Då var den där blästrarkillen klar:) Skönt att vara genom den delen av projektet. Nu blir det städa garaget och slipa, spackla. Några små justeringar med svetsen blir det oxå. Men nu är det hög tid för lite sömn:)
Mvh Mikael
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Ramona en typ 1 från -67
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Då var den där blästrarkillen klar:) Skönt att vara genom den delen av projektet. Nu blir det städa garaget och slipa, spackla. Några små justeringar med svetsen blir det oxå. Men nu är det hög tid för lite sömn:)
Mvh Mikael
Mr Icka, som sagt grym bil! Följer ditt kopplingsmek oxå!
Mvh Mikael
Vad använder du för bläster/kompressor för detta?
Michaelth, jag kör med Julas/ Biltemas sandblästerpistol och vanlig sand även där Jula/ Biltema... Har en 3-faskompressor som ger 6-7 bar och ca 700 minutliter. Så kompressorn skulle orka en större blästerpistol men jag tycker detta funkar ganska bra. Den riskerar inte att hamra ut plåten; sen kör jag även "lite snett"...
okey... köpte julas tryck kärl för några år sedan..men luftflöde... behövs ju massor.. funderar på att vattenblästra med högtryckstvätt.. verkar smidigt förutom att det blir blött.... köpte mig em sats med tungstens munstycke och en beg 3 fas tvätt...får se hur det blir... blir inte så dammigt då...
michaelth, så sant. Dammigt och sand överallt. Dessutom fick jag in sand i ett öga och skrapade lite på hornhinnan. Dessutom satte sig sand i hornhinnan som jag fick hjälp av en läkare att plocka ut... Tänk när man är så uppe i något så man inte märker att det skrapar i ögat. Men det är bättre nu:) Så när jag fick ta det lite lugnt passade jag på att pyssla lite.
Bort med högtalargallret, fram med sågen. Här ska sitta hållare för extramätare! Hållaren/ plåten lackades i VHT:s klassiska krympfärg, ger en härlig nostalgikänsla tycker jag. Mätarna blir Yazaki, kanske lite för nya men de satt faktiskt i en bubbla jag köpte, den byggdes om strax efter den era jag inspireras av.
Nu slipas å spacklas det, i princip färdig med svetsningen, saknar bara en listhållare på mellanplåten bak men den borde komma när som helst, ja och lite annat så klart:)
Allt gott! Mikael
Särklass bökigaste biten... Men nu är den blästrad, rostlagad, lättad och anpassad för att lätt kunna tas bort när jag snabbt behöver rycka motorn. Lite spackel och sli så borde den vara klar för lite färg.
Det var allt för denna gång:)
Mvh Mikael
Ja jävla va jag fick spackla och slipa min mellanplåt också innan den blev bra! 
Ja jävla va jag fick spackla och slipa min mellanplåt också innan den blev bra!
prova 5-6m2 tak på buss... vilket slit.. och blir inte bra i slutändan ändå...
Eller sidorna

MrIcka skrev:Ja jävla va jag fick spackla och slipa min mellanplåt också innan den blev bra!
prova 5-6m2 tak på buss... vilket slit.. och blir inte bra i slutändan ändå...
![]()
Eller sidorna![]()
![]()
![]()
Nej tack!
Oh, spackla runt eller platt... utmanande på olika sätt:) Oavsett, vilken tid det tar... Ä jag som hade tänkt mig lite matt stuk, jaja det är väl bara att spackla på, slipa, spackla, slipa spackla.
Det blir NOS-lampor till Ramona, tack Banco:) Å tack Kjellgren för hjälpen med delar till en av lamporna!
Äsa har ju en liten empi-skylt på handskfacket så det tänkte jag att Ramona skulle få oxå:)
Man måste ju hålla upp lite prylar för å få en liten tanke på hur det kan komma att se ut.
Spackla, slipa, spackla ååå slipa:)
Mvh Mikael
Ramona fick overdimensionssprintar, känslan av lyx när man inte har några glapp i gångjärnen:)
Mellanplåten bak lager #2...
Å så lite peppbilder, så skönt det är när man får på lite grundfärg, underbart!!!
Mvh Mikael
Äntligen på med lite grund på några av prylarna.
Framhuven har blästrats slipats spacklats och nu lite grund.
Även mellanplåten bak har fått samma behandling, blev nog fyra vändor med spackla slipa innan den fick lite grundfärg.
Skärmarna var lackade tidigare och tanken var att jag skulle matta ner och spackla men dels var den seg så smidigare att slipa bort den till plåtrent. Slipper ju även risken att den inte skulle tåla den nya färgen så det känns som ett bra beslut:)
Bakluckan har väntat på grundfärg länge... Snart så!
Mvh Mikael
För att jaga lite vikt blev det ett spontanköp av bakskärmar i glasfiberarmerad plast. Hur mycket lättare??? Nja lite iaf fast de hade fel form runt skärmkanten den var inte rundad utan en "vass kant" så kan man ju inte ha det tycker jag så det blev lite ifyllnad och finspackling. Iaf klar för ett första lager grundfärg. Ska gå över till ett finare papper, kanske rent av våtslipa dem från och med nu. Sååå trevligt när denna delen av garaget växer:)
Mvh Mikael
Fan va kul, blir bra de här 
Hoppas vara där jag också, om några år... 
Mr Icka, har din bil som inspiration ju:)
Smashweld, tid å tålamod:)
Skärmarna hade tjocka lager med färg på sig, men nu jagar vi vikt ju mjae men lika bra att slipa bort färgen och börja om från början:)
Äntligen fick sig bakluckan lite grundfärg oxå:)
Mvh Mikael
Då har man grejat lite med motorn. Den har fått nya insugsrör. Helt plötsligt har Erich Basset lagt ut insug som passar mellan dubbelportstoppar och Solex 40 PII, jag har aldrig sett sådana förut, har googlat lite oxå men inte hittat så mycket där heller. Nu sitter dom där, under uppbyggnad är infästningarna för gaslänkaget. Sen är dom höga och så har jag tänkt mig höga trattar, får se hur det blir med det:)
Då var det nästan klart för lack här, på allt utom dörrarna där jag valt att leta reda på ett par nya dörrar...Sen efter att ha blästrat bottenplattan blev det lite porhål, tyvärr lite för mycket så det blir ett byte av en kvartsplåt... Därefter skall det förstärkas för starkare koppling fixa för dubbla bränslerör, innan jag blåser på lite färg:)
Nu är det kul!!! Mvh Mikael
Höga trattar är coolt 
Håller med:) Får se vad som får plats bara. Tänker att de ska få plats under huv utan höjningssats. Blev ju tipsad om att om man kör hårdare tryckplatta finns risken att röret lossnar i tunneln. Nu är det iaf förstärkt. Det sitter ju faktiskt bara punktat med ett par punkter original så kan förstå att det inte håller, knappt när man kör original...
Mvh Mikael
Tänkte att Ramona ska ha både tur och returrör för bränslet. Om jag förstått saker rätt så mår, alla såklart men i synnerhet solex ett konstant flöde av bensin. Ska lägga i två 8 mm rör innan jag lackar, nära nu:)
Mvh Mikael
Lyckades med att få på lite färg på plattan idag. Det är ju ändå en liten milstolpe. Tar det dock i omgångar så jag vänder på den och maskerar under där karossen möter plattan tänkte jag. Så med det tänker jag att man väl är värd lite sömn. Nattinatti;)
Mvh Mikael
Blir direkt lite trevligare med färg 
GB, så sant som det är sagt och vad man glömmer alla timmar man lagt.
Skulle jag gjort samma sak igen? Njae jag hade nog köpt nya golvhalvor. Är det gravrost blir det lätt hål eller djupa kratrar när man blästrar, så på sina ställen ser man att plattan är lagad. Jaja, det får bli så nu:) Vill ju sätta igång att skruva ihop saker nu.
å
Skall laga lite rost i min framvagn, den har redan fått "pumasänkning" Växellådan skall gås igenom och förstärkas lite å få en diff.
så nu finns det lite annat att göra, plattan ställde jag in i hörnet i verkstan den kommer nog stå där ett tag;) Ska ta och beställa lite polyuretangrejer oxå, sånt är kul:)
Mvh Mikael
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 6 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Ramona en typ 1 från -67
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.