1

Blir så förvånad när jag läser köpes och säljesannonser, man begär pengar istället för att efterskänka rätt slitna delar.

Jag kan förstå och acceptera att eventuell frakt bör betalas av mottagaren, men annars borde vi kunna vara mer generösa mellan varandra.

Vad är poängen med det något snikna kortsiktiga synsättet, istället för att tänka i banorna gungor och karuseller, jag bara undrar mest rent filosofiskt..?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

2

Som av en tillfällighet kommer här några solskenshistorier kring det här med att bjussa på gammalt junk och sprida glädje.

3

vwato skrev:

Blir så förvånad när jag läser köpes och säljesannonser, man begär pengar istället för att efterskänka rätt slitna delar.

Jag kan förstå och acceptera att eventuell frakt bör betalas av mottagaren, men annars borde vi kunna vara mer generösa mellan varandra.

Vad är poängen med det något snikna kortsiktiga synsättet, istället för att tänka i banorna gungor och karuseller, jag bara undrar mest rent filosofiskt..?

Den blir man lika förvånad över varje gång på Marketplace eller diverse säljställen; ”1000:- och den ska hämtas innan fredag, annars slänger jag skiten.”

Den tråkiga verkligheten är att sånt här sköts bäst mellan två personer i verkligheten, inte online. Baksidan med att skänka bort saker är att folk strular, inte hämtar, inte passar tider etc etc..

Så finns två sidor av myntet, men jag är enig med dig.

4

Mycket har ju oxå lagts ut på sajter typ Blinto så slipper
ägaren alla besservissrar som bara ringer för att snacka.
Smidigt o enkelt.

5

Eftersom våra bilar har ökat kraftigt i värde de senaste 10-15 åren så tror folk att allt är guld

Håller med att man tex skriver 1000kr eller så slänger jag allt är ett märkligt sätt att sälja saker på

Tyvärr så är det väldigt många som vill ha saker när man ger bort dom mot att man kan skicka osv, alt aldrig kommer och hämtar, vilket bara ger massa extra jobb och frustration

Ger ofta bort saker till folk i nöd, och har även flera gånger lånat ut saker som jag för tillfället inte behöver och detta har medfört att diverse bubblor/bussar har kommit ut på vägarna tidigare ICQ/bs

Det är en speciell känsla att kunna hjälpa vänner och okända att fortsätta med denna hobby och nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp och då vet jag att dom är där för mig  ICQ/ba

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

6

Skåningen skrev:

Det är en speciell känsla att kunna hjälpa vänner och okända att fortsätta med denna hobby och nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp och då vet jag att dom är där för mig  ICQ/ba

ICQ/az

7

Gillar verkligen att och hur ni tänker, det visar att det finns hopp för mänskligheten.   ICQ/ba

Alla är olika och det får man respektera, men visst kan man skicka en kompispassning utan adress..

"Man kan inte hjälpa alla, sa den snåle och hjälpte inte någon."

8

Behöver någon en detalj från min "hylla", tar jag bara betalt när jag vet att den går att sälja på (VW-)marknad.
Man ser tyvärr ungefär samma utbud på borden; baklysen, mätare, osv.
Uppmanar att spara på; Mekanik, värmereglage, vxl-delar, styrning, fjädring, inredning osv