1

Plötsligt händer det!
Satt och slö surfade på Blocket i början av maj månad och då dök det upp en BSA A7 som var väldigt lik min gamla cykel.
Och när jag frågade annonsören om det var  HWF 643, så var det den :-)
Så helgen efter  fick jag hjälp av Henrik att åka upp till Säter och inhandla den.

Om jag minns rätt köpte jag den 1971-72 nån gång, jag var 16-17 år.
Och jag köpte den av Karl-Erik Karlsson (MR Velocette).

Jag hade cykeln i mitt pojkrum på andra våningen, och man var tvungen att plocka av gaffeln för att få in den i hissen.
I mitt rum målade jag cykeln metallic grön. Allt blev grönt och morsan vart galen.
Den sexkantiga oljetanken gjorde jag i Gymnasiet till mina lärares förtret. Jag gjorde även en kist-tank där.
Efter några år skaffade jag en bättre lokal än pojkrummet med några kompisar och det var då den fick den ”snygga” gula och svart lackeringen.
Under tiden monterade jag två förgasare från en Honda 125’a , målade motorblocket svart.
Det var det enda jag gjorde med motorn över huvudtaget. Ekrade på en bred bak fälg så jag fick på det "feta" 5,00 16 däcket
Jag skaffade en Springergaffel, den var 40cm längre än original, till och med jag förstod att den var lite för lång, så den kortades 15cm.
Sen åkte jag ner till Åtvidaberg för regbesiktning (det var det bästa stället på den tiden).
Tyvärr gick det inte då gaffeln var svetsad vid undre gaffelkronorna, och dom var rädda för att det skulle spricka,
i övrigt fick jag beröm för vägegenskaper bromsar etc.

Tillbaks till skrivbordet efter en mindre depression. Nu var det Original gaffel, clip on styre, Thruxton rör (köpta på Roffes).
Jag for omkring på cykeln ute på landet där jag hade den då. Men fick den aldrig besiktigad.
I början på 80 talet bytte jag bort den mot en Ford 1955 likbil, och ett garagekontrakt, då jag behövde garaget för att bygga mig min A-Ford roadster.
Men det är en annan historia…

Det här var andra gången jag hittade ”min” cykel till salu. I Classic Bike. 3/2005 såg jag min gamla BSA A7 till salu, jag trodde det åtminstone, ett snabbt samtal senare verifierade att så var fallet.
Men den var såld till Enköping (men den fanns utanför Mjölby nu). Köparen skulle inte hämta den förens efter  några veckor.
Så den  helgen tog jag min Ford 42 Coupé och åkte ner till Mjölby.
Där fick jag se min gamla cykel igen (glädje).
Det som förvånade mig mest var att den var relativt orörd sen jag sålde den på 80 talet.
Men den var ju såld, men jag fick provsitta i alla fall.

Men den här gången gick det ju bra, fast vi fick åka lite längre och handla men jag klagar inte


https://brandow.eu/bsa/001/001.jpg
Så här såg den ut när jag fixat lokal att meka i.

https://brandow.eu/bsa/001/002.jpg
Det var fel på den röda sprayburken därav prickarna.

https://brandow.eu/bsa/001/003.jpg
Kist tanken och den sexkantiga oljetanken gjorde jag nar jag gick på gymnasiet.


https://brandow.eu/bsa/001/004.JPG
Efter besiktningsmisslyckandet byggde ja om den i det här utförandet.


https://brandow.eu/bsa/001/005.JPG

https://brandow.eu/bsa/001/006.jpg
Tyvärr blev den aldrig besiktigad.

https://brandow.eu/bsa/001/008.JPG
Så här såg den ut 2005 när jag hittat annonsen i Classic Bike.


https://brandow.eu/bsa/001/010.JPG
Fick ju provsitta i alla fall ;-)


https://brandow.eu/bsa/001/011.jpg
Detta var vad jag fick Köpa i Säter :-)


https://brandow.eu/bsa/001/012.jpg
Blev lunch på Lappen i hedemora.


https://brandow.eu/bsa/001/014.jpg
Den berömda hämtbilden väl Hemkommen.

https://brandow.eu/bsa/001/016.jpg
Varit två ägare efter annonsen i Classic motor som satt sin stil på den.

https://brandow.eu/bsa/001/017.jpg
Handväxel vart ingen höjdare.


https://brandow.eu/bsa/001/018.jpg
Fram hade man ekrat på en 21" fälg, men jag undrar om bakdäcket är från 1973?


https://brandow.eu/bsa/001/021.jpg
Blev en provtur hemmavid.

Har lite planer för den i Vinter.

"ljushuvud"

2

hmm ibland säger man less is moore...  ICQ/ai  men gillar hur din variant var..  ICQ/bs

Ser fram mot hur den blir i din nästa variant !!
väntar med glädje på dom bilderna !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Snyggt ICQ/bs

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

4

Jag håller mest på och slipar A Forden inför lackering.
Men man måste ju koppla av med nått kul. Så i sommar har jag monterat ett batteri på min BSA.
Då tidigare ägare kört utan lysen. Men jag vill ha bromsljus i allafall.
Jag fick med laddningsrelä men det fanns ingen bra plats att montera det, ska fixas i vinter.

Sen var sadeln lite för lite/hår för min stora bakdel, men jag hittade ett ämne på ett Swapp i Vetlanda.
Sen har jag på börjat min återställning till mitt skick, dvs tankbyte och nytt styre.


Men kolla på bilderna så ser ni vad jag gjort
https://brandow.eu/bsa/002/001.jpg
Fick sänka ner batteri fästet 3cm på grund av platsbrist.

https://brandow.eu/bsa/002/002.jpg
Hittade en STL fil till en Lucas Batteri "låda". Mitt Biltema batteri var lite litet, så jag fick skriva ut en distans.
Men det betydde att jag fick plat med liet skarvar och en säkring i lådan.

https://brandow.eu/bsa/002/003.jpg
Så det blev ett 6V Biltema batteri.

https://brandow.eu/bsa/002/004.jpg
Här är "batteriet" på plats, var tvungen att minska höjden på utskriften ett par cm också, så det inte tog i oljetanken.

https://brandow.eu/bsa/002/005.jpg
Bromsljus kontakt Check.

"ljushuvud"

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2024-11-03 17:47:06)

Jag håller mest på och slipar A Forden inför lackering.
Men man måste ju koppla av med nått kul. Så i sommar har jag monterat ett batteri på min BSA.
Då tidigare ägare kört utan lysen. Men jag vill ha bromsljus i allafall.
Jag fick med laddningsrelä men det fanns ingen bra plats att montera det, ska fixas i vinter.

Sen var sadeln lite för lite/hår för min stora bakdel, men jag hittade ett ämne på ett Swapp i Vetlanda.
Sen har jag på börjat min återställning till mitt skick, dvs tankbyte och nytt styre.


Men kolla på bilderna så ser ni vad jag gjort
https://brandow.eu/bsa/002/001.jpg
Fick sänka ner batteri fästet 3cm på grund av platsbrist.

https://brandow.eu/bsa/002/002.jpg
Hittade en STL fil till en Lucas Batteri "låda". Mitt Biltema batteri var lite litet, så jag fick skriva ut en distans.
Men det betydde att jag fick plat med liet skarvar och en säkring i lådan.

https://brandow.eu/bsa/002/003.jpg
Så det blev ett 6V Biltema batteri.

https://brandow.eu/bsa/002/004.jpg
Här är "batteriet" på plats, var tvungen att minska höjden på utskriften ett par cm också, så det inte tog i oljetanken.

https://brandow.eu/bsa/002/005.jpg
Bromsljus kontakt Check.

https://brandow.eu/bsa/002/006.jpg
Montera samma sort ljuddämpar som jag hade på den på sjuttiotalet.
Sen var jag ute och körde lite hemikring.

https://brandow.eu/bsa/002/007.jpg
Henrik lånade den och tre mil senar på macken var högerbenet oljigt! Han höll nog högre medelhastighet än mej ;,-)

https://brandow.eu/bsa/002/008.jpg
Det visade sig att han som gjort oljetanken hade låtit returröret sitt lite för högt, så det pumpade ut oljan på kanten.
Och där satt avluftningen också som oljan smet ut  ur.

https://brandow.eu/bsa/002/009.jpg
Kapade till en plåt som höll ner returöret under kanten, Punktade fast den efter jag tagit loss oljetanken och tömt och tvätta ur den.

https://brandow.eu/bsa/002/010.jpg
Nu vart det mycket bättre och inga oljiga höger ben längre.

https://brandow.eu/bsa/002/011.jpg
För två veckor sen provade jag med original tanken.


https://brandow.eu/bsa/002/012.jpg
Och i veckan kom det ett original styre till femtiotals Amerika BSA cyklar.


https://brandow.eu/bsa/002/013.jpg
Hoppsan som tur hade förra ägaren använt kinesium skruv, så ett par varv me UNF tapp så kunde rätt bult monteras.


https://brandow.eu/bsa/002/014.jpg
Gashandtaget hade känts lite lattjo, så plötsligt händer det. Men bättre i garaget än på vägen.
Blev till att kapa wiren lite och löda på nippeln ordentligt.


https://brandow.eu/bsa/002/015.jpg
Bättre stuk i min värld och sadel inköpet provmonterat.


https://brandow.eu/bsa/002/016.jpg
Kommer att funka bra för mig.

Nu väntar jag på två st 3/8 bensinkranar som verkar var gjorda i guld med tanke på priset ;-)

"ljushuvud"

6

ICQ/ay Trevligt..  kul att du jobbar med foorden ..ser gärna fortsättningen där oxå..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Coolt!

Vad är det för årsmodell?

Är det AL eller järn i toppen?

Har själv blivit med ett oväntat Norton twin projekt av misstag som upptar en del av min vakna tid...

/S

8

1950 i papprena, men chassienumret är 1949 enl BSA listan google.
Det är en järntopp.

Norton är ju inte helt fel heller, en nyare eller äldre?

"ljushuvud"

9

Nortonen, en hög med udda bitar som skulle kunna bli en classic racer.

En slimline featherbed ram utan ramnummer.

En 750 commando motor i molekyler.

Har handlat en hel del smått från BAS motor (bla. stålstakar!) samt en trimtopp av en kompis portad av någon namkunnig britt (med squish).

Har de sista paret helger byggt en BTH twin magnet (jag tycker om magneter!) samt bökat med ett par Concentric 32:or (en var 2-takt).

Fortfarande mest en hög med delar med reparationsbehov men den enda "stora" klumpen som saknas är oljetank..

Var till Fredrik Watz med ett par Koni bakben igår med hopp om funktion efter genomgång..

Pyssel o knåp!

/S

10 Senaste redigerad av Sten vW (2024-11-07 17:06:18)

Varför jag undrade om år på BSA'n var att jag nyss blev donerad en A65 oljetank av en bekant när jag frågade för Nortonens räkning, den kändes lite för hel för att såga isär med vrålapan...

En del Engelska hojjar i början på 50'talet när de flesta tillverkare ville hänga på bakfjädringståget (sving) hade både stela o fjädrande modeller där bakramarna var bolt on på samma främre ramruta.

Vet lite för lite om BSA men AJS/Matchless hade en sådan bolt-on lösning, tyckte jag såg på bilderna dina att övre bakröret på din var skruvad i sadelstolpen.
Detta betyder inte att hela bakramen kan lösgöras, det finns historiska trampcyklar där bak-skruv återfinnes utan att någonting ramigt egentligen inte kan lossas med detta fästelement borttaget.

Toppen såg så silvrig ut att jag misstänkte Aluminimum  ICQ/ad , järn är bra o starkt!

/S

11 Senaste redigerad av Mr 56 (2024-11-08 18:46:26)

Jorå Bakramen är Bolt on. Men de körde med Plungerfjädring innan Swingen kom.
Och oljetankar skiljer mellan Rigid och plunger.
A65 ramen är en helt ny konstruktion vad jag förstår då de kom med "ägg motorn"...

Men en 750 Commando är ju kul, kompisen hade en sån när det begav sig, och jag toppade den över 170 på Sviestadsrakan i T Shirt och integralhjäm ;-).
Det var ju öppet under veckorna på den tiden, så man kund eta sig en sväng.

Kanske hör av mig i vinter då hög och låg tändningsjusteringen kärvar, och jag vill flytta den från ramen under sadeln till styret.

Post's attachments

001.JPG, 108.76 kb, 771 x 568
001.JPG 108.76 kb, 42 downloads since 2024-11-08 

002.JPG, 16.6 kb, 835 x 52
002.JPG 16.6 kb, 49 downloads since 2024-11-08 

003.JPG, 25.41 kb, 1325 x 68
003.JPG 25.41 kb, 43 downloads since 2024-11-08 

"ljushuvud"

12

L,

"Kanske hör av mig i vinter då hög och låg tändningsjusteringen kärvar, och jag vill flytta den från ramen under sadeln till styret."

Bör gå bra, tar gärna besök!

Jag har en gisseaning om vad det kan vara (Velo, Lucas?), slå en signal/SMS:a så har jag idéer om förberedande åtgärder...

/S

13

Sten vW skrev:

L,

"Kanske hör av mig i vinter då hög och låg tändningsjusteringen kärvar, och jag vill flytta den från ramen under sadeln till styret."

Bör gå bra, tar gärna besök!

Jag har en gisseaning om vad det kan vara (Velo, Lucas?), slå en signal/SMS:a så har jag idéer om förberedande åtgärder...

/S


Hör av mig när jag är på g med det...

"ljushuvud"