1 Senaste redigerad av Mercury5964 (2024-09-10 10:31:17)

Hej alla!

Ny här och håller på att skaffa en Bubbla (min 5:e, men den senaste hade jag nog nå'n gång på 70-talet... ICQ/ad  )

Jag har f.n. två ex som jag är intresserad av och skulle behöve lite råd vad som skiljer modellerna. Det handlar om:

Nr 1 är en 1971 Volkswagen 1302 S

och

Nr 2 är en 1972 1302 Lim

Som jag förstått det har S-modellen 51 hk och 1302 Lim 44 hk. Är det avgörande kanske? (Och vad står Lim egentligen för? Limited???). 1302 S har väl också skivbromsar fram medan 1302 Lim har trummor runt om? Detta skulle ju peka på 1302 S som det bättre valet. Men den har lite rost-issues vilket jag gärna klarar mig utan och 1302 Lim är möjligen något fräschare överlag. För övrigt är dom ganska jämlika.

Finns andra avgörande skillnader mellan dessa två modeller som möjligen skulle göra mitt val självklart? Jag fattar att det är svårt att råda på så svagt underlag, men om ni enbart utgår från skillnader i dessa två modell-versioner skulle jag verkligen uppskatta era råd.

Tack på förhand / Peter

2

Lim betyder limousine, dvs täckt kaross.

71 och 72 har några små skillnader såsom 72 har större bakruta, torkarreglage på rattstången och därmed en annan padding till instrumentpanelen.

Att byta från trummor till skivor är ganska simpelt då man byter spindlar. Det kan finnas i gömmorna.
Skivor och ok passar från alla Typ1 och Typ3 upp till 70 eller 71.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

1302S med 1600 o 50hk är betydligt piggare än 1302:n med 1300:an.
rostproblem på bilar med fjäderben är ofta svårare (att fixa) än på de äldre modellerna.
även växellådorna är olika stegade för att passa respektive motor.
inte mycket till goda råd, men men . . .
kul att du hittat tebax till träsket, hur som helst!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

4

Bra info!!! Tack båda.  ICQ/ay

5

Nu bidrar jag till ytterligare förvirring...

Om vi utgår från att det är originalmotor i 1302:an, och den inte är allt för sliten, är den sannolikt i bättre skick än motorn i en 1302"S".
Anledningarna till detta är flera. I grunden är det precis samma block i en 1300 som det är i en 1600 från 1971 och framåt. Det är kolvar, cylindrar och toppar som skiljer, samt insug och förgasare. Själva blocket är exakt samma, trots att de har olika märkbokstäver.

Som en 1300 brukar blocken leva ett mycket lugnare liv. Dels är effekten lite lägre, och dels gör den mindre förgasaren och insugningsröret att de inte varvar riktigt lika bra som en 1600. Detta gör i sin tur att lagerlägena, som i en 1600 brukar vara uppslagna, ibland kan vara i riktigt fint skick i ett 1300-block.

Dessutom kan man kanske spekulera i att när bilarna var nya så inhandlades 1300 (1302) av köpare som inte var lika gasglada som de som till varje pris ville ha en VW med största möjliga motor. Glöm inte att på de flesta marknader utanför Sverige fanns fortfarande 1200 kvar som ett ekonomiskt alternativ. En 1300 på 44 hästkrafter hade ändå 30 procent högre effekt än en 1200. Därför finns det kanske anledning att tro att "S" köptes av de som verkligen ville utnyttja de extra hästkrafterna.

Anledningen att jag nämner detta är att fina block blir allt svårare att hitta. En motor från en 1302 är det mycket enkelt att uppdatera till en 1600. Block, vevaxel, vevstakar är samma. Du behöver bara köpa en kolv- och cylindersats samt två nya toppar. Om du har sådan tur (kan hända ibland trots att bilarna är mer än femtio år gamla) att motorn är fräsch i lager och inte har stort axialspel kanske du inte ens behöver dela blocket. Det går utmärkt att byta vevlager utan att klyva motorn.

Att trumbromsarna skulle vara "sämre" behöver du inte oroa dig det minsta över, så länge du inte kör på bana eller gasar och tvärnitar stup i kvarten. På USA-marknaden hade även bilar med 1600-motor trumbromsar. Bromsarean på trumbromsarna är mer än tillräcklig, och utan servo känns det faktiskt som om det är lite bättre sug i trumbromsar. Det är först vid upprepade inbromsningar som man verkligen har nytta av skivbromsar. Om du har bråttom ner för Grossglockner Hochalpelstrasse till exempel... Det är enda stället jag råkat ut för lite fading med trumbromsar.

Och, om du inte behöver en autobahn-cruiser och vill ligga timme in och timme ut i 130, så funkar originalväxellådan ypperligt. En 1600 tillsammans med en 1300-låda (4.375 i slutväxel) känns riktigt pigg i stadstrafik, och kan överraska åtskilliga motorstarkare bilar. Åtminstone upp till 50 knyck.

För mig hade valet varit mycket enkelt. Om man inte ska riva ner bilen i molekyler och fixa all rost (men aldrig bli klar) så lutar det alltid åt det exemplar som är minst rostangripen. En VW typ 1 är på många sätt enkel att underhålla, men omfattande rostskador leder alltid till att man behöver lyfta karossen från bottenplattan. Då är det lätt att man aldrig blir klar. Köp den minst rostiga bubbla du kan hitta. ICQ/bs

Just my 2 cents.

6

Mercury 5964:
Det var inte du som var på Musik och motorfestivalen i Älvdalen och snackade folkabuss (och Mercury) med mig?