tjusigt, ja det är fan scary att passa in nya gamla delar
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Hans bubbla projekt.
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
tjusigt, ja det är fan scary att passa in nya gamla delar
Fick svetsat och slipat A-stolpen så det kändes okej sen var ju nedre delen på skärmpanelen dålig så hade beställt lite plåt dit med.
En del mätande och inprovningar fick det bli kapade bort en del av ekonomiplåten då plåten i skärmhuset var bra som den var. Men värmeröret till framrutan var också avrostat var bara att beställa nya. Vill inte riktigt chansa och få rostpulver i kupen när man väl är färdig. Kom på att jag inte uppdaterat förra veckan så nästa kväll kommer nu med.
Då värmeslangen kommit kapade jag bort den gamla och i med den nya. satte en slangklamma längst ner vet inte om det behövdes men vill ju inte gärna att den lossnar när man svetsat färdigt. Sen var det svets igen och slipning fick dit plåten och sen punktsvetsade jag hjulhuset mot främre tröskel och där tog den kvällen slut.
Bra jobbat och mycket inspirerande.

Tack för kommentarerna killar! Allt kul att folk läser det man håller med.
Kvällen jobb blev att göra en egen plåtbit till vänstra nedre torpedvägg som rostat bort. Mätte och ritade på en pappbit och klippte ut den.
efter lite provande och fin justering så blev det till att klippa ut den i plåt. Sen var det bara att bocka och banka till den och hålla på att passa in så man fick en bra passform. Det var en liten försänkning i den med och det fick jag till med ett borr i samma dimension som jag slog på långsidan så blev det bra. Fick svetsat fast den med och det känns bra. Det blev den första egna plåtbiten jag gjort som man fick bocka och tillverka annars kör jag ju mest med ekonomiplåtar. Så det var allt för denna kvällen.
Denna gången blev det dags att ta utsidan av torpedväggen så började med att skära runt och spreja lite zinkfärg där jag skulle täcka över. Mätte och klippte till en mall som sen man ritade av på plåten sen passa in och svetsa fast. Slipningen blev lite krångligare här då det var en del grejor i vägen men efter slagit i huvudet ett par gånger så tyckte jag att jag var färdig så då var det dags att ta sista plåten på vänster sida. Bakre sidoplåten framför bakhjulet min plan var att bara byta nedre delen som var rostig men när jag började slipa så var det kraftigt spacklat där och då var det till att tänka om hade ändå köpt en plåt som täckte. Så bankade bort det mesta av spacklet så får jag fundera till nästa gång hur jag gör.
Körde igång med mättandet av plåten och injustering. Lite kapande på ekonomiplåten för att få en hyffsad passform sen rita av på bilen
för tillkapning . Kapade bort den gamla och sen var det dags att malla in den nya. En del injusteringar, tillkapande och bankande var jag nöjd så började spänna fast den och fick även näst fast den så får man svetsa fast nästa gång.
kommer bli super bra detta. skulle verkligen behöva ett garage själv som man får plats i....
Så blev det dags att helsvetsa plåten. En del arbete med att bocka och böja in plåten i dörrposten men fick till så jag var nöjd. Plåten slår sej lite av värmen men man lär sej mer och mer och jag kommer gå över bilen en gång till innan grundlack. Kommer inte heller ha några lister på bilen så jag svetsar igen de hålen. När kvällen var klar så var jag färdig med vänster sidan för nu så det var bara att städa och vända på bilen. Högersidan är sämre en vänstersidan så bara att kavla upp armarna och ta tag idet.
Ja du Nightmare det har varit kalas att kunna ha bilen här och inte hemma blir mer focus när jag är här 
Så var det bara att börja med högersidan. Denna sida är klart mycket sämre än vänster men har gjort det än gång innan så började med att kolla om mina stag satt fast. Kapade av tröskeln vid dörrposterna sen fick jag borra ut punktsvetsar både främre och bakre. Fram var det en gammal lagning men plåten är sämre här så får byta större bit plåt än på andra sidan. Bak fick jag ta bort värmeröret troligt inte original men sparar dem för eventuell användning. Jag investerade i en liten Drämel som man kan sätta en liten kapskiva i och då blev det enklare att renkapa runt dörrposter och dyl. Fick bort den gamla tröskeln sen var tiden slut för kvällen.
Började med att slipa fram punktsvetsar på bakre plåten i hjulhuset då det rostat bort det mesta i höger hörnet. Borra ut och knaka loss plåten sen fick jag passa in den nya blev en del injusteringar. Fick även montera in den nya tröskeln för att kunna få till plåten bak. En del kapande med vinkelslipen så fick jag till det så det passade bra. Känns som jag är där så jag näste fast grejorna och mätte ännu en gång.
Som sagt mycket plåt byte på denna sidan men nu är jag igång iallafall. Sen var tiden slut för ikväll tiden går fort när man har roligt.
Börja med att mäta in och kapa ut nedre a-stolpen för att sedan passa in och nästa fast den. Rev ut rutor och allt annat i höger dörren så jag kunde passa in med den så jag ser att jag kommer rätt. Märkte upp allt från dörren och la undan. Fick även svetsat klart den bakre inre plåten och slipat till samt kapat ut värmeröret de fick en sväng i blästern med så får man sätta dit det sen när jag fått färdigt plåtarna efter sidan och hjulhuset.
Fick svetsat färdigt nedre A-stolpen även slipat ner svetsarna så då blev det dags för främre hjulhus mäta och borra ut punktsvetsar. Kapa ut den dåliga plåten och ta bort underedsmassa där jag skall svetsa. Fick även byt värmeslangen på denna sidan då den gamla var sönderrostad. Målade lite zink primer dör jag skall svetsa igen. Grov mätte in den nya plåten så blir det dags för svets nästa gång.
Snyggt jobbat!
Så fick börja med att kapa till plåten och förborra för punktsvetsarna för hjulhuset sen passa in den och svetsa fast. Blev en del slipning sedan. Främre höger hörnet på torpedväggen var dåligt också där tröskeln går i mot bara att kapa ur och malla för tillverkning av ny plåt
lite trängre att komma åt här kände jag. Blev även att tillverka en kantplåt till hjulhusplåten efter en del trixande så fick jag till det så svets och slipning sen var denna kvällen slut.
Började med bakre panelen genom att mäta och måtta en stund innan det var dags att passa in den. På den sidan var även hjulhuset sämre så fick behålla mer plåt på ersättningspanelen. Sprejade lite rostskydd innan jag började fästa fast den med svetsklammorna blev ett par punktsvetsar också så man kunde massera in den på plats det här tar lite tid så helt plötsligt var tiden slut för kvällen.
Snyggt som vanligt! hur gillade du passformen på den rep.plåten?
Tjusigt värre.
Finns det någon smart metod att hitta punktsvetsarna?
Ibland syns de bra och ibland inte alls och det är alltid någon mer än man trodde.
Skrapa rent... släpljus...
Snyggt som vanligt! hur gillade du passformen på den rep.plåten?
Passformen var helt okej man får knacka och bocka lite men funkar bra om bara tar det försiktigt 
Tjusigt värre.
Finns det någon smart metod att hitta punktsvetsarna?
Ibland syns de bra och ibland inte alls och det är alltid någon mer än man trodde.
Det är som Michaelth skriver slipa rent bra ljus och så brukar jag använda en liten mejsel att knacka loss läppen på plåtarna om jag skall använda de igen men jag misaar nästan alltid någon punktsvets när jag håller på 
dålig passform på reservdelsplåt känns som en klassiker.
här känner jag igen mig.
Fick svetsat klart högerpanelen och därefter blev det slipat också. Bakre stolpen var också dålig så jag fick tillverka lite plåtbitar och det skall gå i hop med framdelen av panelen Blev en del trixande och mätande på detta med tar nästan längre tid med små bitar en när man håller på med ekonomiplåtar men jag blev nöjd över slutresultatet. Blev svetsat och slipat där med. Kommer som jag nog skrivit tidigare att kolla över alla plåtar och slipningar en gång till innan grundlack. Men dit är det ett tag kvar 
Blir en uppdatering för två kvällspass då det var en del småpill som tog tid. Började med att lägga igen ett rost hål inne i kupén där batterit haft sin infästning. Fick skära ut och sen lägga i en ny plåtbit och svetsa fast sen ren slipning. Efter det fick jag skära loss höger värmerör från den gamla plåten det fick sej en tur i blästern sen misstänker jag att man pressar dit det men jag fick dela det och svetsa fast det då plåten inte riktigt var samma. En del pill men nu sitter det där i alla fall. Sen var det dags för att ta tag i fronten ta bort underredsmassa slipa rent för att hitta punktsvestsar och borra ut. Men till slut var plåtarna loss fanns gamla lagningar under som rostat
en hel del så får beställa lite mer plåt så det blev lite mer jobb här än vad jag tänkt.
några bilder till
Åhh, vad man känner igen sig.
Bra jobbat, det blir bra.
Sidor Föregående 1 … 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Hans bubbla projekt.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.