126

GB skrev:

Du passar inte på att göra mellanplåten löstagbar?

Det är den   ICQ/af

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

127

Karlskandal skrev:
GB skrev:

Du passar inte på att göra mellanplåten löstagbar?

Det är den   ICQ/af

ICQ/ay

128

Har tyvärr inte fått nåt gjort på Expressen förre veckan och lyckades dra på mig en man-cold under påsk. Däremot fick jag tid att redigera ihop första avsnittet av det här projektet.
Häll upp en kaffe, te eller bärs och se 6 månader rostlagning komprimerat till 30 minuter  ICQ/az


Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

129

Karlskandal skrev:

Häll upp en kaffe, te eller bärs och se 6 månader frisyrändring komprimerat till 30 minuter  ICQ/az

ICQ/ag

130

Bra instruktions film hur man lagar rost. Du är duktig med plåt!
Snyggt jobb! ICQ/bi

Håret blev bra det med ICQ/bs

Bubbla -62

131

Nu var du rolig GB  ICQ/ae

GB63VW62 skrev:

Bra instruktions film hur man lagar rost. Du är duktig med plåt!
Snyggt jobb! ICQ/bi

Håret blev bra det med ICQ/bs

Tack så mycket! TIG-svets gör enorm skillnad och har varit till stor hjälp.

Så var det dags för en update igen! Jag har fått sänkspindlar av en TPB-medlem. Tack Simon!
https://i.imgur.com/3nLYJOi.jpeg




För att jag ska kunna köra med sänkspindlar (som breddar ca 12mm) med mina BRM och 145 helprofil så bör jag smalna av framvagnen. För att behålla stötdämparna och inte störa geometrin allt för mycket har jag valt att korta 2". Dessutom kan jag fortfarande använda krängningshämmare och bilen ser inte ut som en skottkärra.

Först ut var att riva ner bromsarna fram och riva isär hela framvagnen.
https://i.imgur.com/7ON83cI.jpeg
https://i.imgur.com/8b9Pa9w.jpeg
https://i.imgur.com/mCgiogb.jpeg
https://i.imgur.com/TptfrQ2.jpeg
https://i.imgur.com/wtMtnE2.jpeg
https://i.imgur.com/rTy0QNB.jpeg



Jag lade till 2" utöver bredden av sänksatsen och kapade stommen.
https://i.imgur.com/a4P4Li8.jpeg
https://i.imgur.com/Jlj7Frs.jpeg



Innan jag börjar svetsa i framvagnen måste jag göra mig av med så mycket gammalt fett som möjligt.. Kombinerade värme, kallavfettning, vatten och papperstussar för att få ut det värsta av fettet.
https://i.imgur.com/MJdOIul.jpeg
https://i.imgur.com/2KM55vO.jpeg



Otroligt tråkigt och tidskrävande.. Men efter att ha fått ut allt fett och gått över framvagnen med roterande stålborste var det absolut värsta av rosten borta.. Jag kapade även bort snigelögonen till genomslagsgummin.
https://i.imgur.com/IiDLDIm.jpeg
https://i.imgur.com/YhqdwrK.jpeg



Sedan riggade jag upp framvagnen med vinkeljärn och tvingar för att få allt relativt rakt. OTROLIGT irriterande att sänksatsen inte har samma diameter som rören.. Jag roterande sänksatsen så jag har 1/3 justering för att höja och 2/3 justering för sänkning. Så vill man köra rally-högt så finns alternativet!
https://i.imgur.com/4QewCQa.jpeg




Ett snitt i gamla mittklumpen fick agera test-bit för att se så jag kommer igenom med svetsfogen.
https://i.imgur.com/edCtfgW.jpeg



Punktat och grönt ljus att helsvetsa. (Ja, jag slipade ner svetsarna)
https://i.imgur.com/aQWigN4.jpeg
https://i.imgur.com/I9rJ2UD.jpeg



Nu med kortad framvagn så är tornen för tätt för att få plats under karossen. Istället för att göra egna gavlar fimpade jag insidan av tornen och ersatte med 3mm plåt.
https://i.imgur.com/xw9w2pS.jpeg
https://i.imgur.com/r4zWR4E.jpeg
https://i.imgur.com/umhz46o.jpeg
https://i.imgur.com/Ubg1mYg.jpeg




Fästena mot karossen klämde jag på plats i bilen och punkade fast. Dessa jag jag borstat av med roterande stålborste och doppat i Evaporust. Insidan lackade jag med sprayburk medans jag väl kom åt..
https://i.imgur.com/QrfhqhC.jpeg
https://i.imgur.com/aYwR1re.jpeg



Sedan helsvetsat. Även styrdämparen svetsades tillbaka. Självklart lika långt från centrum som original. Den lär inte lossna i första laget..
https://i.imgur.com/qeow3Qu.jpeg
https://i.imgur.com/qTZ3qqq.jpeg
https://i.imgur.com/SHeDNJb.jpeg



Nu med smalare torn måste jag också korta av skruven. Snabbt gjort med vinkelharry.
https://i.imgur.com/g0FGUsn.jpeg




Och här har vi den. Maskerad för att målas.
https://i.imgur.com/15JjVdJ.jpeg
https://i.imgur.com/2rAr9Hl.jpeg




Lite metallfärg och en pensel så duger det. Ingen superfinish på denna framvagn då den var så pass gropig av rost..
https://i.imgur.com/UNA19sc.jpeg
https://i.imgur.com/MNHnkNs.jpeg




Jag köpte också 10L Evaporust som jag tänkte ha till alla skruv och även försöka doppa hela bromstrummorna i. Jag testa lägga ner bärarmarna och styrarmen över natten.
https://i.imgur.com/cvNprSd.jpeg
https://i.imgur.com/nE4zb82.jpeg
https://i.imgur.com/ZzsYa4F.jpeg
https://i.imgur.com/UKIrTva.jpeg




Styrarmen var grymt grisig.. Men blev riktigt fin! Speciellt med lite svart färg
https://i.imgur.com/kiNJRsX.jpeg
https://i.imgur.com/JOgFVap.jpeg
https://i.imgur.com/nQChRPo.jpeg
https://i.imgur.com/LgITRUT.jpeg




Känns som väl investerade pengar. Kommer doppa spindlar och andra komponenter i detta med. Allt för denna gång! Ha det gott

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

132

Är det sänkspindlar ihop med ditt fälgval som krävde avsmalningen?
Bara sänkspindlar ska väl inte leda till detta?

1970 1300 i delar sedan 1992....

133

Smashweld skrev:

Är det sänkspindlar ihop med ditt fälgval som krävde avsmalningen?
Bara sänkspindlar ska väl inte leda till detta?

"Höga" däck, sänkspindlar, fälgval och eventuellt skivbromskonvertering i framtiden. Jag helst inte vill att däcken ska ta i skärmkanten när jag svänger heller.
Nä, det är klart man kan montera sänkspindlar oavsett. Bara man har koll på resten som ska dit..

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

134 Senaste redigerad av Karlskandal (2025-05-04 20:41:32)

Ska stommen vara smalare bör ju fjäderpaketet också vara det.
https://i.imgur.com/fkI2C0W.jpeg



Först ut tvättade jag rent alla blad
https://i.imgur.com/QgF5m43.jpeg
https://i.imgur.com/wv9OUhF.jpeg



Markerade vart nya försänkningarna skulle vara för att passa framvagnsstommen och filade ett spår med en rundfil.
https://i.imgur.com/MLsmedA.jpeg



Borrade ett hål på ca 4 mm.
https://i.imgur.com/UskT2eK.jpeg



Sedan gjordes 90-graders försänkningen och änden av fjäderpaketet kapades av. Det var helt klart värt att köpa en försänkare av bra kvalitet, Den skar som i smör!
https://i.imgur.com/OtV6KPb.jpeg
https://i.imgur.com/oPWwQLQ.jpeg



Sedan var det bara att upprepa.. Här är en liten före/efter:
https://i.imgur.com/wn4QVfd.jpeg



Bärarmarna fått lite färg också. "Mmm... shiny"
https://i.imgur.com/XWCOSBv.jpeg




Nästa jobb blev spindlarna.. Dessa var rätt grisiga och stort behov av att renoveras.
https://i.imgur.com/9P8b6pz.jpeg
https://i.imgur.com/dns0w7X.jpeg



Drev ut de gamla bussningarna och demonterade spindlarna helt..
https://i.imgur.com/eTZU1Uz.jpeg
https://i.imgur.com/HpaWrGQ.jpeg
https://i.imgur.com/IyW2kfl.jpeg



Badade dessa bitar i Evaporust i ca 1-2 timmar. Hade gärna låtit de ligga i längre men pga tidsbrist får det duga..
https://i.imgur.com/GqDgTJU.jpeg
https://i.imgur.com/yqPa7hv.jpeg



Sedan pressades nya bussningar på plats och anpassades med filen.
https://i.imgur.com/KHjPD1G.jpeg
https://i.imgur.com/hi2zOpF.jpeg
https://i.imgur.com/89zJX8q.jpeg



Dessa har nu skickats iväg och ska brotchas med korrekt verktyg.
Fortsättning följer..

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

135

Uppskattar verkligen detaljrikedomen i text och bild, så lärorikt och gillar att du delar med dig av all kunskap.  ICQ/ay

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

136

vwato skrev:

Uppskattar verkligen detaljrikedomen i text och bild, så lärorikt och gillar att du delar med dig av all kunskap.  ICQ/ay


Tackar! Tyvärr har mycket bilder försvunnit från gamla trådar med bra info, så jag försöker dokumentera så mycket jag kan.

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

137

Brotchade blev dom! Stort tack till Nils Komét som hjälpte mig med detta.
https://i.imgur.com/IrTN21T.jpeg
https://i.imgur.com/efenS1I.jpeg
https://i.imgur.com/5jp7hTj.jpeg




Jag köpte lite fettnipplar och en tillhörande gängtapp på m8x1. Gängade upp hålen i framvagnstommen och monterade nya fräscha fettnipplar med små fina gummilock.
https://i.imgur.com/SRvzaJ9.jpeg
https://i.imgur.com/rtWhFhj.jpeg
https://i.imgur.com/G2Nl2sy.jpeg




Sedan fettade jag in fjäderpaketen och buntade ihop. Förde de genom stommen och tog klippte bort buntbandet.
https://i.imgur.com/8MEd7ko.jpeg
https://i.imgur.com/wYmNYBS.jpeg
https://i.imgur.com/i0SLjfQ.jpeg




Tvättade gummibussningarna och monterade stommen i karossen. Med Castershims för att kompensera lite rake och tappad vinkel på bärarmarna.
https://i.imgur.com/7Rlhq75.jpeg
https://i.imgur.com/whXlfya.jpeg
https://i.imgur.com/RXK8ak3.jpeg




Med lite nya tätningar och nya stötdämpare så sitter också bärarmarna på plats.
https://i.imgur.com/rZQcKrI.jpeg
https://i.imgur.com/yJv7TUB.jpeg




Jag städade av och slängde lite färg på sänkspindlarna.
https://i.imgur.com/ZVBE2Fk.jpeg
https://i.imgur.com/g0uSd61.jpeg
https://i.imgur.com/MSLsRiU.jpeg
https://i.imgur.com/nX0UKxe.jpeg




Städade av lite skruvar och muttrar och monterade styrväxeln, styrdämpare och styrstag.
https://i.imgur.com/i6kxdEY.jpg
https://i.imgur.com/40bSGnO.jpeg
https://i.imgur.com/AykkpwG.jpeg
https://i.imgur.com/Gxv3NHA.jpeg




Så dök det upp ett paket! Gängade dessa också för fettnipplarna och gav de lite färg.
https://i.imgur.com/dBjQVtY.jpeg
https://i.imgur.com/BOxc9Af.jpeg
https://i.imgur.com/dE6EPZX.jpg
https://i.imgur.com/XVREOlG.jpg
https://i.imgur.com/oLYufhb.jpg




Efter en del geggande med smörjfett och pressande så fick jag ihop en spindel
https://i.imgur.com/gYcSsJ8.jpeg
https://i.imgur.com/4wGXE5Q.jpeg



Tyvärr allt jag hann denna vecka. I helgen ställer TPB ut på Sundsvalls motorshow så då blir jag upptagen där. Men nästa vecka fortsätter arbetet!

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

138

Kanske en dum fråga, men varför gängar du för fettnipplarna? Är det inte gängat original?

139 Senaste redigerad av Karlskandal (2025-05-10 19:05:33)

HenrikL skrev:

Kanske en dum fråga, men varför gängar du för fettnipplarna? Är det inte gängat original?

Tyckte inte jag såg några gängor, och tappen skar så antar att det inte var det  ICQ/bn
Sedan så har ju jag målat allting också, utöver att jag ogillar att tvinga gängade delar på plats.
Jag rensar hellre gängorna så de är fräsch när man drar ihop saker.


edit: Finns inga dumma frågor  ICQ/ay

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

140

Härligt jobbat!

141

Grymt Kalle. Vad bra att du har tavlan med callookern på. Viktigt att man inte missar något:)

142

Flat four boxer skrev:

Grymt Kalle. Vad bra att du har tavlan med callookern på. Viktigt att man inte missar något:)

Gäller att ha en tydlig målbild  ICQ/ag



Fått lite gjort den här veckan med. Byggt ihop den andra spindeln och monterad dessa på bilen.
https://i.imgur.com/TMwjaIB.jpeg
https://i.imgur.com/uLCxVQR.jpeg
https://i.imgur.com/XpTvpmE.jpeg
https://i.imgur.com/T6jPrGq.jpeg
https://i.imgur.com/VpzR2wM.jpeg




Här ser man tydligt sänkningen man får av sänkspindlar.
https://i.imgur.com/2SX8I7K.jpeg




Med det är framvagnen så gott som klar! Förutom en grov hjulinställning.. Men det tar jag senare när bilen står på backen. Nästa steg bli då att ta tag i bakvagnen.
Och här var det geggigt nå jävulskt!
https://i.imgur.com/VIW6Sl0.jpeg



lossade växellådans oljeplugg och började riva bromsarna från bägge sida.
https://i.imgur.com/Dx6WB9Q.jpeg
https://i.imgur.com/KYpq9pn.jpeg
https://i.imgur.com/42uKchs.jpeg



Bromsledningen klippte jag då alla ledningar ska bytas ut.
https://i.imgur.com/JCs7I8M.jpeg



https://i.imgur.com/tHZzWmr.jpeg
https://i.imgur.com/n36YXFx.jpeg




Och för att kunna lyfta ur växellådan så lyfter man ju med fördel ut motorn först. Oljan i denna var grymt tjock! Det var en halv centimeter "sludge" i oljesilen och locket..
https://i.imgur.com/JxtcVrU.jpeg
https://i.imgur.com/rfxseBR.jpeg
https://i.imgur.com/DzIehoh.jpeg




Städade av silen och locket så gott det gick och skruvade tillbaka när motorn väl var relativt tom på olja.
https://i.imgur.com/AquDsjk.jpeg




Motorn kom ut utan större bekymmer. Grymt smidigt med löstagbar mellanplåt för den här proceduren!
https://i.imgur.com/hK5Q4d0.jpeg
https://i.imgur.com/6hLoh6I.jpeg
https://i.imgur.com/E2X3pd2.jpeg




Startmotorn har ju sett bättre dagar.. Har inte funktionstestat den än dock!
https://i.imgur.com/TV7Nd4t.jpeg




Växellådan kom också ut utan problem.
https://i.imgur.com/AXbOOvL.jpeg




Denna var så sjukt grisig så jag tog ut den och skrapade bort den nästan centimeter tjocka massan med mejsel, borstade med stålborste och sista avfettade och spolade av..
https://i.imgur.com/Jp6Pady.jpeg
https://i.imgur.com/N2bu8Ze.jpeg
https://i.imgur.com/xXIlrPx.jpeg




Öppnade dräneringspluggen efteråt för att släppa ut ev. vatten som kan ha tagit sig in. Men det enda som kom ut var en skvätt svart olja.

Jag har jobbat vidare på regplåtshållaren också. Bussningarna som sitter i karossen har gjorts lite biffigare och printats i TPU som är ett mjukt gummiliknande material så dessa kan flexa lite.
https://i.imgur.com/Fw8ZIX1.jpeg
https://i.imgur.com/ER8xbmN.jpeg




Jag har printat egna replåtshållare som eliminerar behovet för bockarna i plåten så pressade denna rak i skruvstädet. (Det är trots allt bara en testversion)
https://i.imgur.com/vqpOEU8.jpeg




Nya hållarna är väldigt slimmade och klämde fast regplåten förvånandsvärt bra för att vara en första version.
https://i.imgur.com/6M7qVOK.jpeg
https://i.imgur.com/WkBOKUu.jpeg
https://i.imgur.com/qkCGspR.jpeg




Och ja. Frunken går att öppna utan att krocka med regplåten  ICQ/af  Jag måste dock fortsätta arbeta på främre fästet. Alternativt kanske jag bara sätter en tumskruv inifrån reservhjulsbaljan.
I övrigt så har jag fått tillbaka förarstolens ryggstöd från tapetseraren. Sömmen hade som vanligt gått isär men nu är den reparerad.
https://i.imgur.com/CK7xjh1.jpeg
https://i.imgur.com/8j9TdkY.jpeg




Som bilen står nu känns det inte sannolikt att den kommer ut på vägen till SAW i början av Juli. Siktar på att få den klar tills Airmighty show i september istället. Då ska bilen ta mig hela vägen till och från Holland. Det blir spännande! Det var allt för stunden!  ICQ/az

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

143

Kul läsning!!!

144

Rullar ju på bra här! Fortsätt kämpa

145 Senaste redigerad av Karlskandal (2025-06-08 19:01:29)

Liten fortsättning!
Borsta av det värsta från gafflarna med stålborste.
https://i.imgur.com/UiC1iLU.jpeg
https://i.imgur.com/nrFMb8P.jpeg



Sedan bytte jag bussningar för svärden. Här fuskade jag lite och målade varken lock eller svärd... Tidsbesparning eller nåt.
https://i.imgur.com/qhRNBpJ.jpeg
https://i.imgur.com/eaaEeYv.jpeg
https://i.imgur.com/nOc77Ns.jpeg




Ordentligt med smörj, så förhoppningsvis ska jag slippa gnissel från bakvagnen..
https://i.imgur.com/Gh2Z97m.jpeg
https://i.imgur.com/qUXDrMp.jpeg




Självklart gjordes även andra sidan..
https://i.imgur.com/yDKDWvf.jpeg
https://i.imgur.com/CeBaRtN.jpeg




Man är ju sugen på SAW-svärd och torsionslock med bronsbussning.. En vacker dag.
Har lagt lite bitar i blöt så de ska bli O-rostig och fina Tills det är dags att bygga ihop bromsarna.
https://i.imgur.com/ywQk9Dk.jpeg




Så tog jag tag i växellådan. Först ut så bytte jag damaskerna.
https://i.imgur.com/GoXwyxQ.jpeg
https://i.imgur.com/FY16ds0.jpeg




Tidigare har jag satt dessa torr men den här gången lade jag lite Aviation seal i ytterändan då drivaxelröret var så rostangripet och gropigt.
https://i.imgur.com/KMvRRSP.jpeg
https://i.imgur.com/sDVd7R5.jpeg
https://i.imgur.com/ZcU0Cdd.jpeg




Passade på att byta startmotorbussning nu så jag slipper göra det när jag är beroende av den..
https://i.imgur.com/04Wgjtn.jpeg
https://i.imgur.com/XCOiQzV.jpeg




Returfjädern till kopplingsarmen gick nyligen av på min buss så jag köpte då en extra och bytte på denna låda också i förebyggande syfte.
https://i.imgur.com/PYwGiQW.jpeg
https://i.imgur.com/ZWeqHwT.jpeg



Nya kuddar (STD) och ett stycke målad växellådsbalk. (Den blev målad då den inte var så fruktansvärt skitig, och den fick plats i hinken med evaporust)
https://i.imgur.com/YtUR0gW.jpeg




Lyfte ur pedalstället för att byta kopplingsvajern. Drog på ordentligt med kedjeolja på den ihoprullade vajern för att den ska löpa fint i röret.
https://i.imgur.com/mEtSInB.jpeg
https://i.imgur.com/z5SV21P.jpeg




Med nytt bowden-tube är det bara att invänta växellådan.
https://i.imgur.com/KP6jZ4Y.jpeg




Däremot har jag råkat köpa fel främre växellådsfäste.. Så ett sådant måste beställas... Under tiden får jag hitta annat att underhålla mig med. Så jag drog ur växelföraren och bytte bussningen till en POM-variant från Washburns metal i staterna.
https://i.imgur.com/SyW1gTt.jpeg
https://i.imgur.com/K9uMc6S.jpeg




Fick moddas lite för att komma på plats helt.
https://i.imgur.com/xmry97Y.jpeg




Gick över hela stången med röd scotchduk och smörjde med en tunn hinna fett innan den åkte tillbaka in i tunneln.
https://i.imgur.com/faXiPNd.jpeg
https://i.imgur.com/itlArEy.jpeg




I andra änden av länkaget hamnade en bussning från Empi som är lite styvare än orginalbussningen. Jag tror jag får köpa "Heavy Duty" varianten av främre växellådsfästet  ICQ/ag
https://i.imgur.com/GyCyXAO.jpeg


Den var Alles! Nu är det sluttampen på studierna så jag lär inte jobba nåt med Expressen till efter Bugrun. Until then  ICQ/az

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

146

ICQ/ay

"ljushuvud"

147

Den där bussningen ser riktigt trevlig ut, hur fattig blev man innan den va hemma?   ICQ/bm

148

MrIcka skrev:

Den där bussningen ser riktigt trevlig ut, hur fattig blev man innan den va hemma?   ICQ/bm

Nu var vi två som delade på fraktkostnaden och tullavgiften.. Men det kanske blev 1300-1600 kr för bägge bussningarna och ett par stickers väl hemma, om jag inte minns fel.
Köpte grejerna från Aircooled Vintage Works.

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl

149

MrIcka skrev:

Den där bussningen ser riktigt trevlig ut, hur fattig blev man innan den va hemma?   ICQ/bm

vart en jäkla skillnad när man växlar även i bussen. nu är ju förvisso alla delar nya samt att jag har en Bergspak.. värt varenda krona.

150 Senaste redigerad av Karlskandal (2025-06-08 19:01:07)

Jo, men det blev ju inget Bug Run för min del.. Så det blev ett par timmar i garaget istället!
Först ut ett litet blankt inköp till godishyllan. Rostfria ventilkåpor från Scat. Hört gott om dessa, och jag har ju sneglat på Scat-vippor också så det känns väl passande med matchande kåpor?
https://i.imgur.com/2DexjlV.jpeg



Sista bitarna jag väntat på till växellådan har varit urtrampningslager och främre HD växellådsfäste.
https://i.imgur.com/69qPsL6.jpeg
https://i.imgur.com/A6xw1Yy.jpeg
https://i.imgur.com/MKK8cem.jpeg



Jag köpte också gummibussningen som sitter i plattan men här använde jag originaldelen istället då den kändes rejälare än den nya. (original till höger)
https://i.imgur.com/4vO5UG2.jpeg



När lådan väl var i bilen bytte jag bägge hjullagren bak. Lättaste sättet jag kom på att få av de gamla var att svetsa de mot långa skruv och använda en avdragare.. Lite grov metod kanske, men effektiv.
https://i.imgur.com/2f4JjWR.jpeg
https://i.imgur.com/hMcIUIc.jpeg
https://i.imgur.com/uUxro8a.jpeg



Här har mycket delar fått ligga i Evaporust i sedan mitt senaste inlägg..
https://i.imgur.com/YWgLFUc.jpeg



Ihopmonterat på bilen, med nya stötdämpare såklart.
https://i.imgur.com/6c91mXW.jpeg
https://i.imgur.com/bz6xwP1.jpeg




När jag ändå höll på där bak borstade jag av gamle startmotorn och testade solenoiden med ett 12V batteri. Verkar fungera så vi slänger in den med renslipade kontaktytor för elen.
https://i.imgur.com/bZtszEW.jpeg
https://i.imgur.com/He87sP6.jpeg



Inser nu att jag varit dålig på att fota men jag har allt på film. Nästa avsnitt närmar sig! Det är bara bromsarna kvar. Började att inventera och jämföra det jag har på hyllan.
https://i.imgur.com/6nycm55.jpeg
https://i.imgur.com/wKZGOns.jpeg



Nedan ser vi eftermarknad, VW/NOS och original
https://i.imgur.com/n7JNUNo.jpeg


Jag landar nog på eftermarknad stiften och brickan med VW fjädern.
https://i.imgur.com/NilJ4u9.jpeg



Borstade av ena baktrumman och har lagt den tillsammans med de andra små bitarna från bromsarna som ska återanvändas i Evaporust.
https://i.imgur.com/Bh17AbS.jpeg



Nu är det bara att vänta.. Fortsättning följer om några veckor skulle jag tro.

Twin Peak Boxers

Instagram: tpb_karl
Youtube: https://www.youtube.com/@tpb_karl