Du passar inte på att göra mellanplåten löstagbar?
Det är den 
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » The Ragtop Express
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Du passar inte på att göra mellanplåten löstagbar?
Det är den 
GB skrev:Du passar inte på att göra mellanplåten löstagbar?
Det är den

Har tyvärr inte fått nåt gjort på Expressen förre veckan och lyckades dra på mig en man-cold under påsk. Däremot fick jag tid att redigera ihop första avsnittet av det här projektet.
Häll upp en kaffe, te eller bärs och se 6 månader rostlagning komprimerat till 30 minuter
Häll upp en kaffe, te eller bärs och se 6 månader frisyrändring komprimerat till 30 minuter

Bra instruktions film hur man lagar rost. Du är duktig med plåt!
Snyggt jobb! 
Håret blev bra det med 
Nu var du rolig GB
Bra instruktions film hur man lagar rost. Du är duktig med plåt!
Snyggt jobb!Håret blev bra det med
Tack så mycket! TIG-svets gör enorm skillnad och har varit till stor hjälp.
Så var det dags för en update igen! Jag har fått sänkspindlar av en TPB-medlem. Tack Simon!
För att jag ska kunna köra med sänkspindlar (som breddar ca 12mm) med mina BRM och 145 helprofil så bör jag smalna av framvagnen. För att behålla stötdämparna och inte störa geometrin allt för mycket har jag valt att korta 2". Dessutom kan jag fortfarande använda krängningshämmare och bilen ser inte ut som en skottkärra.
Först ut var att riva ner bromsarna fram och riva isär hela framvagnen.

Jag lade till 2" utöver bredden av sänksatsen och kapade stommen.

Innan jag börjar svetsa i framvagnen måste jag göra mig av med så mycket gammalt fett som möjligt.. Kombinerade värme, kallavfettning, vatten och papperstussar för att få ut det värsta av fettet.

Otroligt tråkigt och tidskrävande.. Men efter att ha fått ut allt fett och gått över framvagnen med roterande stålborste var det absolut värsta av rosten borta.. Jag kapade även bort snigelögonen till genomslagsgummin.

Sedan riggade jag upp framvagnen med vinkeljärn och tvingar för att få allt relativt rakt. OTROLIGT irriterande att sänksatsen inte har samma diameter som rören.. Jag roterande sänksatsen så jag har 1/3 justering för att höja och 2/3 justering för sänkning. Så vill man köra rally-högt så finns alternativet!
Ett snitt i gamla mittklumpen fick agera test-bit för att se så jag kommer igenom med svetsfogen.
Punktat och grönt ljus att helsvetsa. (Ja, jag slipade ner svetsarna)

Nu med kortad framvagn så är tornen för tätt för att få plats under karossen. Istället för att göra egna gavlar fimpade jag insidan av tornen och ersatte med 3mm plåt.

Fästena mot karossen klämde jag på plats i bilen och punkade fast. Dessa jag jag borstat av med roterande stålborste och doppat i Evaporust. Insidan lackade jag med sprayburk medans jag väl kom åt..

Sedan helsvetsat. Även styrdämparen svetsades tillbaka. Självklart lika långt från centrum som original. Den lär inte lossna i första laget..

Nu med smalare torn måste jag också korta av skruven. Snabbt gjort med vinkelharry.
Och här har vi den. Maskerad för att målas.

Lite metallfärg och en pensel så duger det. Ingen superfinish på denna framvagn då den var så pass gropig av rost..

Jag köpte också 10L Evaporust som jag tänkte ha till alla skruv och även försöka doppa hela bromstrummorna i. Jag testa lägga ner bärarmarna och styrarmen över natten.

Styrarmen var grymt grisig.. Men blev riktigt fin! Speciellt med lite svart färg

Känns som väl investerade pengar. Kommer doppa spindlar och andra komponenter i detta med. Allt för denna gång! Ha det gott
Är det sänkspindlar ihop med ditt fälgval som krävde avsmalningen?
Bara sänkspindlar ska väl inte leda till detta?
Är det sänkspindlar ihop med ditt fälgval som krävde avsmalningen?
Bara sänkspindlar ska väl inte leda till detta?
"Höga" däck, sänkspindlar, fälgval och eventuellt skivbromskonvertering i framtiden. Jag helst inte vill att däcken ska ta i skärmkanten när jag svänger heller.
Nä, det är klart man kan montera sänkspindlar oavsett. Bara man har koll på resten som ska dit..
Ska stommen vara smalare bör ju fjäderpaketet också vara det.
Först ut tvättade jag rent alla blad

Markerade vart nya försänkningarna skulle vara för att passa framvagnsstommen och filade ett spår med en rundfil.
Borrade ett hål på ca 4 mm.
Sedan gjordes 90-graders försänkningen och änden av fjäderpaketet kapades av. Det var helt klart värt att köpa en försänkare av bra kvalitet, Den skar som i smör!

Sedan var det bara att upprepa.. Här är en liten före/efter:
Bärarmarna fått lite färg också. "Mmm... shiny"
Nästa jobb blev spindlarna.. Dessa var rätt grisiga och stort behov av att renoveras.

Drev ut de gamla bussningarna och demonterade spindlarna helt..

Badade dessa bitar i Evaporust i ca 1-2 timmar. Hade gärna låtit de ligga i längre men pga tidsbrist får det duga..

Sedan pressades nya bussningar på plats och anpassades med filen.

Dessa har nu skickats iväg och ska brotchas med korrekt verktyg.
Fortsättning följer..
Uppskattar verkligen detaljrikedomen i text och bild, så lärorikt och gillar att du delar med dig av all kunskap. 
Uppskattar verkligen detaljrikedomen i text och bild, så lärorikt och gillar att du delar med dig av all kunskap.
Tackar! Tyvärr har mycket bilder försvunnit från gamla trådar med bra info, så jag försöker dokumentera så mycket jag kan.
Brotchade blev dom! Stort tack till Nils Komét som hjälpte mig med detta.

Jag köpte lite fettnipplar och en tillhörande gängtapp på m8x1. Gängade upp hålen i framvagnstommen och monterade nya fräscha fettnipplar med små fina gummilock.

Sedan fettade jag in fjäderpaketen och buntade ihop. Förde de genom stommen och tog klippte bort buntbandet.

Tvättade gummibussningarna och monterade stommen i karossen. Med Castershims för att kompensera lite rake och tappad vinkel på bärarmarna.

Med lite nya tätningar och nya stötdämpare så sitter också bärarmarna på plats.

Jag städade av och slängde lite färg på sänkspindlarna.

Städade av lite skruvar och muttrar och monterade styrväxeln, styrdämpare och styrstag.

Så dök det upp ett paket! Gängade dessa också för fettnipplarna och gav de lite färg.

Efter en del geggande med smörjfett och pressande så fick jag ihop en spindel

Tyvärr allt jag hann denna vecka. I helgen ställer TPB ut på Sundsvalls motorshow så då blir jag upptagen där. Men nästa vecka fortsätter arbetet!
Kanske en dum fråga, men varför gängar du för fettnipplarna? Är det inte gängat original?
Kanske en dum fråga, men varför gängar du för fettnipplarna? Är det inte gängat original?
Tyckte inte jag såg några gängor, och tappen skar så antar att det inte var det
Sedan så har ju jag målat allting också, utöver att jag ogillar att tvinga gängade delar på plats.
Jag rensar hellre gängorna så de är fräsch när man drar ihop saker.
edit: Finns inga dumma frågor 
Grymt Kalle. Vad bra att du har tavlan med callookern på. Viktigt att man inte missar något:)
Grymt Kalle. Vad bra att du har tavlan med callookern på. Viktigt att man inte missar något:)
Gäller att ha en tydlig målbild
Fått lite gjort den här veckan med. Byggt ihop den andra spindeln och monterad dessa på bilen.

Här ser man tydligt sänkningen man får av sänkspindlar.
Med det är framvagnen så gott som klar! Förutom en grov hjulinställning.. Men det tar jag senare när bilen står på backen. Nästa steg bli då att ta tag i bakvagnen.
Och här var det geggigt nå jävulskt!
lossade växellådans oljeplugg och började riva bromsarna från bägge sida.

Bromsledningen klippte jag då alla ledningar ska bytas ut.

Och för att kunna lyfta ur växellådan så lyfter man ju med fördel ut motorn först. Oljan i denna var grymt tjock! Det var en halv centimeter "sludge" i oljesilen och locket..

Städade av silen och locket så gott det gick och skruvade tillbaka när motorn väl var relativt tom på olja.
Motorn kom ut utan större bekymmer. Grymt smidigt med löstagbar mellanplåt för den här proceduren!

Startmotorn har ju sett bättre dagar.. Har inte funktionstestat den än dock!
Växellådan kom också ut utan problem.
Denna var så sjukt grisig så jag tog ut den och skrapade bort den nästan centimeter tjocka massan med mejsel, borstade med stålborste och sista avfettade och spolade av..

Öppnade dräneringspluggen efteråt för att släppa ut ev. vatten som kan ha tagit sig in. Men det enda som kom ut var en skvätt svart olja.
Jag har jobbat vidare på regplåtshållaren också. Bussningarna som sitter i karossen har gjorts lite biffigare och printats i TPU som är ett mjukt gummiliknande material så dessa kan flexa lite.

Jag har printat egna replåtshållare som eliminerar behovet för bockarna i plåten så pressade denna rak i skruvstädet. (Det är trots allt bara en testversion)
Nya hållarna är väldigt slimmade och klämde fast regplåten förvånandsvärt bra för att vara en första version.

Och ja. Frunken går att öppna utan att krocka med regplåten
Jag måste dock fortsätta arbeta på främre fästet. Alternativt kanske jag bara sätter en tumskruv inifrån reservhjulsbaljan.
I övrigt så har jag fått tillbaka förarstolens ryggstöd från tapetseraren. Sömmen hade som vanligt gått isär men nu är den reparerad.

Som bilen står nu känns det inte sannolikt att den kommer ut på vägen till SAW i början av Juli. Siktar på att få den klar tills Airmighty show i september istället. Då ska bilen ta mig hela vägen till och från Holland. Det blir spännande! Det var allt för stunden! 
Kul läsning!!!
Rullar ju på bra här! Fortsätt kämpa
Liten fortsättning!
Borsta av det värsta från gafflarna med stålborste.

Sedan bytte jag bussningar för svärden. Här fuskade jag lite och målade varken lock eller svärd... Tidsbesparning eller nåt.

Ordentligt med smörj, så förhoppningsvis ska jag slippa gnissel från bakvagnen..

Självklart gjordes även andra sidan..

Man är ju sugen på SAW-svärd och torsionslock med bronsbussning.. En vacker dag.
Har lagt lite bitar i blöt så de ska bli O-rostig och fina Tills det är dags att bygga ihop bromsarna.
Så tog jag tag i växellådan. Först ut så bytte jag damaskerna.

Tidigare har jag satt dessa torr men den här gången lade jag lite Aviation seal i ytterändan då drivaxelröret var så rostangripet och gropigt.

Passade på att byta startmotorbussning nu så jag slipper göra det när jag är beroende av den..

Returfjädern till kopplingsarmen gick nyligen av på min buss så jag köpte då en extra och bytte på denna låda också i förebyggande syfte.

Nya kuddar (STD) och ett stycke målad växellådsbalk. (Den blev målad då den inte var så fruktansvärt skitig, och den fick plats i hinken med evaporust)
Lyfte ur pedalstället för att byta kopplingsvajern. Drog på ordentligt med kedjeolja på den ihoprullade vajern för att den ska löpa fint i röret.

Med nytt bowden-tube är det bara att invänta växellådan.
Däremot har jag råkat köpa fel främre växellådsfäste.. Så ett sådant måste beställas... Under tiden får jag hitta annat att underhålla mig med. Så jag drog ur växelföraren och bytte bussningen till en POM-variant från Washburns metal i staterna. 

Fick moddas lite för att komma på plats helt.
Gick över hela stången med röd scotchduk och smörjde med en tunn hinna fett innan den åkte tillbaka in i tunneln.

I andra änden av länkaget hamnade en bussning från Empi som är lite styvare än orginalbussningen. Jag tror jag får köpa "Heavy Duty" varianten av främre växellådsfästet

Den var Alles! Nu är det sluttampen på studierna så jag lär inte jobba nåt med Expressen till efter Bugrun. Until then 

Den där bussningen ser riktigt trevlig ut, hur fattig blev man innan den va hemma? 
Den där bussningen ser riktigt trevlig ut, hur fattig blev man innan den va hemma?
Nu var vi två som delade på fraktkostnaden och tullavgiften.. Men det kanske blev 1300-1600 kr för bägge bussningarna och ett par stickers väl hemma, om jag inte minns fel.
Köpte grejerna från Aircooled Vintage Works.
vart en jäkla skillnad när man växlar även i bussen. nu är ju förvisso alla delar nya samt att jag har en Bergspak.. värt varenda krona.
Jo, men det blev ju inget Bug Run för min del.. Så det blev ett par timmar i garaget istället!
Först ut ett litet blankt inköp till godishyllan. Rostfria ventilkåpor från Scat. Hört gott om dessa, och jag har ju sneglat på Scat-vippor också så det känns väl passande med matchande kåpor?
Sista bitarna jag väntat på till växellådan har varit urtrampningslager och främre HD växellådsfäste. 

Jag köpte också gummibussningen som sitter i plattan men här använde jag originaldelen istället då den kändes rejälare än den nya. (original till höger)
När lådan väl var i bilen bytte jag bägge hjullagren bak. Lättaste sättet jag kom på att få av de gamla var att svetsa de mot långa skruv och använda en avdragare.. Lite grov metod kanske, men effektiv.

Här har mycket delar fått ligga i Evaporust i sedan mitt senaste inlägg..
Ihopmonterat på bilen, med nya stötdämpare såklart.

När jag ändå höll på där bak borstade jag av gamle startmotorn och testade solenoiden med ett 12V batteri. Verkar fungera så vi slänger in den med renslipade kontaktytor för elen.

Inser nu att jag varit dålig på att fota men jag har allt på film. Nästa avsnitt närmar sig! Det är bara bromsarna kvar. Började att inventera och jämföra det jag har på hyllan.

Nedan ser vi eftermarknad, VW/NOS och original
Jag landar nog på eftermarknad stiften och brickan med VW fjädern.
Borstade av ena baktrumman och har lagt den tillsammans med de andra små bitarna från bromsarna som ska återanvändas i Evaporust. 
Nu är det bara att vänta.. Fortsättning följer om några veckor skulle jag tro.
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » The Ragtop Express
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.