1

Hej.
Hörde från någon som körde folkrace med VW luftkylt, att den "billiga" packboxen (40SEK) håller bättre än silicone packboxar (100SEK).
Låter en smula märkligt, men finns här någon med erfarenheter om packboxar som vill dela dem?
MVH Micke W

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2025-02-13 19:24:33)

Om man säger så här 4 varv eller 7000mil
Har använt båda  men det är en smaksak   
Vw original är ett mellanting mot dom två som frågas om  som är mjukare än den billiga  Vw är Lite  hårdare än silicone
Det som man har sett med den svarta är den blir hård av åren vid tätnings kanten
Finns industri P boxar som är ofta bättre o billigare

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

MiWi skrev:

Hej.
Hörde från någon som körde folkrace med VW luftkylt, att den "billiga" packboxen (40SEK) håller bättre än silicone packboxar (100SEK).
Låter en smula märkligt, men finns här någon med erfarenheter om packboxar som vill dela dem?
MVH Micke W

Jag glömde fråga vilket företag som du köpte av Även där finns det olika saker när det gäller kvalitet

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

4

Hej Micke,
Jag köpte silicontätningen från CSP. Kände i höstas när det var dags för vintervilan att det slirade lite på kopplingen.
Misstänker att det kan vara packboxen utan att veta säkert, jag har inte hängt ur motorn än.
Därav min fundering när jag hörde att folkräjsare föredrog den "svarta" packboxen.
Ska mäta packboxen och kolla om jag kan hitta den lokalt hos Hydroscand.

/Micke W

5 Senaste redigerad av lasslo (2025-02-14 13:16:16)

Jag tror inte ett ev packboxläckage är orsaken till en slirande koppling. Läcker packboxen går oljan ut på baksidan svänghjulet och droppat ut mellan motor och låda.
Däremot om det läcker mellan vevaxel och svänghjul(o-ringen i svänghjulet om du har en nyare motor, AB, AD, AS), då kommer det ut på kopplingsidan och kan orsaka slirande koppling. Det har jag haft en del problem med förr. För tunn o-ring eller/och för djupt o-ring spår i ett eftermarknads svänghjul.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Ok, jag tänker byta O-ringen när byxorna ändå är nere.
Det är ett original svänghjul vad jag vet, men det kan ju bli fel ändå.
Får se när jag plockat ur motorn vad det är som spökar.
Någon som vet storlek på en original O-ring?
/Micke W

7

MiWi skrev:

Ok, jag tänker byta O-ringen när byxorna ändå är nere.
Det är ett original svänghjul vad jag vet, men det kan ju bli fel ändå.
Får se när jag plockat ur motorn vad det är som spökar.
Någon som vet storlek på en original O-ring?
/Micke W

Det med oring  Är du hundra det sitter en sådan i svänghjulet
För det finns med och utan oring  detta har med årsmodell på motor och vevaxel  vissa passar inte ihop
En länk som som kan vara bra vad som funkar ihop https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

Jo, det sitter O-ring i mitt svänghjul.
Men jag noterade inte artnr. på svänghjulet när jag skruvade ihop motorn. Får kolla när det blir dags.
Det kan ju vara intressant med tanke på förvirringen som alla olika kombinationer innebär.
/Micke W

9

lasslo skrev:

Jag tror inte ett ev packboxläckage är orsaken till en slirande koppling. Läcker packboxen går oljan ut på baksidan svänghjulet och droppat ut mellan motor och låda.
Däremot om det läcker mellan vevaxel och svänghjul(o-ringen i svänghjulet om du har en nyare motor, AB, AD, AS), då kommer det ut på kopplingsidan och kan orsaka slirande koppling. Det har jag haft en del problem med förr. För tunn o-ring eller/och för djupt o-ring spår i ett eftermarknads svänghjul.

O-ring kom under 1966.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Hej,

Kollade storleken på O-ringen i svänghjulet.
53x3mm, kan vara bra att veta då kvalitén på den som en känd VW-dels försäljare levererade var tveksam..

/Micke W

11

Dags att skämmas..
Jag hade den nya tryckplattan, solfjäder utan centrum-ring då jag satte en 1600 -71 i min -69.
Kopplingen köptes till motorn, men då sket det ju sig med det gamla urtrmpningslagret.
Men men, det funkade men pep lite vid fullt urtrampat.
Efter femhundra mil började kopplingen slira. Trodde då att jag fått smjörj på lamellen, men ikke!
Den nya  solfjädern utan centrum ring orkade inte med "vinkelfelet" som ett gammalt utrampningslager ger, utan svimmade i halv-urtrampat läge på ca 25% av solfjädern.
Av detta kan man lära att det inte funkar med en tryckplatta utan centrumring till det gamla lurtrapningslagret.
En erfarenhet som säkert fanns på detta forum, men som jag fick uppleva då jag inte efterforskat.
Det är bra att erkänna.
-Mitt liv är kantat av tveksamma beslut..
Learning every day.  ICQ/bk

/ Mickw W

12

det är bara de dagar man lär sig nåt nytt som räknas.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

13

MiWi skrev:

Dags att skämmas..
Jag hade den nya tryckplattan, solfjäder utan centrum-ring då jag satte en 1600 -71 i min -69.
Kopplingen köptes till motorn, men då sket det ju sig med det gamla urtrmpningslagret.
Men men, det funkade men pep lite vid fullt urtrampat.
Efter femhundra mil började kopplingen slira. Trodde då att jag fått smjörj på lamellen, men ikke!
Den nya  solfjädern utan centrum ring orkade inte med "vinkelfelet" som ett gammalt utrampningslager ger, utan svimmade i halv-urtrampat läge på ca 25% av solfjädern.
Av detta kan man lära att det inte funkar med en tryckplatta utan centrumring till det gamla lurtrapningslagret.
En erfarenhet som säkert fanns på detta forum, men som jag fick uppleva då jag inte efterforskat.
Det är bra att erkänna.
-Mitt liv är kantat av tveksamma beslut..
Learning every day.  ICQ/bk

/ Mickw W

Man bytte till längre kopplings  arm 71 gör slippa det problemet på solfjädern  s
Så man inte över trampar så solfjärden inte går över centrum linjen på kopplingen

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke