvättade med lacknafta, bensin och thinner för att få bort allt. då syntes lite rost innuti som jag fick bort med hjälp av ett par nävar skruv och mutter som fick åka med tanken på en tur i timmerbil. sen tvättade jag igen.
störst problem var dock anslutningen till avtappningsröret. när jag tog bort för att byta både packningar, rör och mutter var det rejält ärgat och gängen på tanken var dåliga. det fixade sig dock efter stålborste och skrapning och behandling med gängsnitt. krävde lätt hand och tålamod men blev bra!
sen satte jag tillbaka tanken med motorn på plats, förgasare etc bortplockat. det går rätt så lätt.
att få dit slangen mellan tanken och påfyllnadsröret vid locket var inte lätt, men nu är det på plats.
det hade aldrig blivit bra om jag inte tagit ur tanken.
nu ska jag uppdatera min projekttråd!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

nya slangar, nytt filter och en ny soppapump känns lite bra.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

Junte skrev:

nya slangar, nytt filter och en ny soppapump känns lite bra.

Ja, det är alltid en bra känsla. Filter borde man byta mycket oftare än man gör egentligen, kostar småkronor men kan ge underverk för motorn och slippa mycket bekymmer med förgasarna.