1 Senaste redigerad av itmutt (2025-03-21 19:22:03)

Fick idag veta av min far att en bekant till honom har en typ3 fastback (en 72:a)  stående. Ett avstannat projekt som påbörjades för ungefär 15 år sedan.

Så, vad skulle jag behöva hjälp med av er högt vördade forummedlemmar?

Jo, saken är att jag har -ingen- koll på Typ 3:orna. Jag gillar bilen som modell, men där tar det också slut. Lite mer specifikt är det vad släden kan vara värd som jag funderar på.
Jag köper helt och hållet att det är till stor del individuellt (både sett till person och objekt), men någon aning borde kanske gå att diskutera fram.

Så, bilen:

Avstannat projekt sedan 15 år tillbaka, grön originalfärg finns kvar på något ställe.
ALLA blankdetaljer utvändigt saknas så när som på dörrhandtagen som ligger i en låda. Så det fattas således bl.a. stötfångare, backspeglar, de längstgående midjelisterna, listerna i gummilisterna runt rutorna (har jag fått för mig att den "ska ha iaf", vet inte om där ska sitta något "längst ner" på karossen också iofs), emblem, "hyllan" för skyltbelysning bak osv osv.

Rost är det däremot brist på. Ena dörren längst ner och minimalt på ena tröskeln (ja jag vet hur det brukar bli när man börjar pilla sen...tyvärr). Men det verkar vara det hela, skärmkanterna fina osv.

Invändigt finns allt vad jag kunnat notera, men dammigt och skitigt, men, verkar som sagt finnas allt.

Motor? Finns, går runt för hand, men har inte varit igång under de år som den stått. Dvs inte på ~15år. En 1600 E, insprutare då ja.

Annars inget extravagant alls, står på original plåtfäljar.

Så varför undrar jag?

Kommer från "bubblevärlden", där saker och ting kostar väldigt lite i de flesta fall. Det jag kunnat rota fram till Typ 3:orna är....nog tillverkat i guld. Som exempel kan nämnas en så enkel sak som huvudcylinder; till Bubbla, i sverige, av vettig kvalité; ~1500:- ny. Till en Typ 3 - nästan 3500:-. Och så verkar det se ut över "hela registret" typ.

Så, utifrån min knapphändiga info, vad skulle vara ett "vettigt" pris för slädprojektet? Det som nog oroar mig mest är att det känns som om motorn skulle kunna bli ett avgrundsdjupt hål av kostnader. Det är ju inte heller riktigt så att det finns tonvis med Typ 3:or till salu att jämföra med.

Igen, jag förstår att det är väldift individuellt vad man tycker saker och ting är värda och att det då varierar från bil till bil. Men just nu känns det som om jag mest jagar reservdelspriser och inte har någon aning om vad jag borde komma med för bud på släden  ICQ/bn

Tackar och väl mött.

- - - Edit - - -

Som förtydligande kan då givetvis tilläggas att den finns kvar i registret osv.

2 Senaste redigerad av Hella (2025-03-21 22:42:57)

Hej!

Välkommen i Typ 3 träsket! Klart Du ska ha en sån, det är så mycket mera bil än en Typ 1! Nån har uttryckt det som att de är "typ 3 gånger så bra"!

Prisläge på delar..... Tja, som Typ 3 ägare lär man sig att uppskatta att vissa Typ 3 specifika delar FINNS att köpa, priset blir mera sekundärt..... Men det är värt det!!

Motorn är i renoveringshänseende i princip lika Typ 1 1600, så där finns billiga delar att tillgå, värre är det med avgassystem... tror inte originalutförandet nytillverkas, det finns olika lösningar typ ormbo att handla, vill man ha original så är det att jaga på Tradera eller liknande.

Insprutningen (Bosch D-Jetronic) är pålitlig och bra när den fungerar, får man bekymmer kan delar vara dyra eller omöjliga att få tag på nytt.... Det är dock relativt enkelt att bygga om till dubbelförgasare.

Fin inredning är en klar fördel, här finns i princip bara innertak och golvmattor av originallikt utförande att köpa.

Annars är ju just rosten Typ 3:ans akilleshäl, de rostar väldigt gärna i trösklar och innerskärmar fram, och ännu mer gärna innanför de löstagbara bakskärmarna mellan tröskel och bakhjul (i tröskelns förlängning). Vad jag vet finns bara yttertrösklar och golvhalvor att köpa nytt idag, en del andra rep-plåtar dyker upp på Tradera emellanåt. Kolla om yttertrösklarna är fastsvetsade i bottenplattan (ganska vanligt), är de det så är det ett säkert tecken på att ytterdelen på innertröskeln (där yttertröskeln ska vara fäst) är bortrostad.

Midjelisterna finns som nytillverkade, och kanske finns det även stötfångare av rostfritt på marknaden, men jag är inte helt säker..... Backspeglar kan Du använda Typ1:ans, men resten får Du jaga på Tradera.

Prisläge på bilen avhåller jag mig från att ha en uppfattning om, jag tycker generellt att objekt värderas orimligt högt om man ser till renoveringskostnad och förväntat värde efter renovering....

Törs man hoppas på att den gröna lacken är den förhållandevis ovanliga (och i mina ögon riktigt snygga) L 95 B turquoise metallic:

http://www.hallvw.clara.net/calendar/kcr1agm.jpg

(Av nån anledning får jag inte bildlänken att lägga in bilden i inlägget?)

Lycka till!
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Hella skrev:

Hej!

Välkommen i Typ 3 träsket! Klart Du ska ha en sån, det är så mycket mera bil än en Typ 1! Nån har uttryckt det som att de är "typ 3 gånger så bra"!

Prisläge på delar..... Tja, som Typ 3 ägare lär man sig att uppskatta att vissa Typ 3 specifika delar FINNS att köpa, priset blir mera sekundärt..... Men det är värt det!!

Motorn är i renoveringshänseende i princip lika Typ 1 1600, så där finns billiga delar att tillgå, värre är det med avgassystem... tror inte originalutförandet nytillverkas, det finns olika lösningar typ ormbo att handla, vill man ha original så är det att jaga på Tradera eller liknande.

Insprutningen (Bosch D-Jetronic) är pålitlig och bra när den fungerar, får man bekymmer kan delar vara dyra eller omöjliga att få tag på nytt.... Det är dock relativt enkelt att bygga om till dubbelförgasare.

Fin inredning är en klar fördel, här finns i princip bara innertak och golvmattor av originallikt utförande att köpa.

Annars är ju just rosten Typ 3:ans akilleshäl, de rostar väldigt gärna i trösklar och innerskärmar fram, och ännu mer gärna innanför de löstagbara bakskärmarna mellan tröskel och bakhjul (i tröskelns förlängning). Vad jag vet finns bara yttertrösklar och golvhalvor att köpa nytt idag, en del andra rep-plåtar dyker upp på Tradera emellanåt. Kolla om yttertrösklarna är fastsvetsade i bottenplattan (ganska vanligt), är de det så är det ett säkert tecken på att ytterdelen på innertröskeln (där yttertröskeln ska vara fäst) är bortrostad.

Midjelisterna finns som nytillverkade, och kanske finns det även stötfångare av rostfritt på marknaden, men jag är inte helt säker..... Backspeglar kan Du använda Typ1:ans, men resten får Du jaga på Tradera.

Prisläge på bilen avhåller jag mig från att ha en uppfattning om, jag tycker generellt att objekt värderas orimligt högt om man ser till renoveringskostnad och förväntat värde efter renovering....

Törs man hoppas på att den gröna lacken är den förhållandevis ovanliga (och i mina ögon riktigt snygga) L 95 B turquoise metallic:

http://www.hallvw.clara.net/calendar/kcr1agm.jpg

(Av nån anledning får jag inte bildlänken att lägga in bilden i inlägget?)

Lycka till!
MVH: Hella

Jag tackar för svar ICQ/ab

Gällande avgassystem tyckte jag mig se det hos Custom Speed Parts, men jag kan ha sneglat fel.
Stötfångare finns tydligen har jag rotat fram här på nätet under kvällen. Rostfritt, 16000:- + frakt från tyskland. Så även där ungefär det dubbla mot till en Bubbla. Sen finns det givetvis begagnat. Lyckligtvis. Annars hade det här blivit galet dyrt väldigt fort. Speglarna var trevlig info, det ligger det ett gäng här på hyllan redan ICQ/ab

Motorn "skrämmer" mig, i brist på bättre uttryck. Inte teknikmässigt, men kostnadsmässigt. Å andra sidan, går det, om insprutet har gett upp och packat ihop, att bygga om det, så är det om inte annat lugnande.

Rosten har jag förstått är en ordentlig motståndare för typ 3:orna. Men om inte annat har jag fått lite tips om var jag bör spana lite extra noga. Tackar ICQ/ab

Tyvärr inte, men, det var en otroligt tjusig färg det där. Denna är (nog) samma som bubblorna finns i; sumatragrön eller något liknande. Ser ut som en väldigt frodig mörk mossmatta ICQ/ad

Jag erkänner, jag gillar trean, speciellt fastbacken. För min del är det mer en fråga om "är det lönt att lägga tiden och pengarna på projektet, eller kommer jag stå där med ett knappt körbart projekt för vad jag kunde köpt en kärra i brukskick för"...typ. Jag har således ingen aning om bilen som den står idag borde kosta 40.000 eller 5000 (ingen tanke bakom siffrorna, jag bara valde något). Med det skrivet är det alltså ingen bil jag brinner för ändlöst, och då får jag helt enkelt se till det ekonomiska.

Jag tackar för infon, och så får vi väl se om det tillkommer något; oavsett om det är som info i tråden...eller som bil på gården ICQ/ab

4

Nja, CSP's är inte riktigt originaltroget, original ser annorlunda ut, och har små löstagbara värmekammare mellan topp och ljuddämpare på bakre cylindrarna:

https://www.thesamba.com/vw/classifieds/pix/10424157.jpg

Om bilen är en 72:a, och mossgrön så är färgen L 61 B Sumatra Green:

https://i.pinimg.com/originals/f1/31/fc/f131fcd3e4db1c8147dad68e159cf8df.jpg

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Ah, se där. Ja skillnaden på ljuddämparna var inget jag hade noterat får jag väl erkänna.

Ja precis, just den är det. Tänk om den hade sett ut så ICQ/ab

6

Som Hella sade: Välkommen i typ 3 träsket!

Är bilen du är spekulant på bara någorlunda rostfri är det bara att slå till! Rost i dörrarna brukar sällan vara problem i typ 3. Det finns faktiskt ganska många fina rostfria dörrar kvar om man letar.
Trösklarna är det lite värre med. Det är en kombination av främst två saker som gör att en typ 3 1971-73 rostar lite mer i trösklarna än andra årsmodeller. Gemensamt för alla är avsaknad av innerskärmar. Inte bra, för då kommer all smuts och allt vatten in i skarven mellan skärm och dörrstolpe. För att klara av amerikanska krockprov infördes 1971 (faktiskt inte 1970 då långnosarna kom) extra krockförstärkningsbalkar i innerskärmarna. De är inte det minsta rostskyddade innanför. Då de får rostskador dröjer det inte länge förrän vatten tar sig direkt från hjulhusen via dörrstolparna och ned i trösklarna som rostar upp inifrån. Jag hade för flera år sedan en på utsidan jättefin sumatragrön fastback, precis som den på bidlden. Man kunde inte se hur upprostad den var i trösklar och dörrstolpar. Idag hade man nog ändå räddat en sådan bil, men då fick den bli reservdelar i stället. Bottenplattan var fullständigt rostfri, och lever vidare ännu idag i (under) en annan typ 3. Jag får nöja mig med en marinablau fastback från 1972 idag.

https://images2.imgbox.com/8d/c7/RfmWK9PG_o.jpg

När du sitter i bilen, sträck då upp handen innanför instrumentpanelen i ovankant av dörrstolparna. Då brukar det se ut så här, och det är inte bra...
https://images2.imgbox.com/28/5d/Ladyzzxf_o.jpg

Jag tycker inte att du ska låta dig avskräckas av att priserna på delar inte är lika billiga som till typ 1. Jämför man äpplen med äpplen, dvs originaldelar, är skillnaden gentemot typ 1 inte alls så stor. Det finns en uppsjö av billiga reservdelar till typ 1 som håller ned priserna. En del är helt OK, medan andra lämnar en del att önska. Denna variation av pris/kvalitet finns inte till typ 3. Däremot finns det faktiskt ganska mycket NOS-delar kvar, och även en hel del begagnat i bra skick.

Kan du sedan leva med att det kanske finns hål efter extraljus i stötfångaren fram, samt skruvhål till motorvärmarkontakten bak, så kan du säkert hitta ganska fina begagnade stötfångare för inte alls mycket pengar.

När det gäller motordelar är allt inuti blocket samma som till typ 1. Inga problem, alltså. Om du vill behålla insprutningen, men kanske behöver skaffa nya toppar, behöver du se till att du hittar toppar med gjutning och gängat hål för temperatursensorn till insprutningen. Det är inte alla nytillverkade 1600-toppar som har det. Är alla kylplåtar runt motorn någorlunda rostfria är det ett stort plus. De finns inte nytillverkade. Beträffande ljuddämpare finns nytillverkade grejor som funkar. Även om det inte ser exakt likadant ut som original, med de två "förvärmarkammarna" som alltid rostar fast något förskräckligt, så går det utmärkt att köra med grejorna.
Det är bra om fördelaren är i gott skick när det gäller vacuumdosa samt de små brytarna till insprutningen. Likaså med spjällhuskontakten.

Det vore kul om du kunde fixa några bilder på projektet!

7 Senaste redigerad av itmutt (2025-04-02 20:46:10)

Då börjar jag med att reda upp lite felaktigheter, eller snarare missförstånd, som framkommit.

1) Den är inte alls grön. På bilden (från min far) tittade jag lite för slarvigt. Det visade sig att där stod en extra huv och baklucka "ivägen". Dessa var gröna. Den är inte heller gul som jag senare trodde. Eller jo, det är den, men den har blivit rollad någon gång i början på 90-talet.

2) Den hade, enligt säljaren, varit avställd i "minst 15 år". I verkligheten har den varit avställd ganska exakt 30 år.

I "övrigt" är dock allt rätt och riktigt. Ja, förutom att där faktiskt satt backspegel på ena sidan....från, antagligen, Biltema eller liknande från 80-talet.

Den är nu, hur eller hur köpt och har landat här hemma. Priset blev...enligt mig bra. Jag tänker inte avslöja det exakt, men kan säga som så att där är två notch'-objekt till salu på Blocket. Jag gav lååångt mycket mindre än begärt för dessa.

Så var det ju det där med originalfärgen... Den kommer återgå till den färgen, och jag lämnar ett litet smakprov här under på vilken det är ICQ/ad (ja, det är Brilliant Orange - L20B).

Det blir säkert en projekttråd senare och mängder med dumma frågor. Första inköpet vid sidan av bilen är gjort...en verkstadshandbok.

https://i.postimg.cc/4y4HMcKm/20250402-180755.jpg

Jean Passepartout skrev:

Som Hella sade: Välkommen i typ 3 träsket!

Är bilen du är spekulant på bara någorlunda rostfri är det bara att slå till! Rost i dörrarna brukar sällan vara problem i typ 3. Det finns faktiskt ganska många fina rostfria dörrar kvar om man letar.
Trösklarna är det lite värre med. Det är en kombination av främst två saker som gör att en typ 3 1971-73 rostar lite mer i trösklarna än andra årsmodeller. Gemensamt för alla är avsaknad av innerskärmar. Inte bra, för då kommer all smuts och allt vatten in i skarven mellan skärm och dörrstolpe. För att klara av amerikanska krockprov infördes 1971 (faktiskt inte 1970 då långnosarna kom) extra krockförstärkningsbalkar i innerskärmarna. De är inte det minsta rostskyddade innanför. Då de får rostskador dröjer det inte länge förrän vatten tar sig direkt från hjulhusen via dörrstolparna och ned i trösklarna som rostar upp inifrån. Jag hade för flera år sedan en på utsidan jättefin sumatragrön fastback, precis som den på bidlden. Man kunde inte se hur upprostad den var i trösklar och dörrstolpar. Idag hade man nog ändå räddat en sådan bil, men då fick den bli reservdelar i stället. Bottenplattan var fullständigt rostfri, och lever vidare ännu idag i (under) en annan typ 3. Jag får nöja mig med en marinablau fastback från 1972 idag.

https://images2.imgbox.com/8d/c7/RfmWK9PG_o.jpg

När du sitter i bilen, sträck då upp handen innanför instrumentpanelen i ovankant av dörrstolparna. Då brukar det se ut så här, och det är inte bra...
https://images2.imgbox.com/28/5d/Ladyzzxf_o.jpg

Jag tycker inte att du ska låta dig avskräckas av att priserna på delar inte är lika billiga som till typ 1. Jämför man äpplen med äpplen, dvs originaldelar, är skillnaden gentemot typ 1 inte alls så stor. Det finns en uppsjö av billiga reservdelar till typ 1 som håller ned priserna. En del är helt OK, medan andra lämnar en del att önska. Denna variation av pris/kvalitet finns inte till typ 3. Däremot finns det faktiskt ganska mycket NOS-delar kvar, och även en hel del begagnat i bra skick.

Kan du sedan leva med att det kanske finns hål efter extraljus i stötfångaren fram, samt skruvhål till motorvärmarkontakten bak, så kan du säkert hitta ganska fina begagnade stötfångare för inte alls mycket pengar.

När det gäller motordelar är allt inuti blocket samma som till typ 1. Inga problem, alltså. Om du vill behålla insprutningen, men kanske behöver skaffa nya toppar, behöver du se till att du hittar toppar med gjutning och gängat hål för temperatursensorn till insprutningen. Det är inte alla nytillverkade 1600-toppar som har det. Är alla kylplåtar runt motorn någorlunda rostfria är det ett stort plus. De finns inte nytillverkade. Beträffande ljuddämpare finns nytillverkade grejor som funkar. Även om det inte ser exakt likadant ut som original, med de två "förvärmarkammarna" som alltid rostar fast något förskräckligt, så går det utmärkt att köra med grejorna.
Det är bra om fördelaren är i gott skick när det gäller vacuumdosa samt de små brytarna till insprutningen. Likaså med spjällhuskontakten.

Det vore kul om du kunde fixa några bilder på projektet!

Tackar för välkomnandet ICQ/ab

Priserna är (som vanligt) mer humana ute i Europa har jag noterat. Där många av delarna halveras i pris (sett till samma märke osv givetvis). Jag stödjer gärna lokalt och inhemska handlare, till en gräns.

MÅLET åtminstone, är att behålla insprutningen. Mest för att jag tycker det är "lite tufft". Om det är ekonomiskt försvarbart återstår att se. Annars får den väl konverteras till dubbelförgasare.
Motorns första steg är hur eller hur en ordentlig tvätt och sen få loss de ventiler som inte riktigt stänger. Den går i nuläget "runt" tills, ja, det tar stopp givetvis.
Om jag ska se något av de extradelar som följde med, var det en väldigt trevlig notering att se att två, nästintill, nya värmekamrar följde med. Dessa har ju idag ett nypris i sverige som överstiger vad jag gav totalt.

Gällande ex.vis stötfångare, så är det i nuläget inte frågan om att få den i nyskick. Det blir att få den rullande och sen ta det från det. Så en dag kommer säkert helt nya finfina stötfångare stå på inköpslistan. "Nu" överlever jag absolut hål för extraljus osv...och funderar mest på om man ska bråka dit de äldre eller nyare ICQ/ad

Som påpekat ovan kommer det säkert bli en projekttråd och en halv miljon dumma frågor. Turordningen är; motor, bromsar kaross. Hur länge "nybilsentusiasmen" håller i sig...återstår att se ICQ/ab

8 Senaste redigerad av OHmek (2025-05-16 09:10:10)

Jag har en ny typ 3 original  ljuddämpare med beg värmedosor om ni behöver. mvh Ove

9 Senaste redigerad av itmutt (2025-05-22 17:51:17)

OHmek skrev:

Jag har en ny typ 3 original  ljuddämpare med beg värmedosor om ni behöver. mvh Ove

Tackar för erbjudandet ICQ/ab

Det har jag däremot lyckats ragga tag på; komplett original ljuddämpare (från 1900hedenhös), med de där mindre "dosorna" (följde med två nästintill nya värmekamrar vid bilköpet), mellanrör och slutrör. Och oanvänt dessutom ICQ/ab

Så, det som jagas nu är stötfångare primärt. Möjligen en förardörr också, men det får vi se.

Men jag tackar för erbjudandet i vilket fall som ICQ/ab

---------------------------------------------------------

I övrigt kan det då uppdateras med att det än så länge inte hänt så överdrivet mycket, därav ingen projekttråd. Det har mest jagats lite delar, så som lister, plockats hem bromsar osv.