Plötsligt händer det!
Satt och slö surfade på Blocket i början av maj månad och då dök det upp en BSA A7 som var väldigt lik min gamla cykel.
Och när jag frågade annonsören om det var HWF 643, så var det den :-)
Så helgen efter fick jag hjälp av Henrik att åka upp till Säter och inhandla den.
Om jag minns rätt köpte jag den 1971-72 nån gång, jag var 16-17 år.
Och jag köpte den av Karl-Erik Karlsson (MR Velocette).
Jag hade cykeln i mitt pojkrum på andra våningen, och man var tvungen att plocka av gaffeln för att få in den i hissen.
I mitt rum målade jag cykeln metallic grön. Allt blev grönt och morsan vart galen.
Den sexkantiga oljetanken gjorde jag i Gymnasiet till mina lärares förtret. Jag gjorde även en kist-tank där.
Efter några år skaffade jag en bättre lokal än pojkrummet med några kompisar och det var då den fick den ”snygga” gula och svart lackeringen.
Under tiden monterade jag två förgasare från en Honda 125’a , målade motorblocket svart.
Det var det enda jag gjorde med motorn över huvudtaget. Ekrade på en bred bak fälg så jag fick på det "feta" 5,00 16 däcket
Jag skaffade en Springergaffel, den var 40cm längre än original, till och med jag förstod att den var lite för lång, så den kortades 15cm.
Sen åkte jag ner till Åtvidaberg för regbesiktning (det var det bästa stället på den tiden).
Tyvärr gick det inte då gaffeln var svetsad vid undre gaffelkronorna, och dom var rädda för att det skulle spricka,
i övrigt fick jag beröm för vägegenskaper bromsar etc.
Tillbaks till skrivbordet efter en mindre depression. Nu var det Original gaffel, clip on styre, Thruxton rör (köpta på Roffes).
Jag for omkring på cykeln ute på landet där jag hade den då. Men fick den aldrig besiktigad.
I början på 80 talet bytte jag bort den mot en Ford 1955 likbil, och ett garagekontrakt, då jag behövde garaget för att bygga mig min A-Ford roadster.
Men det är en annan historia…
Det här var andra gången jag hittade ”min” cykel till salu. I Classic Bike. 3/2005 såg jag min gamla BSA A7 till salu, jag trodde det åtminstone, ett snabbt samtal senare verifierade att så var fallet.
Men den var såld till Enköping (men den fanns utanför Mjölby nu). Köparen skulle inte hämta den förens efter några veckor.
Så den helgen tog jag min Ford 42 Coupé och åkte ner till Mjölby.
Där fick jag se min gamla cykel igen (glädje).
Det som förvånade mig mest var att den var relativt orörd sen jag sålde den på 80 talet.
Men den var ju såld, men jag fick provsitta i alla fall.
Men den här gången gick det ju bra, fast vi fick åka lite längre och handla men jag klagar inte

Så här såg den ut när jag fixat lokal att meka i.

Det var fel på den röda sprayburken därav prickarna.

Kist tanken och den sexkantiga oljetanken gjorde jag nar jag gick på gymnasiet.
Efter besiktningsmisslyckandet byggde ja om den i det här utförandet.

Tyvärr blev den aldrig besiktigad.
Så här såg den ut 2005 när jag hittat annonsen i Classic Bike.
Fick ju provsitta i alla fall ;-)

Detta var vad jag fick Köpa i Säter :-)

Blev lunch på Lappen i hedemora.

Den berömda hämtbilden väl Hemkommen.

Varit två ägare efter annonsen i Classic motor som satt sin stil på den.

Handväxel vart ingen höjdare.

Fram hade man ekrat på en 21" fälg, men jag undrar om bakdäcket är från 1973?

Blev en provtur hemmavid.
Har lite planer för den i Vinter.
men gillar hur din variant var..

Trevligt.. kul att du jobbar med foorden ..ser gärna fortsättningen där oxå..
, järn är bra o starkt!