Nu bidrar jag till ytterligare förvirring...
Om vi utgår från att det är originalmotor i 1302:an, och den inte är allt för sliten, är den sannolikt i bättre skick än motorn i en 1302"S".
Anledningarna till detta är flera. I grunden är det precis samma block i en 1300 som det är i en 1600 från 1971 och framåt. Det är kolvar, cylindrar och toppar som skiljer, samt insug och förgasare. Själva blocket är exakt samma, trots att de har olika märkbokstäver.
Som en 1300 brukar blocken leva ett mycket lugnare liv. Dels är effekten lite lägre, och dels gör den mindre förgasaren och insugningsröret att de inte varvar riktigt lika bra som en 1600. Detta gör i sin tur att lagerlägena, som i en 1600 brukar vara uppslagna, ibland kan vara i riktigt fint skick i ett 1300-block.
Dessutom kan man kanske spekulera i att när bilarna var nya så inhandlades 1300 (1302) av köpare som inte var lika gasglada som de som till varje pris ville ha en VW med största möjliga motor. Glöm inte att på de flesta marknader utanför Sverige fanns fortfarande 1200 kvar som ett ekonomiskt alternativ. En 1300 på 44 hästkrafter hade ändå 30 procent högre effekt än en 1200. Därför finns det kanske anledning att tro att "S" köptes av de som verkligen ville utnyttja de extra hästkrafterna.
Anledningen att jag nämner detta är att fina block blir allt svårare att hitta. En motor från en 1302 är det mycket enkelt att uppdatera till en 1600. Block, vevaxel, vevstakar är samma. Du behöver bara köpa en kolv- och cylindersats samt två nya toppar. Om du har sådan tur (kan hända ibland trots att bilarna är mer än femtio år gamla) att motorn är fräsch i lager och inte har stort axialspel kanske du inte ens behöver dela blocket. Det går utmärkt att byta vevlager utan att klyva motorn.
Att trumbromsarna skulle vara "sämre" behöver du inte oroa dig det minsta över, så länge du inte kör på bana eller gasar och tvärnitar stup i kvarten. På USA-marknaden hade även bilar med 1600-motor trumbromsar. Bromsarean på trumbromsarna är mer än tillräcklig, och utan servo känns det faktiskt som om det är lite bättre sug i trumbromsar. Det är först vid upprepade inbromsningar som man verkligen har nytta av skivbromsar. Om du har bråttom ner för Grossglockner Hochalpelstrasse till exempel... Det är enda stället jag råkat ut för lite fading med trumbromsar.
Och, om du inte behöver en autobahn-cruiser och vill ligga timme in och timme ut i 130, så funkar originalväxellådan ypperligt. En 1600 tillsammans med en 1300-låda (4.375 i slutväxel) känns riktigt pigg i stadstrafik, och kan överraska åtskilliga motorstarkare bilar. Åtminstone upp till 50 knyck.
För mig hade valet varit mycket enkelt. Om man inte ska riva ner bilen i molekyler och fixa all rost (men aldrig bli klar) så lutar det alltid åt det exemplar som är minst rostangripen. En VW typ 1 är på många sätt enkel att underhålla, men omfattande rostskador leder alltid till att man behöver lyfta karossen från bottenplattan. Då är det lätt att man aldrig blir klar. Köp den minst rostiga bubbla du kan hitta.
Just my 2 cents.