Fick idag veta av min far att en bekant till honom har en typ3 fastback (en 72:a) stående. Ett avstannat projekt som påbörjades för ungefär 15 år sedan.
Så, vad skulle jag behöva hjälp med av er högt vördade forummedlemmar?
Jo, saken är att jag har -ingen- koll på Typ 3:orna. Jag gillar bilen som modell, men där tar det också slut. Lite mer specifikt är det vad släden kan vara värd som jag funderar på.
Jag köper helt och hållet att det är till stor del individuellt (både sett till person och objekt), men någon aning borde kanske gå att diskutera fram.
Så, bilen:
Avstannat projekt sedan 15 år tillbaka, grön originalfärg finns kvar på något ställe.
ALLA blankdetaljer utvändigt saknas så när som på dörrhandtagen som ligger i en låda. Så det fattas således bl.a. stötfångare, backspeglar, de längstgående midjelisterna, listerna i gummilisterna runt rutorna (har jag fått för mig att den "ska ha iaf", vet inte om där ska sitta något "längst ner" på karossen också iofs), emblem, "hyllan" för skyltbelysning bak osv osv.
Rost är det däremot brist på. Ena dörren längst ner och minimalt på ena tröskeln (ja jag vet hur det brukar bli när man börjar pilla sen...tyvärr). Men det verkar vara det hela, skärmkanterna fina osv.
Invändigt finns allt vad jag kunnat notera, men dammigt och skitigt, men, verkar som sagt finnas allt.
Motor? Finns, går runt för hand, men har inte varit igång under de år som den stått. Dvs inte på ~15år. En 1600 E, insprutare då ja.
Annars inget extravagant alls, står på original plåtfäljar.
Så varför undrar jag?
Kommer från "bubblevärlden", där saker och ting kostar väldigt lite i de flesta fall. Det jag kunnat rota fram till Typ 3:orna är....nog tillverkat i guld. Som exempel kan nämnas en så enkel sak som huvudcylinder; till Bubbla, i sverige, av vettig kvalité; ~1500:- ny. Till en Typ 3 - nästan 3500:-. Och så verkar det se ut över "hela registret" typ.
Så, utifrån min knapphändiga info, vad skulle vara ett "vettigt" pris för slädprojektet? Det som nog oroar mig mest är att det känns som om motorn skulle kunna bli ett avgrundsdjupt hål av kostnader. Det är ju inte heller riktigt så att det finns tonvis med Typ 3:or till salu att jämföra med.
Igen, jag förstår att det är väldift individuellt vad man tycker saker och ting är värda och att det då varierar från bil till bil. Men just nu känns det som om jag mest jagar reservdelspriser och inte har någon aning om vad jag borde komma med för bud på släden
Tackar och väl mött.
- - - Edit - - -
Som förtydligande kan då givetvis tilläggas att den finns kvar i registret osv.